Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro på gång? Version 6.1 Quad Core?

Tråden skapades och har fått 1478 svar. Det senaste inlägget skrevs .

jag är helt övertygad om att de släpper världens bomb i sommar med ny iPhone, Macbookar, iMac, Mac Pros och hela köret.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-03-31 15:40
Ursprungligen av Ollebro:

jag är helt övertygad om att de släpper världens bomb i sommar med ny iPhone, Macbookar, iMac, Mac Pros och hela köret.

Det går inte få tag i MacBookar idag ! Varför ?
Så det blir inte hela köret

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-31 16:10

Finns macbookar både på komplett och på applestore redo att skickas innan 24 timmar, så vad menar du ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-03-31 16:36
Ursprungligen av NBK:

Finns macbookar både på komplett och på applestore redo att skickas innan 24 timmar, så vad menar du ?

Hos Komplett har ju lagervara inne som de vill få ut + andra butiker som har varan inne på lager.

Det är bara hos svenska Apple Store som alltid har förtur....

Men jag kan ha fel ! Jag känner ju inte till läget i hela Sverige. Men jag märker att det är på gång!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-02 01:53

Det anses väl vara dålig stil att vara optimistisk här, men jag har sett folk att som har postat sin serienummer-info på andra forum där detta diskuterats har haft maskiner som var typ 850:de som tillverkades en viss vecka tidigare i år. Så 208 stycken på en torsdag låter lågt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-02 04:20
Ursprungligen av h_e:

Det anses väl vara dålig stil att vara optimistisk här, men jag har sett folk att som har postat sin serienummer-info på andra forum där detta diskuterats har haft maskiner som var typ 850:de som tillverkades en viss vecka tidigare i år. Så 208 stycken på en torsdag låter lågt.

Antal varierar säkert beroende på modell. Notera att detta är värstingmodellen på 15", och antagligen inte den mest producerade. Jämför man med denna modells tidigare veckor så halverades produktionen förra veckan, och verkar bli ännu lägre denna. Men vad det betyder mer konkret om när nya modeller kommer är svårt att säga.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-04-02 09:53

Det är inte så att dom bara produserar specialbeställda maskiner nu då? Och att det är därför tillverkningsantalet är såpass lågt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-02 12:54

Jag tror inte att man ska ta det låga tillverkningstalet så allvarligt, om det var en ny/uppdaterad MBP på gång t.ex nu på tisdag så borde väl tillverkningen helt stoppas. Man saktar nog inte bara ner produktionen.

En parentes, jag kollade mitt serienummer och ser att min mbp är nästan tre år gammal, horribelt. Den funkar perfekt, ser i stort sett ny ut (trots m å n g a resor), aldrig ominstallerad (om inte uppgradering till SL räknas) och piskar enkelt min senaste pc (måste ha en för vissa jobb).

Allvarligt talat, de här maskinerna är nästan oförskämt bäst!

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-02 15:22

F ö tycks produktionen hittills uppgå till 990 MBP 15" 2,8 GHz denna vecka: Serienummer upp till och med W80140V464C godtas nu...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-03 07:15
Ursprungligen av Jånte:

F ö tycks produktionen hittills uppgå till 990 MBP 15" 2,8 GHz denna vecka: Serienummer upp till och med W80140V464C godtas nu...

Inte säkert dessa serie hamnar till rika världen.
Tillverkad för tredje länder eller bara för Kina.

Nya modeller i5 och i7 finns i hemlig tillverkning....slutnummer xxx ?

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-04 22:12
Ursprungligen av REP:

Inte säkert dessa serie hamnar till rika världen.
Tillverkad för tredje länder eller bara för Kina.

Nya modeller i5 och i7 finns i hemlig tillverkning....slutnummer xxx ?

Det är så klart inte omöjligt att två olika generationer av samma produkt (MBP) produceras samtidigt, men det logiska vore ändå att sluta producera den utgående modellen inför släpp av nya, så att de gamla i lagret kan säljas ut. Att det denna vecka producerats 1373 st av 15"-värstingen tror jag ändå tyder på att inget släpp väntar nu på tisdag.

Samtidigt är 1373 betydligt färre än de 2300 som tillverkades för två veckor sedan. Om det beror på minskad efterfrågan eller att nya är i görningen är dock som sagt svårt att veta.

Däremot tror jag inte alls att Apple gör olika modeller för olika marknader. När nya modeller väl kommer så vill Apple säkerligen få ut dem snabbas möjligt överallt.

Senast redigerat 2010-04-07 01:39
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2010-04-05 10:23
Ursprungligen av Jånte:

Det är så klart inte omöjligt att två olika generationer av samma produkt (MBP) produceras samtidigt, men det logiska vore ändå att sluta producera den utgående modellen inför släpp av nya, så att de gamla i lagret kan säljas ut. Att det denna vecka producerats 990 st av 15"-värstingen tror jag ändå tyder på att inget släpp väntar nu på tisdag.

Samtidigt är 990 betydligt färre än de 2300 som tillverkades för två veckor sedan. Om det beror på minskad efterfrågan eller att nya är i görningen är dock som sagt svårt att veta.

Däremot tror jag inte alls att Apple gör olika modeller för olika marknader. När nya modeller väl kommer så vill Apple säkerligen få ut dem snabbas möjligt överallt.

De kanske ligger inne med ett lager av C2D-processorer de vill bli av med som de sedan säljer till rabatterat pris när den nya tittar fram.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-05 15:00
Ursprungligen av Gambon:

De kanske ligger inne med ett lager av C2D-processorer de vill bli av med som de sedan säljer till rabatterat pris när den nya tittar fram.

Tvivlar inte på att det finns återförsäljare som gärna köper upp utgående modeller, men det vore knappast likt Apple att producera förra generationens burkar för att sälja ut billigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-03 10:26

Det är förvisso marginellt men nu har tiden för en MPB ökat från 24 timmar till 2 arbetsdagar (när man beställer i Apple store). Om jag ska spe på hysterin lite så kanske det betyder att kommande tisdag ändå kan bjuda på nya/ uppdaterade MBP

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-04-03 10:28
Ursprungligen av stile:

Det är förvisso marginellt men nu har tiden för en MPB ökat från 24 timmar till 2 arbetsdagar (när man beställer i Apple store).

Eller så är det så enkelt att det är helg och inget skickas ut från lager då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-03 10:30
Ursprungligen av Mija:

Eller så är det så enkelt att det är helg och inget skickas ut från lager då.

Du har rätt, men jag tänkte eftersom det står arbetsdagar. Men jag kollade på övriga produkter nu och ser att det även där står 2 dagar... sorry, jag borde har gjort det innan mitt inlägg. :">

What? Min är två månader gammal men de säger att den är producerad år 2000 vecka 6 !?

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-04 15:30
Ursprungligen av klarabara:

What? Min är två månader gammal men de säger att den är producerad år 2000 vecka 6 !?

Produktionsår skrivs bara med en siffra, vilket decennium det rör sig om får man lista ut själv. Har ditt serienummer siffran 0 som tredje tecken är den rimligen producerad 2010 och inte 2000.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-04 11:07

Jag kan inte kontrollera statusen på min MacBook Pro 13", säger bara "We're sorry, but we are unable to complete your request at this time. Please try again later."
Någon mer som har samma problem? Det är förhoppningsvis bara en temporär grej.

aaaaaah.. makes sense!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-05 16:21

Nya rykten, här sägs det att nya MBP kommer i juni. (Taiwanese Website says new MacBook Pros/Airs starting production this month, shipping in June) Från 9to5 Mac.

Ursprungligen av stile:

Nya rykten, här sägs det att nya MBP kommer i juni. (Taiwanese Website says new MacBook Pros/Airs starting production this month, shipping in June) Från 9to5 Mac.

Oj, det var ju riktigt illa. Hoppas det inte stämmer.

Om rapporten stämmer så går det att notera två saker i alla fall:

1) "The new MacBooks had originally been scheduled to be released in March." - Då var man inte helt fel ute när man gissade på mars förut.

2) "The report says delays were due to short supplies of Intel's Core iX series of laptop processors. " - Det var min ursprungliga gissning att komponentbrist skulle vara förklaringen till förseningen. Men kan det verkligen vara sant? Borde inte Apple lyckas reservera en bra kvot för sina behov?

Det står i rubriken "Nya MacBook når marknaden denna månad"!

Tyvärr är det ju 25 dagar kvar...

Ursprungligen av johan_tanying:

Det står i rubriken "Nya MacBook når marknaden denna månad"!

Tyvärr är det ju 25 dagar kvar...

Aha, det verkar som att översättningen som 9to5mac använt sig av inte riktigt stämmer. Enligt kommentarerna hos 9to5mac står det lansering i april men att produktionen når full kapacitet först i juni. Det låter ju mycket mera lovande.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-05 19:03

Hur bra ligger detta rykte på skalan då?

Ursprungligen av Kajan:

Hur bra ligger detta rykte på skalan då?

Tja, svårt att säga. MacRumors skriver om det utan att lägga till någon egen kommentar om hur troligt det är. Men det låter ju rimligt på det hela taget.

Gjorde en snabb koll på vilka serienummer som dyker upp i Apples supportdatabas över basmodellen av Macbook pro, dvs 13-tummaren med 2,33 ghz processor och 160 gb hd. Serienumret på denna modell slutar med 66D. Enligt min koll kan jag verifiera serienummer enligt föjande.

Vecka 8 = 21352
Vecka 9 = 14382
Vecka 10 = 11968
Vecka 11 = 7378
Vecka 12 = 1292
Vecka 13 = Ingen
Vecka 14 = ingen

Siffrorna är inte exakta men hyfsat nära. Kan någon verifiera?

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-05 23:56
Ursprungligen av Nicken:

Gjorde en snabb koll på vilka serienummer som dyker upp i Apples supportdatabas över basmodellen av Macbook pro, dvs 13-tummaren med 2,33 ghz processor och 160 gb hd. Serienumret på denna modell slutar med 66D. Enligt min koll kan jag verifiera serienummer enligt föjande.

Vecka 8 = 21352
Vecka 9 = 14382
Vecka 10 = 11968
Vecka 11 = 7378
Vecka 12 = 1292
Vecka 13 = Ingen
Vecka 14 = ingen

Siffrorna är inte exakta men hyfsat nära. Kan någon verifiera?

Vecka 13 = 88 (02L)
Av serienumren att döma verkar den dock slutat produceras under den gångna veckan... Kanske något på gång i a f?

Ars Technica skriver om Taiwan-ryktet ovan, och lägger till:

We have also heard through the grapveine that an update might come as early as next week, though this is unconfirmed.

Hoppas det stämmer. Men det betyder i så fall också att det inte är någon idé att hålla andan för den tisdag som precis börjat.

Bevaka tråden