Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad för att producera

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

iPad har framställts som en apparat för enbart hjärndött konsumerande.
Själv tycker jag den verkar tusan så mkt mer än så.

med iWork kommer skapandet i främsta rummet;

Numbers , skapar kalkyler, tabeller, diagram osv

keynote; skapar presentationer, snygga sådana

Pages; hade jag vart författare hade jag kastat mig över det här...

Omni, (The Omni Group) gör en del väldigt bra program, nu kommer de i iPad-versioner

"OmniGraffle and OmniGraphSketcher are iPad editions of two of Omni Group’s desktop offerings. "

(OmniGraphSketcher)
"In the case of OmniGraphSketcher for the iPad, that means the ability to draw graphs and charts with your finger. Whipping up a supply-and-demand chart takes only a few seconds on a whiteboard, Omni Group CEO Ken Case explains, but using something like a spreadsheet app, it can be an involved process of plugging in data. “The goal [with OmniGraphSketcher] was to make it as easy to draw a graph on a computing device as it is on a piece of paper,” Case told Macworld."

(OmniGraffle)
"Omni Group touts the iPad version of OmniGraffle as a more general purpose graphing app. With your finger, you can create a diagram, process chart, page layout or graphic design. Some may wonder just how well this will work on the iPad’s interface—fingers are not necessarily instruments of precision—but Case sees the iPad as a natural alternative to a whiteboard or sketchpad."

Omni Group's iPad apps put graphing at your fingertips | Productivity | iPhone Central | Macworld

Jag tror att skapandet kommer funka förbaskat bra på en iPad. Har ni fler exempel?

Jag är ute efter större saker än att kunna vrida jpg-bilder nu ... det finns väl 10 000 kameraappar till iPhone/iPad.. så andra områden vore kul få höra lite om...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-04 21:03

Jag skulle vilja göra nätverksskisser på paddan.... kanske något av Omnis program passar?

Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle vilja göra nätverksskisser på paddan.... kanske något av Omnis program passar?

Omnigraffle fixar det, åtminstone i den vanliga appen.

Projektplaner kommer att bli finfina på iPad! Hoppas på Omniplan eller Merlin i iPadversion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-05 04:59
Ursprungligen av akerstrom:

Projektplaner kommer att bli finfina på iPad! Hoppas på Omniplan eller Merlin i iPadversion.

Omnigroup har tidigare sagt att dom kommer att ha alla program som iPad versioner, men antar att det tar lite tid

Noterar att Bento finns för iPad.

Hur funkar det, kan man knåpa ihop Standalone-saker på en iPad? Eller kör man som en front mot en FM-server eller?
Vi har ju en del kanoner på FM/bento här på forumet, speak up guys.

Engadget har lite om iPad som "a productivity tool"

Entelligence: the iPad as a productivity tool -- Engadget

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-05 07:22

OmniPlan hade vart grymt, ha med sig hela planen utan att behöva släpa på datorn och dessutom kunna ändra och lägga till saker utan större ansträngning. Dessutom kunna sitta och ta anteckningar på möten utan att se distraherad ut med en dator framför sig. Utöver det blir det nog mest hjärndött konsumerande för mig...

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-04-05 09:59

Jag gillar att skriva några noveller emellanåt och ser mig definitivt sitta med iPaden och göra detta. En distraktionsfri miljö på ett helt nytt sätt
Det, och att sitta i soffan och surfa är mina främsta skäl till att köpa den.

Mariner Software har kommit ut med Mariner Calc och har sagt att de även ska komma med sitt fantastiska program Contour både till iPhone som till iPad, vilket jag är lyrisk över.

Jag skulle gärna se ett virtuellt whiteboard för iPad. Gärna med en möjlighet till co-work på ett enkelt smidigt sätt.

Jag skulle vilja se ett manusprogram, Final Draft, Montage eller liknande för iPad.

En PDF läsare för att exempelvis läsa manuskript, synopsis, outlines osv där man enkelt kan bläddra, göra kommentarer i sidan medan man läser, och där man senare kan få dessa kommentarer exporterade, mailade eller utskrivna.

Skulle det finnas någon app typ Dreamweaver-ultralight eller Espresso för iPaden så skulle jag inte ha kvar några betänkligheter alls ifrån att köpa en iPad snarast utan allt för mycket ansträngning. Kunna göra mindre ändringar på websidan på resande fot är ett behov som inte kommer att försvinna. Skulle gärna se apps som detta dyka upp till iPaden, eller finns det redan? Har inte gjort några djupdykningar ännu. iLife-light skulle också uppskattas så man kan synka med hem datorn. I princip så vill man ju ha så mycket man kan ifrån laptop-världen till bättre pris och lägre vikt, åtminstone i light-versioner

Ursprungligen av panther:

Skulle det finnas någon app typ Dreamweaver-ultralight eller Espresso för iPaden så skulle jag inte ha kvar några betänkligheter alls ifrån att köpa en iPad snarast utan allt för mycket ansträngning. Kunna göra mindre ändringar på websidan på resande fot är ett behov som inte kommer att försvinna. Skulle gärna se apps som detta dyka upp till iPaden, eller finns det redan? Har inte gjort några djupdykningar ännu. iLife-light skulle också uppskattas så man kan synka med hem datorn. I princip så vill man ju ha så mycket man kan ifrån laptop-världen till bättre pris och lägre vikt, åtminstone i light-versioner

iMovie super-extreme-mini-light-tiny finns ju för iphone 3GS, syftar då på möjligheten att klippa i video som man tagit Men för att vara lite seriös så håller jag med om att "iLife Touch" vore underbart!

Smidigt att ha med sig ute på fältet i iPhonen ännu smidigare med iPad...

ASTACUS.SE - Från papper till dator...

Ursprungligen av Patrick:

Smidigt att ha med sig ute på fältet i iPhonen ännu smidigare med iPad...

ASTACUS.SE - Från papper till dator...

jag som utbildar mig till fastighetestekniker myser...

Att kunna ha alla sina fastigheter i en iPad istället för 18 hyllmeter med gamla pärmar i ett förråd/arkiv ...

Frågan är hur du ska få in alla hyllmetrar :-D. Skanna? Verktygen för intaget blir inte iPad i alla fall. Detta är just en av skillnaderna mellan en iPad och en MacBook - den förra för avläsning (konsumtion) den senare för produktion.

Ursprungligen av Goflorp:

jag som utbildar mig till fastighetestekniker myser...

Att kunna ha alla sina fastigheter i en iPad istället för 18 hyllmeter med gamla pärmar i ett förråd/arkiv ...

Ursprungligen av Zimmerman:

Frågan är hur du ska få in alla hyllmetrar :-D. Skanna? Verktygen för intaget blir inte iPad i alla fall. Detta är just en av skillnaderna mellan en iPad och en MacBook - den förra för avläsning (konsumtion) den senare för produktion.

Är det moderna fastigheter finns det redan elektroniskt.
Lik förbannat får man sitta i ett arkiv och bläddra pärm.

Att få in PDF-dokument torde vara en baggis, det finns flera apps som fixar det; Documents to go osv. Man behöver inte nöja sig med Apples ePub-system.

Gissar på att de apps inom fastighetsbranschen som redan finns på iPhone kommer byggas ut för att passa iPad. Ärendehanteringssystem, felhantering, översikter, skisser, planer, register, osv - rubbet i en iPad....

Plattan är såpass praktisk, lättburen och har en sådan formfaktor att den kommer med ner i kulvertar, upp under tak etc. att ta med sig en bärbar dator som skall fällas upp och bäras omkring i en vinkel tror jag mindre på.

En helt annan aspekt av iPaden och produktion/kreation är vad den ger plats för. Jag själv är beroende av någon form utav mobil datorliknande manick i arbetet, samtidigt som jag är bl a fotonörd. Att "byta ner sig" från en Macbook till en iPad ger mig möjlighet att ha med t ex systemkameran när jag tidigare inte kunde.

Eller bara möjlighet att ha med mig den datorliknande manicken oftare, vilket gör avståndet mellan idé och någon sorts verklighet kortare. Bara för att man inte kan kompilera kod/framkalla bilder/redigera film/whatever betyder inte det att man inte kan ha nytta av ett anteckningsblock som programmerare/fotograf/redigerare/whatever.

Så även om iPaden hade varit gjord endast för "hjärndöd konsumtion" (vilket den inte är, varken iPaden eller konsumtionen) så hade den gjort plats för mer produktion/kreation, helt enkelt genom att få konsumtionen gjord och gjord bättre. Bara en sån enkel sak som att kolla 99.se på bussen hem ger mig mer tid att producera när jag väl är hemma. Typ så här:

Ehm, sorry om det blev lite halv-OT.

Ursprungligen av irrelogical:

Typ så här:

Ehm, sorry om det blev lite halv-OT.

Halvt OT ?! Jag tycker ditt inlägg var spot-on!!

LCR

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-04-05 13:48

Ipad som kontrollenhet till Logic, Cubase, ProTools, whatever skulle vara helt suveränt. Tänk att kunna styra reglar och rattar, rita in automatiseringar och EQ-kurvor m.m. m.m.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-04-05 18:14

Perfekt vid inventering, orderregistrering, att användas som verkstadsterminal o.s.v.

  • Oregistrerad
  • 2010-04-05 23:09

Nä jag skulle verkligen inte vilja använda en ipad till att producera på. Jag skriver 50ggr snabbare på mitt vanliga tangentbord än ett äckligt OSD sådant, sorry.

Hade paddan haft vanlig Ethernet eller Serial så skulle den kunna fått hängt med i datahallen så jag slapp släpa med mig en laptop varje gång jag ska felsöka. Wireless i en datahall är ju INTE att rekommendera...

Ser inget område den skulle vara tillräckligt för just nu. Konsumera är nog enda.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-04-05 23:25

Jag tänker Musik. Ett Logic anpassat för iPaden, med portabel mic en Apogee One t.ex. Så har man ju en liten mini studio på resande fot. Tror multitouchgränssnittet skulle vara gjutet för det med mycket reglage.

Ursprungligen av badmojo:

Jag tänker Musik. Ett Logic anpassat för iPaden, med portabel mic en Apogee One t.ex. Så har man ju en liten mini studio på resande fot. Tror multitouchgränssnittet skulle vara gjutet för det med mycket reglage.

Kan inget om musik direkt, - halvt tondöv.

men om jag vore musiker skulle jag vilja ha ngn synt i iPaden, gott om ljud, massa rattar ocj mängder av möjligheter för komp, trummor osv och ha den som ngt att kunna använda NÄR man får IDÈN, när genislaget träffar en i huvet (givetvis då man sitter på bussen till Borås...).
Ett slags musikalsikt anteckningsblock/idéutvecklare.

man knåpar ihop ngt och kan visa för andra, kanske dra i en ratt och få ut noter för det?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-04-06 08:18
Ursprungligen av Goflorp:

Kan inget om musik direkt, - halvt tondöv.

men om jag vore musiker skulle jag vilja ha ngn synt i iPaden

Jag har hittat en i App Store, det kommer nog fler när som helst http://www.korg.com/iElectribe

Ursprungligen av Goflorp:

Kan inget om musik direkt, - halvt tondöv.

Kan inte låta bli att reagera efter alla inlägg där du kritiserat/motsagt att kvalité på ljudutrustningskomponenter är hörbara. Lite som om en utan körkort tycker att fram- eller bakhjulsdrivet inte spelar någon roll...

Ursprungligen av Goflorp:

man knåpar ihop ngt och kan visa för andra, kanske dra i en ratt och få ut noter för det?

Ehm, skulle det vara någon Professor Balthazar app då ?!

LCR

Ursprungligen av LCR:

Kan inte låta bli att reagera efter alla inlägg där du kritiserat/motsagt att kvalité på ljudutrustningskomponenter är hörbara. Lite som om en utan körkort tycker att fram- eller bakhjulsdrivet inte spelar någon roll...

Ehm, skulle det vara någon Professor Balthazar app då ?!

LCR

Herregud, ge dig nu för fan.

Det är skillnad på avancerat ljudbögeri där man påstår sig kunna höra skillnad på två kablar där det åker digitala ljudströmmar i, med medelåldersöron....

Eller

komponera musik; jag kan inte spela gitarr eller ens blockflöjt.
Aldrig haft det intresset.

Det har ju inget med mina öron att göra.

Jag försökte tänka mig in i situationen att man är en skapande musiker och kunde ha ngt program för att "fästa" kreativiteten i. Såg Ebbot på Tv senast i morse hade en pytteliten casio-synt - säkert delvis i det syftet.

Det var liksom inte för produktion som jag tänkte mig heller.

Ursprungligen av Goflorp:

Herregud, ge dig nu för fan.

Du om någon skulle väl kunna ta en liten pik från mej...

LCR

Nja...iPdane blir nog aldrig en musikstudio eller videoredigering :-D. Det kan vi glömma. För sådant behöver man grymma processorer...och iPaden har ju trots allt bara en liten mobil processor som drar lite batteri etc. Apple har nog aldrig en sekund tänkt att iPaden ska rulla som musik- videoprodicent. Forget it. Inspelning fixar den ju galanrt så klart - upp till 6-8 spår kanske. Men pluggar/mjukvarusamplers/mjuksyntar/etc - glöm det.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-04-06 11:12
Ursprungligen av Zimmerman:

Men pluggar/mjukvarusamplers/mjuksyntar/etc - glöm det.

Här är en till http://itunes.apple.com/us/app/minisynth-pro/id364751154?mt=8

:$:$:$ Jag todde vi talade om musikproduktion - på riktigt alltså. Jo, jag har nästan alla dessa leksaker i min iPhone - pianon, syntar, hammondorglar, 4-kanalsinspelning. Men ingenting av detta kan givetvis användas på fullt allvar - tror man det har man aldrig producerat musik på en dator. Någonsin.
Man kan ju göra en latjolajbanlåt just för att den gick att göra på en iPhone/iPad - men det är en annan sak. Det blir EN låt - sedan är den hypen död.

Bevaka tråden