Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro på gång? Version 6.1 Quad Core?

Tråden skapades och har fått 1478 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-04-06 02:27

Sätter mina stålar på 13 april, hoppas vi får fira då

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-06 03:36
Ursprungligen av Adrian B:

Ars Technica skriver om Taiwan-ryktet ovan, och lägger till:

We have also heard through the grapveine that an update might come as early as next week, though this is unconfirmed.

Hoppas det stämmer. Men det betyder i så fall också att det inte är någon idé att hålla andan för den tisdag som precis börjat.

Kul att ha något att hoppas på i a f

Noterar även att svenska AppleStore har slut i lagret på 2,66aren med 2 dagars leveranstid. Skulle kunna vara ett möjligt tecken på lagerrensningslogistik.

Och sen kommer följdfrågan - när kommer leveranserna? I väntan på utlovad ny jobbdator (som jag vill skall bli en MBP) sitter jag och sliter på min åldriga iBook. Det är bara att hoppas den håller ett tag till...

Nåja, det får väl bli vad som helst bara den har dedicerat grafikkort och FW800.

Ursprungligen av johan_tanying:

Och sen kommer följdfrågan - när kommer leveranserna?

Om den där Taiwan-sidan som stämmer så verkar det som att produktionen inte kommer att kunna möta efterfrågan förrän i juni. I så fall ska man nog vara ruskigt snabb med att beställa när det släpps och hålla tummarna för att man får tag i en.

Användaren kwong2006 på MacRumors har gjort en riktig översättning i denna post på sidan 7 i tråden New MacBook, MacBook Pro, and MacBook Air Models Scheduled for Launch This Month? - Mac Forums

Ursprungligen av kwong2006:

New MacBooks to be released this month. Taiwanese Factories are optimistic

Apple will release a new generation of MacBook laptops in April, using the Intel "Core i" family of processors (Personal note: "Core i" means Nehalem). Parts supplier said that even though the new laptops have been delayed by a month, they are optimistic that they have orders for supplies that last until June.

[...]

Intel announced the i3, i5, and i7 laptop computer processor platform in January, and was originally estimated to be fitted inside new MacBooks and MacBook Pros, with the MacBook Air using an Ultra Low Voltage version of the new processors. However, due to constrained supplies, the refresh was delayed until next month.

The parts supplier said that they sold small amounts of their inventory to Apple, with a huge uplift in April, and strong and steady growth for April, May and June. According to sources, the MacBook Pros will come in 13, 15, and 17-inches variety, and comes with wither a 640GB hard disk, or a 248GB SSD drive, with 8 hours of battery power.

[...]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-06 10:40

Vad gäller att de försenat lanseringen på grund av brist på processorer anser jag är sån skit om det stämmer... för Lenovo t.ex. levererar dessa som det är idag och Apple borde kunna få tag på proppar lika lätt som Lenovo.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-06 10:50
Ursprungligen av Trineo:

Vad gäller att de försenat lanseringen på grund av brist på processorer anser jag är sån skit om det stämmer... för Lenovo t.ex. levererar dessa som det är idag och Apple borde kunna få tag på proppar lika lätt som Lenovo.

Om det nu inte är så att Apple har någon specialdeal med Intel om processer som är "specialdesignade" för Apple's behov. Apple har ju tidigare haft tidigare tillgång till nya processorer, men om så inte verkar vara fallet denna gång kanske det beror på något annat.
Eller så har Apple helt enkelt inte fått någon bra deal med Intel

Om Apple Dailys uppgifter stämmer och jag tolkar det rätt, så är det 640 HDD eller 248 SSD som gäller på samtliga modeller.
SSD som standard (och USB 3.0 och/eller LP) är något som jag själv satt som krav innan jag byter upp mig från min MacBook, men det är väl för bra för att vara sant.

Trycker dem ut nya bärbara innan jag drar till NYC 4 maj blir jag en lycklig man!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-07 00:24

Det börjar nästan bli löjligt hur länge Apple håller sina kunder på sträckbänken denna gången. Eller så är det bara för att jag precis sålt min iMac och får hålla tillgodo med iPhone fram tills lanseringen.

Verkar dock nu som att mycket pekar på att lansering är mycket nära förestående, och jag skulle tro att vi korkar upp champagnen nu på tisdag.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-07 03:08
Ursprungligen av ptMAe:

Verkar dock nu som att mycket pekar på att lansering är mycket nära förestående, och jag skulle tro att vi korkar upp champagnen nu på tisdag.

Skulle också sätta mina pengar på nu på tisdag.

Se bifogat diagram för mer serienummersanalys. Intressant att ingen MBP av de kända modellerna producerats hittills denna vecka, och ingen av 13"arna sedan 2 veckor, då runt 100 producerades totalt. Utifrån detta skulle jag gissa att produktionen av nuvarande generations macbook pro nu är helt avslutad och att allt fokus ligger på nya modeller!

Ursprungligen av Jånte:

Skulle också sätta mina pengar på nu på tisdag.

Se bifogat diagram för mer serienummersanalys. Intressant att ingen MBP av de kända modellerna producerats hittills denna vecka, och ingen av 13"arna sedan 2 veckor, då runt 100 producerades totalt. Utifrån detta skulle jag gissa att produktionen av nuvarande generations macbook pro nu är helt avslutad och att allt fokus ligger på nya modeller!

Intressant!
Vart hittar du dessa siffror?

Ursprungligen av kitesurf:

Intressant!
Vart hittar du dessa siffror?

I tråden, gissar jag...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-07 08:48

Ojoj! Jag känner att riktigt höga förhoppningar kan blir nerkörda i smutsen idag! Hoppas jag har fel!

Ursprungligen av pgjores:

Ojoj! Jag känner att riktigt höga förhoppningar kan blir nerkörda i smutsen idag! Hoppas jag har fel!

Idag? Men Apple brukar inte släppa något på onsdagar...

Ursprungligen av Capeman:

Idag? Men Apple brukar inte släppa något på onsdagar...

Om måndagen har varit helgdag har det hänt att Apple släppt på onsdagar istället för tisdagar. Annandag påsk är inte en helgdag i USA tyvärr så denna veckan verkar det ganska osannolikt.

Jag ställer mig lite undrande till de här produktionssiffrorna. Har tidigare inte läst något om detta när det spekulerats i nya modeller. Är det verkligen så lätt att spåra Apples produktion?

Ursprungligen av johan_fbg:

Om måndagen har varit helgdag har det hänt att Apple släppt på onsdagar istället för tisdagar.

Jag ställer mig dock lite undrande till de här produktionssiffrorna. Har tidigare inte läst något om detta när det spekulerats i nya modeller. Är det verkligen så lätt att spåra Apples produktion?

Ja, fast i USA var det inte helgdag i måndags.

EDIT: Du insåg visst det.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-07 16:47
Ursprungligen av johan_fbg:

Jag ställer mig lite undrande till de här produktionssiffrorna. Har tidigare inte läst något om detta när det spekulerats i nya modeller. Är det verkligen så lätt att spåra Apples produktion?

Hur ska man annars förklara att man om man söker efter garanti för ett visst serienummer får ett av 4 möjliga svar:
1) Serienumret ogiltigt (fel längd t ex)
2) Serienumret är till sin struktur giltigt, men finns ej registrerat som en producerad dator.
3) Serienumret finns, men dator är ännu inte såld och information om garanti kan inte ges (den börjar ticka från inköpsdagen), och man uppmanas att skicka in inköpsbevis
4) Serienumret finns och datorn är såld. Återstående garantitid samt eventuell AppleCare visas

Produktionsnummer som ger svar 3 el 4 har ökat under veckans gång (utom denna vecka!!!), för att efter veckans slut stanna på ett givet tal. Jag kan bara tolka detta som att produktionsnumret motsvarar antalet producerade burkar, och att den produktionen under den nuvarande veckan upphört helt (jämfört mot förra veckan då produktionen vid det här läget uppgick till ett par hundra 15"are)!

Blev också förvånad att det tycks så enkelt att spåra produktionen, men att trenden ligger i linje med Taiwan-ryktet gör saken ännu troligare. Förbehållet för serienumersanalysen är att jag bara kollat på burkar som producerats i Shanghai (fabriksbeteckning W8). Vet inte om Apple gjort MBP någon annanstans också, och hur produktionen ser ut där i så fall..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-07 12:17
Ursprungligen av Capeman:

Idag? Men Apple brukar inte släppa något på onsdagar...

Ehh….Jag är dagvild! Är lärare och har lov nu. (in your face working people)

Ursprungligen av pgjores:

Ehh….Jag är dagvild! Är lärare och har lov nu. (in your face working people)

Bara gnid in det!

Pratade precis med min far som bor i Österrike, han la en beställning på en 17" 3,06 Ghz 8GB Ram före påsk med leverans 3 dagar.
Den har blivit uppskjuten och kommer nu levereras 16 April vilket i mina öron låter som att han kommer få den nya modellen, varför skulle dem annars skjuta på leveransen så många dagar när det står 3 dagar på Apple Store.
Tror vi kommer få nya MBP inom 2 veckor, kollar man InWarehouse och alla andra företag så har de också satt runt 15 April att de åter skall komma i lager.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-08 12:52
Ursprungligen av @ndreas:

Pratade precis med min far som bor i Österrike, han la en beställning på en 17" 3,06 Ghz 8GB Ram före påsk med leverans 3 dagar.
Den har blivit uppskjuten och kommer nu levereras 16 April vilket i mina öron låter som att han kommer få den nya modellen, varför skulle dem annars skjuta på leveransen så många dagar när det står 3 dagar på Apple Store.
Tror vi kommer få nya MBP inom 2 veckor, kollar man InWarehouse och alla andra företag så har de också satt runt 15 April att de åter skall komma i lager.

Låter väldans trevligt!
Men det betyder också att dom kommer kosta exakt lika mycket?

Nu har man väntat så länge att det nästan känns overkligt att det faktiskt kommer komma nya modeller

Ursprungligen av Hallon:

Låter väldans trevligt!
Men det betyder också att dom kommer kosta exakt lika mycket?

Nu har man väntat så länge att det nästan känns overkligt att det faktiskt kommer komma nya modeller

Behöver ju inte betyda det, då man beställer så får man automatisk upgrade till närmaste modell.
Nu beställe ju han SSD 256GB så datorn var ju det dyraste som Apple har så jag tror han eventuellt kan tjäna på om det blir en ny modell då måste dem ju ersätta med det värsta så att säga.
Hans första Mac på äldre dagar men det är väl aldrig försent att gå över till den ljusa sidan För 2 år sedan skakade han på huvudet åt mig och undrade varför jag väljer Macintosh, sedan köpte han en iPhone och nu undrar han varför han kört all annan skit under sina 60 år i livet hehe

Härliga rykten vi väntat på:

Macworld.au: New MacBooks next week | 9 to 5 Mac

The Australian arm of Macworld is reporting that a source "familiar with Apple product cycles and inventory levels" is saying we'll see that long awaited MacBook Pro update on Tuesday April 13th. He/she says all lines of MacBook will receive updates with the possible exception of the MacBook Air which he/she can't confirm. Numerous reports have had Apple's Core iX lineup of MacBook Pros coming in April.

Macworld.au's source also says the rollout for iPads internationally will be April 24th. That's also what the Canadians are expecting.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-08 14:03
Ursprungligen av Adrian B:

Härliga rykten vi väntat på:

Macworld.au: New MacBooks next week | 9 to 5 Mac

The Australian arm of Macworld is reporting that a source "familiar with Apple product cycles and inventory levels" is saying we'll see that long awaited MacBook Pro update on Tuesday April 13th. He/she says all lines of MacBook will receive updates with the possible exception of the MacBook Air which he/she can't confirm. Numerous reports have had Apple's Core iX lineup of MacBook Pros coming in April.

Macworld.au's source also says the rollout for iPads internationally will be April 24th. That's also what the Canadians are expecting.

Det här i kombination med @dreas papps info om leverans 16 april gör det ännu mer troligt. Hoppa hoppas!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-08 14:20
Ursprungligen av Adrian B:

Härliga rykten vi väntat på:

Macworld.au: New MacBooks next week | 9 to 5 Mac

The Australian arm of Macworld is reporting that a source "familiar with Apple product cycles and inventory levels" is saying we'll see that long awaited MacBook Pro update on Tuesday April 13th. He/she says all lines of MacBook will receive updates with the possible exception of the MacBook Air which he/she can't confirm. Numerous reports have had Apple's Core iX lineup of MacBook Pros coming in April.

Macworld.au's source also says the rollout for iPads internationally will be April 24th. That's also what the Canadians are expecting.

Hoppas hoppas! Undra hur stor efterfrågan är på nya MBP och hur Apple kommer att kunna leverera. Enligt tidigare rykten ska det först i juni vara fullskalig produktion av nya MBP. Men en ny MBP med SSD får det nog bli Lite osäker känner jag mig dock inför hur nya processorn kommer att påverka värmeutvecklingen, det sista jag vill är att ha en fläkt som går igång.

Ursprungligen av stile:

Undra hur stor efterfrågan är på nya MBP och hur Apple kommer att kunna leverera.

Enligt storleken på den här tråden och liknande trådar på exempelvis Macrumors forum är trycket från "medvetna" köpare ganska hårt. Frågan är bara hur stor del av köparna som vet om att en ny modell är på väg och därmed har väntat med inköp. Jag har t.ex. många vänner som inte har en aning och som köper en dator när de behöver den.

Vad tror vi om möjligheten att MacBook Pro får låna lite tid i kvällens special event?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-08 13:57
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Vad tror vi om möjligheten att MacBook Pro får låna lite tid i kvällens special event?

*hoppas hoppas hoppas*!

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Vad tror vi om möjligheten att MacBook Pro får låna lite tid i kvällens special event?

Inte en chans är min spontana reaktion... man vet ju aldrig med Apple, men det skulle inte vara likt dem.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Vad tror vi om möjligheten att MacBook Pro får låna lite tid i kvällens special event?

Den möjligheten ser jag som noll.

Bevaka tråden