Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro på gång? Version 6.1 Quad Core?

Tråden skapades och har fått 1478 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-08 14:21

Om vi teoretiskt sätt säger att det kommer en på tisdag, och man lägger en order, och sen visar det sig att lev.tiden blir 4-8 veckor, kommer Apple dra pengarna med en gång?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-08 14:26
Ursprungligen av NBK:

Om vi teoretiskt sätt säger att det kommer en på tisdag, och man lägger en order, och sen visar det sig att lev.tiden blir 4-8 veckor, kommer Apple dra pengarna med en gång?

De gjorde tydligen inte det med iPad preordrarna. Det var iochförsig i USA, så det kan ju skilja på lagar och förordningar.

Ursprungligen av NBK:

Om vi teoretiskt sätt säger att det kommer en på tisdag, och man lägger en order, och sen visar det sig att lev.tiden blir 4-8 veckor, kommer Apple dra pengarna med en gång?

De drar inte pengarna förrän varan skickas.

Däremot är det stor risk att de gör en reservation av pengarna, för att "testa" ditt kontokort. Jag vet inte om det är hela beloppet eller bara en symbolisk summa.

Om en sådan reservation görs, så brukar den ligga kvar på ens bankkonto i 3-5 bankdagar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

De drar inte pengarna förrän varan skickas.

Däremot är det stor risk att de gör en reservation av pengarna, för att "testa" ditt kontokort. Jag vet inte om det är hela beloppet eller bara en symbolisk summa.

Om en sådan reservation görs, så brukar den ligga kvar på ens bankkonto i 3-5 bankdagar.

Reservationen brukar vara på hela beloppet så vitt jag vet och det är tyvärr svårt att ta bort den. Jag vet historier som folk som fått pengar reserverade, avbrutit köpet för att göra om det, bara för att finna att inte går för det saknas pengar på kontot så länge reservationen ligger kvar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-12 16:17
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

De drar inte pengarna förrän varan skickas.

Däremot är det stor risk att de gör en reservation av pengarna, för att "testa" ditt kontokort. Jag vet inte om det är hela beloppet eller bara en symbolisk summa.

Om en sådan reservation görs, så brukar den ligga kvar på ens bankkonto i 3-5 bankdagar.

Glömde i all yra svara på detta.
Har inte köpt Mac hos applestore direkt innan utan direkt i butik. Vi säger att det går till som du tror (är säkert så, jag kan varken bekräfta eller dementera), jag lägger en order, ger mitt visa-nr, dom reserverar hela beloppet, vi säger för enkelhetens skull 15.000. Reservationen ligger kvar i 3-5 dagar, sen får jag "tillbaka pengarna". Jag för då tillbaks dem till ett konto som inte är kopplat till mitt VISA kort (vem vill ha allt för mycket pengar på det kontot?). Får man sedan en förvarning från Apple att "nu är det dags att ta våra pengar", så att man inte sitter där med skägget i brevlådan och inte har täckning då väl beloppet ska dras?

Ursprungligen av NBK:

Glömde i all yra svara på detta.
Har inte köpt Mac hos applestore direkt innan utan direkt i butik. Vi säger att det går till som du tror (är säkert så, jag kan varken bekräfta eller dementera), jag lägger en order, ger mitt visa-nr, dom reserverar hela beloppet, vi säger för enkelhetens skull 15.000. Reservationen ligger kvar i 3-5 dagar, sen får jag "tillbaka pengarna". Jag för då tillbaks dem till ett konto som inte är kopplat till mitt VISA kort (vem vill ha allt för mycket pengar på det kontot?). Får man sedan en förvarning från Apple att "nu är det dags att ta våra pengar", så att man inte sitter där med skägget i brevlådan och inte har täckning då väl beloppet ska dras?

Jag kan bekräfta att det är så, har handlat flera gånger från Apple Store. Om du nu inte skulle lita på Adrian. Ja, det finns väl ingen anledning att lita på mig heller i och för sig, men men...

Nej, du lär nog inte få någon förvarning, låt pengarna ligga.

Är man smart så lägger man en beställning på en 15" 3,06 idag och får en I7
Någon som vill testa hehe

Ursprungligen av @ndreas:

Är man smart så lägger man en beställning på en 15" 3,06 idag och får en I7
Någon som vill testa hehe

Testar, vänligen håll tummarna.

Hoppas till tusen att den nya kommer på tisdag.

Min fråga är som så: Ska jag köpa mig en 15tums eller en 17tums? Någon som haft erfarenhet av båda? För- och nackdelar med de två alternativen?

TACK

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-09 08:43
Ursprungligen av thekingofme:

Hoppas till tusen att den nya kommer på tisdag.

Min fråga är som så: Ska jag köpa mig en 15tums eller en 17tums? Någon som haft erfarenhet av båda? För- och nackdelar med de två alternativen?

TACK

Lite OT, men jag svarar ändå (inte första gången den här tråden svävar iväg ett par inlägg)
Jag gick från Powerbook 17 till MBP15. Såklart gött med stor skärm men 15 är så mycket smidigare. Jag reser inte mycket med datorn men även i hemmet så märker man stor skillnad på smidigheten och jag skulle välja 15 framför 17 alla dagar i veckan även fast jag arbetar med grafik och foto. Skall man arbeta seriöst kan man koppla in en extern skärm.

Sök i forumet för mer diskussioner om det här. Jag vet att jag själv startade en tråd om det när jag skulle köpa min PB17 (tror det t.o.m. var min första tråd här på forumet *nostalgisk*)

EDIT: Kollade - min 4:e tråd var det Dock länkar jag inte till den eftersom den fick mig att köpa en 17" vilket jag inte rekommenderar idag Den var dessutom från 2004 så det är mycket som inte är aktuellt i den längre.. Intressant är att det står "Aktiv Maj 2005" på mig här.. men jag har skapat min första tråd i juni 2004..

Senast redigerat 2010-04-09 08:54
Ursprungligen av Hallon:

Lite OT, men jag svarar ändå (inte första gången den här tråden svävar iväg ett par inlägg)
Jag gick från Powerbook 17 till MBP15. Såklart gött med stor skärm men 15 är så mycket smidigare. Jag reser inte mycket med datorn men även i hemmet så märker man stor skillnad på smidigheten och jag skulle välja 15 framför 17 alla dagar i veckan även fast jag arbetar med grafik och foto. Skall man arbeta seriöst kan man koppla in en extern skärm.

Sök i forumet för mer diskussioner om det här. Jag vet att jag själv startade en tråd om det när jag skulle köpa min PB17 (tror det t.o.m. var min första tråd här på forumet *nostalgisk*)

EDIT: Kollade - min 4:e tråd var det Dock länkar jag inte till den eftersom den fick mig att köpa en 17" vilket jag inte rekommenderar idag Den var dessutom från 2004 så det är mycket som inte är aktuellt i den längre.. Intressant är att det står "Aktiv Maj 2005" på mig här.. men jag har skapat min första tråd i juni 2004..

Tack så mycket för infon! Jag hade aningar om att en 17tums kunde kännas för stor och klumpig, kör nog på en maxad 15tummare istället!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-08 15:06

Har alltid tyckt bättre om Nvidia än ATI, kan bero på att jag bara kört Linux på mina laptopar tidigare och det är mindre hårslitande för att få de att funka än ATI

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-04-08 15:57
Ursprungligen av NBK:

Har alltid tyckt bättre om Nvidia än ATI, kan bero på att jag bara kört Linux på mina laptopar tidigare och det är mindre hårslitande för att få de att funka än ATI

Jag vill ha ett chip som inte pajjar. Allt annat är överkurs. Jag behöver inte ha spelprestanda, utan en pålitlig arbetsmaskin. Det får bli stationära datorer till denna farsot är över.

  • Medlem
  • 2010-04-08 15:58

Exakt, och det är stor skillnad på hur lång tråden är och hur många som medverkar i den...
Kan admin enkelt se hur många det är som skrivit dessa 1115 inlägg?
Ja förutom de som inte ska köpa nya MBP utan bara hänger för att känna gemenskap i äppelträdet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-08 16:00

Nog för att gemenskapen här är utan dess like, men jag ska f-n ha en !

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-08 16:24
Ursprungligen av NBK:

Nog för att gemenskapen här är utan dess like, men jag ska f-n ha en !

Precis, men jag har också tänkt mig en så fort som möjligt. En 13", den bättre om det blir två modeller som nu.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-08 16:31
Ursprungligen av rk:

Precis, men jag har också tänkt mig en så fort som möjligt. En 13", den bättre om det blir två modeller som nu.

Jag funderar på om det kommer bli ett problem att beställa från Digital Inn.. man får ju lite trevlig rabatt där. Men hur snabbt man kommer kunna beställa därifrån efter släppet vet jag inte (väntar på svar). Gissar dock att svaret blir något i stil med att dom inte vet något för ens efter släppet.. Jag är lite velrådig hur jag skall göra.. Om alla är köpgalna samma dag som datorerna släpps så vill man ju vara bland dom första för att slippa vänta på långa leveranstider.. hmm.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-09 17:39

Det här verkar intressant

"New MacBook Pros next Tuesday?"

Australian Macworld

Ursprungligen av P1200VB:

Det här verkar intressant

"New MacBook Pros next Tuesday?"

Australian Macworld

Vi har diskuterat den artikeln i den här tråden sedan i torsdags

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-08 16:34

29

Men den som väntar på nåt gott väntar aldrig (alltid?) för länge!

Dessutom, om vi nu varit i ett sånt stort behov av en maskin så hade vi köpt i oktober, november, december, osv

Jag har nog skrivit en massa skit här, och jag ska tyvärr inte skaffa någon dator i nuläget, så räkna bort mig i tråden.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-08 17:48
Ursprungligen av Capeman:

Jag har nog skrivit en massa skit här, och jag ska tyvärr inte skaffa någon dator i nuläget, så räkna bort mig i tråden.

Näe, du brukar ha intressanta och relevanta inlägg, så det tänker jag definitivt inte göra

Ursprungligen av Drakfot:

Näe, du brukar ha intressanta och relevanta inlägg, så det tänker jag definitivt inte göra

Tack, det var vänligt sagt så här på en torsdagskväll!

Idag gick MediaMarkt ut med ett reklamblad märkt "lagerrensning" och där i finns vår ryktat utgående MacBook Pro med. Passande.

inWarehouse säger 9 maj som prel leveransdatum på en av MacBook-Pro modellerna.
inWarehouse.se

och 6 maj för en av MacBook-Air modellerna.
inWarehouse.se

Hoppas på en macbook air med core i7 och 8 gb minne, gärna i grön metallic. Kanske 2012..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-08 19:44
Ursprungligen av olyckan:

Idag gick MediaMarkt ut med ett reklamblad märkt "lagerrensning" och där i finns vår ryktat utgående MacBook Pro med. Passande.

Vilken stad? Fick den precis (göteborg), ingenting där. Ska kolla MM's hemsida nu.

EDIT: Fick "Det finns inga aktuella annonser" på samtliga butiker i Sverige.

Ursprungligen av NBK:

Vilken stad? Fick den precis (göteborg), ingenting där. Ska kolla MM's hemsida nu.

EDIT: Fick "Det finns inga aktuella annonser" på samtliga butiker i Sverige.

MMs reklamblad är olika från stad till stad, så en lagerrensning i Stockholm kan skilja sig åt från en lagerrensning i Göteborg. Varje butik drivs som ett eget företag via franchise-avtal om jag inte har helt fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-08 17:48

Jag kommer säkerligen att köpa en 15" med SSD.
Det skulle vara intressant att veta om det finns samma sug för någon Windowsburk, typ Vaio eller liknande. Jag tror knappast det

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-08 17:49

Jag ska ha engelskt tangentbord på min. Jag antar att Apple:s store är enda alternativet då?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-08 17:51
Ursprungligen av h_e:

Jag ska ha engelskt tangentbord på min. Jag antar att Apple:s store är enda alternativet då?

Du kan säkert beställa via aktoriserade återförsäljare med, troligen blir det samma leveranstid som Apple store (de beställer väl egentligen bara samma dator som levereras till dem istället för direkt till dig. Jag kan inte säga säkert dock).

Bevaka tråden