Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro på gång? Version 6.1 Quad Core?

Tråden skapades och har fått 1478 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-08 19:52

Just därför jag var nyfiken på vilken stad

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-09 08:49

Själv kommer jag köra med en 13" Sen om några år när det är dags att pensionera min iMac24" från hösten08 så blir det nog en 17" , iofs så vet vi ju inte hur apples laptop utbud kommer vara när det väl är dags

Jag valde att beställa 17", använder idag framförallt 15" men även mba. 15 är ett smidigt format men jag vill ha lite värre skärm, förhoppningsvis blir det extra halvkilot (3kg istf 2,5 inte någon märkbar last).
Nu är det bara att hålla tummarna och hoppas att maskinen blir uppgraderad från det jag beställde igår till det som förhoppningsvis börjar säljas på tisdag

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-09 09:54
Ursprungligen av akerstrom:

Jag valde att beställa 17", använder idag framförallt 15" men även mba. 15 är ett smidigt format men jag vill ha lite värre skärm, förhoppningsvis blir det extra halvkilot (3kg istf 2,5 inte någon märkbar last).
Nu är det bara att hålla tummarna och hoppas att maskinen blir uppgraderad från det jag beställde igår till det som förhoppningsvis börjar säljas på tisdag

17 är najs, och vikten är inget problem. Jag hör dock till typen som sällan sitter rakt upp och ner vid ett bord, utan hänger gärna i soffan, fåtöljen, i en beanbag, sängen osv (OBS har ett annat jobb dagtid DÅ märker man stor skillnad på 17 och 15. 17:aren blir liite för stor för att den skall vara skön att slappa med i soffan, rycka ner den från bordet med en hand osv..
När det gäller din beställning så tycker jag det är lite vågat. Vi vet inte vad det kommer för nyheter och tillval den här gången. Personligen känner jag att jag vill ha lite mer kontroll över vad jag beställer.

Jag är gammal (veteran t.o.m), springer inte på stan eller hoppar fallskärm så att beställa utan absolut kontroll är den spänning jag får njuta av här i livet

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-09 11:01
Ursprungligen av akerstrom:

Jag är gammal (veteran t.o.m), springer inte på stan eller hoppar fallskärm så att beställa utan absolut kontroll är den spänning jag får njuta av här i livet

Haha, du är inte lite wild and crazy du
Vet inte om det har med ålder att göra (eller om jag räknas som gammal eller ung (är 28) men jag har en tändes att granska och researcha mina inköp på en extrem nivå - på gott och ont. Kanske också lite för att jag tycker det är kul

tittat runt på lite olika hemsidor som säljer apple produkter och de alla har slut och skall få in datum efter den 13de som nu rykten talar om skall vara dagen för uppdatering, elgiganten tex har slut på alla sina bärbara mac exklusive air.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-09 10:41
Ursprungligen av Ollebro:

tittat runt på lite olika hemsidor som säljer apple produkter och de alla har slut och skall få in datum efter den 13de som nu rykten talar om skall vara dagen för uppdatering, elgiganten tex har slut på alla sina bärbara mac exklusive air.

Kikade precis på Komplett.se , dom har en del kvar, men där är MB Air slut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-09 12:12
Ursprungligen av Ollebro:

tittat runt på lite olika hemsidor som säljer apple produkter och de alla har slut och skall få in datum efter den 13de som nu rykten talar om skall vara dagen för uppdatering, elgiganten tex har slut på alla sina bärbara mac exklusive air.

Macforums (Gbg) lager av 13" macbook pro fylls på efter helgen. Dock ingen info ang. 15".

EDIT: Oops, det gällde den vita macbooken. Inga 13" macbook PRO i lager och ingen info ang. tillgänglighet är beskedet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 10:56

Får man verkligen på 99.se ha en banner där det står "Den nya macbook pro-familjen" när det finns så många som går och suktar efter en ny macbook pro? Falsk marknadsföring som ger falska förhoppningar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-09 10:57
Ursprungligen av durre:

Får man verkligen på 99.se ha en banner där det står "Den nya macbook pro-familjen" när det finns så många som går och suktar efter en ny macbook pro? Falsk marknadsföring som ger falska förhoppningar!

Samt att priset står Från 12495... när det är 11995 eller dyl. Jag fick ju fjärilar i magen när jag såg det, klickade med en gång

  • Medlem
  • Säffle
  • 2010-04-09 12:09

Hur kommer det sig att det står på Kompletts hemsida att 17" MBP inte levereras förrän 6 maj??! Det känns som om det är väldigt lång leveranstid... Jag är inte särskilt insatt men brukar det verkligen ta så lång tid???

Håller tummarna på till tisdag!

Komplett.se - Datorer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 12:29

Tänk om Apple kunde slänga in samma Micro-Sim i nya MBP som i 3GiPaden, det skulle vara fint. Just att kunna ha SIM-kortet i datorn direkt istället för en dongel finns det nog en del som värdesätter. Det är förvisso ingen dealbreaker för mig men ju smidigare allt är ju bättre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-09 12:31

För min del kan ett inbyggt 3gmodem kvitta för jag är inte i behov av det, samt att det säkert kommer påverka prisbilden en hel del.

Hoppas, hoppas, hoppas verkligen detta stämmer! Är i stort behov av en ny bärbar och skulle inte ha något emot en 13" MBP med lite nytt under huven!
Kommer det blir det en beställning direkt på tisdag!

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-09 14:31
Ursprungligen av Archangel:

Hoppas, hoppas, hoppas verkligen detta stämmer! Är i stort behov av en ny bärbar och skulle inte ha något emot en 13" MBP med lite nytt under huven!
Kommer det blir det en beställning direkt på tisdag!

Verkar som det finns risk för rusning på tisdag. Man får nog vara ute snabbt om man vill ha från första batchen. Själv tänker jag ha en beställning på 13" med bästa processor och SSD iväg inom 5 min från släpp!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-09 14:40

Har Digital Inn lagt ner helt eller? Får inte kontakt med dom verken i deras forumavdelning här eller via mail..

Ursprungligen av Jånte:

Verkar som det finns risk för rusning på tisdag. Man får nog vara ute snabbt om man vill ha från första batchen. Själv tänker jag ha en beställning på 13" med bästa processor och SSD iväg inom 5 min från släpp!

Ingen fara, jag ska inte ha SSD. Behöver mer utrymme och hoppas således att ryktet om 640GB som standard stämmer.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-09 15:34
Ursprungligen av Archangel:

Ingen fara, jag ska inte ha SSD. Behöver mer utrymme och hoppas således att ryktet om 640GB som standard stämmer.

Kommer man kunna läsa sig till vilken SSD dom använder måntro? Jag skall ha SSD men gissar att det fortfarande är Intels som gäller (?). Kan man få både bättre och billigare genom att köpa disken separat så kommer jag gå den vägen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-09 16:08

Superdrive i graven?

Har funderat lite kring nödvändigheten kring att ha en superdrive i en macbook pro, och undrar vad ni anser talar för och emot att den skulle tas bort eller få vara kvar?

Själv använder jag den nästan aldrig och skulle absolut kunna vara utan den, och det börjar kännas som man skulle kunna slopa den för att kunna köra dubbla diskar istället?

Denna spekulation kanske känns tagen ur luften, men ett argument FÖR skulle kunna vara att 640GB som standard som det ryktats om kanske är 2x320GB och 256GB SSD som det ryktats om kanske är 2x128 GB? Detta skulle gynna oss konsumenter iom mer utrymme istället för en enhet vi nästan aldrig använder (ursäkta att jag generaliserar) samt vara ett kostnadseffektivt sätt att tillgodose detta behov då det verkar billigare att stoppa i 2 mindre diskar än 1 med dubbel kapacitet.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-09 16:37
Ursprungligen av ptMAe:

Har funderat lite kring nödvändigheten kring att ha en superdrive i en macbook pro, och undrar vad ni anser talar för och emot att den skulle tas bort eller få vara kvar?

Själv använder jag den nästan aldrig och skulle absolut kunna vara utan den, och det börjar kännas som man skulle kunna slopa den för att kunna köra dubbla diskar istället?

Denna spekulation kanske känns tagen ur luften, men ett argument FÖR skulle kunna vara att 640GB som standard som det ryktats om kanske är 2x320GB och 256GB SSD som det ryktats om kanske är 2x128 GB? Detta skulle gynna oss konsumenter iom mer utrymme istället för en enhet vi nästan aldrig använder (ursäkta att jag generaliserar) samt vara ett kostnadseffektivt sätt att tillgodose detta behov då det verkar billigare att stoppa i 2 mindre diskar än 1 med dubbel kapacitet.

En lösning

Ursprungligen av ptMAe:

Har funderat lite kring nödvändigheten kring att ha en superdrive i en macbook pro, och undrar vad ni anser talar för och emot att den skulle tas bort eller få vara kvar?

Nu är tråden rätt lång så det är förståeligt om man inte läst hela, men ämnet har varit uppe och diskuterats en hel del redan i tråden (kolla på den här sidan och framåt), i mitt drömscenario så plockar Apple bort DVD-brännaren och gör plats för en till hårddisk istället. Men jag tror tyvärr det bara är en önskedröm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-10 14:48
Ursprungligen av Adrian B:

i mitt drömscenario[/URL] så plockar Apple bort DVD-brännaren och gör plats för en till hårddisk istället. Men jag tror tyvärr det bara är en önskedröm.

Håller med, eller att man kunde få det som BTO åtminstone och sen köpa till en extern DVD som till Airen. Många av våra önskningar i denna tråd tror jag kommer komma på sikt på dom bärbara, men förmodligen inte med nästa uppdatering. Jag har nämnt inbygg plats för SIM-kort, det är jag övertygad om att det kommer framöver precis som det finns i ena iPaden.

  • Medlem
  • 2010-04-11 17:43
Ursprungligen av ptMAe:

Har funderat lite kring nödvändigheten kring att ha en superdrive i en macbook pro, och undrar vad ni anser talar för och emot att den skulle tas bort eller få vara kvar?

Själv använder jag den nästan aldrig och skulle absolut kunna vara utan den, och det börjar kännas som man skulle kunna slopa den för att kunna köra dubbla diskar istället?

Denna spekulation kanske känns tagen ur luften, men ett argument FÖR skulle kunna vara att 640GB som standard som det ryktats om kanske är 2x320GB och 256GB SSD som det ryktats om kanske är 2x128 GB? Detta skulle gynna oss konsumenter iom mer utrymme istället för en enhet vi nästan aldrig använder (ursäkta att jag generaliserar) samt vara ett kostnadseffektivt sätt att tillgodose detta behov då det verkar billigare att stoppa i 2 mindre diskar än 1 med dubbel kapacitet.

Detta har diskuterats för inte så länge sedan i denna tråd.
Men jag håller åter igen med. En stor repkänslig snurrande skiva vars läsare är extremt stötkänslig och vars skrivare ibland misslyckas... 2010. Nej tack.
USB-minnen kostar ingenting och håller för "allt", så varför ska detta idiotiska format finnas kvar?
Min bilstereo har tex ingen cd-läsare. Det räcker gott med radio, usb, SD och aux ingång.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-09 16:10

Personligen är jag i behov av superdriven, och tycker den ska vara kvar, iaf på 13 och 15" modellen, däremot vore det ju inte fel att på att man skulle kunna få ha det som tillval, eller i detta fallet bort-val. Kan tänka mig att personer med behov av rejäl prestanda och inte vill ha en stationär, då vore det ju guld värt att kunna välja bort superdriven och välja till 2xSSD med RAID0 möjligheter.

Nu till den kanske viktigaste frågan, när datorn väl kommer (vilket vi får hoppas blir på tisdag) vart vänder jag mig för att snabbast få tag på den? Är det Apple Store som har flest i lager alt ska man leta på stormarknader typ MediaMarkt (om dom ens får in såpass snabbt). Hur ska ni göra?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-09 17:08
Ursprungligen av HamGamgi:

Nu till den kanske viktigaste frågan, när datorn väl kommer (vilket vi får hoppas blir på tisdag) vart vänder jag mig för att snabbast få tag på den? Är det Apple Store som har flest i lager alt ska man leta på stormarknader typ MediaMarkt (om dom ens får in såpass snabbt). Hur ska ni göra?

Jag kommer nog ha numret till MacHuset här i Borås på speed dial (har jag inte det redan :S) och ringa dem asap och lägga en beställning hos dem.
Förhoppningsvis blir man med bland de tidiga beställningarna och får en av deras första batchar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-09 17:20
Ursprungligen av HamGamgi:

Nu till den kanske viktigaste frågan, när datorn väl kommer (vilket vi får hoppas blir på tisdag) vart vänder jag mig för att snabbast få tag på den? Är det Apple Store som har flest i lager alt ska man leta på stormarknader typ MediaMarkt (om dom ens får in såpass snabbt). Hur ska ni göra?

Min erfarenhet av MM här i Malmö iallafall på Apple sidan är att dem är inte så snabba, men har också förstått att dem anställda verkar vara rätt involverade i vad dem har för grajer inne, alltså även dem "på golvet" så att säga. Så det är nog litegrann vad dem har för intresse också.

Ursprungligen av Hallon:

Kommer man kunna läsa sig till vilken SSD dom använder måntro? Jag skall ha SSD men gissar att det fortfarande är Intels som gäller (?). Kan man få både bättre och billigare genom att köpa disken separat så kommer jag gå den vägen.

Oavsett vad det är för SSD i den skulle jag gissa på att du får det billigare om du köper separat och sätter i själv. Så har det ju alltid varit med deras diskar. Ifall inte 640GB är standard på de nya kommer jag med största sannolikhet köpa med billigare alternativ och stoppa i egenköpt.

Ursprungligen av ptMAe:

Har funderat lite kring nödvändigheten kring att ha en superdrive i en macbook pro, och undrar vad ni anser talar för och emot att den skulle tas bort eller få vara kvar?

Själv använder jag den nästan aldrig och skulle absolut kunna vara utan den, och det börjar kännas som man skulle kunna slopa den för att kunna köra dubbla diskar istället?

Denna spekulation kanske känns tagen ur luften, men ett argument FÖR skulle kunna vara att 640GB som standard som det ryktats om kanske är 2x320GB och 256GB SSD som det ryktats om kanske är 2x128 GB? Detta skulle gynna oss konsumenter iom mer utrymme istället för en enhet vi nästan aldrig använder (ursäkta att jag generaliserar) samt vara ett kostnadseffektivt sätt att tillgodose detta behov då det verkar billigare att stoppa i 2 mindre diskar än 1 med dubbel kapacitet.

Tror inte det är stor chans att de slopar den. Då måste de erbjuda andra alternativ för restore (eller göra om sin externa läsare så den funkar med MBP) plus att 13" MBP kommer ligga nära MBA i mångas ögon då.
Att de slopar superdriva på vita MB ser jag inte som omöjligt men folk som jobbar professionellt (vilket ju MBP siktar in sig på) kan nog vilja ha brännare.

Själv skulle jag dock inte ha något emot om de ger alternativet att skita i den och köra en till disk, skulle jag ha mer användning av.

Ursprungligen av HamGamgi:

Nu till den kanske viktigaste frågan, när datorn väl kommer (vilket vi får hoppas blir på tisdag) vart vänder jag mig för att snabbast få tag på den? Är det Apple Store som har flest i lager alt ska man leta på stormarknader typ MediaMarkt (om dom ens får in såpass snabbt). Hur ska ni göra?

Lär nog vara Applestore som är bästa valet. De brukar ha den direkt och kan då skeppa den typ på onsdagen. Men man vet ju aldrig...
Själv kommer jag omedelbart beställa från Applestore online.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-09 21:17
Ursprungligen av HamGamgi:

Nu till den kanske viktigaste frågan, när datorn väl kommer (vilket vi får hoppas blir på tisdag) vart vänder jag mig för att snabbast få tag på den? Är det Apple Store som har flest i lager alt ska man leta på stormarknader typ MediaMarkt (om dom ens får in såpass snabbt). Hur ska ni göra?

AppleStore på nätet är alltid snabba och har i regel bra logistikflöde. APR får som en del av avtalet tillgång till första lasten av nya modeller, och är därför också snabba. Deras problem är istället att få in regelbundna leveranser om trycker är högt. MediaMarkt och andra återförsäljare för ställa sig i sedvanlig kö hos distarna, med principen: ju snabbare ordern läggs, desto snabbare kommer det till butiken.

10% studentrabatt på AppleStore gör att jag inte har så många alternativ, men hade nog ändå föredragit AppleStore. Du får ju fortfarande gå till din lokala serviceverkstad om något skulle krångla, så ser inga nackdelar.

Bevaka tråden