Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anlitande av proffs för att skapa en ny sajt – hur ska man prioritera?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska skapa en ny websajt, eller snarare flytta en gammal sajt till en ny server och utvecklingsmiljö. I samband med detta har jag tänkt att förbättra allt ifrån utseende, innehåll och content management.

Sajten ligger nu på en server med MacOS9 och är till stor del skapad i Adobe PageMill. Sedan jag kom in i bilden har jag använd DreamWeaver för att göra nya sidor. Men i grunden ser den fortfarande ut som 1998. Planen är att flytta sajten till ett webhotell och använda ett CMS t.ex. Joomla.

Nu till min fråga. Antag att jag har en begränsad budget, låt säga 80 000 kr. Hur ska jag bäst använda denna ringa summa för att köpa tjänster?

Vi har diskuterat att vi kan behöva hjälp på följande områden.

1. Informationsarkitektur

Hur ska innehåll och sidnavigering struktureras för att nå ut till våra målgrupper? Ska man anlita en kommunikatör eller informationsarkitekt för att få hjälp med detta?

2. Grafisk design och Webdesign

Vi vill ha en egen grafisk profil. Ska man be en grafisk designer ta fram ett förslag och sedan ta detta till en webdesigner som gör en motsvarande CMS-template åt oss (alternativt att en webdesigner gör hela båda delarna).

3. Lägga upp sajten på servern.

Ska man anlita en it-konsult för att installera ett CMS med underliggande teknologier på servern och och skapa grundläggande struktur så att vi snabbt kan komma igång med att fylla på med innehåll?

Alternativen är att vi själva skapar innehållsstruktur, själva laddar ner/köper färdiga templates och modifierar efter förmåga, och själva installerar ett CMS etc.

Alltså, vilka av dessa moment ska man lägga mest pengar på? Vilket tror ni tar mest tid för en amatör att fixa själv utan att det ser för amatörmässigt ut?

(Jag har installerat MAMP och Joomla och lekt runt en hel del på en lokal server, jag begriper mig på HTML och css och lär mig vanligtvis snabbt. Men jag har inte mycket tid för detta).

Mitt förslag är att du börjar med din grafisk profil (som ska genomsyra all kommunikation). Viktigt idag är att skapa dig en profil/varumärke. En grafisk designer/webb designer kan hjälpa dig med helheten dvs. skapa din grafiska profil och anpassa för webben. Användarvänligt och kommunikativt.

Som ett tips kan du ta kontakt med en högskola/universitet nära dig och kolla om där inte finns några studenter som kan hjälpa dig och ditt företag. Det kan mycket väl vara så att de behöver ett ex.jobb och lite extra pengar. De studenter jag mött är mycket duktiga och många har en lång arbetslivserfarenhet inom närliggande områden.

Andra alternativet är att ta kontakt med en byrå och få hjälp med helheten. Hör av dig om du vill ha tips på en sådan. Deras prisbild vet jag inte men de kan säkert ge dig tips...

Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-10 20:39

Jag arbetar nära på dagligen med liknande projekt. Slå iväg ett mail till alex@alexkerber.com om du vill ha mer info så kan vi absolut komma fram till något vettigt.

Av din egen tid borde du lägga mest tid på punkt 1, navigering och innehåll. Du kan ta in hjälp för att finslipa det senare, men det är bra om du själv vet vad du vill ha, ungefär. Det kommunicerar också ramarna för projektet till de som du vill anlita. Likaså borde du lägga tid på att förklara företagets varumärke. Kan du formulera vad ni står för? För att göra en lyckad grafisk profil och sajt är det viktigt att de som arbetar med projektet förstår vad företaget/varumärket är och gör. Du måste ansvara för att förklara det.

Stort tack till alla som via inlägg eller PM kommit med synpunkter eller rena erbjudanden. En röd tråd verkar vara att det är det grafiska som bör prioriteras. Det följet väl även min egen känsla och erfarenhet. Utan större vana och eventuellt utan talang kan man sitta och vela och peta i detaljer i oändlighet när det gäller utseende.

Nu gäller det här inte något företag, inget ska säljas, och det finns inga konkurrenter att bräcka med en bedårande hemsida. Det handlar om tillämpad vetenskap och vi vill göra våra resultat mer överskådliga och lättillgängliga genom att förbättra hemsidan. Målgruppen är inte alltid vetenskapligt skolad och därför ställs det framförallt krav på att göra det omfattande innehållet begripligt. Det är det jag bör ägna mer tid åt. Men vi vill att ändå hemsidan ska ha ett utseende i tiden och att det tydligt signalerar avsändaren. En annan viktig faktor är att sjaten ska vara lätt att underhålla och uppdatera för flera personer inom projektet, därför sneglar jag mot en CMS-lösning.

Och som ni anar av sammanhanget finns det ingen större budget, därav min fråga om hur man ska prioritera.

Tar gärna emot fler kommentarer!

Vi arbetar med Joomla och hjälper företag just med dessa saker men du kan också tanka ner Joomla själv och göra det själv.

Kom till Joomladagarna så får du massa inspiration och kunskap om CMS-verktyget Joomla.

Kostar några hundralappar för många bra föreläsningar.

Joomladagarna drivs av Joomlaföreningen i Sverige.

1
Bevaka tråden