Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låg batterihälsa på Santa Rosa-MBP

Tråden skapades och har fått 153 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är ett originalbatteri! Bateriet var nytt, hade en ytlig skavank, som knappast syntes och såldes för halva priset frakten medräknat.
En enstaka djup urladdning av batteriet någon gång är säkert bra.

Nytt test

Jag skulle se om batteriet som endast var urladdat 12 gånger på 1,5 år verkligen hade bra kapacitet. 94% hälsa - efter 45 minuter var laddningen nere i 70 %. Jag gick och tittade på TV och glömde bort testet... Sedan såg jag efter 3 timmar att datorn föreslog att jag skulle ladda batteriet igen. Knappt 1/3 av laddningen hade gått åt på 45 minuter, dvs ett par timmars batteritid borde det ha blivit - inte dåligt - och utan att följa anvisningar för bästa livslängd på batteriet. Visar bara att jag hade tur när jag köpte batteriet. Dålig kötsel hade tydligen ingen större inverkan.
Summa av kardemumman - få ett bra Applebatteri är lsom att spela tärning..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-11 17:28

33% efter 45min är väl inget att hurra för :S
Jag har nu fått upp mitt på 34% igen och när jag nu drar bort sladden och fortsätter att använda som vanligt, full ljusstryrka, surfar, musik, ett gäng andra småprogram, IM, så får jag i alla fall över 1h.
Från början kunde jag köra på precis likadant med 90%+ och då fick jag ut en 4-4.5h+ i alla fall.

Jobbiga nu är också att jag inte får någon varning om att batteriet börjat ta slut, eller att den ens går i viloläge, den bara tokdör helt random.
Så jag skulle inte kalla min MBP för laptop längre, snarare en lätt flyttbar dator med inbyggd UPS.

Extra seg på att ladda upp batteriet har den blivit också, trottsa att det bara är 34% kapacitet så tar det längre tid att ladda "100%" än det gjorde när den hade i alla fall över 80% kapacitet.

Mitt batteri (det andra som jag haft till min MBP) visar just nu 74% health och 4191mAh efter 83 cyklar. Detta till trots tokdör datorn efter 15-30 min utan sladd och det utan att den först varnar att strömmen börjar att bli för låg. Den uteblivna varningen kom efter att en av Apples återförsäljare bytte ut mitt grafikkort på en förlängd garanti. Kan de möjligtvis ha glömt att koppla in en liten sladd någonstans?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-04-11 17:46
Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Mitt batteri (det andra som jag haft till min MBP) visar just nu 74% health och 4191mAh efter 83 cyklar. Detta till trots tokdör datorn efter 15-30 min utan sladd och det utan att den först varnar att strömmen börjar att bli för låg. Den uteblivna varningen kom efter att en av Apples återförsäljare bytte ut mitt grafikkort på en förlängd garanti. Kan de möjligtvis ha glömt att koppla in en liten sladd någonstans?

Ingen av de siffror och procent som systemet presenterar är tillförlitliga.

Mitt förra batteri hade 90% hälsa och dog efter en kvart.

Det är också typiskt fenomen att datorn bara stängs av, utan att gå i viloläge eller varna. I och med att systemet bara stängs av, kan systemet inte heller få en referens för batteriets kvalitet. Det får den bara om systemet hinner gå ned i viloläge innan det är helt slut.

Hej igen,

Jag kanske var förklarade lite dåligt.
Det var inte 30% kvar efter 45 minuter, batteriet hade gått ned från 94% till 70% på 45 minuter. Batteriet hade gått ner 30% från full laddning på 45 minuter. Det pekar på minst 2 timmars körning innan batteriet är fullt urladdat. I det här fallet ger procenten lite väglednig.
Annars har jag gett upp - hur många gånger ska vi se att den så kallade batterihälsan är något som datorn räknar ut och som inte har så mycket med verkligheten att göra och inte är mycket att lita på.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-08-06 10:06

Jag har skaffat ett 3:e parts batteri från UK. Jag får se om detta batteri håller bättre än Apples usla original till Macbook Pro 2007-2008. Jag beställde härifrån:

Apple Mac Parts and Repairs from VIS Ltd

Senast redigerat 2010-08-08 17:42
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-01 17:52
Ursprungligen av planB:

Jag har skaffat ett 3:e parts batteri från UK. Jag får se om detta batteri håller bättre än Apples usla original till Macbook Pro 2007-2008. Jag beställde härifrån:

Apple Mac Parts and Repairs from VIS Ltd

Lägesrapport:

Efter fem månader är jag nere i 75% kapacitet och 52 laddcykler. Inte bra men långt bättre än mina två tidigare Apple original som började dö knall-fall efter 25-30 cykler. Mitt piratbatteri sjönk ned till 75% kapacitet rätt fort men funkar i övrigt exemplariskt. Datorn går planenligt i viloläge vid 5-6 %. Med Apple original batterier kunde 90% kapacitet rapporteras samtidigt som batteriet höll i en kvart. Förutsägbarheten som jag har med det här batteriet är viktigast.

Jag har slösurfat i 50 min och har 75% kvar. Helt OK.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-22 18:04
Ursprungligen av planB:

Lägesrapport:

Efter fem månader är jag nere i 75% kapacitet och 52 laddcykler. Inte bra men långt bättre än mina två tidigare Apple original som började dö knall-fall efter 25-30 cykler. Mitt piratbatteri sjönk ned till 75% kapacitet rätt fort men funkar i övrigt exemplariskt. Datorn går planenligt i viloläge vid 5-6 %. Med Apple original batterier kunde 90% kapacitet rapporteras samtidigt som batteriet höll i en kvart. Förutsägbarheten som jag har med det här batteriet är viktigast.

Jag har slösurfat i 50 min och har 75% kvar. Helt OK.

Ny lägesrapport. 8 1/2 månad 97 laddcykler och datorn går inte i viloläge utan stänger av utan förvarning vid 55%. Detta är ett tecken på att batteriet är utom räddning, och oförutsägbarheten gör att man egentligen inte kan arbeta med viktiga saker sladdlöst.

Alltså: det tredje batteriet, denna gång ej original, är nu snart slut. Dags att köpa ett fjärde batteri på 3 1/2 år. Provar ett annat piratbatteri - Apples original VET jag är usla.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-23 17:55
Ursprungligen av planB:

[...]Detta är ett tecken på att batteriet är utom räddning, [...]

Kanske inte. För mina tidigare batteriet har det varit så, men jag provade med metoden att ta ur batteriet och hålla nere startknappen i tio sekunder. Idag gick batteriet som vanligt ned till 5-6%. Tidigare har batterierna dött vid 40-50% och sedan successivt mot högre procent och kortare användningstid. Jag vet att jag gjort ovanstående reset tidigare man höll kanske inte nere knappen tillräckligt länge.

Det är alltså ett tips för den som upplever att datorn dör knall fall vid 40% eller mer. Ta ur batteriet, och håll nere start-knappen länge, minst 10 sek.

Nu har mitt nya ersättningsbatteri som jag fick efter att jag reklamerade det, blivit osynligt av datorn. Vad menar jag med "osynligt"? Jo, datorn verkar inte fatta att batteriet finns anslutet och i menyn visas enbart en batterisymbol med ett kryss i.

När jag sätter datorn i vila vid batteridrift, vaknar inte datorn förrän jag kopplar strömkabeln. Sedan efter bortkopplandet av strömkabeln (några sekunder efter jag kopplat in kabeln) så fungerar datorn som vanligt, bortsett från att batterisymbolen med kryss i visas.

Försöker jag gå in på "Om den här datorn" för att kolla antal cyklar etc, så indikerar inte systemprogramvaran att det är något batteri kopplat till datorn, men trots det går den på batteridrift.

Låter detta som det är fel på batteriet eller på datorns förmåga att se batteriet? Har tyvärr kastad mitt originalbatteri (till batteriåtervinningen då det inte gick att ladda längre) så jag kan inte testa med något annat batteri för att se om felet ligger hos batteriet eller hos datorn.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-08-07 23:00

Rapportera gärna, min Santa Rosa har utvecklat problem med batteriet efter den senaste kalibreringen.
Den kan hoppa från 10-20 % till 0 på nolltid.

Batteriet ska vara bytt i denna maskin av förra ägaren, men det är märkt 2006 iallafall (om jag inte minns fel).
Men denna maskin är från 2007.

Återkommer snart.....

Bästa att kolla. (shutdown in progress......)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-08-07 23:08

Japp, det står något om copyright och annat, (C) Apple 2006, men inte tillverkningsdatum.

Det står 2006 på mitt batteri också, men det (och datorn) är från 2007.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-08 15:21

Varje batteri har ett serienummer. Kolla på numrets 3-5 siffra så vet du exakt vilket år och vecka den tillverkades.

//Rob

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-08-09 18:11

932 = 2009 w32

Borde inte börja strula redan va ?

Hmm, men jag funderar skarpt på en ny Core i7 15"...

Står 822, dvs 2008, vecka 22. Fick den som utbytes från Apple för drygt 1,5-2 år sedan. Blir piratbatteri härnäst. Billigare och kan inte bli sämre (?):

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-08-14 10:34

Lyckligt ovetande ifall jag har en "Santa Rosa MBP", det är i alla fall en MBP med C2D 2.16 GHz.
Mitt originalbatteri blev dåligt, köpte sedan ett nytt från lokala Apple ÅF. Före sommaren började det strula med upplevd dålig drifttid. Nu efter semestern har det ballat ur totalt. Då har lite över en månad passerat sedan garantin gick ut. Har tom hittat kvittot. Är en aning förbannad på mig själv att jag inte tog tag i det här lite tidigare. Apple ÅF vägrar förstås ersätta...

Han jag pratade med erkände mer eller mindre att det var dåliga batterier. Därmed köper jag absolut inte ett nytt originalbatteri! Nu går inte mitt batteri att ladda alls vilket i praktiken innebär att jag är ägare av en hopfällbar stationär dator. Det är lite synd för datorn funkar helt perfekt i övrigt och duger utmärkt för mina behov. Blir det nytt batteri blir det pirat. Apple har visat att deras inte är bra. Får intrycket att kvalitén varierar högst betydligt = dålig kvalitet.
Det skulle vara intressant att få höra erfarenheter av piratbatterier.

/Henrik

Ursprungligen av HenrikO:

Lyckligt ovetande ifall jag har en "Santa Rosa MBP", det är i alla fall en MBP med C2D 2.16 GHz.

då rör det sig inte om en maskin med santa-rosa-chipset, eftersom de alla levererades med processorer på 2.2 GHz eller snabbare.
men man får förmodligen samma sorts skit-batteri om man köper ett 'nytt' oavsett vilken
modell man har.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-08-15 12:42

Info om Intels Santa Rosa-serie:
Centrino - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-08-22 15:48

Mitt batteri är nu helkasst. Det går inte längre att ladda. Det blev strax över ett år och en månad.
Vila i frid.

Lärdomen av det här är, förutom att original=skräp, att reklamera så snart man märker att något är på gång. När det är på gång går det tydligen snabbt utför. Har aldrig någonsin betalat så mycket och fått så otroligt dåligt batteri för satsade pengar. Anser själv att batteriet är välskött. Inte lämnat djupurladdat, inte gått långa perioder på enbart nätadapter.

Ursprungligen av HenrikO:

original=skräp

Fel fel fel. Min Macbook har 91% hälsa kvar efter 3 år och 735 laddningscykler.

Du kan inte dra en slutsats för miljontals batterier från ett exempel.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-02 11:34

Ni som handlat tredjeparts-batteri. Hur fungerar de för er och vilken leverantör valde ni?
Inga kompatibilitetsbekymmer? Kommunikation mellan dator <-> batteri fungerar väl?

Jag är inte sugen på att hosta upp 1500.- till Apple för ett nytt skräpbatteri.

Ursprungligen av PutteSWE:

Ni som handlat tredjeparts-batteri. Hur fungerar de för er och vilken leverantör valde ni?
Inga kompatibilitetsbekymmer? Kommunikation mellan dator <-> batteri fungerar väl?

Jag är inte sugen på att hosta upp 1500.- till Apple för ett nytt skräpbatteri.

Köpte mitt piratbatteri hos Batterikungen och hittills har batteriet fungerat bra. Dock så är inte passformen 100%, utan det sticket ut någon millimeter eller två under datorn, men inte så att det stör alltför mycket.

Mitt piratbatteris health var nere i 85% igår, men idag har det hoppat upp till 95% igen. Helt klart godkänt efter 48 laddningscyklar.

Nu har mitt "piratbatteri" från Batterikungen börjat uppvisa samma symptom som tidigare Applebatterier. Datorn varnar inte när batterinivån blir för låg, utan stängs av när det är allt mellan 30-45 minuter kvar av laddningen (enligt vad som står uppe vid batterisymbolen vid högra hörnet av menyraden).

Kommer att försöka att reklamera batteriet då det är mindre än 6 månader gammalt (köpte det i mitten/slutet av september förra året) och då detta förmodligen är ett fabrikationsfel.

Batteriet har haft upp till dags dato 74 cyklar och health är nu konstant nere i 74%. Största problemet är dock att det inte varnar innan det stängs av, vilket det gjorde utan problem fram tills för några veckor sedan.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-06 13:03
Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Batteriet har haft upp till dags dato 74 cyklar och health är nu konstant nere i 74%. Största problemet är dock att det inte varnar innan det stängs av, vilket det gjorde utan problem fram tills för några veckor sedan.

Ja, oförutsägbarheten är värst, och det här fenomenet kan komma väldigt plötsligt.

Frågan är bara hur mycket det är en hårdvarufråga och hur mycket där en fråga om elektroniken i batteriet eller datorn som "lurar" batteriet / datorn att inte ladda på riktigt sätt. Kanske finns det någon batteriexpert hos något batteriåterförsäljare som vet något.

Mitt piratbatteri funkar godkänt fortfarande. Jag har slutat att bry mig om procentsiffror om hälsa och istället gå på hur mycket tid jag får, vilket fortfarande är helt OK.

Håller med om att det största problemet är att man inte kan lita på att datorn varnar och sedan går ner i vila när batteritiden börjar ta slut.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-06 13:59

Det här kanske kan vara något. Rent av väcka gamla kasserade batterier till liv?

NewerTech® Laptop Battery Charger/Conditioner

jag fick prexist hem ett piratbatteri köpt av power_biz på ebay. med en stark krona och priset £35 plus 5 till för frakten kändes det värt att prova.

ingen större skillnad mot originalbatteriet till det yttre, förutom att laddningsnivå-knappen sticker ut någon millimeter. annars bra passform och finish. återkommer om det blir något att tillägga.

edit: hyfsade länken

Bevaka tråden