Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nordea, e-legitimation och mac

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-03-27 22:46
Ursprungligen av Henil:

Då är det bara nästa steg kvar. Att fixa så att det fungerar i Safari!

Ja det vore toppen om det fungerade i Safari, eftersom jag alltid surfar i Safari blir det att man börjar försöka logga in med det och får sedan starta Firefox.
En skitsak egentligen om man tänker på hur sällan e-legitimationen används men det vore skönt om det fungerade.

förlåt att jag går ett snäpp utanför topic när jag tillstår att nya layouten av nordeas internet-bank ser barnslig och övertydlig ut.. nån som håller med?

Ursprungligen av klarabara:

förlåt att jag går ett snäpp utanför topic när jag tillstår att nya layouten av nordeas internet-bank ser barnslig och övertydlig ut.. nån som håller med?

Nej, håller verkligen inte med. Välkommen till 2000-talet Nordea. 6-punkters, bildbaserad text utan kantutjämning hör 90-talet till. Och nu kan jag äntligen namnge mina konton så jag vet vilket som är vilket.

Ursprungligen av Mutant:

Nej, håller verkligen inte med. Välkommen till 2000-talet Nordea. 6-punkters, bildbaserad text utan kantutjämning hör 90-talet till. Och nu kan jag äntligen namnge mina konton så jag vet vilket som är vilket.

Håller helt med. Väntar nu bara på en svensk bank (helst Nordea) som vågar samarbeta med mint.com Vore väldigt trevligt...

Ursprungligen av Leftrustle:

Håller helt med. Väntar nu bara på en svensk bank (helst Nordea) som vågar samarbeta med mint.com Vore väldigt trevligt...

Det vore lovely om man kunde ladda ner sina konto-utdrag som csv också, det kan man från min nederländska, bara att importera till Money och allt går mycket fortare..

Jag håller med om att det behövdes en uppfräschning av nordeas internet-bank men att ha en så stor font tycker jag känns överdrivet..

Ursprungligen av klarabara:

Det vore lovely om man kunde ladda ner sina konto-utdrag som csv också, det kan man från min nederländska, bara att importera till Money och allt går mycket fortare..

Det går från och med idag gå att ladda ner sitt kontoutdrag som en csv- eller excel-fil.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-05-26 11:57

Åh så irriterande! Har precis lyckats logga in med min e-leg på csn, fick sen reda på att det inte går att logga in på försäkringskassan med nåt annat än explorer
Hur gör jag då? Jag har en känsla av att datorn kommer att haverera om jag försöker installera det? Nån som vet?

Ursprungligen av biida:

Åh så irriterande! Har precis lyckats logga in med min e-leg på csn, fick sen reda på att det inte går att logga in på försäkringskassan med nåt annat än explorer
Hur gör jag då? Jag har en känsla av att datorn kommer att haverera om jag försöker installera det? Nån som vet?

Läste i tråden att försäkringskassan använder active-x alltså tvingad IE. Om de inte gjort detta så kunde safari med annan header funkat.

Har du prövat att logga in på försäkringskassan själv? Du har även möjlighet att pröva med annan header från utvecklarmenyn i safari för att döpa om den till IE mot försäkringskassans server? Dessa sajter ändras med tiden varför man inte bara kan ta gamla forumsvar som sanning.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-05-26 12:48
Ursprungligen av pepparkaka:

Läste i tråden att försäkringskassan använder active-x alltså tvingad IE. Om de inte gjort detta så kunde safari med annan header funkat.

Har du prövat att logga in på försäkringskassan själv? Du har även möjlighet att pröva med annan header från utvecklarmenyn i safari för att döpa om den till IE mot försäkringskassans server? Dessa sajter ändras med tiden varför man inte bara kan ta gamla forumsvar som sanning.

Jag måste erkänna att jag inte har en aning om vad tvingad IE betyder
Inte för att jag förstod det senare heller.. Ursäkta min okunskap.. :">

Det var när jag ringde till Nordeas support lite tidigare idag som de sa att den enda sidan man kan ha krångel med är just försäkringskassan, så det verkar vara aktuellt än idag.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-05-26 13:02
Ursprungligen av biida:

Jag måste erkänna att jag inte har en aning om vad tvingad IE betyder
Inte för att jag förstod det senare heller.. Ursäkta min okunskap.. :">

Det var när jag ringde till Nordeas support lite tidigare idag som de sa att den enda sidan man kan ha krångel med är just försäkringskassan, så det verkar vara aktuellt än idag.

IE = Internet Explorer

Ursprungligen av biida:

Jag måste erkänna att jag inte har en aning om vad tvingad IE betyder
Inte för att jag förstod det senare heller.. Ursäkta min okunskap.. :">

Det var när jag ringde till Nordeas support lite tidigare idag som de sa att den enda sidan man kan ha krångel med är just försäkringskassan, så det verkar vara aktuellt än idag.

Du kan ändra hur försäkringskassan ser dig, alltså att de tror du surfar med Internet Explorer istället för Safari i user agent i development menyn.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-05-26 16:25
Ursprungligen av pepparkaka:

Du kan ändra hur försäkringskassan ser dig, alltså att de tror du surfar med Internet Explorer istället för Safari i user agent i development menyn.

Det funkade så långt att de vill ha ett certifikat, men av nån anledning så kommer inte mitt upp i deras rullista

Kan det ha ställt till med nåt att jag slängde .dmg och .exe filerna efter att jag installerat säkerhetsprogrammet Personal? Jag har aldrig riktigt fattat om man ska spara dom eller inte och de hamnar ju på skrivbordet, så det ser ju lite stökigt ut.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-05-26 12:32

www.fk.se kan jag läsa: "Tjänsten fungerar tillsammans med de allra vanligaste operativsystemen och webbläsarna.
"Firefox version 3: Version 3 i kombination med en e-legitimation från Telia/SEB fungerar inte för närvarande"

Det står ingenstans att det ska kräva Active-x eller Explorer.

oh wow! interesting!!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-04-19 13:32

Jag önskar att Nordea sverige kunde få arslet ur vagnen och fixa en iPhone-App. Finns ju en till Nordea norge!
Har mailat dom och frågat men dom kommer bara med undanflykter.

Nordea är verkligen usla på den punkten. Jag har frågat i flera år efter en mobilsida som funkar i iPhone. När de väl gör om den så funkar den inte med den vanligaste surfmobilen. Förklaringarna man får från Nordea är inte helt klockrena heller.

Bevaka tråden