Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DV-film > iMovie > iDVD utan meny?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-04-27 11:04

Hej, hej. Jag har sökt och letat men inte funnit någon lösning!

• Jag har filmat med en DV-kamera (Sony DCR-VX1000E) och tankat in materialet i iMovie 8.0.6 och klippt till det på en MacBook Pro med OS X 10.5.8.

• Jag vill ha en DVD utan meny, så filmen kan gå om och om igen.

• I iDVD kan man skapa en dvd utan meny, men iDVD säger att jag först måste gå till iMovie > Dela > Mediabläddrare. Jaha, okej.

• I iMovie > Dela > Mediabläddrare kan man välja olika förinställda storlekar för att exportera sin film, men ingen av dem verkar vara till för DVD. "Stor" kommer närmast, men anges som 960 x 540 bildpunkter. Betyder det att iMovie renderar om dv-filmen till någon sorts halv-HD?

Någon annan måste ha stött på samma problem. Skriv gärna en rad och berätta hur du löste det!

Toast gör lätt DVD's utan meny - med autostart om man vill.

  • Medlem
  • 2010-04-27 12:30

Tack så mycket för ditt svar, Zimmerman. Men vilket format vill Toast helst ha på filmen då? Jag vill förstås tappa så lite kvalitet som möjligt på vägen.

  • Medlem
  • 2010-04-27 12:44

För nu, när jag låtit iMovie rendera filmprojektet "för mediebläddraren" har jag en m4v-fil i upplösningen 960 x 540. Jag antar att det är Apples idé om ett format som passar till det mesta, men jag ställer mig frågande till hur bra det är för dvd-produktion?

Någonstans gör du nog fel eller "för mycket"... Det är inte meningen att filmen öht skall konverteras till H264 om du vill göra en vanlig DVD (mpeg-2). Jag tror alltså (utan att just nu ha tillgång till programmen och prova själv) att du helt enkelt inne i iMovie skall "dela" eller "exportera" eller vad det nu kallas direkt till iDVD (inte exportera till något annat filmformat först), och sedan göra som i länken ovan.

Annars kan du ju alltid spara ditt projekt som referensfilm, alltså i princip endast en länk på några få kB till ditt färdiga iMovie-projekt inkapslat i en ".mov"-container, och därefter dra in i iDVD (ev via Mediabläddraren eller vad det nu heter).

Själv har jag aldrig kört något nyare än iMovie HD '06, men tycker att nyare versioner bör funka ungefär likadant.

Annars är ju Toast som tipsas om ovan helt fenomenalt...

  • Medlem
  • 2010-04-27 13:47

Tack, Johan! Jo, nog känns det som att gå över ett par åar efter ett glas vatten.

Men det är alltså iMovie själv som hittat på konverteringen till H.264. Det hände när jag i iMovie > Dela > Mediebläddrare. Där kunde jag välja Liten, Mobil, Stor, Större och Enorm (ungefär), och inte välja codec eller någonting.

Såhär står det i iMovie Hjälp:

När en film exporteras ger iMovie fyra olika storleksalternativ. Mängden bildpunkter i den exporterade filmen beror på proportionerna som valdes när projektet skapades:

Liten: Alltid 176 x 144 bildpunkter.

Mobil: 480 x 360 bildpunkter (standardproportioner), 480 x 320 bildpunkter (iPhone-proportioner), eller 420 x 272 bildpunkter (widescreen-proportioner).

Medium: 640 x 480 bildpunkter (standardproportioner), 640 x 424 bildpunkter (iPhone-proportioner), eller 640 x 360 bildpunkter (widescreen-proportioner).

Stor: 720 x 540 bildpunkter (standardproportioner), 808 x 540 bildpunkter (iPhone-proportioner), eller 960 x 540 bildpunkter (widescreen-proportioner).

Stor storlek kan endast renderas om originalvideon är HD (High Definition).

Om de större storlekarna inte är tillgängliga är projektets originalmediefil inte är tillräckligt stor för att renderas i de storlekarna. Den största mediestorleken i projektet avgör storleken på den färdiga filmen.

Punkterna under varje enhet i tabellen med storlekar anger vilka filmstorlekar som rekommenderas för respektive enhet. Om du håller pekaren över ”i” bredvid filmproportionerna visas följande information för de renderade filmerna:

H.264 eller 3GP: Den videokomprimering som används i filmen.

bilder/s: Filmens bildfrekvens i antal bilder per sekund.

Kbit/s: Den maximala hastigheten med vilken filmen kan strömmas via Internet i kilobit per sekund.

MB: Storleken på filmfilen i megabyte.

Puh. Alternativet är förstås att ge sig in i filmkonverteringsträsket och exportera med Quicktime, men jag har trots idogt sökande inte kunnat lista ut vilka inställningar jag ska ha. DV-PAL? Quicktime .mov?

Men återigen, i sammandrag...

iDVD vill prompt skapa en meny. Jag vill slippa den, och enligt vad jag läst kan man dra sin filmfil (i Mediabläddraren i iDVD) till första rutan i dvd-strukturen:

Men för att kunna göra det, måste jag först göra filmen iLife-åtkomlig i iMovie. Det är då den blir renderad i 960 x 540 H.264.

Jag frågar hovsamt och hoppfullt igen: Vilket format kan jag dra och släppa i Toast?

  • Medlem
  • 2010-04-27 14:30

Jag gjorde ett nytt försök i iMovie, "Exportera med Quicktime" och de här inställningarna:

Då fick jag en film.dv med de här egenskaperna...

1024 x 576?

Vilket tjorv!

Har du provat att bara paketera filmen som en referensfilm och lagt in i mediebläddraren? Alltså inte rendera om på något sätt.

(Verkar som jag gjort ett bra val att aldrig lämna iMovie '06 )

  • Medlem
  • 2010-04-27 15:09

Jo, jag minns också iMovie 06 som hemtrevligt och bekvämt. Allt det här känns pinsamt, för jag minns att jag läst in mig på alla ledtrådar till att bibehålla högsta möjliga kvalitet... och nu hittar jag inte igen någonting.

Nej, jag har inte provat referens-varianten, men snart! (när det senaste Exportera med Quicktime-försöket tuggat klart)

  • Medlem
  • 2010-04-27 17:16

Nej, jag hittar banne mig ingenstans i iMovie där man kan spara projektet som referensfilm. Snyft.

Jag har dessutom testat olika Quicktime-exporteringar, och när jag väl tittar på de brända dvd:erna, ser jag ingen skillnad mellan dem.

Kan det också vara så att Toast gör rätt krattiga renderingar när den ska göra dvd-filmer?

1
Bevaka tråden