Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MMS-bifogade röstmemo längre än 30s

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-07 12:31

Hej.

Förmodligen är jag inte ensam om att ha upptäckt fördelen med att, istället för att försjunka ner i ett tangentbordspillrande sms-skrivande, spela in ett röstmemo och skicka. Smidigt.

Nu verkar röstmemo vara begränsad till 30 sekunder. Andra vänner som valt Samsung mm kan prata på i minut efter minut. Vad gör jag? Hur löser jag detta?

Mvh
Ricard

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-07 22:43

Vem vill FÅ ett röstmemo som är längre än 30 sek?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-08 00:31
Ursprungligen av sways:

Vem vill FÅ ett röstmemo som är längre än 30 sek?

I många trådar har inte heller jag något att bidra med men jag håller i alla fall käften.

När man kör bil är det inte optimalt att sitta och SMSa. Detta bryr sig inte vänner onbekants om och då är röstmemo en kanonbra variant. Ibland behöver man, oavsett lustigkurren sways inlägg, mer tid än 30s.

Någon som har ide om hur
man komme runt detta?

MVH
ricard @ iPhone

Jaja, ingen ide att hetsa upp sig.

Jag är osäker på om Whatsapp eller andra messengertyp av appar har någon begränsning på längden men du kan skicka röstmemon via Whatsapp.

Nackdelen är att bara kan skicka till andra som har Whatsapp men fördelen är att det går på mobildata så du slipper mms kostnaden.

varför ringer man inte då, med handsfree förstås, om man nu behöver säga saker som tar mer än 30 sekunder?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-08 11:15
Ursprungligen av poseidon84:

varför ringer man inte då, med handsfree förstås, om man nu behöver säga saker som tar mer än 30 sekunder?

Det är inte frågan vi avhandlar i denna tråd. Varför kan man med betydligt enklare lurar från konkurrenten spela in 2 minuter när vi Apple-användare får begränsa oss till 30. Någon som har lösningen?

(jag är inte upphetsad men tycker det r tråkigt att få osakliga kommentarer. Om jag inte var i behov av app som löser det här, hade jag inte startat denna tråd.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-05-08 14:43

Jag vet inte om det är så, men jag gissar på att begränsningen är den maximala mms-storleken som är inställd på telefonen. Du hittar den under Inställningar -> Allmänt -> Nätverk -> Mobilt datanätverk -> Max meddelandestorlek.

Ursprungligen av Arvid:

Jag vet inte om det är så, men jag gissar på att begränsningen är den maximala mms-storleken som är inställd på telefonen. Du hittar den under Inställningar -> Allmänt -> Nätverk -> Mobilt datanätverk -> Max meddelandestorlek.

Jag har inte den inställningen :S Har 3 som operatör.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-08 15:00

Hej Arvid.
Trevligt med ett konstruktivt svar. Tacksam för det.
Vad har du för inställning på din begränsing?

Mvh
Ricard

Detta är ju en genial idé - att skicka ett meddelande utan att behöva skriva! Detta ska jag använda - för mig finns det många situationer när detta är överlägset.

Jag har 307200 som max - detta antar jag betyder typ, 0,3 MB. Man undrar ju om man kan öka det till t.ex. 0,5 (500000) utan att Telias MMS-protokoll eller vad det nu är protesterar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-08 16:23
Ursprungligen av Zimmerman:

Detta är ju en genial idé - att skicka ett meddelande utan att behöva skriva! Detta ska jag använda - för mig finns det många situationer när detta är överlägset.

Jag har 307200 som max - detta antar jag betyder typ, 0,3 MB. Man undrar ju om man kan öka det till t.ex. 0,5 (500000) utan att Telias MMS-protokoll eller vad det nu är protesterar.

Hej.
Precis som du konstaterar är det ett suveränt smidigt sätt att förmedla info som är för lång för att SMS:a och för bökig att maila. Ibland behöver man få fram mer info MEN anser sig inte ha tid med det samtal som då följer .... Då är ljudmeddelande perfekt!

När iPhone var nya satt alla och hade problem få MMS fungera, då var man inne och ändrade i den operatörsspecifika filen. Ipcc? Glömt exakt vad den hette, "profilen" kallad.
Där kunde man sätta en massa saker, en av paramerarna var just som det skrivs ovan "Max Mms storlek", det intressanta var att siffran varierade med vilken operatör man hade.

Har du kollat vilken operatör de har?
Din kanske tillåter minst? Deras mest?

Begränsningen ligger iaf inte i luren utan det är nätet som begränsar.

Idén som sådan att skicka röstmeddelande är smart, bra tänkt.

  • Medlem
  • 2010-05-08 19:35

1. På 99.se är det helt OK att komma med alternativa lösningar. Det är väldigt macigt att angripa problem från flera (oväntade?) håll.
2. Som mottagare skulle jag bli måttligt glad över att få meddelanden som krävde att man lyssnade. Men så är jag ingen MMS:are heller. Visserligen kräver telefonsvararen att man lyssnar, men den gillar jag inte riktigt heller.

Ursprungligen av Baron:

1. På 99.se är det helt OK att komma med alternativa lösningar. Det är väldigt macigt att angripa problem från flera (oväntade?) håll.
2. Som mottagare skulle jag bli måttligt glad över att få meddelanden som krävde att man lyssnade. Men så är jag ingen MMS:are heller. Visserligen kräver telefonsvararen att man lyssnar, men den gillar jag inte riktigt heller.

1) Leder ofta till motfrågor som "Varför i hela friden då?"

Det kan bli riktigt bra när det kommer ett konstruktivt och genomtänkt förslag tillbaka.
Aha, man kan göra SÅÅÅÅÅ, va bra - jamen då är ju problemet löst.

Det kan lika ofta bli förbannat dåligt när den som "hugger emot" släpper det hela direkt UTAN att ha föreslagit ngt alls...
"E du helt go i hövvet, varför då?"

Så rent allmänt, kommer du med "sågningen", se till att kunna leverera "Alternativ B"

  • Medlem
  • 2010-05-08 20:40
Ursprungligen av Goflorp:

1) Leder ofta till motfrågor som "Varför i hela friden då?"

Det kan bli riktigt bra när det kommer ett konstruktivt och genomtänkt förslag tillbaka.
Aha, man kan göra SÅÅÅÅÅ, va bra - jamen då är ju problemet löst.

Det kan lika ofta bli förbannat dåligt när den som "hugger emot" släpper det hela direkt UTAN att ha föreslagit ngt alls...
"E du helt go i hövvet, varför då?"

Så rent allmänt, kommer du med "sågningen", se till att kunna leverera "Alternativ B"

Sågningar räknar jag inte till de alternativa lösningarna. Nog om detta.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-05-08 19:42

Min meddelandestorlek är 614400 (0,6 MB) och jag lyckas skicka MMS på strax över minuten.

Har du Telia? Jag har Telia och dryga 300000 alltså...

Skumt att factory settings är olika - om det nu är factory settings. Kan operatören pilla på detta? Hur vet annars iPhone operatörens begränsningar? Pillar dom på detta via iTunes eller GSM? Är detta en av inställningarna som kommer in första gången man hookar upp en iPhone med iTunes? Det är ju något paket från operatören som kommer då...minns inte vad det heter...

Ursprungligen av Arvid:

Min meddelandestorlek är 614400 (0,6 MB) och jag lyckas skicka MMS på strax över minuten.

Ursprungligen av Zimmerman:

Har du Telia? Jag har Telia och dryga 300000 alltså...

Skumt att factory settings är olika - om det nu är factory settings. Kan operatören pilla på detta? Hur vet annars iPhone operatörens begränsningar? Pillar dom på detta via iTunes eller GSM? Är detta en av inställningarna som kommer in första gången man hookar upp en iPhone med iTunes? Det är ju något paket från operatören som kommer då...minns inte vad det heter...

Ja,inställningarna kan variera mellan olika operatörer

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-09 08:25
Ursprungligen av Zimmerman:

Har du Telia? Jag har Telia och dryga 300000 alltså...

Skumt att factory settings är olika - om det nu är factory settings. Kan operatören pilla på detta? Hur vet annars iPhone operatörens begränsningar? Pillar dom på detta via iTunes eller GSM? Är detta en av inställningarna som kommer in första gången man hookar upp en iPhone med iTunes? Det är ju något paket från operatören som kommer då...minns inte vad det heter...

Jag har som många andra hetsprorrar (som inte kunde vänta utan köpte en 3G så fort den kom) Telia. Och ja, dryga 300000. Har nu testat att höja tll 600000 men vet inte om det lirar än. Skall prova.. Tyvärr ligger förmodligen spärren hos Telia och inte i nallen. Men jag testar idag.

Någon annan telia-kund som fått högre maxvärde i inställingar att generera större mms med ljud?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-08 20:42

6144009 står det på min lur,visserligen har jag telenor!
fast har aldrig provat med mmsa ljudupptagningar!

1
Bevaka tråden