Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro 13" + Intel SSD + 500GB intern hårddisk - möjligt?

Tråden skapades och har fått 160 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Adrian B:

Visst ja... ja då är vi tillbaka på ruta ett.

Det är helt sant. Först trodde man att det berodde på att den drog mer ström än vad en vanlig USB-port kan leverera, men det visade sig inte vara sant för en duktigt hårdvaruhackare lyckades få den att fungera genom att byta ut IDE till USB-bryggan.

okej, men bara att köra med annan extern spelare isf. lite kul dock att apple tar sig besvär att låsa in den till enbart air borde ju vara lättare att köra med allmänna saker som funkar till allt...

I snitt har Adrian B skrivit 1.4 inlägg per dag i 33 år

Ursprungligen av Unbalanced:

I snitt har Adrian B skrivit 1.4 inlägg per dag i 33 år

...och tänk att alla håller så hög kvalité! (Lite skrämmande när du presenterar det på det där sättet. )

Ni som kör med optibay, Hur har ni valt monteringspunkterna?
Kör ni med hela / på SSDn men med /Users på den gamla vanliga HDDn?
Eller har ni gjort på något annat sätt?
Antar att man vill ha ~/Library på SSDn men resten i ~/ vill man ju lagra på HDDn.

Jag är också intresserad av att veta, går det att ha User katalogen på en annan HD, så att all musik och filmer ligger på den stora disken medans programmen och systemet ligger på SSDN?

Är det overkill med 8Gb RAM och SSD? märker man skillnaden mot 4Gb?

Vilken av flaskhalsarna är störst, för lite RAM eller en för långsam HD?

//K

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-02-22 15:59
Ursprungligen av kebarb:

Jag är också intresserad av att veta, går det att ha User katalogen på en annan HD, så att all musik och filmer ligger på den stora disken medans programmen och systemet ligger på SSDN?

Är det overkill med 8Gb RAM och SSD? märker man skillnaden mot 4Gb?

Vilken av flaskhalsarna är störst, för lite RAM eller en för långsam HD?

//K

SSD innebär ett rejält prestandalyft oavsett användare, medan 8 GB Ram mot 4 GB ram kräver hyfsat specifika användningsområden för att alls ha betydelse.

Ursprungligen av kebarb:

Jag är också intresserad av att veta, går det att ha User katalogen på en annan HD, så att all musik och filmer ligger på den stora disken medans programmen och systemet ligger på SSDN?

Är det overkill med 8Gb RAM och SSD? märker man skillnaden mot 4Gb?

Vilken av flaskhalsarna är störst, för lite RAM eller en för långsam HD?

//K

Jag har en iMac med x25 internt och en extern fw800 disk där jag har iphoto / aperture / itunes libraries. Fungerar prima!

Ursprungligen av air:

Jag har en iMac med x25 internt och en extern fw800 disk där jag har iphoto / aperture / itunes libraries. Fungerar prima!

Så, hur gick du till väga rent praktiskt för att få datorn att fatta att vissa kataloger i users skall ligga på en annan HD?

//K

Ursprungligen av kebarb:

Så, hur gick du till väga rent praktiskt för att få datorn att fatta att vissa kataloger i users skall ligga på en annan HD?

//K

Bara att flytta ut katalogerna vart man vill ha dem. Sen håller man alt intryckt när man startar applikationen, så får du upp en dialog där du kan välja var ditt library finns.

Ursprungligen av kebarb:

Så, hur gick du till väga rent praktiskt för att få datorn att fatta att vissa kataloger i users skall ligga på en annan HD?

För att förtydliga det: Det handlar inte i detta fall om att få systemet att veta att vissa kataloger ligger utanför hemkatalogen, utan det handlar om att iPhoto och Aperture kan läsa in sina respektive bibliotek från varhelst man önskar.

Håller man nere "alt" vid programstart får man en dialogruta för att välja vilket bibliotek man vill öppna, och om jag minns rätt så kommer iPhoto/Aperture ihåg detta till nästa gång.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-04 07:03

Du minns rätt Adrian.

Allright, najs. Då kan jag med andra ord fortsätta hålla mina exceldokument och liknande på den snabba disken medans mp3s och filmer och foton ligger på den söliga. Det låter ju tämligen förträffligt.

Jag kan ju säkert bara lägga in ett alias för att få det att se riktigt ut i katalogstrukturen också.

Noterade att 4Gb modulerna halverats i pris, ser ut att kunna bli båda 8Gb RAM och en SSD. Då lär det vara som en ny maskin.

//K

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2010-03-06 09:42

Ja, det borde väl inte vara några konstigheter att flytta t.ex. Music och Pictures till en annan disk och sedan länka dit med alias/soft link? Eller pajar man nånting då?

Hard links kan man väl inte göra mellan olika diskar, annars vore väl det bäst?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-07 09:58
Ursprungligen av riyaah:

Ja, det borde väl inte vara några konstigheter att flytta t.ex. Music och Pictures till en annan disk och sedan länka dit med alias/soft link? Eller pajar man nånting då?

Hard links kan man väl inte göra mellan olika diskar, annars vore väl det bäst?

med risk för att tråden drar iväg och för att prata mot bättre vetande: om man startar iTunes eller iPhoto med "alt" får man tre alternativ. Ett är att välja album, ett annat är att skapa album. Det albumet kan du skapa på vilken enhet du vill. Om det är hård eller mjuk länk har jag ingen aning om eftersom de termerna är mig främmande men det är i alla fall inga problem att lägga dina mediafiler där du vill ha dem.

Köpte mig precis en 80gb Intel x25
det tar ganska lång stund att starta upp, alltså det verkar som att den först inte hittar disken, när jag tryckt på on knappen så blir skärmen vit i kanske 20 sek innan apple loggan kommer upp och den börjar ladda osx. någon som vet vad detta beror på?

Men vilken skillnad det blev när det väl starta upp, att öppna program går ju blixtsnabbt.
att öppna ical går ju nästan fortare än jag hunnit släppa musknappen:)

har disablat sms och sleep. funderade på att köra en firmware uppdatering, men den filen jag fick hem från intel innehåller ju bara exe filer. någon som uppdaterat sin disk, hur gjorde ni då?

Och finns det fortfarande inte stöd för trim?
något annat man kan göra för att optimera.

Att jag alltid glömmer detta, tömma pram/nvram.

Nu startar den som den ska, dvs på några sekunder:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-13 23:44

Uppgradera firmwaren i vilket fall som helst till senaste versionen om du inte redan har gjort det. Jag hade massor med problem med min OCZ 250 tills att jag uppgraderade till senaste versionen. Nu är den blixtsnabb och allt fungerar som det ska

Har någon som monterat SSDn i optibayen provat att använda hibernating? Enligt tråden nedan ska det bara fungera om man flyttar hibernating filen ifrån boot-SSDn till hårddisken.

Är det någon som har erfarenhet av detta?

Källa: MCE Optibay & Intel SSD - Mac Forums

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-19 21:22

Ni som nu har kört konfigurationen 1 st SSD och 1 st vanlig disk i sina MacBook Pros, hur upplever ni att batteritiden har påverkats?

Köpte billig optibay med superdrive-låda ifrån Shanghai för totalt 400 kr inklusive allt. Fungerar utmärkt. Säljaren på ebay heter it-glasses.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-11 13:25

Har precis installerat 80gb SSD istället för min 250gb i en Macbook unibody 2008. Fungerar oerhört bra. Jag satte den gamla HD:n i en optibay som jag köte via länken i första inlägget.

Jag har läst lite olika om var man bäst sätter SSD:n respektive vanliga HD:n. I mina ögon låter det vettigare att sätta SSD:n i optibayen eftersom den inte är lika känslig för stötar. Dessutom vill man ju gärna har anti-stöt systemet igång för gamla hd:n, men det kanske inte spelar någon roll? Är det någon som har bra koll?

Ursprungligen av insats:

Har precis installerat 80gb SSD istället för min 250gb i en Macbook unibody 2008. Fungerar oerhört bra. Jag satte den gamla HD:n i en optibay som jag köte via länken i första inlägget.

Jag har läst lite olika om var man bäst sätter SSD:n respektive vanliga HD:n. I mina ögon låter det vettigare att sätta SSD:n i optibayen eftersom den inte är lika känslig för stötar. Dessutom vill man ju gärna har anti-stöt systemet igång för gamla hd:n, men det kanske inte spelar någon roll? Är det någon som har bra koll?

Har du inte anti-stötsensorn inbyggd i din hårddisk så sätter du ssd:n i din optibay. Nackdelen är att om du bootar med SSDn som systemdisk och vill göra hibernate, så fungerar det inte. Det är möjligt att det går att ändra så hibernate filen skrivs till HD , men jag har inte testat. Annars får du slå av hibernation.

Mer matnyttig info hittas i inlägg #14 i denna tråd http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=851189&highlight=optibay

Senast redigerat 2010-05-11 22:49

Då man flyttar sin super drive ifrån intern till extern så får man vissa problem.

Har du aldrig spelat upp dvd-skivor i din Mac innan du monterar in optibayen har aldrig regionen satts för superdriven. Programmet RipIt vägra t ex att läsa DVD-skivor då. Problemet är att det inte heller går att göra! Min lösning på problemet var att gå via Parallels och windows 7. Där kan man enkelt gå in i device hanteraren och i properties för driven sätta markera "Sweden". Därefter fungerar den även i OS X.

Det andra problemet är att Apples dvd-spelarprogram vägrar att starta om det inte finns en intern DVD-drive. Lösningen är att patcha en system-fil med hjälp av en hex-editor. Har provat detta och det fungerar i Snow Leopard. Läs mer här 10.6: Make DVD Player work with external DVD drives - Mac OS X Hints

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-11 23:04

Bra info! Använder Apple fortfarande bara SMS (och innebär det i så fall att de bara använder hårddiskar utan inbyggda sensorer?) eller har man gått över till hårddiskarnas inbyggda rörelsesensorer nu när de blivit så vanliga?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-12 08:33

Jag har redan stängt av SMS och hibernation. Mest för att jag inte är så rädd om den vanliga HD:n och jag har aldrig fått slut på ström - och skulle det ske är det ändå minimal risk att jag skulle förlora viktig data pga det.

Ett annat problem jag har är att jag vill symlinka "documents" och andra user-mappar till den vanliga HD:n som jag har i min optibay, men OSX tillåter inte att jag meckar med dom mapparna. Nu har jag en symlink inuti min documents mapp, men det är en halvkul lösning.. Dessutom måste jag hålla in CMD för att flytta filer ist för att kopiera om jag drar något från skrivbordet till en mapp som ligger i documents.

Är det någon som lyckats med symlinks här? Jag vill inte flytta hela user-katalogen till den andra HD:n även om jag vet att det går att göra - jag har läst om många som haft problem med det.

Värdefull info, jonken2000, tackar.

Ursprungligen av insats:

Är det någon som lyckats med symlinks här? Jag vill inte flytta hela user-katalogen till den andra HD:n även om jag vet att det går att göra - jag har läst om många som haft problem med det.

Jag har funderat på att sätta SSD i HD-platsen och flytta HD:n till en OptiBay men för att det ska gå vägen behöver jag ett problemfritt sätt att flytta hem-katalogen. Jag hade funderat på den här metoden som verkade fungera bra. Men om det är förknippat med mycket problem vet jag inte om det är så intressant...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-13 12:03
Ursprungligen av Adrian B:

Jag hade funderat på den här metoden som verkade fungera bra. Men om det är förknippat med mycket problem vet jag inte om det är så intressant...

Det var just så jag tänkte göra först, men efter att ha läst igenom kommentarerna på det inlägget är jag mer tveksam faktiskt

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-12 15:50

Kanske det går att peka om katalogerna via Fstab.

Lägga ett entry för din users documents mapp och peka den mot din mapp på din "vanliga HD" ?

Bara en ide

Ursprungligen av Lm:

Kanske det går att peka om katalogerna via Fstab.

Detta tips är för 10.4 så det är lite gammalt men där står det:

I spent quite a bit of time looking for information on how to move my Users directory to another partition or drive in 10.4. I'm used to Linux, where you would just edit the /etc/fstab file and you're done. Well, after reading a few articles, it was clear that it wasn't possible to use the fstab file without problems, though I did find a few good articles for part of what I wanted to do.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-13 11:51
Ursprungligen av Adrian B:

Detta tips är för 10.4 så det är lite gammalt men där står det:

I spent quite a bit of time looking for information on how to move my Users directory to another partition or drive in 10.4. I'm used to Linux, where you would just edit the /etc/fstab file and you're done. Well, after reading a few articles, it was clear that it wasn't possible to use the fstab file without problems, though I did find a few good articles for part of what I wanted to do.

Jo, men i 10.4 hade du Netinfo Managern du var tvungen att använda för att peka om shares och automounta dessa . Detta är avskaffat i Leopard och senare .

Nfs shares kan du mounta via directory.app och så har du fstab du borde kunna montera shares via.

Bevaka tråden