Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DMG Imagefiler Skivavbilder va?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skrev den här lilla guiden för att hjälpa nyblivna macägare att förstå begreppet "Skivavbilder";

Så nu har du skaffat en Mac…

När du skall installera ditt först nedladdade program börjar det se lite konstigt ut…
man laddar ner ngt konstigt som heter "Program.DMG"… och sen ?

Macen har många finesser, Skivavbilder (Disk Images) är en av dem.
OS X ser nämligen inte hårddiskar, minnepinnar, CD-skivor eller DVD-Skivor som anslutna hårdvaror. Givetvis vet OSX att den har en hårddisk ansluten, men för användaren möts man av VOLYMEN monteras (mountas) på skrivbordet.

Överföra elektroner eller atomer?
Vi gör ett litet experiment i tanken, jag skall skicka ett USB-minne till dig som bor på andra sidan atlanten.
Jag spar mina filer på ett 8GB USB-minne, lägger i ett kuvert och går till postlådan. Efter 8 dagar är det framme. Du sätter det i din dator och läser av det.

Vad är skillnaden mellan "mitt" USB-minne då och "ditt" USB-minne. Tja, enkelt uttryckt så är ju mitt USB-minne fyllt med MINA filer…
Skall jag skicka dig ett USB-minne borde det väl räcka med att jag överför filerna? USB-minnen finns ju köpa världen över…

Så, jag tar och stoppar i mitt USB-minne i min dator, läser av all information, spar det som en FIL, en exakt kopia av VOLYMEN som USB-minnet representerar. denna fil kallas då en Skivavbild.

Hur skapar jag en skivavbild då?
Man kollar i Programmappen/Verktygsprogram, där ligger Skivverktyg.
Med det här programmet kan man spara volymer som Skivavbilder, krypterade skivavbilder och mkt mer. Man kan också gå andra vägen och Återskapa en disk från en Skivavbild (om du får en skivavbild av en CD skickad till dig och vill bränna ut den på en CD-R-skiva).

Skall man uttrycka sig lite Flashigt blir det en "Virtuell disk".
Filen skickar jag till din dator över internet.
Den är framme på andra sidan atlanten på 5 minuter. Du tar filen och skriver den till ett USB-minne (via Återskapa i Skivverktyg)
Det var ju smidigt, flytta elektroner istället för atomer… miljöenligt och bra.

Nu drar vi det ett steg till. Istället för processen att vi måste :

Läs av CD-skivan, Volymen med alla sina filer.
Packa ihop hela rasket till en Imagefil (Skivavbild)
Skicka filen
Läs in filen i ett program
"Bränn" skivavbilden till en brännbar CD.
Läs filerna från den brända CD-skivan

kan vi rationalisera i slutet av processen

Läs av CD-skivan, Volymen med alla sina filer.
Packa ihop hela rasket till en Imagefil (Skivavbild)
Skicka filen

Mottagaren monterar nu imagefilen DIREKT på skrivbordet…
poff så dyker det upp en volym med filer SOM OM DEN VORE EN CD.

OSX "fattar" liksom inte skillnaden. En massa filer på en CD-skiva eller en massa filer som ligger på en image-fil är ingen skillnad.

Det SER lite kul ut, där ligger en FIL som heter Program.DMG och bredvid ligger en symbol för en Volym/Hårddisk/CD/DVD som heter "Program" …

Nu börjar det bli lite abstrakt i huven.

Varför är det här så bra då?
Tja, vi kan installera en "PC" inne i vår Mac, med t ex BootCamp kan vi DELA vår inbyggda hårddisk i flera delar - vi tar 20GB av den till Windows.

Ett alternativt sätt är att installera t ex Parallells och istället för att den PC'n får prata med hårddisken så får det prata med en imagefil ! Parallells ser ingen skillnad.

Vi kan haflera "hårddiskar" som ligger som filer, en avpassad för Spel, En annan avpassad för kontorsgörat, en tredje installerade vi Linux på osv…
Gör man en kopia av filen (Markera, välj duplicera) så har vi också hängsle och livrem om Windows-systemet skulle bli korrupt (Få Virus?). Släng kopian, gör en ny, starta om PC'n….

Vi kan … skapa en egen Skivavbild som är av variabel storlek

Från börjar var det så att om man hade en volym på 10GB och man förvandlade den till en imagefil så blev den filen lika stor - 10GB.
Även om 99% av den var tom (ledigt utrymme).

Exempel: Vi har ett USB-minne på 16GB med en enda fil på 1GB storlek på den, resten är ledigt utrymme. Med det gamla sättet att göra en imagefil skulle Skivavbilden då bli - just det, 16GB.
Vi överför alltså 15GB i onödan.

Här kommer då de komprimerade imagefilerna in.
Vi läser av vårt minne på 16GB, en fil på 1GB, 15 GB ledigt….
Vår nya Skivavbild blir ….1GB - men den kan "svälla" till 16 om vi fyller den!

Skapar vi nu en sådan skivavbild på t ex 4GB i vår dator, så fyller vi den allt eftersom med filer. Nu kommer det fina i kråksången in, vi kanskapa en KRYPTERAD skivavbild… det blir en fil, du dubbelklickar på den, den frågar efter lösenord, du anger rätt lösenord, volymen monteras, du ändrar i filer, lägger till ett par...
Sedan avmonterar du volymen. Den är krypterad, ingen kan se in i den.
Ett fruktansvärt säkert sätt hantera data.

Disk-imagen (*.DMG-filen) är ju en fil som vilken som helst så du kan skicka den, arkivera den, lägga den på ett USB-minne osv. hela tiden kan du vara säker på att dina data är skyddade mot obehörigas gluttande.

En annan bra grej är programdistrubition.

Jag gör ett program, lägger det på en Skivavbild och lägger upp filen på en server.
Folk laddar ner den. När den monteras på deras skrivbord görs en koll att allt ser bra ut (se själv nästa gång en fil skall monteras).
Man får alltså en check på att filen är korrekt överförd - bra va.

Sedan öppnas volymen automatiskt. Där ligger programmet, ofta har man gjort en pil i bakgrunden i fönstret som pekar på ett alias till mappen Program I MIN DATOR! Tar jag tag i programmet, drar och släpper den på mappen kopieras filen.
Detta är själva installationen.

Sen då? Tja, montera bort volymen som filen kom på (dra till papperskorgen, som byter ikon till en Eject-symbol). Välj sedan om du vill kasta Skivavbildsfilen (IMG-filen) för att spara plats eller om du kanske vill skicka den till kompisen etc.

Bilden nedan visar:

prutten, min fysiska hårddisk - en faktiskt volym - ingen skivavbild
Extern 250, min externa disk - också en "riktig" volym

Camino-2-0.2.dmg - en nedladdad imagefil(Skivavbild)
Camino Multilingual - Camino-filen ovan - nu monterad titta i vänsterspalten på filfönstret - där ser du att den är som vilken hårddisk som helst)
Notera skillnaden i storlek! Filen är komprimerad, 22,6MB, volymen är 65,1 !

Sunes Sommar.toast - en Skivavbild av filmen Sunes Sommar (gjord av Toast)
Sunes sommar - den monterade filen, datorn ser den som en DVD-skiva (iofs med fel ikon, men det är ju inte så noga).

Senast redigerat 2010-05-20 20:51

Har jag missat ngt?

Sätt rubriker/fetmarkera så blir det mycket lättare att läsa/hitta
Nu är risken att man som ny tappar bort sig/ger upp

1
Bevaka tråden