Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro 17 - blank eller matt skärm - ömtålighet?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

...står i valet och kvalet att välja blank eller matt skärm! Har jagat trådar här och på
andra ställen och fått en del att gå på och tror mig veta för/nackdelar med båda
rent funktionsmässigt...

Jag lutar åt den matta, då jag ofta sitter väldigt långa pass, men har lite frågor om
ömtåligheten för de båda skärmtyperna...

Stämmer det att det sitter en extra skiva av glas som skydd framför den blanka skärmen,
men inte på den matta? En sådan borde ju göra skärmen lättare att rengöra och tåligare
mot repor etc... Eller är det mer en kosmetisk funktion? Blanka ytor är annars lättrepade.

Den matta skärmen ser ut att vara mer "traditionell" med en upphöjd kant och en
yta jag misstänker är av samma "halvmjuka" plast som vanliga LCD-skärmar, som
är känslig för tryck och för fingeravtryck. Stämmer det?

Följdfråga - hur rengörs en matt skärm på bästa sätt från (klå-)fingeravtryck?

/ Hasse

...fick tillslut själv chansen att jämföra de två skärmvarianterna i en Apple-butik, och det stämmer
att den matta skärmen saknar den där (extra) "glasskivan"... Nu är den inte av glas utan av liknande
"ganska hård" plast och dessutom verkar den vara lätt att få repig!

En annan intressant iakttagelse var att se en MBP 17 med matt skärm mellan en d:o med blank
skärm och en MBP 15, alla tre med samma bild på skärmen. Helt klart verkade det blanka alternativet
mer spännande - man såg ju även gatulivet utanför butiken livligt speglat i skärmen - den matta
skärmen kunde ju upplevas lite tråkig i sällkskapet

Vid närmare studie i den normalt upplysta butiken så märktes inget av de blanka skärmarnas
"djupare svärta" och inte heller någon störande "grå mjölkighet" i den matta skärmen... Valet känns
ganska givet...

/Hasse

Jag hade heller inte tänkt gå över från matt till blank skärm, men nu när den väl är blank på min MacBook så gillar jag den.
Hemma - till skillnad från den upplysta butiken - upplevs en klart bättre kontrast och fotografier blir häpnadsväckande färgrika.
Dessutom finns det inget gatuliv hemma som kan spegla sig och eventuella lampor släcker man lätt.

Men jag har ett problem:
Den är FÖR ljusstark!

Om jag sitter hemma på kammarn mitt i natten och är lite trött så lyser skärmen för mycket fastän jag har på det absolut ljussvagaste läget.
Drar man upp till max lyser den ju upp ett snabbköp!
Det är väl till för att surfa på stranden antar jag.

Finns det inget tredjepartsprogram som fixar det?
Hade jag varit programmerare hade jag skrivit programmet "Dimscreen".

Ursprungligen av the örjan:

Jag hade heller inte tänkt gå över från matt till blank skärm, men nu när den väl är blank på min MacBook så gillar jag den.
Hemma - till skillnad från den upplysta butiken - upplevs en klart bättre kontrast och fotografier blir häpnadsväckande färgrika.
Dessutom finns det inget gatuliv hemma som kan spegla sig och eventuella lampor släcker man lätt.

Är van vid en ganska så blank skärm på PCn... Dessuotm har ju de blanka skärmarna
den vanliga antireflexbehandlingen. Sedan velade jag mellan den till utseendet ganska
så tilltalande blanka skärmen med svart ram och den lite tråkigare matta med grå ram...

...men jämförelsen mellan de tre skärmarna avgjorde! Nu inte bara för speglat gatuliv,
utan för att den matta gav i mina ögon helt lika intryck, utan att den omdebatterade
"mattskivan" märktes. Tror också, vid hyfsat normal arbetsplatsbelysning, att man
kan dra ner ljusstyrkan lite mer på den matta skärmen. Spegelbilden i den blanka
ytan syns ju inte alls när skärmen lyser starkt - men samtidigt blir det ganska tufft för
ögonen vid längre sittningar...

Ursprungligen av the örjan:

Men jag har ett problem:
Den är FÖR ljusstark!

..hmm... kanske ett extra antiglare-filter?

/Hasse

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-28 19:05

Jag kör både med blanka och matta skärmar. Matt på jobbet. Blankt+matt hemma. Båda funkar bra tycker jag. Vanesak. En sak att tänka på är att svärtan är ganska stark i blanka skärmar, när man redigerar bilder, så om man inte kalibrerar kan det hända att saker i "skuggorna" syns på dina foton för andra men inte för dig.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-28 19:51

Alla skärmar behöver kalibreras, eller snarare profileras (kalibrering kräver att man kan skriva informationen till skärmen). Eftersom jag sysslar med foto så var den blanka skärmen inte ens uppe som alternativ. Jag hade det på min MacBook, av den enkla anledning att det inte fanns något val. Men när jag uppgraderade till en MBP 15" så blev det matt. Kan inte se varför den ena skärmen skulle vara ömtåligare än den andra.

1
Bevaka tråden