Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har köpt iPhone 4 via Borderlinx i England

Tråden skapades och har fått 1940 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter att ha läst hundratal sidor på internet i helgen angående folk som har beställt iPhone 4 från uk med Borderlinx. Har jag förstått att det är tusentals som gjort på detta vis.

Men det verkar som dom allra flesta har kvar sina ordrar än så länge...
Dom som fått sina "canceled", har fått det antingen med en gång. Eller i förrgår och igår.

Så jag vet inte vad man skall tro. Har alla som beställt i denna tråd kvar sina beställningar?

Skulle vara kul att göra någon slags undersökning.

Bifogar en liten artikel som jag hittade på ett Tyskt forum. Någon som är bra på tyska här som kan översätta? Jag förstår inte ordagrant vad dom menar...

//E

Just nu går det inte att logga in på "store" kanske p.g.a all i Us som kollar sina order status.
Många har ju fått shipped i Us.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-20 11:02

När man försöker se sin orderstatus får jag felmeddelandet: A technical difficulty has prevented us from processing your request. Please click here to return to the Apple Online Store.

Hoppas det inte är ett dåligt tecken att Apple håller på och cancellerar våra beställningar.

Ursprungligen av mickys:

När man försöker se sin orderstatus får jag felmeddelandet: A technical difficulty has prevented us from processing your request. Please click here to return to the Apple Online Store.

Hoppas det inte är ett dåligt tecken att Apple håller på och cancellerar våra beställningar.

Dom har bara ett underhåll på sin sida skriver dom på macrumors. Skall snart vara uppe igen...

//E

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-20 11:40

Jag kan inte hitta hur man reserverar en iphone 4 för att hämta upp i butik i London längre.
Nån som kan ge en länk eller förklara hur man reserverar...dvs INTE pre-order.

Utifall jag inte får någon genom Borderlinx så åker jag till London i slutet av juli.

Ursprungligen av mickys:

Jag kan inte hitta hur man reserverar en iphone 4 för att hämta upp i butik i London längre.
Nån som kan ge en länk eller förklara hur man reserverar...dvs INTE pre-order.

Utifall jag inte får någon genom Borderlinx så åker jag till London i slutet av juli.

Den länken är borta och ersatt av "Find a store".

  • Medlem
  • Falun
  • 2010-06-20 13:01
Ursprungligen av sahlback:

Hittade det här på macworld:

"Pratade precis med borderlinx och de sa att apple inte tillåter deras adress.

Amy: I would like to inform you that Apple will accept your order initially but later on after confirming the address they will cancel your order"

Jo men det verkar vara massa olika svar.

Jag kollade min US status nyss, och det står NOT YET SHIPPED!

Då går det kolla sin orderstatus igen...
Fortfarande ingen skillnad NOT YET SHIPPED !

//E

  • Medlem
  • Falun
  • 2010-06-20 13:12

Och pengarna har dragits och inte hänt något mer efter det!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-20 13:32
Ursprungligen av Dunkah:

Och pengarna har dragits och inte hänt något mer efter det!

Nej, de har reserverats.

Fungerar det inte med Boderlinx finns det alltid andra tjänster som erbjuder adress i UK.

Jag har beställt 6 iPhones till företaget. (2 per beställning, totalt 3 beställningar.)
Den första beställningen står det fortfarande "Not yet shipped" på, men resterande 2 har blivit "cancelled".

  • Medlem
  • Falun
  • 2010-06-20 16:09
Ursprungligen av southtown:

Jag har beställt 6 iPhones till företaget. (2 per beställning, totalt 3 beställningar.)
Den första beställningen står det fortfarande "Not yet shipped" på, men resterande 2 har blivit "cancelled".

Jo men då får vi vänta så läääänge

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-20 15:11

Med samma konto och/eller samma kreditkort?

Ursprungligen av ridax:

Med samma konto och/eller samma kreditkort?

Ja både samma konto och samma kort. Så antagligen är det väl därför.

Men jag beställde den 17 Juni och det gick hur bra som helst att beställa, och det ändrades inte till cancelled förrän idag 20 juni.

Leveransadressen var till min kusin som bor i London.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-20 15:34

Står väl någonstans endast 2 st iPhone 4 per person har jag för mig?
Då är det ju inte så konstigt.

  • Medlem
  • Falun
  • 2010-06-20 16:40
Ursprungligen av sahlback:

Jag har ju inte bokat någon iPhone på Telenor här hemma eftersom jag fick en godkänd beställning redan 15/6 från UK. Blir dom strukna så kanske man redan har hamnat långt bak i kön när dom väl kommer till Sverige. Det vore ju onekligen lite surt.

Det blir fler och fler tecken på att vi inte kommer att få våra borderlinx-nallar men min från första dagen hänger kvar.

Är det någon som har fått sin status ändrad till "prepared" på USA-kontot?

Men det borde ju finnas lurar som man kan köa utanför butiken för att få lösa? Jag jobbar på Telia och så hade dom förra året iaf, men telia har inte ens fått veta om dom ska säja Iphone 4 än.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-20 17:35
Ursprungligen av sahlback:

Jag har ju inte bokat någon iPhone på Telenor här hemma eftersom jag fick en godkänd beställning redan 15/6 från UK. Blir dom strukna så kanske man redan har hamnat långt bak i kön när dom väl kommer till Sverige. Det vore ju onekligen lite surt.

Det blir fler och fler tecken på att vi inte kommer att få våra borderlinx-nallar men min från första dagen hänger kvar.

Är det någon som har fått sin status ändrad till "prepared" på USA-kontot?

Det går inte att officiellt förboka hos Telenor eller någon annan operatör, det är ENDAST intresseanmälan för att få mer info.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-20 16:50

Några få reflektioner:

1.) Det är ju ingen som helst skillnad från "USA konto", "UK Konto" och "Sverigekonto". Att Apple väljer olika typer av statusmeddelanden har ju faktiskt ingen som helst koppling till deras system, i deras system så lär det bara finnas EN Statuskod.

2.) Apple kan, precis när dom så önskar plocka bort en order - Apple bestämmer ju själva vilka dom vill skicka varor till precis som du kan bestämma vem du vill sälja din gamla volvo 240 till..

3.) En reservation kan hållas kvar ganska länge, upp till fyra veckor tror jag. En reservation får inte släppas förrän en vara skeppats. Reservation görs också automatiskt på alla köp, även om du handlar på ICA så görs det en reservation när du handlar, sedan, oftast på natten körs reservationerna mot banken och kortföretaget (förenklat förklarat). Jag har min reservation klar (Se bild)

4.) Baserat på utbud/efterfrågan kommer nog apple att cancellera flera ordrar. Hurvida man får sin skickat baserat nog rätt stor del på slumpen tror jag. Kan tänka mig att i första batchen så vill nog apple uk faktiskt leverera till kunder som BOR i UK och inte till resterande europa. Så jag tror dom försöker hitta alla ordrar som har "skumma" adresser och skita i dom.

5.) Om Apple hade 1 miljon telefoner på lager så lär dom ju skicka dom till australien om någon beställer då det är ju bättre att sälja en telefon än att ha 1 miljon på lager..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-20 17:42
Ursprungligen av studiox:

1.) Det är ju ingen som helst skillnad från "USA konto", "UK Konto" och "Sverigekonto". Att Apple väljer olika typer av statusmeddelanden har ju faktiskt ingen som helst koppling till deras system, i deras system så lär det bara finnas EN Statuskod.

Ja, men det är ju faktiskt skillnad på hur de olika siterna presenterar olika information. Det är väl ingen som har sagt att det är någon skillnad i Apples interna system. Men det kan ju vara skillnad i hur siterna presenterar information från deras system. T.ex. så ser man på ordersammanställningen på US-store tracking# på skickade varor medan UK-siten inte gör det.

Citat:

3.) En reservation kan hållas kvar ganska länge, upp till fyra veckor tror jag. En reservation får inte släppas förrän en vara skeppats.

Där har du helt fel! En reservation släpps (självklart!) efter en viss tids inaktivitet. Det är nog också väldigt sällan som en reservation hålls så länge som 4 veckor.

Fem inlägg har brutits ut till en egen tråd. Håll er till ämnet!

/Mod

  • Oregistrerad
  • 2010-06-21 09:47
Ursprungligen av ridax:

Ja, men det är ju faktiskt skillnad på hur de olika siterna presenterar olika information. Det är väl ingen som har sagt att det är någon skillnad i Apples interna system. Men det kan ju vara skillnad i hur siterna presenterar information från deras system. T.ex. så ser man på ordersammanställningen på US-store tracking# på skickade varor medan UK-siten inte gör det.

Som du kan se av mina skärmdumpar är det INGEN som helst skillnad på UK, US, SE eller DE shoppen. Den enda kosmetiska skillnaden är att US inte innehåller nonsens info om abonnemang.

Ursprungligen av ridax:

Där har du helt fel! En reservation släpps (självklart!) efter en viss tids inaktivitet. Det är nog också väldigt sällan som en reservation hålls så länge som 4 veckor.

Ok du som vet, hur länge får en betalväxel hålla på en reservation mot bankerna då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-21 22:15
Ursprungligen av studiox:

Som du kan se av mina skärmdumpar är det INGEN som helst skillnad på UK, US, SE eller DE shoppen. Den enda kosmetiska skillnaden är att US inte innehåller nonsens info om abonnemang.

Och som DU kan se, så är det visst skillnad på hur UK och US presenterar data. US-siten presenterar t.ex. Tracking-information och speditör direkt på ordersammanställningen, precis som jag skrev tidigare.

Citat:

Ok du som vet, hur länge får en betalväxel hålla på en reservation mot bankerna då?

Det varierar beroende på korttyp och bank/kortföretag. Det är därför en del har sett pengarna tillbaka medan andra inte har gjort det. Authorization hold - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Oregistrerad
  • 2010-06-21 23:49
Ursprungligen av ridax:

Och som DU kan se, så är det visst skillnad på hur UK och US presenterar data. US-siten presenterar t.ex. Tracking-information och speditör direkt på ordersammanställningen, precis som jag skrev tidigare.

Jasså? Det står absolut ingenting om Tracking på min order, var ska jag se det då jag loggar in på US store säger du?

Det varierar beroende på korttyp och bank/kortföretag. Det är därför en del har sett pengarna tillbaka medan andra inte har gjort det. Authorization hold - Wikipedia, the free encyclopedia[/QUOTE]

Precis, där kan man läsa följande:
in the case of credit cards, holds may last as long as 30 days, depending on the issuing bank.

Har själv byggt ett par system som pratar med bland annat DIBS, Auriga samt PayPal.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-22 06:51
Ursprungligen av studiox:

Jasså? Det står absolut ingenting om Tracking på min order, var ska jag se det då jag loggar in på US store säger du?

Du kan ju se det genom att titta på mina skärmbilder. Svårare än så är det ju inte och precis samma sätt som du försökte visa mig att det inte var någon skillnad. Men det verkar som om du absolut inte kan medge att du har fel någon gång...

Citat:

Precis, där kan man läsa följande:
in the case of credit cards, holds may last as long as 30 days, depending on the issuing bank.
Har själv byggt ett par system som pratar med bland annat DIBS, Auriga samt PayPal.

Ja, men det är ju ganska långt ifrån det som du skrev först, nämligen:

Citat:

"3.) En reservation kan hållas kvar ganska länge, upp till fyra veckor tror jag. En reservation får inte släppas förrän en vara skeppats.

Här skriver du ju att en reservation FÅR INTE SLÄPPAS FÖRREN EN VARA SKEPPATS! Det är ju totalt fel då reservationen släpps helt automatiskt efter en viss tids inaktivitet och det utan att banken eller kortutgivaren har en aning om huruvida varan skeppats eller inte.

Dessutom har du ju valt att klippa ganska kraftigt i det som stod i wikipedia. Där står det precis det jag skrev, att det VARIERAR beroende på korttyp och kortutgivare/bank och att det ofta bara reserveras i 1-5 dagar men när det gäller KREDIT-kort så kan det hållas så länge som upp till 30 dagar (detta eftersom det ändå ofta faktureras i 30-dagarsintervall). Det är inte heller den som begär reservationen som bestämmer hur länge reservationen får vara utan den släpps AUTOMATISKT att kortutgivaren/banken efter ett visst antal dagar.

Att du har byggt ett antal system som kopplar upp sig mot betalväxlar är totalt irrelevant (tydligen, eftersom du inte vet detta), eftersom funktionen inte ligger i denna kommunikation, utan är en helt bankintern affär. Jag har för övrigt haft ansvar för kreditkortsinlösen i 20 år.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-22 17:59
Ursprungligen av studiox:

1.) Det är ju ingen som helst skillnad från "USA konto", "UK Konto" och "Sverigekonto". Att Apple väljer olika typer av statusmeddelanden har ju faktiskt ingen som helst koppling till deras system, i deras system så lär det bara finnas EN Statuskod.

Jaha, då kan vi ju konstatera som ett faktum att det faktiskt är skillnad på Apple Store US och UK och hur mycket information från deras interna system som de väljer att presentera.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-20 23:36
Ursprungligen av sahlback:

445 kommentarer på den lilla artikeln, det är minsann fett intresse kring den här lanseringen. Rätt många kommer bli förbannade om ordrar stryks till höger och vänster.

Förbannade för vad?

Försöker man lura "systemet" får man skylla sig själv.

Vänta tills den kommer till Sverige eller åk till England och köp den i butik.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-21 00:47

Så fort det bekräftas i tråden att det faktiskt fungerar, dvs att personen i fråga har luren i handen, så beställer jag via Borderlinkx (något feg..)

  • Medlem
  • Falun
  • 2010-06-21 00:56
Ursprungligen av heinz_p:

Så fort det bekräftas i tråden att det faktiskt fungerar, dvs att personen i fråga har luren i handen, så beställer jag via Borderlinkx (något feg..)

äsch, om det inte går kommer du ju få cashen tillbaka iaf?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-21 01:17

Ska bli intressant och se om någon här får hem en! Verkar vara ett jävla lotto men i värsta fall får man göra om tills det går igenom. Lär ju vara snabbare än att vänta på att den ska komma till sverige haha

Borderlinx verkar som ett bra alternativ för att köpa iPhonen genom men kostar det något att registrera sig eller tar de ut en kostnad på varje köp? hittar nämligen ingen sådan info på deras sida.

Bevaka tråden