Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hockeylag behöver en logo - Chans till 1000 kr

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-06-30 23:13

Vi har ett veteranhockeylag här i Umeå som heter Black Devils. Dessvärre har vi ingen logo. Vi har nya tröjor på ingång (svarta), som ska skickas för tryckning (namn, nummer och reklam) innan nästa säsongen drar igång (2010/2011). Vår förhoppning är att ha en logo att trycka på bröstet på tröjan också. Då slog det mig att det förmodligen finns en massa duktiga killar och tjejer på detta forumet som kanske kan göra den logo vi fastnar för.

Om du gör den logo som vi väljer att trycka på våra matchtröjor så belönas du med 1000 kr.Ni kan skicka en mindre bild i ett format som ej lämpar sig för tryckning. Om vi väljer din logo så ber vi dig skicka filen i ett format som lämpar sig för tryck och du belönas med 1000 kr. Gör gärna i vektorgrafik så att det går att trycka i större format också.

Skicka in ditt bidrag senast 23 juli till logo@kemppe.se

Tröjorna är som jag sagt tidigare svarta. Det finns inget krav på att hela namnet "Black Devils" ska synas i logon. Det finns ju snygga exempel där inte lagnamnet står i logon, t.ex. New Jersey Devils logo.

Då funkar det väl bäst med svart tryck, Ellet kan ni tänka er 2, 3, färger?

  • Medlem
  • 2010-06-30 23:35

Svart tryck på svarta tröjor?

Nej, fel, fel, naturligtvis menade jag vitt tryck

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-06-30 23:48

Vi kan absolut tänka oss 2 - 3 färger. Men det är bra för er att veta att tröjorna är svarta, vilket säkert påverkar färgval till logon. Jag är ingen designer så därför överlämnar jag sånt till er som är proffs

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-07-04 10:19

I skrivande stund har det inte kommit in ett enda bidrag. Ok, det har bara gått 4 dagar, men jag hade hoppats på nåt bidrag redan nu. Så om intresset är så svalt så är ju sannolikheten att vi väljer ditt bidrag ganska stort Och det finns ingen begränsning på antalet bidrag en person får skicka in. Har ni några frågor kan ni höra av er till samma mail som jag angav i första inlägget i tråden.

Ta det lugnt Många som verkligen kan yxa ihop en bra logga har också annat att göra och dom lägger inte ner allt för tusen spänn :-). Det droppar nog in inom 14 dagar skulle jag tro.

Ursprungligen av Kemppe:

I skrivande stund har det inte kommit in ett enda bidrag. Ok, det har bara gått 4 dagar, men jag hade hoppats på nåt bidrag redan nu. Så om intresset är så svalt så är ju sannolikheten att vi väljer ditt bidrag ganska stort Och det finns ingen begränsning på antalet bidrag en person får skicka in. Har ni några frågor kan ni höra av er till samma mail som jag angav i första inlägget i tråden.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-07-04 13:37
Ursprungligen av Kemppe:

I skrivande stund har det inte kommit in ett enda bidrag. Ok, det har bara gått 4 dagar, men jag hade hoppats på nåt bidrag redan nu. Så om intresset är så svalt så är ju sannolikheten att vi väljer ditt bidrag ganska stort Och det finns ingen begränsning på antalet bidrag en person får skicka in. Har ni några frågor kan ni höra av er till samma mail som jag angav i första inlägget i tråden.

Jag tror det beror på att 1 000 kr är extremt dåligt betalt för att designa en logga. Rimlig prisnivå baserat på en arbetstid på 10 - 20 timmar borde vara ca 5 000 - 40 000 kr beroende på kompetens.

Räkna då dessutom in att din investerade tid dessutom inte garanterat ger betalt och det hela blir inte särskilt lockande.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-04 15:22
Ursprungligen av akesson:

Jag tror det beror på att 1 000 kr är extremt dåligt betalt för att designa en logga. Rimlig prisnivå baserat på en arbetstid på 10 - 20 timmar borde vara ca 5 000 - 40 000 kr beroende på kompetens.

Räkna då dessutom in att din investerade tid dessutom inte garanterat ger betalt och det hela blir inte särskilt lockande.

Håller med om att folk kanske inte känner sig så manade att "chansa" på att få just sin produkt såld till det låga priset. Dock så tycker jag att prisbilden du anger ovan på upp till 40000 kr känns något orimlig. 10 timmars jobb för 40000 kr ger en timpenning på 4000 kr/h.

Kanske ska man sadla om och bli logotyp designer i så fall

Ja men ni som har som yrke att skapa logotyper osv kanske inte är de som är tänkt att nappa på det här.
Snarare en student eller liknande.
=P

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-07-04 17:19

Jag vet att 1000 kr inte är så mycket, tyvärr kan vi inte erbjuda mer.

Kan du posta lite idrottslogotyper som du gillar?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-07-04 21:03

Det är ju inte bara jag som ska tycka till så jag vill inte posta några önskemål på det sättet. Sen vill jag inte leda in nån på nåt speciellt spår. Det hämmar säkert bara kreativiteten

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-07-18 23:20

Nu är det 5 dagar kvar till den deadline jag satte, 23 juli. 3 bidrag har jag fått in. Hoppas på en eller ett par till under veckan!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-07-22 20:35

Imorgon fredag är sista dagen som vi tar in bidrag, hittills har vi fått in 4 bidrag.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-07-24 00:24

We have a winner!

Stort tack till Niklas Eriksson i Umeå som gjorde den logo som vi till slut bestämde oss för.

Förbaskat snygg logga! Den fick ni gratis kan man säga (i sammanhanget och med tanke på den höga kvaliteten så är 1000 kr. gratis). Grattis allihopa.

Ursprungligen av Kemppe:

We have a winner!

Stort tack till Niklas Eriksson i Umeå som gjorde den logo som vi till slut bestämde oss för.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-24 01:16
Ursprungligen av Zimmerman:

Förbaskat snygg logga! Den fick ni gratis kan man säga (i sammanhanget och med tanke på den höga kvaliteten så är 1000 kr. gratis). Grattis allihopa.

Instämmer. Verkligen riktigt fin och till ett sådant fynd! (jobbat nästan 15 år med grafik samt kod)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-07-24 14:24
Ursprungligen av 20hz:

Instämmer. Verkligen riktigt fin och till ett sådant fynd! (jobbat nästan 15 år med grafik samt kod)

Ja den är verkligen snygg. Niklas skrev att han aldrig gjort en logo tidigare men fick en bra idé till logo och gjorde denna. Så detta kanske inte blir hans sista.

  • Medlem
  • 2010-07-24 22:54

What goes around comes around... O:-)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-07-25 00:06
Ursprungligen av Baron:

What goes around comes around... O:-)

Vill du påstå att det är plagiat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-25 00:10

Många sport och lag-logotyper liknar varandra, även dessa två som visats upp som exempel. För 1000kr har ni fått en riktigt bra produktion.

Göteborgs stad la ut flera miljoner på nya loggan, och det enda firman gjorde var att byta typsnitt och flytta ner två prickar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-25 18:44
Ursprungligen av ibish:

Många sport och lag-logotyper liknar varandra, även dessa två som visats upp som exempel. För 1000kr har ni fått en riktigt bra produktion.

Göteborgs stad la ut flera miljoner på nya loggan, och det enda firman gjorde var att byta typsnitt och flytta ner två prickar.

Sanslo:st snygg logo!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-12-17 21:10

Så här blev loggan på tröjan.

Ursprungligen av ibish:

Många sport och lag-logotyper liknar varandra, även dessa två som visats upp som exempel. För 1000kr har ni fått en riktigt bra produktion.

Göteborgs stad la ut flera miljoner på nya loggan, och det enda firman gjorde var att byta typsnitt och flytta ner två prickar.

Mitt roligaste någonsin var när Söderhamns kommun för ett tiotal år sedan bad en byrå i STHLM om en ny logga till kommunen. De fick tillbaka:

dvs en smiley som logga..!!

Jag tycker att resultatet var riktigt bra och det är uppenbart varifrån INSPIRATIONEN och IDÉERNA kommer, men det är helt ok inom SPORT, då det är inte riktigt samma sak som inom företagsvärlden.

Kan inte påstå att vårat hockeylag inte fått "inspiration" från något annat lag...

  • Medlem
  • 2010-07-25 00:14
Ursprungligen av Kemppe:

Vill du påstå att det är plagiat?

Inte alls. Bara att det var klassiska element i loggan.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-22 00:52

Lets go rangers!!!!

1
Bevaka tråden