Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det bara jag som tycker Svenska Macworld suger?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-07-22 22:23

Macworld skulle kika lite i den nu mer nedlagda Din teknik! Jag tyckte den va klockren. Nån som minns den?

Samtidigt får man väl säga till Macworlds försvar att
de är fem pers eller ngt som gör tidningen. Förmodligen har de helvetes krav på sig uppifrån att leverera intäkter. De har stor press från allt på nätet. Detta gör att nyheter sällan blir nyheter alls, allt man läser i nyhetsväg blir ju minst 3v gammalt...
Återstår då göra djuplodande saker, typ tester, intervjuer osv. Detta är betydligt mer krävande än att sitta på sin stol och bara översätta från Amerikanska macWorld.

Det är inte lätt.

Jag tror de som jobbar där vill göra ett bra jobb.

Sedan finns det ju inget som hindrar om man nu tycker tidningen är rena skiten, att man tar kontakt med dem och levererar ett par artiklar själv då. I den stil och längd man själv finner lämpligt - eller vad MW vill ha. jag brukar även ge det svaret när folk säger att 99.se håller på att ändras åt det ena elelr andra hållet. Påverka själv!

Ursprungligen av Goflorp:

Sedan finns det ju inget som hindrar om man nu tycker tidningen är rena skiten, att man tar kontakt med dem och levererar ett par artiklar själv då. I den stil och längd man själv finner lämpligt - eller vad MW vill ha. jag brukar även ge det svaret när folk säger att 99.se håller på att ändras åt det ena elelr andra hållet. Påverka själv!

Du kan inte jämföra ett forum, som mer eller mindre styrs av användarna, mer den tidning som pressas och tages betalt för. Varför ska folk börja skriva artiklar och skicka in som gratis-vara?
Nej, med den där jämförelsen är du ute och svajjar Goflorp.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-22 23:01
Ursprungligen av PeeMaN:

Du kan inte jämföra ett forum, som mer eller mindre styrs av användarna, mer den tidning som pressas och tages betalt för. Varför ska folk börja skriva artiklar och skicka in som gratis-vara?
Nej, med den där jämförelsen är du ute och svajjar Goflorp.

Vem säger att du ska skriva gratis? De betalar säkert om de får bra material.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-07-22 23:08
Ursprungligen av PeeMaN:

Du kan inte jämföra ett forum, som mer eller mindre styrs av användarna, mer den tidning som pressas och tages betalt för. Varför ska folk börja skriva artiklar och skicka in som gratis-vara?
Nej, med den där jämförelsen är du ute och svajjar Goflorp.

Varför inte? Finns hur många som helst som bloggar om en massa saker, ex tutorials om hur man gör ditten eller datten. Varför inte även skicka in den till MacWorld och kanske få den publicerad? De är tacksamma samt att personen i fråga kan få en länk till sin sida...

Kolla bara på opensource-rörelsen...många som bidrar gör det helt gratis. Är egentligen det jag saknar mest från Linux-världen, nästan alla program är gratis och kan installeras med par kommandon i terminalen.

Ursprungligen av -cosmo-:

Varför inte? Finns hur många som helst som bloggar om en massa saker, ex tutorials om hur man gör ditten eller datten. Varför inte även skicka in den till MacWorld och kanske få den publicerad? De är tacksamma samt att personen i fråga kan få en länk till sin sida...

Det handlar om kvalité. De flesta bloggar är GRATIS. Betalar jag förväntar jag mig att få bra journalistiska texter, inte något som någon amatör-bloggare knåpar ihop hemma medans frugan ser på tv.
Om du betalar pengar förväntar du dig något bättre. Nämn en blogg som gjort ett djuplodande reportage där de varit och intervjuat personer, gjort bakgrundskoll och så vidare och fått ut ett längre intressant reportage. Visst kanske det finns något undantag, men då är de försvinnande små.

Det är just det här som är skillnaden mellan "gammel-media" och "internet-media". Gammelmedia tar längre tid att publicera, men är oftast bättre underbyggd och bakgrundskollad och mer gedigen.

Ursprungligen av Goflorp:

...
Sedan finns det ju inget som hindrar om man nu tycker tidningen är rena skiten, att man tar kontakt med dem och levererar ett par artiklar själv då. I den stil och längd man själv finner lämpligt - eller vad MW vill ha. jag brukar även ge det svaret när folk säger att 99.se håller på att ändras åt det ena eller andra hållet. Påverka själv!

Men det är precis det här jag inte vill ha - jag vill ha en tidning som innehåller god journalistik och välskrivna artiklar. Visst, det finns "amatörer" som skriver väldigt bra men de tillhör undantagen.

Om det publiceras i tidningen så får ni naturligtvis betalt (IDG's arvoden är dock skandalöst låga).

Jag har väl inte riktigt tänkt på att MacWorld skulle vara en dålig tidning. Jag tänker mer: "deras artiklar intresserar inte mig". Jag har i alla fall sagt upp prenumerationen, men köper något lösnummer någon gång ibland.

iCreate kändes fräsch men jag störde mig fantastiskt mycket på hur dom hissade Apple till skyarna i tid och otid. Man FÅR faktiskt kritisera Apple när det är befogat.

Jag avsåg givetvis- och som en del poängterade - att man man skulle skriva för betalt.

Dessvärre är jag allvarlig med, jag tror bästa sättet förändra något är vara delaktig.

Annars kan man ju ta på sig sur-hatten och bara konstatera (i bästa Dvorakstil) att

Naaah! That bird wount fly! this is crap. bad shit. and NOOOOOOOOO it stinks!

Tråden kommer ju liksom inte längre om vi bara är överens om att MW är skit.
Jovisst, den är ofta skit. En del är bra, men inte mycket.

Man kanske skall väga in i ekvationen att vi som sitter här och häcklar är den översta 1% av hela isberget. De flesta av oss är ju på nivå med deras Ytterberg. Klart att MW's råd till folk som har modest datorintresse och ägt en mac i tre månader blir - pannkaka.

Jag gillar de som gör tidningen, de gör sitt jobb.
tidningen i sig var det länge sedan jag kände att jag växte ur.
Jag köper den inte längre.

Det blir liksom det jag kan göra, köpa den, skriva ngt bidrag själv eller låta bli köpa den.
jag haar inte tid att skriva åt dem, så jag har valt; inte köp.

Vii har haft tråd förut om MW's "värdelöshet", Leijon var inne i tråden och skrev ett görlångt försvarstal, sedan dog det, det blev liksom inget mer. Leijon ansåg att han gjorde en bra produkt. Andra att den var skit. frågan är om ngn lyssnade på den andre?
jag tror den grundläggande frågeställningen kvarstår idag med.

Eftersom MW själva skrev ihop den sanslöst dåliga artikeln med 10 saker som suger med Mac, startade jag "10 saker som suger med MW" där vädrade vi en del ...
http://www.99.se/allt-om-mac/261343-10-saker-suger-med-svenska-macworld.html

en annan tråd;
http://www.99.se/allt-om-mac/252674-macworld-steve-jobs.html

ytterligare en:
http://www.99.se/allt-om-mac/1753-macworld-nej-tack.html

Det kanske handlar om hur vi ser tidningen. Jag ser den som en journalistisk produkt som kan vidga min världsbild, ge nya och oväntade vinklar - inte en praktisk handledning i hur man löser div problem. Att lösa problem som man själv kan identifiera gör man nog lättast och framförallt snabbast via forum och andra platser på nätet. Visst, en del sådant kan väl finnas liksom produktpresentationer och de skulle nog de flesta här kunna skriva men det tror jag nog att de skulle kunna klara själva. Det är det andra, det jag inte ens visste fanns, att det kunde ses på annat sätt eller samband jag inte kan se som jag är intresserad av - det som kräver bra journalister.

Bevaka tråden