Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 börjar säljas fredagen den 30 juli i Sverige

Tråden skapades och har fått 582 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av DimDim:

Dom priserna får inte jag iaf!
279X5 = 1395kr
399X19= 6612kr
Tot: 8007 kr för 32 gig.
Eller??

Du får plocka bort "värdet" av abonnemanget...

Ursprungligen av jacoblo33:

Du får plocka bort "värdet" av abonnemanget...

Ok! Men isf så kommer den ju antagligen att vara gratis hos Telenor om man tecknar fastpris. Om man köper en telefon i Norge men abonnemang så står det faktiska slut priset alltid med enligt lag. Så borde det vara i Sverige me!!

Ursprungligen av DimDim:

Ok! Men isf så kommer den ju antagligen att vara gratis hos Telenor om man tecknar fastpris. Om man köper en telefon i Norge men abonnemang så står det faktiska slut priset alltid med enligt lag. Så borde det vara i Sverige me!!

Ja, hur de andra operatörerna gör är lite olika, men med Telia brukar det vara hyfsat tydligt vad som är telefonens egentliga kostnad (dvs den extra månadskostnaden + kontantinsatsen) på de flesta abonnemang.

Ursprungligen av DimDim:

Ok! Men isf så kommer den ju antagligen att vara gratis hos Telenor om man tecknar fastpris. Om man köper en telefon i Norge men abonnemang så står det faktiska slut priset alltid med enligt lag. Så borde det vara i Sverige me!!

Ja, med Telenor är 16gb versionen gratis vid tecknande av 699 kronors abonnemanget i 24 månader. I alla fall var den det för en månad sen när jag fick ett erbjudande av dem att förlänga mitt abonnemang med 24 månader.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-27 11:31

Tycker att Telia rört till det lite i onödan genom att publicera olika priser i pressmeddelandet jämfört med sin hemsida. Antar att jag inte har fel om det beror på att de slagit ut kostnaden för mobilen över bindningstiden? I praktiken innebär det att man kan gå till Teliabutiken på fredag och få en lur i handen utan att betala en krona direkt.

Gjorde en liten sammanställning utifrån den information vi fått från Telia.

http://dl.dropbox.com/u/3949333/iphone4_telia.pdf

Ursprungligen av staed:

Gjorde en liten sammanställning utifrån den information vi fått från Telia.

http://dl.dropbox.com/u/3949333/iphone4_telia.pdf

Snyggt! Riktigt tydlig sammanställning!

Ursprungligen av Marcus_R:

Snyggt! Riktigt tydlig sammanställning!

Bra jobbat och tack att du delar med dig
Skrämmande att de tar 2400:- för telefonen trots man är villig att binda upp sig i 24 månader med komplett. Under bindningstiden är de garanterade intäkter på närmare 20 000 kronor...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-27 11:56
Ursprungligen av staed:

Gjorde en liten sammanställning utifrån den information vi fått från Telia.

http://dl.dropbox.com/u/3949333/iphone4_telia.pdf

Snyggt! Du borde erbjuda dina tjänster till Telia. Fast jag gissar att vissa av de där siffrorna vill de inte publicera.

Ursprungligen av staed:

Gjorde en liten sammanställning utifrån den information vi fått från Telia.

http://dl.dropbox.com/u/3949333/iphone4_telia.pdf

Mycket bra. Hoppas du förstår att nu har du tagit på dig uppgiften att sammanställa samtliga abonnemangsformer och priser från samtliga operatörer

Ursprungligen av staed:

Gjorde en liten sammanställning utifrån den information vi fått från Telia.

http://dl.dropbox.com/u/3949333/iphone4_telia.pdf

För Telia Jobbmobil Plus brukar de väl ha priser + moms?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-27 12:00

Nice job!

Vore kul om du fortsatte uppdatera när andra operatörerna släpper sina priser och sammanställer i ett blad!

Det lär väl uppdateras på iphonepriser.se snart också?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-07-27 12:10

Jag har en fråga som kanske är dum, vet inte eftersom jag inte har följt diskussionen alltför noga. Men kommer inte Telia att sälja iPhone 4 kontant? Dvs om jag ställer mig och köar på fredag och vill betala cash funkar det? Eller är det bara 24 månaders abb som finns?

  • Medlem
  • 2010-07-27 12:11
Ursprungligen av enge:

Jag har en fråga som kanske är dum, vet inte eftersom jag inte har följt diskussionen alltför noga. Men kommer inte Telia att sälja iPhone 4 kontant? Dvs om jag ställer mig och köar på fredag och vill betala cash funkar det? Eller är det bara 24 månaders abb som finns?

Jo det kan du, men den är då fortfarande bunden till Telia.

@enge;
Man kommer kunna köpa den helt "loss" alltså utan såväl abbonnemang som koppling till ng operatör.
men inte på premiären....

Skulle gissa att när det lugnat ner sig lite, kanske om två månader. Kommer man kunna köpa den helt obunden.

Själv har jag inga problem med att den är bunden till Telia, jag använder ju dem ändå.

Det var dåliga priser från Telia, men de kommer säkert att få många ny abonnenter och göra sig en slant.
Kostar telefonen 6 och 7 tusen så borde det ju kunna se helt annorlunda ut. Bindningstid på ett år är väl rimligt att anta att många skulle var intresserade av då det känns troligt att det kommer en ny iPhone om ett år.

Ett års Spotify-abb. + 5 GB surf + hyggligt låga samtalskostnader borde ju kunna kosta typ 750 kr /mån om man betalade 0 kr för telefonen vid start och band sig i 12 mån med en liten upplåsningsavgift sen.

Ursprungligen av kitesurf:

Det var dåliga priser från Telia, men de kommer säkert att få många ny abonnenter och göra sig en slant.

Jag tycker priserna var rätt ok, samma som förra året ungefär. Tror du övriga operatörer kommer att ha mycket lägre totalkostnader?

Ursprungligen av kitesurf:

Kostar telefonen 6 och 7 tusen så borde det ju kunna se helt annorlunda ut. Bindningstid på ett år är väl rimligt att anta att många skulle var intresserade av då det känns troligt att det kommer en ny iPhone om ett år.

Men de kommer att släppa fler alternativ senare. Så jag tror det kommer att gå att välja 12 månader också.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tycker priserna var rätt ok, samma som förra året ungefär. Tror du övriga operatörer kommer att ha mycket lägre totalkostnader?

Näe, inte stor chans att någon kommer vilja gå mycket under. Inte någon som kan erbjuda täckning i klass med Telia (kan någon det?). Men det finns ju utrymme för någon att gå ner i pris. Man kan ju lämna Telia och testa någon annan ett tag.

Ursprungligen av Adrian B:

Men de kommer att släppa fler alternativ senare. Så jag tror det kommer att gå att välja 12 månader också.

Det får vi hoppas, jag band mig 18 mån med iPhone 3G'n, det gör jag inte om. Kändes väldigt trist då 3GS kom.

Ursprungligen av kitesurf:

Näe, inte stor chans att någon kommer vilja gå mycket under. Inte någon som kan erbjuda täckning i klass med Telia (kan någon det?). Men det finns ju utrymme för någon att gå ner i pris. Man kan ju lämna Telia och testa någon annan ett tag.

Fast jag undrar om det finns utrymme att gå ner i pris. Vad Telia säger är ju att priset för iPhone 4 16 GB är 4800 kr, resten är bara deras normala abonnemang. Så frågan är då hur mycket påslag Telia lägger på Apples pris när de säljer telefonen till Telia?

Jag kan mycket väl tänka mig att Apple tar rätt bra betalt och att det är dom som tjänar storkovan medan Telia inte lägger på speciellt mycket utan istället hoppas på att locka kunder och därmed tjäna pengar på abonnemangen och användningen.

Ursprungligen av kitesurf:

Det får vi hoppas, jag band mig 18 mån med iPhone 3G'n, det gör jag inte om. Kändes väldigt trist då 3GS kom.

Jag band mig bara 12 mån och jag tänker bara binda mig 12 mån denna gång också. Bäst att vara fri för iPhone 5

Ursprungligen av Adrian B:

Jag band mig bara 12 mån och jag tänker bara binda mig 12 mån denna gång också. Bäst att vara fri för iPhone 5

Då får du vänta för att de första månaderna har de sämre villkor för att fånga alla oss galna.

Det hade dom inte när 3G släpptes. Jag tog en 12 mån. låst. Jag tog i.o.f.s. inget av "paketen" - jag tog vanligt billigaste abbo + data - 99+199 kr - pyntade drygt fyra lax och en avbetalning i 12 månader (minns inte summan).

Ursprungligen av korthoga:

Då får du vänta för att de första månaderna har de sämre villkor för att fånga alla oss galna.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-07-27 13:56
Ursprungligen av Zimmerman:

Det hade dom inte när 3G släpptes. Jag tog en 12 mån. låst. Jag tog i.o.f.s. inget av "paketen" - jag tog vanligt billigaste abbo + data - 99+199 kr - pyntade drygt fyra lax och en avbetalning i 12 månader (minns inte summan).

Jag tog ett 12 mån med min 3GS. Men när jag och min fru var in på teliabutiken idag för att kolla upp min frus abonnemang så sa dom att det var 24 månaders abonnemang man kunde teckna. Alternativet är att köpa kontant utan subventionering, men de priserna visste dom inte.

Ursprungligen av korthoga:

Då får du vänta för att de första månaderna har de sämre villkor för att fånga alla oss galna.

Inte så säkert. Förra året fanns det massor av abonnemangsformer och betalningsalternativ och olika bindningstider att välja på på premiärdagen. Jag valde att köpa med 3GS helt utan förhöjd månadsavgift (dvs hela kostnaden på en gång) samt med endast 12 månaders bindning.

Ursprungligen av Adrian B:

Fast jag undrar om det finns utrymme att gå ner i pris. Vad Telia säger är ju att priset för iPhone 4 16 GB är 4800 kr, resten är bara deras normala abonnemang. Så frågan är då hur mycket påslag Telia lägger på Apples pris när de säljer telefonen till Telia?

Jag kan mycket väl tänka mig att Apple tar rätt bra betalt och att det är dom som tjänar storkovan medan Telia inte lägger på speciellt mycket utan istället hoppas på att locka kunder och därmed tjäna pengar på abonnemangen och användningen.

Men de där 4800 är väl inte vad de betalar till Apple?
Det borde ju vara efter deras påslag?

Ursprungligen av kitesurf:

Men de där 4800 är väl inte vad de betalar till Apple?
Det borde ju vara efter deras påslag?

Jo, naturligtvis, men frågan är vad deras påslag är? Jag tror Apple tar bra betalt (det är ju lite av deras kännetecken ) och jag tror Telia gärna vill ha iPhone och därmed går med på det. Men det är bara gissningar förstås, utifrån hur det varit i USA mm. Kanske därför som Tele2 inte hoppade på tåget förrän nu, för att de inte gillade Apples villkor.

Min poäng är att jag inte tror Telia mjölkar ur kunderna genom saftiga påslag på iPhone, utan nöjer sig med att iPhone gör att folk väljer Telia som operatör.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-07-27 14:33
Ursprungligen av Adrian B:

Jag kan mycket väl tänka mig att Apple tar rätt bra betalt och att det är dom som tjänar storkovan medan Telia inte lägger på speciellt mycket utan istället hoppas på att locka kunder och därmed tjäna pengar på abonnemangen och användningen.

Jag band mig bara 12 mån och jag tänker bara binda mig 12 mån denna gång också. Bäst att vara fri för iPhone 5

De förlorar iallafall en kund... Jag räknar med att byta bort telia den här gången. Och till skillnad från senast, när jag låste mig på 18 månader, är det 12 som gäller den här gången!

Ursprungligen av delaque:

De förlorar iallafall en kund... Jag räknar med att byta bort telia den här gången. Och till skillnad från senast, när jag låste mig på 18 månader, är det 12 som gäller den här gången!

Så vilken operatör ska du byta till? Varför?

(Det fanns 12 månader som alternativ förra året hos Telia.)

  • Medlem
  • 2010-07-27 17:16

Gjorde lite stapeldiagram med Telias priser, fick fasen inte totala kostnaden att visas i diagrammet men det får duga. Hänsyn har tagits till sommarerbjudandet som gäller nu(surf ingår fram till 31/12).

Inte helt säker på att det stämmer till 100% men det borde göra det.

Exempel på 32GB Prata på + surf:
279*5+348*(24-5)=8007kr

49*24+69*24-5*69=2387kr (abonnemangskostnad)
8007-2387=5620kr (telefonkostnad)
5620+2387=8007kr

Senast redigerat 2010-07-27 17:42
Bevaka tråden