Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst via USB

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-10 21:54

Efter att ha uppdaterat till senaste OP på min Mac Book Pro, så fungerade Airport mottagningen sämre. Installerade därför 1.4.7 drivrutiner till min gamla DWL 122. Det visade sig att drivrutinen inte alls stöds av Intel Mac. Avsintallerade, men så slutade Spotllight och annan sökning att fungera. Någon som vet vad som kan göras. Kan man endast installera om Spotligt och den andra sökprogrammet? Eller måste jag installera om hela systemet. Kanske lägga nytt ovanpå det gamla för tredje gången..

Hittade

PROBLEMS WITH 10.4 ¶

D-LINK has discontinued the DWL-122. There is no "official" driver for OS X 10.4.

Installing version Driver 1.4.7 will mess up the privileges in your System and break the Spotlight database!

If this has happened to you repair the permissions using the disk-utility and/or

chown -R root:wheel /System/Library/StartupItems and rebuild the Spotlight database by issuing the

sudo mdutil -E / command in ther terminal. After that the Spotlight issue should be fixed.

Still the installed driver is not sucessfully loaded at startup. To solve that try the steps provided here.

If KisMAC should freeze while using a DWL-122, you must unplug it after Force quitting or KisMAC will never fully quit.

Senast redigerat 2006-10-10 22:04
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-10 22:04

PROBLEMS WITH 10.4 ¶

D-LINK has discontinued the DWL-122. There is no "official" driver for OS X 10.4.

Installing version Driver 1.4.7 will mess up the privileges in your System and break the Spotlight database!

If this has happened to you repair the permissions using the disk-utility and/or

chown -R root:wheel /System/Library/StartupItems and rebuild the Spotlight database by issuing the

sudo mdutil -E / command in ther terminal. After that the Spotlight issue should be fixed.

Still the installed driver is not sucessfully loaded at startup. To solve that try the steps provided here.

If KisMAC should freeze while using a DWL-122, you must unplug it after Force quitting or KisMAC will never fully quit.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2006-10-11 16:00

Jag har en netgear WG111 v2 trådlöst usb-nätverkskort... Någon som vet om det finns drivrutiner till den så att jag kan använda den med mac:en?

Verkar som om dlink faktiskt själva tillhandahåller drivisar som hittills fungerat till G122...

  • Oregistrerad
  • 2006-12-04 13:22

Hej! ehm, kanske dumma frågor, men, även om jag förstår att de funkar dåligt, funkar de med airport express?
och, vad jag förstår så har ju folk haft ganska gamla datorer här, då har de rimligtvis bara usb1.0 och inte 2.0? Är det så att d-linken funkar med både 1.0 och 2.0, men att den är snabbare med 2,0?
tack!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-01-03 12:54

Hej på er,
jag har en PB G4 (den senaste versionen) med airport. Den har alltid fungerat ganska väl, men nu på sista tiden har den varit dålig på att plocka upp signaler. Jag har vänner som använder PC och de får in fler nätverk än jag, är det så att min airport kackar ur eller är pc:s motsvarighet bättre? Det är dessutom så att de kan gå in på öppna nätverk som inte jag släpps in på. Kan man köpa en extern usb-mottagare för bättre signal och täckning eller har det med mjukvaruinställningar att göra?
Lite luddigt kanske, men kan någon bistå med hjälp och tips?

Vad gäller anslutning till biblioteken i Lund krävs att man registrerar sig, det är gratis men de vill ha koll på var folk surfar. Det var i alla fall mitt problem när jag försökte härom året. Detsamma gällde på cafét på AF.

Var och köpte en D-Link DWL-922 idag, Dvs DWL-G122 USB wireless sticka + hub. Efter mycket jox funkar det nu med medföljande drivis under Panther på en G3 400 Pismo powerbook.

Ett av tipsen var att inte köra starkaste krypteringen, vilket inte verkar funka med mac'en. Fick göra en safe boot och ta bort StartupItems foldern, men vet inte om detta hade med Dlinks drivis eller med tidigare wlan försök att göra.

Hm.. man ska inte ropa hej. När jag började flytta på datorn så slutade det fungera. Fick ingen kontakt från köket, typ 8 meter.

Nu testar jag med Ralink's drivers, det är visst de som gör chipsettet till G122 (HW rev. C), och deras drivers verkar nyare än d-links skeppade. Fungerar nu från köket, men känns inte helt stabilt.

Senast redigerat 2007-01-04 01:11

Har testat mer med att få USB stickan G122 att funka, även men nya drivisar. Funkar inge vidare är min slutsats, räckvidden blir otroligt kort, verkar ha problem att klara några väggar alls. Tveksamt användbart.

Finns det NÅGON USB-adapter idag som fungerar felfritt till Mac? Det verkar vara väldigt svårt att få det att funka....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-30 15:33
Ursprungligen av carlsson:

Finns det NÅGON USB-adapter idag som fungerar felfritt till Mac? Det verkar vara väldigt svårt att få det att funka....

Gärna med 802.11n också...

Var finns drivrutiner till nya G122 HW E1 ? det fungerar inte med ralink rt2500 appen för mig.

Ursprungligen av Dreamking:

Var finns drivrutiner till nya G122 HW E1 ? det fungerar inte med ralink rt2500 appen för mig.

Finns här:
http://www.dlink.com.sg/support/support_detail.asp?idproduct=211

Men de varnar för att installera om man köpt produkten utanför Sydostasien.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Finns här:
http://www.dlink.com.sg/support/support_detail.asp?idproduct=211

Men de varnar för att installera om man köpt produkten utanför Sydostasien.

Tackar

Har du någon koll på om man kan använda E1 versionen som R73 i Kismac?

Senast redigerat 2010-07-29 15:52
Bevaka tråden