Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone - Telia - Edge mm

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borlänge
  • 2007-12-23 17:05

Hejsan !
Har precis kommit hem med min Iphone, för övrigt är jag helnöjd...vilken pryl.

Jag har lite frågor.
Jag har ställt in min EDGE APN till online.telia.com (den information letade jag på här).
Jag undrar då, vad är det för taxa som rullar ? Har ju läst en del om EDGE och Surfport och att det skall finnas ett abonemang där man genom surfport kan surfa för 199kr/månaden utan mb eller minut taxa. Stämmer detta och har någon själv användt det ? Jag har ingen lust att få en räkning på 1000spänn för att EDGE står och rullar hela tiden. Vet någon föresten smidigt sätt att stänga av den utan att gå in och ändra APN hela tiden ?

Sen har jag en fundering över G-mail, har med hjälp av denna guide försökt ställa in det, men den vill inte synka från min telefon. http://youtube.com/watch?v=uQ22euWXYog och https://mail.google.com/support/bin/answer.py?answer=77702&disablechatbrowsercheck=1

Det är alltså IMAP jag vill skall funka. Får meddelandet "cannot connect using SLL" ?!
har uppmärksammat detta:
# The IMAP tab is highlighted
# Host Name is imap.gmail.com
# User Name is your full Gmail address, including '@gmail.com'
Jag har även ändrat språk på min Gmail och sedan aktiverat IMAP i Gmail

Någon som vet vad det är för problem ?
Ska för övrigt tillägga att internet funkar som det skall så det är inge fel på det.

En annan fundering har med youtube att göra. Jag kommer in på youtube men kan ej kolla filmer, det står att jag inte har java på vilket jag har eller en för gammal verson av flashplayer. Hur uppdaterar jag den ?

//Varro

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-23 18:00

Tjena,

jag vet inte riktigt jag förstår alla dina frågor rätt, men här kommer svaren på dem:

Jag använder APN: online.telia.se (inte .com, men det kanske funkar också)

Ang. telias datapaket så går det till alla abonnemang (vet inte hur det är med kontantkort) att lägga till fastpris för data, som du säger är det 199:-, men det gäller för ALL datatrafik, inte bara på surfporten (telias mobila portal). Det är precis som deras mobila bredband, fast den här tjänsten är ett tillägg till ditt vanliga abonnemang.

Ang. Gmail och IMAP, så är jag 99% säker på att jag följde den här guiden: http://5thirtyone.com/archives/862
Uppdatering: Jag har för mig att du INTE ska gå via mail-programmet, utan gå in via "Settings" -> "General" -> "Mail" -> "Add account" och sen fylla i infon där, dvs inte få upp den "fina" bilden med gmail, yahoo o hotmail, eller vad det är.

Ang. Youtube, så antar jag att du besöker www.youtube.com i safari, vilket är helt fel. Du kan se samma filmer i youtube-programmet på telefonen.

För mer info om iPhone i Sverige, kolla in www.iphonewiki.se

Förresten, den här tråden måste ju ligga helt fel, eller?

MVH Herman

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2007-12-24 19:53

Kan för övrigt uppmana er som kör telia i dagsläget att kolla upp detaljerat vad det är som gäller med Telia Surport maxtaxa, så att ni har alla korrekta inställningar i era telefoner.
Idag fick jag inställningar skickat till min telefon, och ett bekräftelsemail att jag kan surfa för maxtaxan 9 kr. 1 timme senare hade dom dragit 200kr från mitt refillkort. Har för övrigt uppfyllt de krav som dom ställer på hemsidan i form av reggat refillkort mm.

Från och med nu hatar jag telia. Jävla utsugare.
Hur som haver, har jag gjort nått fel, fine. Men dom ska inte skicka ett bekräftelsemail att nu är det lungt att surfa.

Någon som vet något annat bolag som är värt att byta till som man kan surfa på någon maxtaxa, men vad jag minns har bara telia Edge ?!

//Varro

De 9 kr/dygn gäller endast på Telias wap sida, övrig trafik kostar 20 kr/MB. Endast om du har abonnemang kan du komma undan billigare. Hos Telia kan du då få fri trafik för 200 kr/mån, hos Tele2 kan du få 1 Gb/mån för 39 kr/mån alt. fri trafik för 99 kr/mån.

Och ja, endast telia har ett Edge nät i Sverige.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-24 22:59

varro: att 9:-/dygn endast gäller på mobilportalen är nog det mest tydliga jag sett på telias hemsida ever. Förresten, hur fick du inställningarna från telia till din mobil (som jag förutsätter är en iphone) ? Jag började med att försöka skicka efter dem, men det gick inte. Det är ju bara APN man behöver lägga in, så det var ju bara att knappa in.

Det stämmer att bara telia har edge, och om du vill använda telefonen på liknande sätt som den är menad att användas (som i tex USA) så tycker jag du ska köra ett 99:-/mån-ab. + fastpris data för 199:-/mån.

Läste du inte mitt senaste inlägg, för där skrev jag precis som det var med datapriser. Inte så mycket att "hata telia" för tycker jag, men men, det är ju bara jag. Testa att ringa deras kundtjänst, säg att du inte fått reda på att det bara gäller mobilportalen, och fråga ifall du kan få tillbaka 200:-. Det är värt ett försök i alla fall.

God Jul!
Herman

Någon av er som vet nått nytt om realese daturm för iphone... .? kan inte vänta längre nu...

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-12-26 01:43

Release datumet var i somras i USA, låsa upp och good to go

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2007-12-28 14:39

ptba: ja uppenbarligen är jag alldeles för ointerligent för att förstå... men det är ju min huvudvärk
Ringde till telia och prata med dom, och dom har uppenbarligen inget annat alternativ för mig som har refill kontant än "surfport", och det här med surfport värkar ju inte vara en hit, dom har några enstaka adresser via sin portal man kan surfa på. Allt utanför är maxtaxa som du sa då.

Får nog byta till nått annat alternativ, har blivit rekomenderad tre,då funkar ju inte edge men det får jag väl lov att leva med da...

Någon som kör med 3 ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-28 15:04
Ursprungligen av varro:

Får nog byta till nått annat alternativ, har blivit rekomenderad tre,då funkar ju inte edge men det får jag väl lov att leva med da...

Någon som kör med 3 ?

3 går inte att köra med. Endast 3G som iPhone som bekant inte har.

jag bytte till telia för att komma åt edge med fast avgift och är klart imponerad över prestandan som edge erbjuder. Med blygsam användning med tanke på julen har kommit upp i 15MB på en vecka så hur som helst tycker jag det är värt pengarna.
Vad skulle din anledning att byta till 3 vara? Då är det väl smartare att ta steget och se till att få ut mera av nallen? Billiga sättet med tele2 eller mera presta med telia och också få wlan hotspot access dessutom.

Kör telia med 199kr/mån och student-abb för 49kr/mån sen i måndags när jag flyttade hem från utlandet. Funkar hittills bra. Är ganska imponerad över EDGE-hastigheten.

Är det någon som vet om edge kommer att bli snabbare hos Telia? Eller har dom kommit upp i maxhastigheten?

1
Bevaka tråden