Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har en iPhone 4

Tråden skapades och har fått 466 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-02 23:01
Ursprungligen av Zimmerman:

Om du inte är online med WiFi bara för att skärmen är svart så är det något allvarligt fel med luren. Klart att WiFi är på - hela tiden - alltid. Hur skulle push annars funka? Min lur har då alltid WiFi på så länge den är påslagen - oavsett om skärmen är svart eller inte - hela nätterna när jag sover är WiFi på också hela tiden. Det plingar till varje gång jag får mail t.ex. (har push) och numera så ringer den om någon ringer mig via Skype.

Hur vet du om Push kommer via wifi eller mobilnätet? Testat utan SIMkort?
Jag har för mej att den stänger ner wifi för att spara batteri... Men har en svagt minne av att iPhone 4 har strömsnålare krets så den kan vara igång även vid släckt skärm...?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-08-02 23:09
Ursprungligen av Zimmerman:

Om du inte är online med WiFi bara för att skärmen är svart så är det något allvarligt fel med luren. Klart att WiFi är på - hela tiden - alltid. Hur skulle push annars funka? Min lur har då alltid WiFi på så länge den är påslagen - oavsett om skärmen är svart eller inte - hela nätterna när jag sover är WiFi på också hela tiden. Det plingar till varje gång jag får mail t.ex. (har push) och numera så ringer den om någon ringer mig via Skype.

Det där stämmer inte, eller stämde iallafall inte innan iOS4. Från den publika dokumentationen på developer.apple.com:

Citat:

To prevent the Wi-Fi hardware from using too much power, iOS has a built-in timer that turns off the hardware completely after 30 minutes if no application has requested its use through the UIRequiresPersistentWiFi key. If the user launches an application that includes the key, iOS effectively disables the timer for the duration of the application’s life cycle. As soon as that application quits, however, the system reenables the timer.

Note: Note that even when UIRequiresPersistentWiFi has a value of true, it has no effect when the device is idle (that is, screen-locked). The application is considered inactive, and although it may function on some levels, it has no Wi-Fi connection.

---

Important: Wi-Fi is used for push notifications only if there is no cellular connection or if the device is an iPod touch.

Jag misstänker att Apple utnyttjar att telefonen har kontakt via 3G med operatören, och piggy-backar notifications på standardtrafiken där, helt enkelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-02 23:12
Ursprungligen av delaque:

Det där stämmer inte, eller stämde iallafall inte innan iOS4. Från den publika dokumentationen på developer.apple.com:

Jag misstänker att Apple utnyttjar att telefonen har kontakt via 3G med operatören, och piggy-backar notifications på standardtrafiken där, helt enkelt.

Korrekt. Apple upprätthåller en IP-anslutning med din telefon via det medium som är tillgängligt för tillfället vare sig det är 3G, Edge eller WiFi.

Hmm...jag hade fel (igen:-). Så - om jag inte har kontakt med 3G/Edge/GPRS så kommer inte min Iphone att reagera på t.ex. inkommande Skype-samtal? Inte heller kommer mitt pushade mail att funka? Inget "ping" när ett mail droppar in?

Så fattar jag att det är. Notifications funkar helt enkelt inte utan kontakt med 3G/Edge/GPRS. Så - en Ipod Touch med WiFi har inte Notification/push?

(jag menar alltså allt detta när luren vilar/är låst/svart skärm)

Detta måste ju också innebära att luren inte kollar efter WiFi och kopplar upp sig föränn man aktiverar luren/låser upp den. Så när man kliver in genom dörren hemma - eller kommer in i en TeliaZurfzon - så hakas man inte på föränn man aktiverar luren.

Nå - allt detta har ju ingen praktisk betydelse i 99% av fallen - man är ju upphookad mot mobilnätet nästan jämt. Men inne i min redigering så har jag ingen kontakt med Telia alls - men WiFi. Får se vad som händer där när jag börjar jobba senare i augusti.

Ursprungligen av delaque:

Det där stämmer inte, eller stämde iallafall inte innan iOS4. Från den publika dokumentationen på developer.apple.com:

Jag misstänker att Apple utnyttjar att telefonen har kontakt via 3G med operatören, och piggy-backar notifications på standardtrafiken där, helt enkelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-02 23:22
Ursprungligen av Zimmerman:

Hmm...jag hade fel (igen:-). Så - om jag inte har kontakt med 3G/Edge/GPRS så kommer inte min Iphone att reagera på t.ex. inkommande Skype-samtal? Inte heller kommer mitt pushade mail att funka? Inget "ping" när ett mail droppar in?

Så fattar jag att det är. Notifications funkar helt enkelt inte utan kontakt med 3G/Edge/GPRS. Så - en Ipod Touch med WiFi har inte Notification/push?

(jag menar alltså allt detta när luren vilar/är låst/svart skärm)

Saxat från Apples KB:
"When the iPod touch screen is on and has a Wi-Fi connection, push notifications are received at any time. If the iPod touch screen is asleep, it will check every 15 minutes for a notification."

About Apple Push Notification Service

Aha! Kanske är iOS så intelligent att det funkar på det sättet också om man inte har mobiltäckning i sin Iphone?

Ursprungligen av vanilj:

Saxat från Apples KB:
"When the iPod touch screen is on and has a Wi-Fi connection, push notifications are received at any time. If the iPod touch screen is asleep, it will check every 15 minutes for a notification."

About Apple Push Notification Service

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-08-03 00:04
Ursprungligen av Zimmerman:

Aha! Kanske är iOS så intelligent att det funkar på det sättet också om man inte har mobiltäckning i sin Iphone?

Ja, det verkar som att den använder Wifi om man inte har mobiltäckning. Dock verkar iOS4 ha vad de kallar real wifi push, vilket potentiellt innebär att de håller wifi öppet även om telefonen är idle nu för tiden, om man är på ett ställe utan mobiltäckning men med wifi. Kanske är en okej trade-off för att få sina notifications även i den situationen, trots att det drar mer batteri? Å andra sidan kanske de kan stänga av radiodelen för mobilen om man inte har täckning och telefonen är idle på ett sätt som gör att man inte tappar så mycket mer ström på det viset än med bara telefontäckningen på.

Ursprungligen av westerlu77:

Nu har jag inte fått min telefon än med jag kan bara tänka mej hur illa många youtube-klipp ser ut på 4:an när man surfar via 3G nätet.Stämmer det? Jag är så trött på att Apple och AT&T begränsar detta. Ibland när man ska titta på något med lite detaljer så är det i stort omöjligt att se vad det är på filmen. Bara att 3G unrestrictor och SBsettings finns gör att jag blir sugen på att jailbreaka.

prova Pixelpipe. Inte provat själv, men det skall visst ladda upp HD till flera ställen på nätet. tror det är gratis med...

Vet inte om det är absolut rätt tråd att lägga detta i, men då det ändå handlar om en funktion som även finns i iP4 så kör jag.

Med iOS4 på iPhone 3Gs och iP4 så har man "full" multitasking (MT), ja bara programmakarna skriver in det i programmen. Dock är det ju in i helvetes många program där multitasking är totalt onödigt så det var skit samma om de får stöd för MT eller inte, medan andra är viktiga att ha MT på. De sista veckorna har det bara drösat in uppgraderingar för iOS4 och MT bara på de ca 150 appar jag totalt har, så programmakarna verkar verkligen ligga i för att uppdatera sina appar för detta.

Jag har ofta frågat de som klagar på iPhones MT och som t o m inte drar sig för att påstå att det inte ens är MT, vad det är som är dåligt med den, och vad mer väsentligt de verkligen behöver som mobilen måste kunna göra med MT som inte iPhone MT ger dem. Svaren har uteblivit...

Jag testade idag på min 3Gs med iOS4.0.1 att dra igång P3 webradio, sen startade jag Navigon Europe och att den skulle navigera mig till garaget, och öppnade sen SMS där jag skrev och skickade. Allt gick kalasfint samtidigt, webradion spelade glatt på men tonades ner i volym när navigeringen skulle ge röstguidning, sen tonade webradion upp igen, och hela tiden hade jag SMS uppe och skrev och skickade. Ett par små tvekningar på någon tiondel i grafiken kunde märkas, annars flöt det på bra, vilket inte är ett dåligt betyg för den nu rätt gamla 3Gs med sin klenare processor m.m. Med iP4 lär det gå ännu bättre.

Detta var alltså tre program igång samtidigt och som gjorde det de skulle och som behövdes i bakgrunden för mig som användare, och det som de ev. inte gjorde p g a begränsningar i MT för att spara processorkraft och batteri var ju ändå inget jag märkte av.

Bytte man mellan dessa tre program så gick det blixtsnabbt med en snygg animering, och alla programmen var direkt fullt igång.

Ska se om jag kan testa med fyra olika program och se hur det funkar, men det bör funka på samma sätt.

Så för mig så verkar iPhone fungera väldigt bra för mig som användare, detta oavsett om det sen finns begränsningar för att spara resurser eller om man ska hänge sig åt hårklyverier om definitioner av vad som är riktig MT eller inte.

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Vet inte om det är absolut rätt tråd att lägga detta i, men då det ändå handlar om en funktion som även finns i iP4 så kör jag
<klipp>
Dr Tinnitus

Men så där kan du väl inte säga... Du vet väl att AB och E24 ständigt vevar sin lista över 10 skäl varför du inte ska köpa en Iphone och där står det att den inte kan multitasking...

Skämt å sido, jag håller med dig.

Jag har ännu inte fått min sim-kort aktiverat (nummer flyt från telenor som tar tid) så det enda jag har kunnat och göra har varit surfa och spela och från det lilla jag sett så är jag super nöjd än så länge. Det är verkligen bra byggkvalité och det är snabb. Skärmen är nog det bästa med telefonen.
Tyvärr upptäckte jag en (antagligen flera bredvid varann) död pixel som syns när jag har vitt bakgrund. Det är i högra hörnet. Jag funderar på att bytta ut det även om det knapps syns. Själv är jag perfektionist så jag tror jag kommer att rätta mig på det under de 24 månader jag har bundit mig.
Undrar vad telia säger och vad de har för policy för sånt. Om de tycker att det är inom ramen för vad man ska acceptera så undrar jag om man kan reklamera och säga att man inte är nöjd med köpet? någon som vet vad man kan kräva?

Förresten för er som vill göra micro-sim och inte vill klippa så kan jag tipsa om:
Rebel Micro Sim Cutter for Apple iphone 4 & ipad
Har själv gjort en beställning igår. Fick 5st konverterare på köpet om man nu skulle använda sin micro-sim i vanlig lur.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-01 18:46
Ursprungligen av reza666:

Förresten för er som vill göra micro-sim och inte vill klippa så kan jag tipsa om:
Rebel Micro Sim Cutter for Apple iphone 4 & ipad
Har själv gjort en beställning igår. Fick 5st konverterare på köpet om man nu skulle använda sin micro-sim i vanlig lur.

Levererar dom till sverige? Eller måste man anlita dom där jäkla borderlinx?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-01 18:57
Ursprungligen av ipodfan:

Levererar dom till sverige? Eller måste man anlita dom där jäkla borderlinx?

Troligen eftersom sidan finns på svenska.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-05 17:45
Ursprungligen av reza666:

Förresten för er som vill göra micro-sim och inte vill klippa så kan jag tipsa om:
Rebel Micro Sim Cutter for Apple iphone 4 & ipad
Har själv gjort en beställning igår. Fick 5st konverterare på köpet om man nu skulle använda sin micro-sim i vanlig lur.

Vill ge en varning till de som chansar och beställer ifrån dem.
Gjort en beställning hos dem och de skickade fel grejer som dessutom hade kostar mycket mindre än vad beställningen var på. Beställningskvitto i paketet var enligt min beställning.
De skyllde på ordermix och skulle skicka på nytt och skulle få nytt tracking nummer, väntade 1 vecka. Kontakta dem igen och då sa de att de skickat det utan tracking. Väntade ytterliggare 1 vecka. Nu var jag lite sur och var på dem att dem får skicka mig ett paket med tracking nummer.
Dock nu ville de inte vilja göra rätt för sig, svaret var: "I will cancel this" och de slutade svara.
Att klaga till PayPal gör ingen nytta då deras köp policy skydd gäller bara eBay köp.

Inte bestämt mig om jag skall reklamera till Entercard(Swedbank), måste dock vänta 30 dagar innan jag får göra det.

Det ska vara möjligt iom iOS 4

OCH...så var det det här med dock till Iphone4. Jag har ju två till Iphone3G, men dom passar ju inte och dom får samma person som får min Iphone 3G såklart. En dock på sängbordet och en vid iMacen måste jag ha...kanske en på jobbet också. Det är tydligen bara AppleStore som har den nya docken och tredjepartare som gör sådana däringa coola docks med USB-hub och SD-cardreader inbyggt hänger inte med. Att beställa en dock - eller t.o.m. två - från AppleStore är ingen bra affär med frakt etc. Man måste ju komma upp till 1000 spänn för att slippa frakt. Man undrar när tredjepartsdocker dyker upp på Teknikmagasinet, Kjell&Co, etc. Eller när originalen dyker upp hos Apple resellers. Just nu är det tomt. Överallt.

Jag tycker det verkar som om optiken också är ett snäpp bättre på denna Iphone. Vidvinkelförvrängningarna längst ute i bilden är inte lika vidriga som i min 3G...men detta kanske blev bättre redan i 3GS.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-01 23:19

Hey ! Nu finns jailbreak ute

http://jailbreakme.com/

sidan är grymt överbelastad dock

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-08-02 14:35

Bröt ut flightmode diskussionen till en egen tråd:
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/279453-flightmode-flightmode.html

Stay on topic!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-03 00:47

jag har antennproblemet. a.k.a när jag tar i nedre vänstra hörnet förlorar jag staplar. jag kan dock fortfarande ringa och smsa. alltså ett icke problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-03 14:32
Ursprungligen av Oasis:

jag har antennproblemet. a.k.a när jag tar i nedre vänstra hörnet förlorar jag staplar. jag kan dock fortfarande ringa och smsa. alltså ett icke problem.

Jag har "också" problemet lite beroende på hur man ser på saken. När jag är hemma hos mig så ifall jag håller ett finger på strecket så tappar jag mina 2st 3G-staplar och hoppar ner på gsm+gprs. Men med mun iphone 3GS kommer jag överhuvudtaget aldrig in på 3G. Så jag ser det som att en del av tiden har jag nu bättre mottagning än tidigare - och resten av tiden om jag håller för så har jag samma som innan.

På alla andra platser har jag bättre mottagning än hemma, och då händer antingen ingenting alls eller så tappar jag en stapel vilket inte gör någon skillnad.
Alltså tycker jag inte att det är något problem.

Jag har ändå beställt en gratis bumper av Apple. Men bara för att jag vill ha en ifall man kanske inte kommer kunna vara så försiktig ibland. Och det går ju inte att köpa en som det är nu, och betala. Enda sättet att få en sån är att ta de gratis.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2010-08-03 15:42

Var inne på telia igår och beställde en iPhone.

Det skulle ta mellan 3-4 veckor innan den kom, lite segt.

Skaffade ett nytt abonnemang med nytt nummer, men jag glömde fråga om microsim. Tror ni att jag kommer att få det när alla papper om abonnemanget kommer eller ska jag behöva ta mig in till telia igen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-03 16:49
Ursprungligen av Norberg:

Var inne på telia igår och beställde en iPhone.

Det skulle ta mellan 3-4 veckor innan den kom, lite segt.

Skaffade ett nytt abonnemang med nytt nummer, men jag glömde fråga om microsim. Tror ni att jag kommer att få det när alla papper om abonnemanget kommer eller ska jag behöva ta mig in till telia igen?

du får det medskickat. eller köpte du med abonnemang?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2010-08-03 17:29
Ursprungligen av Oasis:

du får det medskickat. eller köpte du med abonnemang?

Jag köpte en iPhone 4 med abonnemang. Ett nytt abonnemang.
Dock kommer ju inte iPhonen på ett tag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-03 16:47

Dom ska leverera alla iphone 4 med microsim.

Vad jag fattat så ger en bindning på 24 månader hos Telia ca. 30% rabatt på en 32 gigabajtare. Detta är min tröst då jag inte gillar så lång låsning. 2000 kr. rabatt (5000 kr istället för 7000 kr) är ju faktiskt pengar. Hade rabatten bara varit på...typ 500 spänn så hade jag aldrig bundit mig.

Förresten, två grejer angående iPhone 4:

1) Jag använde fruns 3GS tillfälligt idag och mina ögon gjorde ont av den usla skärmen. En skärm som jag fram till för en vecka sedan tyckte var riktigt fin. iPhone 4 har satt en helt ny standard.

2) Stod på 23:e våningen i Gothia Towers och fotade utsikten bredvid två tjejer nedre tonåren när den ena tjejen frågade mig "Är det där en iPhone 4?" "Är den bra?"

Ursprungligen av Adrian B:

Stod på 23:e våningen i Gothia Towers och fotade utsikten bredvid två tjejer nedre tonåren när den ena tjejen frågade mig "Är det där en iPhone 4?" "Är den bra?"

Poängen var?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-08-03 22:24
Ursprungligen av Johan Kybjär:

Poängen var?

Att man kan ragga fjortisar med den?

Ursprungligen av Johan Kybjär:

Poängen var?

Att det är intressant att en sådan teknisk pryl har gått från att vara något som främst höjt på ögonbrynen hos teknikintresserade killar till att vara något tonårstjejer uppmärksammar. Sen värmer det också lite att Apple faktiskt lyckats så bra, om man var med på den tiden när Apple bara var ett relativt litet datorföretag med en smal nisch känns det extra kul.

Bevaka tråden