Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV eller Xtreamer Pro

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska köpa denna månad, men Jag tror att Xtreamer är billigare och har bättre hårdvara men Apple TV smidigare och jag kan köpa den begagnad. Jag kommer sedan att ha mina filer på en nas men jag vill ha mediaboxen först.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-25 19:43

De går inte riktigt att jämföra, beror helt på vad du är ute efter. Xtreamer är en mycket kompetent mediaspelare och kan spela upp fler format än Apple TV. För mer info kolla in: Minhembio forum -> Media Extenders

Men om man lägger på atv flash eller liknande på aTV. Blir dom inte mer likvärdiga.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-25 21:30

Beror på vad du skall spela upp också, pratar vi 1080p material så klara inte Apple TV det. Som exempel: Jag har börjat konvertera mina Blu-Ray filmer till isos (med AnyDVD HD) och Xtreamer kan spela upp de med HD ljud och menyer precis som en riktig Blu-Ray.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-25 23:10
Ursprungligen av Jetwash:

AnyDVD HD

Finns bara för Windows?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-25 23:13
Ursprungligen av planB:

Finns bara för Windows?

Ja, anledningen att jag kör den är att jag inte har Blu-Ray på Mac:en, bara på PC:n.

Hur smidig är xtreamer om man jämför den med atv. Jag lägger in alla barndvd med handbrake för tillfället och undrar om dom kommer att funka i xtreamer visa kapitel, ljudspår mm. Måste man ha filmerna i atv för det ska funka bra. Jag har ju inga blueray eller en fullhdtv så 1080p kommer jag inte behöva just nu.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-25 22:46

Jag skulle ta den lilla Xtreamern och stoppa in en 500GB hårddisk i den och köra över DVD filer. Jag brukar också lägga över dotterns DVD filmer som går varma här hemma

Jag har inte direkt lust att sitta och pula med mediaextendern, så hette det visst. Det var lite av anledningen till att jag började fundera på ATV då den inte är känd för sitt låga pris. Går det snabbt att komma igång med Xtreamern, jag tänkte en pro med 1tb, så kan den dubbla som nas ett tag.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-25 23:14
Ursprungligen av mdlarsson:

Jag har inte direkt lust att sitta och pula med mediaextendern, så hette det visst. Det var lite av anledningen till att jag började fundera på ATV då den inte är känd för sitt låga pris. Går det snabbt att komma igång med Xtreamern, jag tänkte en pro med 1tb, så kan den dubbla som nas ett tag.

Du kommer snabbt igång med Xtreamern, NAS delen får du säkert pilla lite längre med.

Xtreamer verkar vara en rätt trevlig produkt, men om jag fattade rätt så är den linux baserad och dom släpper inte koden fri?

Iaf. Jag har en Apple TV med broadcom hd kort samt en WDTV Live. På Apple TV kör jag ubuntu + xbmc istället för atv os. Det fungerar prima men 1080p går rätt knaggligt.

Något den däremot fixar perfekt är dvd kopior (dvs, ripit -> ts_video folder och sen kastar jag över det till Apple TVn). Så ser jag de flesta filmer så slipper jag höra durret från min dvd spelare. Och det är förstås perfekt för barnfilmer! Blir barnfilmerna riktigt populära brukar jag efter en tid konvertera dem till något annat format och strippa bort onödiga ljudspår och menyer, etc, så kan 3-åringen själv starta dem.

WDTV Live är förstås bättre på att spela 1080p material (fixar dock inte blueray iso som Xtreamer gör). Den är dock ful och ostabil och har blivit förpassad till ett skåp för förvaring i väntan på att bli såld eller få en ny firmware.

Du som funderar på Xstreamer, har det blivit något köp? Sitter själv och funderar över samma lösning som du.

Inget köp ännu, förutom att kunna spela film i h264 720p så vill jag att den ska hantera itunes bibliotek och iphoto mappen på ett smidigt sätt. Visserligen funderar jag på att lägga alla dom bästa bilderna på flikr, då får jag tillgång till foton den vägen.

Apple TV är ju smidig vad gäller itunes och iphoto men jag är lite osäker på 720p utan att det laggar. Jag har inte fått klart för mig om det finns stöd för iphoto på Xtreamer. Jag har även tittat på Qnap NMT 1000, den verkar ha snygg och smidig mjukvara. Jag har mailat Qnap angående iphoto men inte fått något svar ännu.
Jag har även tittat på ett annat alternativ är lite kablar rakt igenom väggen, då tvn är på andra sidan, jag har hittat lite motstridiga uppgifter om ljudet genom hdmi på imacen, köpt i april. Kablar adapters mm. blir heller inte billigt.

Jag har haft AppleTv, Tvix, iMac till TV, och nu en Xtreamer Pro. Bara att fråga på...

Kan svara på några saker direkt.
AppleTV går bort i dagsläget. Jag slutade använda den för 1 - 2 år sedan. För krångligt och den klarar inte av mkv-filer (720p) på ett bra eller smidigt sätt.

Tvix klarar av mkv-filer (1080p), bilder, internetradio mm utan problem.

iMac till TV är billigt och enkelt om man har TVn nära datorn. Har man något som är större än ett studentrum så går den här lösningen bort då man inte vill ha kablar liggandes.

Xtreamer Pro är som Tvixen fast snabbare, och bättre i min mening. Uvecklingen av Xtreamer uppfattar jag som mycket snabbare, och det implementeras nya funktioner i varje uppdatering. Att få datorn och Xtreamer att lira trådlöst var enklare än vad det var med Tvixen.

Min syn på saken.

Tack Mats för inlägget.

Jag tänker ta tillfället i akt och ställa några frågor:
Ang. Mac till TV. Då imacen och Tvn står rygg mot rygg med en vägg i mellan, så blir det ju inte så mycket kablar. Kan jag göra annat med datorn om jag kör plex på tvn, t.ex. surfa på imacens skärm? Finns det någon fjärrkontroll lösning till detta, då imacfjärren är ir, bt tangentbordet och musen funkar fint i vardagsrummet.

Ang. Xtreamer pro. Hur funkar den med itunes & iphoto? Hur är nas funktionen? Tycker du att den är stabil, hänger den sig? Vilken mjukvara är snyggat, smidigast och bäst. Den senaste updateringen till Xreamern eller Plex på macen?

Ursprungligen av mdlarsson:

Tack Mats för inlägget.

Jag tänker ta tillfället i akt och ställa några frågor:
Ang. Mac till TV. Då imacen och Tvn står rygg mot rygg med en vägg i mellan, så blir det ju inte så mycket kablar. Kan jag göra annat med datorn om jag kör plex på tvn, t.ex. surfa på imacens skärm? Finns det någon fjärrkontroll lösning till detta, då imacfjärren är ir, bt tangentbordet och musen funkar fint i vardagsrummet.

Ang. Xtreamer pro. Hur funkar den med itunes & iphoto? Hur är nas funktionen? Tycker du att den är stabil, hänger den sig? Vilken mjukvara är snyggat, smidigast och bäst. Den senaste updateringen till Xreamern eller Plex på macen?

Den optimala lösningen som jag ser det är om man nu har tur att det inte är långt mellan TV och dator så att man kan dra kablar för bild och ljud. Då kan man köra plex ut till TV, men ändå använda datorn som vanligt. Denna lösningen gör att du kan köra Plex eller Frontrow. Du kan om du vill använda en iPhone eller iPod till att styra din dator. Det finns ir-benders att köpa som eventuellt skulle kunna lösa problemet. Finns säkert bättre lösningar på kontroll om du kollar runt lite.

Xtreamer Pro har jag inte använt så mycket för musik och bilder. Fungerar dock på samma sätt som med filmer att man delar ut en mapp på datorn som man kommer åt via Jukeboxen på Xtreamer Pro. I kommande version av Jukebox så ska serier, bilder, och musik vara implementerat.

Snyggaste, och billigaste lösningen verkar du få av att koppla datorn till TVn.

Har man längre till TVn så rekommenderar jag en Xtreamer Pro.

Xtreamer är ju en intressant maskin - hade jag inte redan MacMini-lösning så skulle jag fundera på den. Men...varför har den eSATA-kontakten på fronten?! Vilken idiotisk designmiss.

1
Bevaka tråden