Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vita iPhone 4 - senare leveransdatum var gjort med flit?

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .

fan, vet inte vad jag ska köpa för tv, vill inte köpa nån som bli omodern direkt

vad jag vill säga är att ska man oroa sig för att det ska komma nå nytt, så får man aldrig nått köpt, speciellt inte inom elektronik

Ursprungligen av Baltazar:

fan, vet inte vad jag ska köpa för tv, vill inte köpa nån som bli omodern direkt

vad jag vill säga är att ska man oroa sig för att det ska komma nå nytt, så får man aldrig nått köpt, speciellt inte inom elektronik

Köpte en rätt billig grej själv, en Panasonic plasma för ungefär 8600.
Samma kostar väl 6500 nu.
Nån sa att "bilden bleks", kollade upp lite och med mitt TV-tittande så är det +11år innan bilden börjar bli riktigt kass. - Då har jag nog råd med en ny TV...

Det finns två vägar att gå; Köp skitdyrt och hoppas på att framtiden svänger det håll som du och din TV gissar... då håller den länge.

Alternativ B; Köp en billigare TV med de ingångar du behöver idag och de funktioner som verkar vettiga.

jag tittar på ingångar och bildkvalité. Alla extrafunktioner är bara onödigt skit som du aldrig kommer använda ändå.

Starta en tråd ngn stans eller kanske be moderator flytta den här - för det har föga med iPhone4 att göra

Goflorp: det var ju ett exempel. o visst har det med iphone 4 o göra. att varför ska man låta bli att köpa den vita om den kommer i december, bara för att det är närmare att det kommer en ny iphone då, än vad det är om man skulle kunnat köpa den idag. men det framgick uppenbarligen inte

Ursprungligen av Baltazar:

Goflorp: det var ju ett exempel. o visst har det med iphone 4 o göra. att varför ska man låta bli att köpa den vita om den kommer i december, bara för att det är närmare att det kommer en ny iphone då, än vad det är om man skulle kunnat köpa den idag. men det framgick uppenbarligen inte

Ah, missade helt enkelt att du var en smula ironisk där, det föll bort i texten...

Men du har rätt i det att om man bara väntar så blir det ju aldrig nått.

Lite som Windowsfolk. Ja, det är skit, men vänta bara tills nästa version av Win kommer ut på marknaden... då ni...

hehe, läste bara första stycket? då det var det ironiska, medans andra stycket var en förklaring för om man inte förstod ironin

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-20 10:03

Hittade en rolig sak, Apple iPhone 4 32GB - Vit

Från början hade de den i lager men efter att jag påpekat det så ändrade de till 2-5 dagars leveranstid. Frågad då hur de skulle kunna leverera en produkt som inte finns på 2-5 dagar och de svarade att de hade specialavtal med Apple.

Mycket ska man höra innan öronen trillar av

Ursprungligen av zappee:

Hittade en rolig sak, Apple iPhone 4 32GB - Vit

Från början hade de den i lager men efter att jag påpekat det så ändrade de till 2-5 dagars leveranstid. Frågad då hur de skulle kunna leverera en produkt som inte finns på 2-5 dagar och de svarade att de hade specialavtal med Apple.

Mycket ska man höra innan öronen trillar av

Till råga på allt har de BAKSIDAN av en 3G/3GS som exempelbild.

Ursprungligen av theplague:

Till råga på allt har de BAKSIDAN av en 3G/3GS som exempelbild.

hahaha.. Det var snyggt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-20 11:12
Ursprungligen av theplague:

Till råga på allt har de BAKSIDAN av en 3G/3GS som exempelbild.

Ja, ett skämt att de är med på tryggehandel.se

Undra vart den här snubben fått sin vita 32 GB från: YouTube - OFFICIAL iPHONE 4 WHITE 32GB UNBOXING CANADA

Från USA kanske då AT&T nämndes, på apple us verkar den inte finnas på. Del 2, aktiverad, jailbreakad och klar: YouTube - OFFICIAL iPHONE 4 WHITE 32GB UNBOXING CANADA PT2

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-20 11:43
Ursprungligen av Användarnam:

Undra vart den här snubben fått sin vita 32 GB från: YouTube - OFFICIAL iPHONE 4 WHITE 32GB UNBOXING CANADA

Från USA kanske då AT&T nämndes, på apple us verkar den inte finnas på. Del 2, aktiverad, jailbreakad och klar: YouTube - OFFICIAL iPHONE 4 WHITE 32GB UNBOXING CANADA PT2

Måste vara fake, någon som har bytt skal på den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-20 12:45
Ursprungligen av Användarnam:

Undra vart den här snubben fått sin vita 32 GB från: YouTube - OFFICIAL iPHONE 4 WHITE 32GB UNBOXING CANADA

Från USA kanske då AT&T nämndes, på apple us verkar den inte finnas på. Del 2, aktiverad, jailbreakad och klar: YouTube - OFFICIAL iPHONE 4 WHITE 32GB UNBOXING CANADA PT2

3:37 in i PT2 och du ser bubblorna i plasten runt äpplet på baksidan. Sicken nerd jag är men jag var bara tvungen att avslöja honom O:-)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-20 14:39
Ursprungligen av FreddeB:

3:37 in i PT2 och du ser bubblorna i plasten runt äpplet på baksidan. Sicken nerd jag är men jag var bara tvungen att avslöja honom O:-)

Plus att Apple inte paketerar sina produkter såhär och där är ingen plast runt hörlurar och laddare o.s.v

Brukar det inte följa med nåt verktyg för pilla ut SIM kort? Har för mig ha sett det på nåt klipp där man packat upp svarta versionen. Här verkar prylen saknas.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-20 16:55
Ursprungligen av Användarnam:

Brukar det inte följa med nåt verktyg för pilla ut SIM kort? Har för mig ha sett det på nåt klipp där man packat upp svarta versionen. Här verkar prylen saknas.

Nej, inte i USA. De har bara en operatör som säljer iPhone.

Ursprungligen av zappee:

Nej, inte i USA. De har bara en operatör som säljer iPhone.

Varför skulle de inte få simkortsuttagaren? Du måste ju ha ett SIM kort även om det bara finns en operatör och det är ju SIM-kortet som ger telefonnumret

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-20 18:04
Ursprungligen av BlackSmp:

Varför skulle de inte få simkortsuttagaren? Du måste ju ha ett SIM kort även om det bara finns en operatör och det är ju SIM-kortet som ger telefonnumret

Ja, de säljs med simkort i i USA. Innan fick man med den i alla fall, men inte med iPhone 4.

Det är lite kul faktiskt att det finns människor här som tror att det är produktionsfel som är orsaken till förseningen. Man måste nog vara en smula naiv om man väljer att tro på de ryktena. Vad Apple är ute efter är precis vad som händer just nu. Sidor och åter sidor skrivs om den sällsynta vita iPhone 4. Video´s cirkulerar på youtube och marknadsföringen för produkten får en rejäl skjuts helt utan kostnad av oss alla.

Men påverkar detta försäljningen?
Givetvis gör ryktet det. Det vi gör är att gratis sprida en hype omkring iPhone som ökar intresset för telefonen och företaget.

Kan det verkligen vara så?
Tja i stort sett alla märken gör modeller av samma telefon i olika färger, nästan aldrig släpps alla samtidigt. Detta är ett väldigt gammalt marknadsföringstrick som faktiskt ökar försäljningen av den färg som finns ute samtidigt som den håller intresset för modellen uppe.

I år avtog försäljningen av iPhone 3GS runt februari och den fanns tillgänglig i alla butiker utan någon större väntetid. Detta för att den nya modellen väntades. Genom att släppa den vita runt 6 månader efter den svarta försöker nog apple hålla uppe försäljningen lite längre och potentiellt kunna sälja ännu fler enheter. Nokia gjorde samma sak med sin E52 tillexempel.

Och det fungerar.... Genom att vi nu skriver, bloggar och pratar om iPhone i mycket större utsträckning än förra året så kommer försäljningen att öka och fler kommer likt mig själv att vilja ha den vita telefonen. Där i bland människor som kanske aldrig skulle köpt en iPhone 4 annars.

Det mina vänner är sjukt bra marknadsföring!

Ps. Den som tror att problem med plasten eller ljus genomsläpp är på riktigt borde ställa sig frågan... Borde inte Apple´s test personer märkt detta när de provade denna modell 5-6 månader innan. Apple har även som regel att aldrig lansera ofärdiga produkter för allmänheten. Därav allt hemlighetsmakeri. iFone byter ju skal på iPhone 4 idag till ett vitt om man vill och har inga problem alls med detta, varken gula fläckar eller ljusläckage. Kan ett sånt litet företag lyckas så har nog apple också gjort det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-20 20:22
Ursprungligen av Ancientdragon:

Det är lite kul faktiskt att det finns människor här som tror att det är produktionsfel som är orsaken till förseningen. Man måste nog vara en smula naiv om man väljer att tro på de ryktena...

Och det fungerar.... Genom att vi nu skriver, bloggar och pratar om iPhone i mycket större utsträckning än förra året så kommer försäljningen att öka och fler kommer likt mig själv att vilja ha den vita telefonen. Där i bland människor som kanske aldrig skulle köpt en iPhone 4 annars.

Jag tycker snarare att det är du som är naiv

Anledningen till att folk pratar mer om iPhone i år är för att den är populärare än någonsin. Men den största orsaken är att den fått förbättrad prestanda, bättre skärm, bättre kamera och ny design. Största ändringen och förbättringen sen 2007. Jag tvivlar inte att man med andra enheter, och på andra företag använder färg för att sälja fler enheter, men det är inte vad som är fallet här. Hade den vita tillverkats, vid sidan av den svarta hade Apple sålt slut på de enheterna också; och sålt dubbelt så många enheter fram tills nu. Är det inte idioti att låta bli?

Enligt ditt konspiratoriska resonemang borde även antennskandalen vara planerad? Du kanske har missat att Papermaster fick sparken? Många vill tro att det beror på antennproblemet, men jag tycker det är rimligare att han fick sparken över vita telefonen (+lite annat tjafs med applekulturen (som är officiella versionen)). Han var ansvarig för hårdvaran på iPhone4, oavsett färg.

Ursprungligen av ibish:

Jag tycker snarare att det är du som är naiv

Anledningen till att folk pratar mer om iPhone i år är för att den är populärare än någonsin. Men den största orsaken är att den fått förbättrad prestanda, bättre skärm, bättre kamera och ny design. Största ändringen och förbättringen sen 2007.
Jag tvivlar inte att man med andra enheter, och på andra företag använder färg för att sälja fler enheter, men det är inte vad som är fallet här. Hade den vita tillverkats, vid sidan av den svarta hade Apple sålt slut på de enheterna också; och sålt dubbelt så många enheter fram tills nu. Är det inte idioti att låta bli?

Enligt ditt konspiratoriska resonemang borde även antennskandalen vara planerad? Du kanske har missat att Papermaster fick sparken? Många vill tro att det beror på antennproblemet, men jag tycker det är rimligare att han fick sparken över vita telefonen (+lite annat tjafs med applekulturen (som är officiella versionen)). Han var ansvarig för hårdvaran på iPhone4, oavsett färg.

1. Apple gör som alltid, begränsar åtkomsten till en början för att öka efterfrågan sedan kör de för fullt på den svarta modellen. Detta är skälet till att inge vita produceras och inget annat.

Så mitt svar blir: nej apple hade inte sålt fler enheter om de släppt den vita direkt. Det handlar om att skapa ett behov.

2. Det är inte konspiration, det kallas marknadsföring. Något Apple alltid varit ledande på.

3. Vilken antenn skandal talar du om? Jag upplever inga problem. Jämfört med min HTC Legend är iPhone 4 rent magisk när det gäller täckning. Men visst den kunde varit bättre men jag skall inte klaga.

4. Hur svårt skall det vara att förstå att det finns flera tillverkar som säljer vita-skal till iPhone. De har inga problem med ljusläckage eller gula fläckar. Ring gärna och fråga!

5. Sist men inte minst, varför tror du att Apple skulle stå över alla andra och inte jobba med marknadsföring? Genom att skapa en efterfrågan och öka debatten kring produkten får man gratis reklam. Så jobbar massor av företag idag. Så utbildas man när man studerar marknadsföring. Det fungerar till och med inom politiken, kritiseras ett parti hårt får det fler röster. Talas det mycket om en telefon under en lång tid så säljer man fler av alla färger oavsett om man heter Apple eller Nokia.

Det är själva innebörden av marknadsföring.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-09-20 22:03
Ursprungligen av Ancientdragon:

1. Apple gör som alltid, begränsar åtkomsten till en början för att öka efterfrågan sedan kör de för fullt på den svarta modellen. Detta är skälet till att inge vita produceras och inget annat.

Har du någon källa på det?

Ursprungligen av MatsOlov:

Har du någon källa på det?

Jag säger som säljarna på Apple, "jag har ingen ytterligare information i nuläget".
Nej jag har ingen källa på det, men det är lite konstigt att man varje år lyckas "missbedömma" efterfrågan på iPhone så att det blir en väntetid innan leverans...
Det här med att inte ha kapacitet att tillverka fler köper jag inte en sekund... Allt handlar om tillgång och efterfrågan, målet är att alltid ha större efterfrågan än tillgång för att lyckas sälja en produkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-20 22:20
Ursprungligen av Ancientdragon:

1. Apple gör som alltid, begränsar åtkomsten till en början för att öka efterfrågan sedan kör de för fullt på den svarta modellen. Detta är skälet till att inge vita produceras och inget annat.

Så mitt svar blir: nej apple hade inte sålt fler enheter om de släppt den vita direkt. Det handlar om att skapa ett behov.

Vad är din förklaring till att de börjat med taktiken först på den här utgåvan, när efterfrågan redan är enormt större än utbudet? Vit och svart har alltid sålts sida vid sida. Har du missat att luren säljer snabbare än den kan tillverkas? Det finns inget behov av att öka behovet, det finns behov av att öka produktionen. Jag är inte emot att "dina" marknadsföringsknep kan ha effekt, men det är inte vad som skett i det här fallet. Apple är inte Nokia, de visar inte sina kort i onödan.

Enklaste sättet att testa din tes: har Apple någonsin lanserat nya färger/material på produkter mitt i produktionscykeln? Släpps parallella färger/material lanseras alla samtidigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-21 07:43
Ursprungligen av ibish:

Enklaste sättet att testa din tes: har Apple någonsin lanserat nya färger/material på produkter mitt i produktionscykeln? Släpps parallella färger/material lanseras alla samtidigt.

Det tror jag iofs att Apple har gjort, t.ex. med iPod nano (och speciellt den röda versionen tror jag lanserades vid ett senare tillfälle). Men jag tycker inte det spelar någon roll för den här situationen egentligen.

Ursprungligen av ibish:

Vad är din förklaring till att de börjat med taktiken först på den här utgåvan, när efterfrågan redan är enormt större än utbudet? Vit och svart har alltid sålts sida vid sida. Har du missat att luren säljer snabbare än den kan tillverkas? Det finns inget behov av att öka behovet, det finns behov av att öka produktionen. Jag är inte emot att "dina" marknadsföringsknep kan ha effekt, men det är inte vad som skett i det här fallet. Apple är inte Nokia, de visar inte sina kort i onödan.

Enklaste sättet att testa din tes: har Apple någonsin lanserat nya färger/material på produkter mitt i produktionscykeln? Släpps parallella färger/material lanseras alla samtidigt.

Det handlar om att hela tiden förnya sin produkt och sitt sätt att marknadsföra den om man skall behålla sin position på marknaden. Som alla företag måste även Apple finna nya vägar att locka fler kunder till sina produkter.

För att svara på en annan fråga du tar upp: iPhone 4 säljer inte fortare än den kan produceras. Man begränsar produktionen för att öka efterfrågan, det är lektion 1 i företagsekonomi A på Gymnasiet.

Som jag tidigare skrivit erkänner jag gärna att jag har fel om den vita iPhone 4 inte magiskt kommer att släppas sådär lagom till Jul. iPhone 4 kan mycket väl bli årets julklapp om Apple spelar sina kort rätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-20 23:09
Ursprungligen av Ancientdragon:

Det är lite kul faktiskt att det finns människor här som tror att det är produktionsfel som är orsaken till förseningen. Man måste nog vara en smula naiv om man väljer att tro på de ryktena. Vad Apple är ute efter är precis vad som händer just nu. Sidor och åter sidor skrivs om den sällsynta vita iPhone 4. Video´s cirkulerar på youtube och marknadsföringen för produkten får en rejäl skjuts helt utan kostnad av oss alla.

Men påverkar detta försäljningen?
Givetvis gör ryktet det. Det vi gör är att gratis sprida en hype omkring iPhone som ökar intresset för telefonen och företaget.

Kan det verkligen vara så?
Tja i stort sett alla märken gör modeller av samma telefon i olika färger, nästan aldrig släpps alla samtidigt. Detta är ett väldigt gammalt marknadsföringstrick som faktiskt ökar försäljningen av den färg som finns ute samtidigt som den håller intresset för modellen uppe.

I år avtog försäljningen av iPhone 3GS runt februari och den fanns tillgänglig i alla butiker utan någon större väntetid. Detta för att den nya modellen väntades. Genom att släppa den vita runt 6 månader efter den svarta försöker nog apple hålla uppe försäljningen lite längre och potentiellt kunna sälja ännu fler enheter. Nokia gjorde samma sak med sin E52 tillexempel.

Och det fungerar.... Genom att vi nu skriver, bloggar och pratar om iPhone i mycket större utsträckning än förra året så kommer försäljningen att öka och fler kommer likt mig själv att vilja ha den vita telefonen. Där i bland människor som kanske aldrig skulle köpt en iPhone 4 annars.

Det mina vänner är sjukt bra marknadsföring!

Ps. Den som tror att problem med plasten eller ljus genomsläpp är på riktigt borde ställa sig frågan... Borde inte Apple´s test personer märkt detta när de provade denna modell 5-6 månader innan. Apple har även som regel att aldrig lansera ofärdiga produkter för allmänheten. Därav allt hemlighetsmakeri. iFone byter ju skal på iPhone 4 idag till ett vitt om man vill och har inga problem alls med detta, varken gula fläckar eller ljusläckage. Kan ett sånt litet företag lyckas så har nog apple också gjort det.

Snarare tvärtom, hört många som tröttnat på att vänta och köpt en svart istället.

Ursprungligen av zappee:

Snarare tvärtom, hört många som tröttnat på att vänta och köpt en svart istället.

Hmm, så du menar att de köpte en iPhone 4 ändå..... och pratade om den under hela tiden fram tills de köpte den.... konstigt... känns bekant.... Kanske är det som vi kallar marknadsföring?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-09-21 09:18

De har visst sålt mindre pga att den vita saknas. Till mej t ex. Och jag tror ju inte jag är helt unik i hela världen i det avseendet.
Och ju längre den vita dröjer desto större risk är det att jag inte köper någon iPhone4 alls...

Tja vad kan man säga...
Om det hade varit problem på riktigt så hade man nog gått ut med mer exakta datum gällande leverans. Men vi kan säga som såhär... Om den vita iPhone 4 släpps innan jul så kommer ingen i världen kunna övertyga mig om att det inte var taktik och marknadsföring från Apple´s sida. Om den däremot kommer efter jul eller inte alls så är jag den första att erkänna att jag haft fel.

Nu tror jag dock på en magisk lösning sisådär veckorna före Jul.
För vem vill inte ha en vit iPhone 4 i Julklapp?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-10 21:32
Ursprungligen av Ancientdragon:

Tja vad kan man säga...
Om det hade varit problem på riktigt så hade man nog gått ut med mer exakta datum gällande leverans. Men vi kan säga som såhär... Om den vita iPhone 4 släpps innan jul så kommer ingen i världen kunna övertyga mig om att det inte var taktik och marknadsföring från Apple´s sida. Om den däremot kommer efter jul eller inte alls så är jag den första att erkänna att jag haft fel.

Nu tror jag dock på en magisk lösning sisådär veckorna före Jul.
För vem vill inte ha en vit iPhone 4 i Julklapp?

Om man inte vet när man kan fixa problemet hur ska man få kunna gå ut med exakta datum?

Ursprungligen av Ancientdragon:

Hmm, så du menar att de köpte en iPhone 4 ändå..... och pratade om den under hela tiden fram tills de köpte den.... konstigt... känns bekant.... Kanske är det som vi kallar marknadsföring?

Jag menar att de som skulle köpt en vit köper en svart istället.

Bevaka tråden