Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

utbytningsförsök

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-07 22:54

Är en switcher sedan i våras i år då min stationära pc gick sönder och jag köpte mig en iMac. Har nu ett år kvar på universitet och ska skriva en uppsats under hösten. Tänkte mig en laptop för detta. Sneglade lite på low-end MBP 13" men tyckte att 11k var lite väl för en ordbehandlare samt att jag redan köpt en dyr macdator i vår.

Tänkte mig alltså då en billig pc. Började jakten med att posta här på 99.se om råd om billiga pc-laptops. Den tråden vart inte långlivade då detta inte är ett pc-forum. Började leta på sweclockers och andra ställen och lyckades sortera några pc-laptops för strax under 7k som jag tyckte verkade bra. Gick ut på stan bland butiker och började känna på de laptops jag spanat ut och chockades av den billiga känslan av dom datorerna. En Asus jag spanat ut med fin spec och bra batteritid, där flexade hela tangentbordet in när jag tryckte på en knapp. Dilemma! Vad göra, köpa en pc som jag skulle störa mig på den billiga känslan för att spara pengar eller kosta på mig macen som jag egentligen tyckte var för dyr. Hamnade till sist på Skrapan, gick in på Expert som sista försök på pc-fronten. Bara skit där med. Tänkte då, nu får det bli mac banne mig! Styrde kosan mot Dstore i Skrapan men fick beslutsångest och gick aldrig in. "åå men macen är ju så dyr, jag åker hem istället och funderar på det hemma" tänkte jag.

Gick till Skanstulls tbanestation och där tog jag mig en lång funderare och lät minst 2 tåg hemåt passera. Tog mig till sist i kragen styrde kosan mot Dstore. Gick fram till kassan med enorm beslutsamhet, "langa en MPB 13!" (sade inte exakt så). När säljaren plockade fram den där slimmade, snygga MBP-lådan visste jag att jag tog rätt beslut. har nu haft min MBP i ett par dagar och är så jäkla nöjd. Så skön känsla i bygget och macOs som jag nu vant mig vid är underbart att jobba i. Tycker faktiskt att det är roligare att jobba med MBP än med iMacen. Det är liksom mer känsla i MBP på något sätt.

Så, det var historien om när jag köpte en lite dyr ordbehandlare. Och nej den hade ingen egentlig poäng

Kul att läsa!

"Gick till Skanstulls tbanestation och där tog jag mig en lång funderare och lät minst 2 tåg hemåt passera. Tog mig till sist i kragen styrde kosan mot Dstore."

Haha, om man byter ut Dstore mot valfritt tjej-namn låter det som taget ur en berättelse om någon som ska förklara sin kärlek, göra slut med sin flickvän, förlåta sin flickvän för otrohet eller whatever

Ursprungligen av PeeMaN:

"Gick till Skanstulls tbanestation och där tog jag mig en lång funderare och lät minst 2 tåg hemåt passera. Tog mig till sist i kragen styrde kosan mot Dstore."

Haha, om man byter ut Dstore mot valfritt tjej-namn låter det som taget ur en berättelse om någon som ska förklara sin kärlek, göra slut med sin flickvän, förlåta sin flickvän för otrohet eller whatever

Låter mer som någon stackare som ska hoppa framför tåget men lyckas komma på bättre tankar...

Ett tredje alternativ till "dyr mac eller billig pc" är ju "billig begagnad mac"...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-08 06:48
Ursprungligen av slicke:

Tycker faktiskt att det är roligare att jobba med MBP än med iMacen. Det är liksom mer känsla i MBP på något sätt.

Jag håller med, bärbart är av någon anledning skönare att jobba med trots att det är både större och bättre skärmar till iMac. Kul att du valde MBP istället för en bärbar PC.

Macar är en större utgift, i reda kronor, vid inköpstillfället.
Kostnaden (priset utslaget över den period man har den) är betydligt lägre än på andra sidan...

Kul läsning.

Ursprungligen av Goflorp:

Macar är en större utgift, i reda kronor, vid inköpstillfället.
Kostnaden (priset utslaget över den period man har den) är betydligt lägre än på andra sidan...

Kul läsning.

Jag håller inte med alls. Minsta macboken kostar inte betydligt mer än en PC med motsvarande specar.. Och om man inte köper en macpro känns "kostnaden" i princip densamma...

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag håller inte med alls. Minsta macboken kostar inte betydligt mer än en PC med motsvarande specar.. Och om man inte köper en macpro känns "kostnaden" i princip densamma...

Du verkar inte riktigt fatta vad Goflorp menar!
En pc håller i oftast max 1 år, sen måste du byta ut väsentliga delar eller hela datorn, medan en mac håller i genomsnitt 3 år. Matten får du fixa själv men kostnaden för en mac på 3 år är mycket lägre än kostnaden för en pc/winodws på 3 år.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Du verkar inte riktigt fatta vad Goflorp menar!
En pc håller i oftast max 1 år, sen måste du byta ut väsentliga delar eller hela datorn, medan en mac håller i genomsnitt 3 år. Matten får du fixa själv men kostnaden för en mac på 3 år är mycket lägre än kostnaden för en pc/winodws på 3 år.

Nu pratar vi bärbara datorer. Där kan du ytterst sällan byta annat än HD och RAM, då de flesta komponenter är SMD. Jag vidhåller fortfarande min ståndpunkt, att köpa minsta macbooken eller motsvarande PC-notepad går ungefär på lika stor kostnad tills man måste byta igen. Går du däremot upp på Macbook Pro är PC billigare mer eller mindre direkt.

Off-topic så undrar jag vart du rökt ihop att en PC bara håller i ett år. Polaren köpte en PC (ingen värsting på något sätt) för 2-3 år sedan, den går fortfarande galant och kan spela de senaste spelen och så vidare.

Ursprungligen av PeeMaN:

Off-topic så undrar jag vart du rökt ihop att en PC bara håller i ett år. Polaren köpte en PC (ingen värsting på något sätt) för 2-3 år sedan, den går fortfarande galant och kan spela de senaste spelen och så vidare.

Han har enbart haft tur;) Till skillnad från mig. Min MacBook Pro är tre år och jag är inne på mitt fjärde moderkort (Nvidia!) och andra batteri (svällde upp som en ballong!).

Håller med om att man inte kan generalisera att PC håller sämre än Mac. Visst känns de flesta bärbara PC rätt smäckiga jämfört med en macbook. Men det är insidan som räknas i längden.

Ursprungligen av Goflorp:

Macar är en större utgift, i reda kronor, vid inköpstillfället.
Kostnaden (priset utslaget över den period man har den) är betydligt lägre än på andra sidan...

Kul läsning.

Eller så gör man det ännu enklare: Det är värt att betala mer för något man inte vill kasta ut genom fönstret efter 30 minuters användning. Hur man ens tror sig göra en besparing genom att vara konstant förbannad på billiga skitprylar övergår mitt förstånd.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-08 09:54

Kul läsning och att det löste sig till det bästa

Ok, nu har ni en diskussion som passar bättre via PM. Det här är slickes switchertråd!

/Mod

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-08 23:10

Det borde räcka med att en mod sagt till en gång.
1 inlägg raderat.
/Admin

det var en skön liten historia slicke!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-10 22:45

Kul att historien kunde roa några
Är riktigt jäkla nöjd med MBP. Underbar maskin. Nu står min iMac rät oanvänd. Nästan så pass att jag funderar på att lägga upp den på köpdelen av forumet. Ska vänta tills i slutet av denna månad så bestämmer jag mig sen.

Ursprungligen av slicke:

Kul att historien kunde roa några
Är riktigt jäkla nöjd med MBP. Underbar maskin. Nu står min iMac rät oanvänd. Nästan så pass att jag funderar på att lägga upp den på köpdelen av forumet. Ska vänta tills i slutet av denna månad så bestämmer jag mig sen.

Specar på iMacen? frun vill ha en stående på kontoret och se fin ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-11 20:37
Ursprungligen av xrayed:

Specar på iMacen? frun vill ha en stående på kontoret och se fin ut.

Hehe

21.5" 3.06 GHz. Förra generationens modell köpt i April med Apple Care. Men som sagt inte helt 100 på hur jag ska göra ännu, eller vad den kan vara värd heller. Kan PM dig när/om jag lägger upp den på sälj om du vill?

Ursprungligen av slicke:

Hehe

21.5" 3.06 GHz. Förra generationens modell köpt i April med Apple Care. Men som sagt inte helt 100 på hur jag ska göra ännu, eller vad den kan vara värd heller. Kan PM dig när/om jag lägger upp den på sälj om du vill?

Ser fram emot ett pm

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-09-11 18:42

Tack för att du berättade. Trevligt att läsa!

Jag har också en Mac som inte längre används här hemma. Men här är det tvärtom. Det är MBP som inte används alls efter att jag köpte iPad.

1
Bevaka tråden