Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utomlands, stänga av all datatrafik?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, denna fråga måste ha kommit upp tidigare men jag har inte hittat något i forumet.

Fick för ett tag sedan bakslag efter en semester i Spanien. Inser att GPSen hämtar kartorna i realtid och därför använder datatrafik. Sedan använder ju vissa program internet också. Det handlar egentligen om extremt små mängder men ett par mb på resande fot kostar några hundralappar.

Ska snart utomlands igen så jag undrar om det finns något sätt att stänga av ALL datatrafik men ändå kunna ta emot sms och samtal? Alltså inte flight mode eftersom den även stänger av sms och telefonfunktion.

Mycket tacksam för svar!

Hälsningar Victor

Bara att stänga av data roaming.

Mer info från Apple här: http://www.apple.com/se/iphone/how-to/index.html#telefon.att-anvanda-iphone-utomlands

Ursprungligen av iVictor:

Hej, denna fråga måste ha kommit upp tidigare men jag har inte hittat något i forumet.

Ja visst har den det:
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/260448-staengs-all-datattrafik-om-staenger-data-roaming.html

Orden "data" och "roaming! är bra sökord.
Vid Google-sökning skriv site:99.se site:99.se data roaming

Aah, tack för mycket snabba svar. Jag har aldrig förstått vad dataroaming betyder. Tusen tack, där sparade jag några hundralappar

Hade jag vetat att jag skulle söka på data och roaming hade jag nog redan haft svaret..

Tack.

Ursprungligen av iVictor:

Hade jag vetat att jag skulle söka på data och roaming hade jag nog redan haft svaret..

Om man inte vet, frågar man...
...frågar man, får man svar.

Det är därför vi finns här.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-10 13:51
Ursprungligen av iVictor:

Aah, tack för mycket snabba svar. Jag har aldrig förstått vad dataroaming betyder. Tusen tack, där sparade jag några hundralappar

Hade jag vetat att jag skulle söka på data och roaming hade jag nog redan haft svaret..

Tack.

Bara för att att klara upp det här. Vill du inte använda data utomlands så ska du stänga av data roaming i nätverksinställningarna. Är du i Sverige (eller har ett simkort från samma land som du befinner dig) är datan automatiskt på även om roaming är av. Den inställningen gäller endast om du befinner dig i ett annat nät än ditt sim kort. Alltså utomlands.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-10 19:04
Ursprungligen av iVictor:

Aah, tack för mycket snabba svar. Jag har aldrig förstått vad dataroaming betyder. Tusen tack, där sparade jag några hundralappar

Hade jag vetat att jag skulle söka på data och roaming hade jag nog redan haft svaret..

Tack.

Under inställningen står det vad det är.

Lägg luren hemma, ta med en gammal sur Nokialur ....

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-02-10 16:59

Jag brukar lösa det med min operatör, senast gick jag in i en Teliabutik och bad dem stänga av mobil data trafik samt att de skulle skriva ner det skriftligt, för att vara helt säker och inte åka på några höga räkningar, jag sa, vill bara kunna ringa, samt sms, stäng ner allt annat, funkade perfekt.
När jag kom hem ringde jag bara till kundttjänst och bad dem öppna tjänsten igen.

Ursprungligen av jobke:

Jag brukar lösa det med min operatör, senast gick jag in i en Teliabutik och bad dem stänga av mobil data trafik samt att de skulle skriva ner det skriftligt, för att vara helt säker och inte åka på några höga räkningar, jag sa, vill bara kunna ringa, samt sms, stäng ner allt annat, funkade perfekt.
När jag kom hem ringde jag bara till kundttjänst och bad dem öppna tjänsten igen.

Varför inte bara stänga av Dataroaming?

Ursprungligen av theplague:

Varför inte bara stänga av Dataroaming?

ja det kan man ju undra, något omständigt det där!!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-02-10 17:46

visserligen omständligt, men 100% säkert!

Ursprungligen av jobke:

visserligen omständligt, men 100% säkert!

100% säkert att stänga av dataroaming..

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-02-10 18:48

men herregud, jag svarade ju bara på en fråga.
Man kan stänga av dataroaming, som ni talar om, eller göra som jag gör, ingen big deal.

Det finns olika sätt att lösa saker på, är man nojjig som jag så gör jag på det viset, upp till mig om jag känner mig säker på det sättet, jaja, jag gav bara mitt förslag.
Förlåt om mitt förslag inte faller i smaken.

Själva grejen är att i mitt fall har jag ungar, tonåringar som mycket väl vet att man kan surfa med mobilen och hur man sätter på det. När jag stänger av tjänsten, då vet jag att det är säkert, inga klåfingrande ungar som kan sätta på det, så i mitt fall passar mitt sätt lite bättre. Visserligen finns det lösen på mobilen, men är man borta i flera veckor så kan en moder inte stå emot sina barns ögon när de säger snääääällllaaaa, jag ska bara...
Med andra ord, mitt sätt är även säkert för mig själv, och efter en underbar saftig räkning vid ett tidigare utomlandsbesök känner jag att det här sättet passar mig alldeles utmärkt.

Olika människor behöver olika lösningar beroende på vad som funkar för de. Ville bara dela med mig av min erfarenhet....

Nej, människor behöver olika lösningar beroende på nervositet och ev. paranoja.

Ursprungligen av jobke:

Olika människor behöver olika lösningar beroende på vad som funkar för de. Ville bara dela med mig av min erfarenhet....

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-02-10 19:14
Ursprungligen av Zimmerman:

Nej, människor behöver olika lösningar beroende på nervositet och ev. paranoja.

klockrent

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-13 11:27

Tack för tipsen ni som svarade i min stängda tråd. Jag måste sökt på med fel sökord för jag hittade inte denna tråden.

Ursprungligen av Auto:

...Jag måste sökt på med fel sökord för jag hittade inte denna tråden.

Utomlands är väl ett bra sökord att börja med. Då hade du hittat den här tråden, och några till.

/Mod

1
Bevaka tråden