Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guldöverdrag på iPhone 4 - skulle det funka?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu blir det lite löjligt här igen men hur tror ni det skulle bli med 18 karats guldöverdrag?

Gjorde några bilder nedan som illustrerar lite hur jag hade tänkt mig. Tror ni det skulle påverka täckningen något negativt och vad skulle det kunna kosta att fixa till hos någon smed?

Ja, det är riktigt, jag är seriös

Bladguld är inte så dyrt.....

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-09-11 11:36
Ursprungligen av MRM-Racing:

Bladguld är inte så dyrt.....

Jag vet inte hur mekaniskt slitstarkt bladguld är. Men en guldplättering skulle kanske göra susen...

Täcker du in antennerna med elektriskt ledande material skapar du en Faraday-bur ...

M a o kommer mottagningen gå mot noll. Guldar du baksidan - förmodligen inget problem.

Mitt råd, glöm det. Köp ett tunt överdrag i plast och köp lite lite dyrare guldspray.
Spraya överdraget. Sätt på det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-09-11 11:31

Täcker/skärmar du en antenn med en jordad anordning så får du en Faradays bur. Om du lägger på ett lager guld ändrar du bara på antennens egenskaper. Och då guld är en mycket god elektrisk ledare så kan man tänka sig att egenskaperna går oförändrade genom manövern... Mer om detta vet närmaste antennkunnige - typ min far. Men han ligger nedbäddad på KS så den här pucken får någon annan ta...

Ursprungligen av frazze:

Täcker/skärmar du en antenn med en jordad anordning så får du en Faradays bur. Om du lägger på ett lager guld ändrar du bara på antennens egenskaper. Och då guld är en mycket god elektrisk ledare så kan man tänka sig att egenskaperna går oförändrade genom manövern... Mer om detta vet närmaste antennkunnige - typ min far. Men han ligger nedbäddad på KS så den här pucken får någon annan ta...

Räcker det inte att hålla i den sen så är den väl tämligen bra jordad i kroppen? Eller?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-09-11 14:56
Ursprungligen av Goflorp:

Räcker det inte att hålla i den sen så är den väl tämligen bra jordad i kroppen? Eller?

Det blir ingen skillnad mot att hålla i den utan guld, den blir lika jordad mot kroppen då...
frazze har rätt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-09-11 17:29
Ursprungligen av Goflorp:

Räcker det inte att hålla i den sen så är den väl tämligen bra jordad i kroppen? Eller?

Ahhh, nu förstår jag vad du menar! Jag har läst din mening några gånger och till slut fattat... Jag tolkar dig som att guldlagret skulle få en skärmande verkan om man kom åt det med en kroppsdel. Det skulle (åtminstone) förutsätta att guldlagret var isolerat från metallramen. Men guldlagret ligger ju direkt an mot antennen vilket gör att så inte är fallet. Dessutom förutsätter det att din kropp är jordad, vilket den sällan är. Du kan hålla i lite 240V utan några större problem...

Det ska mycket till för att kroppen ska jorda telefonen. Om vi antar att du mot förmodan håller telefonen naken och står på en jordad kopparplatta och har normalt torra händer så är kroppens reistsans vid de låga spänningar det är fråga om i runda tal 15000-20000 ohm. Vi högre spnningar sjuker dock resistensen men då ska vi gå över 100V och helst ännu mer. Skulle du ha en väldigt salt och svettig hand samt fot så är resistensen i kroppen vid den låga spänning det är frågan om fortfarande 800ohm.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-09-11 15:06
Ursprungligen av Användarnam:

Nu blir det lite löjligt här igen men hur tror ni det skulle bli med 18 karats guldöverdrag?

Gjorde några bilder nedan som illustrerar lite hur jag hade tänkt mig. Tror ni det skulle påverka täckningen något negativt och vad skulle det kunna kosta att fixa till hos någon smed?

Ja, det är riktigt, jag är seriös

Det skulle vara snyggt! Jag vill också ha metallramen i guld.

Kan det här vara ngt?

Hur många gram guld tror ni det kan gå åt? Går det räkna ut på något vänster om man utgår från att bredden är 6,2mm och omkretsen på 330mm, och guldlagrets tunnlek/tjocklek ungefär som ett vanligt A4. På så sätt går det kanske få fram ca pris. För bara guldet per gram för sen tillkommer kostnader för den som utför arbetet.

Dagspriset på 18K ligger på ca 190kr per gram. Jag har för mig 18K är det som är mörka till färgen, 75% guld och resten antar jag är utblandat med koppar när det gäller 18K. Det är den mörka färgen som mest är av intresse. Ljusare guld kanske är snyggt det också men blir dyrare Priset ligger då för t.ex. 24K på 256kr per gram men jag tror 18K skulle göra sig bättre på telefonen.

Faradays bur ska inte vara något problem efter som lagret är tänkt att ligga direkt på antennen. Risken bör inte finas eller vara speciell stor men beroende sen på vilka möjligheter som en guldsmed har för att applicera lagret på kan det kanske få en isolerad effekt och att lagret inte ligger direkt på antennen.

Säg att även om de lägger på något kemikalisktklister och fäster på ett sånt sätt att guldet inte ligger direkt på metallramen och istället på något kemikaliskt-isolerande-mellanskikt så förutsätter det att kroppen är jordad för att problemet ska uppstå. Det är sällan kroppen är det men i ett sånt fall skulle täckningen ändå kunna bli sämre efter som signalerna då måste trängas igenom både guldlagret och eventuell något mellanskikt. Ett skikt alltså för fästa guldet på metallen och som dessutom samtidigt kanske försämrar de elektriska egenskaperna om guldet inte ligger direkt på metallen.

Tanken är att smälta på ett jämn och fint guldlager antingen direkt på metallen eller på annat sätt fästa så att något mellanskikt inte uppstår eller att de elektriska egenskaperna försämras. Antennen ska vara av stainless steel och smälta på ett tunt lager borde fästa ganska bra tror jag. Eller stöter de 2 olika metallarna kanske ifrån varandra?

  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2010-09-12 17:46

Bladguld + Invisible shield på baksidan och framsidan?

Jag tror bladguld slits ut för lätt. Har man den bara som prydnad funkar det nog. Men jag vet inte om man ska gå vidare med det här, om jag inte beräknat fel kommer det röra sig om 30g för 18K, med en tjocklek på 1mm. Priset skulle bli ca 6 000kr bara för guldet vilket känns lite mycket.

24K
0,6X33X0,1X19,3=38,214 g

runt 9700kr

mycket pengar.

För att få guldet att fästa behöver metallramen värmas upp. Troligen reagerar telefonen inte speciellt bra på det. Sedan har guld en mycket låg kontaktresistans, vilket gör att du boostar eventuella death grip-problem.

Ursprungligen av pmarriott:

För att få guldet att fästa behöver metallramen värmas upp. Troligen reagerar telefonen inte speciellt bra på det.

Tänkte också på det tidigare och det kan ju bli ett problem. Ett alternativ skulle vara att plocka isär telefonen först. Ta isär telefonen ser inte svårt ut i alla fall YouTube - iPhone 4 Teardown & Screen Replacement Video Directions by DirectFix.com Men det kan ändå bli ett problem beroende på hur pass hårt de måste hetta upp så att antennen inte förvrängs osv. Är det ungefär som att löda fungerar det kanske. Nu vet jag inte om man ska gå vidare i och med guldpriset men tänkte ändå ringa och bara kolla med en guldsmed och fråga vilka tillvägagångssätt de har för fixa till det.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-09-14 16:35
Ursprungligen av Användarnam:

Tänkte också på det tidigare och det kan ju bli ett problem. Ett alternativ skulle vara att plocka isär telefonen först. Ta isär telefonen ser inte svårt ut i alla fall YouTube - iPhone 4 Teardown & Screen Replacement Video Directions by DirectFix.com Men det kan ändå bli ett problem beroende på hur pass hårt de måste hetta upp så att antennen inte förvrängs osv. Är det ungefär som att löda fungerar det kanske. Nu vet jag inte om man ska gå vidare i och med guldpriset men tänkte ändå ringa och bara kolla med en guldsmed och fråga vilka tillvägagångssätt de har för fixa till det.

Man lär ju plocka isär telefonen innan man gör något.
Är nog ganska mycket enklare att plocka isär telefonen än det är att göra det hela utan att den är nedmonterad.
Om det ens är möjligt att göra det utan att plocka isär den.
Och om det är det så är det nog rätt svårt att få snyggt.

Går det inte att guld plätera hela ramen via guld pläterings bad (eller vad det nu heter) det måste ju vara det bästa för att få det jämnt och slippa göra det så super tjockt.
Då behövs inget direkt hantverk osv heller.
Vet inte hur du tänkt göra det annars.

Ursprungligen av zOlid:

Man lär ju plocka isär telefonen innan man gör något.
Är nog ganska mycket enklare att plocka isär telefonen än det är att göra det hela utan att den är nedmonterad.
Om det ens är möjligt att göra det utan att plocka isär den.
Och om det är det så är det nog rätt svårt att få snyggt.

Går det inte att guld plätera hela ramen via guld pläterings bad (eller vad det nu heter) det måste ju vara det bästa för att få det jämnt och slippa göra det så super tjockt.
Då behövs inget direkt hantverk osv heller.
Vet inte hur du tänkt göra det annars.

Plocka isär är nödvändigt och är vad jag tänkt göra också tanke på få det så snyggt som möjligt runt knapparna, runt alla de andra öppningarna runt dockkontakten, simkortet.

Jag vet inte hur guldpläterings bad går till men det funkar kanske. Huvudsaken är att hela antennen täcks på utsidan och att det sitter fast ordentligt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-09-14 16:46

YouTube - gold plating ipod classic

Där guld pläterar dom en ipod.
Verkar som det är något företag man kan skicka in saker till.
Har inte kollat så mycket närmare.
Men sök google eller youtube så hittar man en del om guld plätering.

Ursprungligen av zOlid:

YouTube - gold plating ipod classic

Där guld pläterar dom en ipod.
Verkar som det är något företag man kan skicka in saker till.
Har inte kollat så mycket närmare.
Men sök google eller youtube så hittar man en del om guld plätering.

Häftig. Det såg ju inte speciellt avancerat ut. Någon upphettning verkar inte förkomma alls. Tog nästan förgivet att upphettning skulle behövas. Här är en annan bättre video där de pläterar en kökskniv av Stainless Steel, samma material som antennen YouTube - Gold Plating Stainless Steel.

Riktigt snyggt blev det

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-14 17:20
Ursprungligen av zOlid:

YouTube - gold plating ipod classic

Där guld pläterar dom en ipod.
Verkar som det är något företag man kan skicka in saker till.
Har inte kollat så mycket närmare.
Men sök google eller youtube så hittar man en del om guld plätering.

Antennen är ju fortf. ett problem.

1
Bevaka tråden