Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fått 2 st iPhone 4 av Telia av misstag!

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är så att jag beställde en iphone 4 dagen då den släpptes och den har jag då fått för 3 veckor sedan. Men när jag haft den i en vecka dök ett nytt ordernummer upp i ett sms, dä tänkte jag inte så mycke på det och tänkte att det säkert blivit något fel och att dom aldrig skulle skicka en till telefon. Men i morse så fick jag ett sms med ett kollinummer där den är skickad från telia.

Nu är bara frågan vad man ska göra. Kanske man ska vänta och se om telia hör av sig eller om man har tur och får en till telefon Någon mer som fått två två telefoner?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-09-14 18:30

Jag skulle råda dig att kontakta Telia. Det kommer säkerligen att komma fram hos Telia förr eller senare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-14 18:38

Trots missen så har de faktiskt koll på logistiken i något av leden, kontaktar du dem inte själv så lär de snart kontakta dig. Om inte via kundtjänsten så via faktura....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-14 19:15

Behåll telefonerna och håll tummarna (och truten ;), vad har du att förlora? De lär ju knappast hitta bevis för du beställt två lurar.

Jag är till skillnad från övriga postare inte alls övertygad om att någon sitter och kontrollerar att du betalt för en och får två mobiler, min erfarenhet att vid sådana där "glitches" är det bara att ducka och hoppas på det bästa.

Sen kan ju folk resonera att det är minsann inte är etiskt men det är ju ett personligt val för dig.

Edit: Jag förutsätter att du är 100% på att du inte beställt två order alltså...

Du ska nog inte tro att du kommer att ha lyckan att få behålla en telefon kostnadsfritt. Den hittas nog av deras system på något sätt eftersom den rimligtvis ska betalas för - antingen via faktura, postförskott eller abbonemang. Ta kontakt med Telia, eller låt ditt ombud skicka tillbaka telefonen genom att du helt enkelt inte hämtar ut den från ombudet.

Vad jag förstår så är du dessutom skyldig (enligt lag) att ta kontakt med Telia. Om det sedan inte blir åtgärdat inom en rimlig tid (fråga mig inte var "rimlig tid" betyder i juridisk mening) så kan du nog behålla telefonen eftersom du har gjort ditt, så att säga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-15 07:56
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Du ska nog inte tro att du kommer att ha lyckan att få behålla en telefon kostnadsfritt. Den hittas nog av deras system på något sätt eftersom den rimligtvis ska betalas för - antingen via faktura, postförskott eller abbonemang. Ta kontakt med Telia, eller låt ditt ombud skicka tillbaka telefonen genom att du helt enkelt inte hämtar ut den från ombudet.

Vad jag förstår så är du dessutom skyldig (enligt lag) att ta kontakt med Telia. Om det sedan inte blir åtgärdat inom en rimlig tid (fråga mig inte var "rimlig tid" betyder i juridisk mening) så kan du nog behålla telefonen eftersom du har gjort ditt, så att säga.

Anektodiskt bevis är förvisso inget bevis men jag har jobbat på Telia kundtjänst för ett gäng år sedan och att telefoner getts ut men kontraktspapper försvunnit upp i rök (eller liknande) är inte alldeles ovanligt. Hade deras system varit vattentäta hade de knappast skickat ut något till att börja med, eller hur?

Telia har rätt att fakturera i efterhand.
Konsument 3 år och företag i 10 år.

fast bara sådant man faktiskt beställt.
skickar någon något till dig har du så vitt jag vet inte något ansvar att hantera det på något sätt alls.

jmf med vissa oseriösa postorderföretag, som försöker lura folk genom att skicka varor (naturmediciner, samlarmynt etc.) först och faktura sedan, utan att det finns ett avtal.
det är bara percy nilegård som får göra så...

Ursprungligen av gabriela:

jmf med vissa oseriösa postorderföretag, som försöker lura folk genom att skicka varor (naturmediciner, samlarmynt etc.) först och faktura sedan, utan att det finns ett avtal.
det är bara percy nilegård som får göra så...

njaa... det är mer komplicerat än så, skickar du inte tillbaka varorna (oftast fraktfritt) så ingår du i ett avtal... Så är det ibland, ibland så ingår du i en prenumeration om du "bara" betalar för den första produkten....

Man har vårdplikt. Dvs att om du får något om du inte har beställt är du ansvarig för varan. Telia kan ställa krav på att få tillbaka telefonen i samma skick som du fick den. Du kan eventuellt kräva betalt för lagring.

Och vill man inte att det ska komma ut, så är det kanske dumt att skriva om det på ett publikt forum - speciellt ett forum där Telia är medlemmar, och svarar i en del trådar ibland...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-15 07:45
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och vill man inte att det ska komma ut, så är det kanske dumt att skriva om det på ett publikt forum - speciellt ett forum där Telia är medlemmar, och svarar i en del trådar ibland...

Upplever du att hans publika profil kan knytas till en faktisk person (eller kundnummer och liknande?) hos Telia? Att göra en undersökning baserat på informationen i tråden lär om rutinerna inte redan görs kosta mer än telefonens värde.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-15 07:52
Ursprungligen av d99gnu:

Upplever du att hans publika profil kan knytas till en faktisk person (eller kundnummer och liknande?) hos Telia? Att göra en undersökning baserat på informationen i tråden lär om rutinerna inte redan görs kosta mer än telefonens värde.

Telia kan göra en polisanmälan och polisen kan begära ut uppgifter från forumet vilket vi i sådanna fall kommer tillmötesgå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-15 08:00
Ursprungligen av kainen:

Telia kan göra en polisanmälan och polisen kan begära ut uppgifter från forumet vilket vi i sådanna fall kommer tillmötesgå.

Vi får väl se, jag ser det inte som troligt att de skulle göra det eller att polisen skulle prioritera fallet.

Jag har ju ingen aning om personen har angett riktigt uppgifter till forumet heller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-15 07:44
Ursprungligen av pmarriott:

Man har vårdplikt. Dvs att om du får något om du inte har beställt är du ansvarig för varan. Telia kan ställa krav på att få tillbaka telefonen i samma skick som du fick den. Du kan eventuellt kräva betalt för lagring.

Det är inte alls den tolkning jag gör när jag läser om vårdplikt, har du en källa? Jag läser på Köplag - vård av varan, förvaring av vara, vårdplikt

Ursprungligen av d99gnu:

Det är inte alls den tolkning jag gör när jag läser om vårdplikt, har du en källa? Jag läser på Köplag - vård av varan, förvaring av vara, vårdplikt

Jag har ett parallellt exempel från en föreläsare i juridik på universitetet i Lund. Vederbörande hade fått tidningar hemskickade som han ej beställt. Han vägrade därmed betala fakturorna. Efter många turer gav sig tidningsförlaget och släppte betalningskravet. Föreläsaren hade dock haft vårdplikt för tidningarna varför han vägrade att på förlagets uppmaning att helt enkelt kasta tidningarna i pappersinsamlingen. Gick han muntligen med på detta kunde ju förlaget i efterhand kräva tidningarna åter i samma skick som de levererades alternativt få betalt för dem. Dessutom hade han ju varit tvungen att lagra dessa tidningar i flera månaders tid. Han krävde dessutom betalt för tiden det skulle ta honom att slänga tidningarna. Det hela slutade med att förlaget tvingades skicka en representant hem till föreläsaren för att hämta tidningarna, skriva på ett kvitto att man återtagit tidningarna i korrekt skick samt ersätta föreläsaren för lagring av tidningarna.

Det är svårt att ens försöka hävda god tro i fallet att man beställer 1 iPhone och får 2. Det är en annan femma om du beställer 500 skruvar och får levererat 510 st. Det man som mottagare kan hoppas på är att det aldrig upptäcks, men om det gör det får man nog snällt antingen returnera iPhone nr 2 eller betala den.
Samma sak gäller exempelvis din lön. Du är skyldig att kontrollera att din lön är korrekt utbetald och att återbetala om du har fått för mycket.

En gång i tiden beställde jag för företagets räkning en dator med bildskärm och skrivare. Leveransen försvann och efter ett par veckor skickades en ersättningsleverans. Flera månader senare dök så plötsligt den första leveransen upp. Jag tänkte så klart att leverantören säkert hör av sig inom kort när de får bekräftelse på att leveransen kommit fram och ställde undan grejorna i ett halvår. De hörde dock aldrig av sig, men först efter 6 månade vågade jag packa upp lådorna. Då tyckte vi att risken för upptäckt var förbi.

Senast redigerat 2010-09-15 09:41

Ja nu har du ju talat om detta för telia genom att skriva här i forumet. Riktigt korkat skulle jag vilja påstå

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-15 08:00

Skall bli kul att höra hur historien slutar oavsett, mycket spekulationer är det i luften

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-15 08:21

Min erfarenhet är att detta alltid upptäcks. Det handlar bara om hur lång tid det tar.
Sedan, tröttsam attityd det där med att kan man så ska man fuska.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-09-15 17:58
Ursprungligen av acke:

Sedan, tröttsam attityd det där med att kan man så ska man fuska.

Bra sagt acke!

  • Oregistrerad
  • 2010-09-15 08:33

Det har funnits flera såna här fall och de fall jag har tagit del av har alltid slutat med att misstaget uppdagats. Kan bli väldigt pinsamt och problematiskt för "köparen".. lite moral måste man väl ändå ha också?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-09-15 08:49

Telia har absolut ingen moral så jag hade behållit den tills de kontaktat mig. Oöppnad för säkerhets skull.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-15 08:59
Ursprungligen av CEk:

Telia har absolut ingen moral så jag hade behållit den tills de kontaktat mig. Oöppnad för säkerhets skull.

Två fel blir ett rätt? Knivskarpt tänkande.

Eftersom Telia är närvarande på 99.se känns det inte så troligt att du kommer undan... Undrar även om du inte kan åka dit för bedrägligt förfarande eftersom du uppenbarligen är medveten om att något blivit fel och låtit bli att meddela Telia om detta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-15 12:35

Off-topic men det är fascinerande att se hur majoriteten av inläggen här målar upp 99 som moralens och etikens högborg här i mångt och mycket. Det är knappast samma toner i diskussionerna om skatte-avdrag/företags diskussionerna, t.ex. "köpa på företaget" och andra frågor i lagens gråzoner

Ursprungligen av d99gnu:

Off-topic men det är fascinerande att se hur majoriteten av inläggen här målar upp 99 som moralens och etikens högborg här i mångt och mycket. Det är knappast samma toner i diskussionerna om skatte-avdrag/företags diskussionerna, t.ex. "köpa på företaget" och andra frågor i lagens gråzoner

Om det förekommer uppmuntran till brott i andra trådar, så tycker jag att det är bättre om du rapporterar de trådarna så att vi får vetskap om det, än att du skriver offtopic-inlägg om det här.

/Mod

Ursprungligen av d99gnu:

Off-topic men det är fascinerande att se hur majoriteten av inläggen här målar upp 99 som moralens och etikens högborg här i mångt och mycket. Det är knappast samma toner i diskussionerna om skatte-avdrag/företags diskussionerna, t.ex. "köpa på företaget" och andra frågor i lagens gråzoner

Jag tycker snarare tråden handlar om risk för upptäckt och konsekvenser än rätt/fel.

Ursprungligen av jahaja452:

Det är så att jag beställde en iphone 4 dagen då den släpptes och den har jag då fått för 3 veckor sedan. Men när jag haft den i en vecka dök ett nytt ordernummer upp i ett sms, dä tänkte jag inte så mycke på det och tänkte att det säkert blivit något fel och att dom aldrig skulle skicka en till telefon. Men i morse så fick jag ett sms med ett kollinummer där den är skickad från telia.

Nu är bara frågan vad man ska göra. Kanske man ska vänta och se om telia hör av sig eller om man har tur och får en till telefon Någon mer som fått två två telefoner?

Hej!

Jag heter Susanne och jobbar på Telias kundservice.

I ditt fall verkar det ha blivit ett fel i vårt ordersystem. Vi har uppföljning på alla sådana fel.
Den person som felaktigt mottar två leveranser kommer att bli kontaktad av vår Varusupport för att få en retursedel utskickad. Så kommer det även att bli i detta fall

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Jag har alltid gillat 99.se, men efter att ha läst den här tråden framstår 99.se som än mer seriöst med Telia som medlem. Coolt!!

LCR

Extremt OT men det skulle vara fantastiskt om Tele 2 kunde göra samma sak och kommentera alla negativa saker som tas upp om dom och iphone 4, så man får lite klarhet..

Bra Telia..

1
Bevaka tråden