Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför har kameran mindre field of view när man filmar?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-14 16:29

Har retat mig på en sak sen jag fick min nya iPhone 4, kameran ändrar sitt field of view när man bytar till filmläget. Se bifogad bild där det enda jag har gjort är att gå från kamera till video utan att flytta telefonen. Videon helt klart är mer inzoomad än den vanliga kameran. Varför?

  • Medlem
  • 2010-09-14 17:37

Gissning då jag inväntar släpp av vit 4:
En eventuell inbyggd anti-skakfunktion ger sådan effekt för att det skall finnas marginal för skak. Glaset kan då fortfarande var i centrum fast du egentligen skakar glaskanten "utanför" bild.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-14 18:01

Det är bara visningen på skärmen som är inzoomad. Dubbelklicka på skärmen så ser du det egentliga utsnittet. Dubbelklicka igen så ser du inzoomat utsnitt igen, men inget förändras I själva filmen. Varför? - säg det- bara irriterande att det är förvalt.

Ursprungligen av IngoX:

Det är bara visningen på skärmen som är inzoomad. Dubbelklicka på skärmen så ser du det egentliga utsnittet. Dubbelklicka igen så ser du inzoomat utsnitt igen, men inget förändras I själva filmen. Varför? - säg det- bara irriterande att det är förvalt.

Nej, det är INTE bara visningen som är inzoomad, jag har förklarat det förut, se bilderna i mitt förra inlägg.

Även om du zoomar ut med dubbelklick så är det en tydligt skillnad med sämre vidvinkel på videoläget. Det är enkelt att testa, zooma ut så du ser hela bilden och växla mellan filmläget och fotoläget.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-14 23:08
Ursprungligen av Adrian B:

Nej, det är INTE bara visningen som är inzoomad, jag har förklarat det förut, se bilderna i mitt förra inlägg.

Även om du zoomar ut med dubbelklick så är det en tydligt skillnad med sämre vidvinkel på videoläget. Det är enkelt att testa, zooma ut så du ser hela bilden och växla mellan filmläget och fotoläget.

Men kan det inte vara som DrDip sa om antiskak, att Apple har lämnat ett par pixlars marginal runt bilden för att via mjukvara minska vibrationer när man filmar? Låter inte alls omöjligt?

Jag har förresten notera att Kamera-appen numera kommer ihåg om man en gång zoomat ut, så man slipper dubbelklicka varje gång. Kanske var en förändring i iOS 4?

Ursprungligen av shandar:

Men kan det inte vara som DrDip sa om antiskak, att Apple har lämnat ett par pixlars marginal runt bilden för att via mjukvara minska vibrationer när man filmar? Låter inte alls omöjligt?

Det vore ju underbart om det var så och jag vill gärna tro att det är därför. Men jag tänker mig att det kanske snarare handlar om att de inte använder hela sensor för att de ändå inte behöver så mycket data och därmed påverkas då vidvinkeln.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-14 18:39
Ursprungligen av DrDip:

Gissning då jag inväntar släpp av vit 4:
En eventuell inbyggd anti-skakfunktion ger sådan effekt för att det skall finnas marginal för skak. Glaset kan då fortfarande var i centrum fast du egentligen skakar glaskanten "utanför" bild.

Bäst hittills! LOL

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-14 18:10
Ursprungligen av shandar:

Har retat mig på en sak sen jag fick min nya iPhone 4, kameran ändrar sitt field of view när man bytar till filmläget. Se bifogad bild där det enda jag har gjort är att gå från kamera till video utan att flytta telefonen. Videon helt klart är mer inzoomad än den vanliga kameran. Varför?

Det är lägre upplösning vid videoinspelning (720p). Lägre upplösning ser ju större ut på skärmen, och iPhone visar väl hur det sen ser ut vid eventuell fullskärmsuppspelning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-14 18:23

Den filmar i wide-format genom att jämfört med stillbild beskära i över och underkant. Men de har valt att i utgångsläge låta "sökaren" fylla hela skärmen vid filmning (slippa svart remsa uppe och nere). Precis som att du när du ser på en wide-film kan välja att zooma in och fylla hela skärmen.

Adrian, va fint! Jag hade egentligen samma fråga fast ställde den aldrig. Tur det! Men det är ju precis som du säger, dubbeltappa på skärmen när du filmar så ser du hela bredden. Inget är förlorat mer än på höjden. Kanon!

Ursprungligen av Rytterfalk:

Men det är ju precis som du säger, dubbeltappa på skärmen när du filmar så ser du hela bredden. Inget är förlorat mer än på höjden.

Fast det är ju förlorat på bredden också, om än bara lite, det var det jag försökte förklara

Denna bild visar vidvinkeln i kameraläge:

Jämför med denna bild som visar samma motiv men i videoläge:

Trots att jag zoomat ut (genom att dubbelklicka på skärmen) så är det INTE samma vidvinkel som vid kameraläget, eller hur?

Ursprungligen av Adrian B:

Fast det är ju förlorat på bredden också, om än bara lite, det var det jag försökte förklara

Jag läste för lite och för dåligt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-09-14 22:31

Intressant. Och vad bra jag fick lära mig att man måste dubbelklicka vid filmning för att kunna se hela bilden. Här lär man sig något nytt mest varje dag

  • Medlem
  • 2010-09-15 09:46

Mina gissningar roar vidare:

Det kan också vara ett utsnitt ur den fulla vidvinkeln vars pixeldimensioner är jämnt delbart med slutupplösningen för filmen. Jämnt delbart behåller fler detaljer.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-15 10:03

Så är det nog. Fast jag skulle säga:

et kan också vara ett utsnitt ur den fulla CCD'n vars pixeldimensioner är jämnt delbart med slutupplösningen för filmen.

Ursprungligen av DrDip:

Mina gissningar roar vidare:

Det kan också vara ett utsnitt ur den fulla vidvinkeln vars pixeldimensioner är jämnt delbart med slutupplösningen för filmen. Jämnt delbart behåller fler detaljer.

  • Medlem
  • 2010-09-15 11:10
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Så är det nog. Fast jag skulle säga:

et kan också vara ett utsnitt ur den fulla CCD'n vars pixeldimensioner är jämnt delbart med slutupplösningen för filmen.

Tack J C Maxwell, för det var så jag menade

Ursprungligen av DrDip:

Mina gissningar roar vidare:

Det kan också vara ett utsnitt ur den fulla vidvinkeln vars pixeldimensioner är jämnt delbart med slutupplösningen för filmen. Jämnt delbart behåller fler detaljer.

Det låter som en sund teori.

1
Bevaka tråden