Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med wifi efter uppgradering till iOS 4 på iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2010-08-02 21:06

Någon som känner igen följande och/eller har en lösning på lager?

Hårdvara:
iPhone 3g ca 2 år gammal, aldrig blivit jailbrakad, operatör Telia

Problem:
I början kunde man i 99 fall av 100 inte ansluta till nätverk ("Kan inte ansluta" eller liknande eller "Lösenordet är fel" även om det var korrekt). Numer så hittar den överhuvudtaget inga trådlösa nätverk. Har fungerat felfritt under nästan två års tid innan dess. Bluetooth och 3g fungerar.

Orsak?
Problemen började i och med uppgradering till ios 4. Även med 4.01 fortsätter problemen.

Lösningsförsök:
"Hård" omstart av telefonen.
Återställt nätverksinställningar.
Testat >20 olika nätverk som fungerar med annan telefon.
Återställt telefon i iTunes utan backup.

Verkar vara ett omfattande problem (exvis Apple - Support - Discussions - iOS4 on 3GS - No WiFi ...) men hittar inget här på 99.se.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-02 21:32
Ursprungligen av matda:

Någon som känner igen följande och/eller har en lösning på lager?

Hårdvara:
iPhone 3g ca 2 år gammal, aldrig blivit jailbrakad, operatör Telia

Problem:
I början kunde man i 99 fall av 100 inte ansluta till nätverk ("Kan inte ansluta" eller liknande eller "Lösenordet är fel" även om det var korrekt). Numer så hittar den överhuvudtaget inga trådlösa nätverk. Har fungerat felfritt under nästan två års tid innan dess. Bluetooth och 3g fungerar.

Orsak?
Problemen började i och med uppgradering till ios 4. Även med 4.01 fortsätter problemen.

Lösningsförsök:
"Hård" omstart av telefonen.
Återställt nätverksinställningar.
Testat >20 olika nätverk som fungerar med annan telefon.
Återställt telefon i iTunes utan backup.

Verkar vara ett omfattande problem (exvis Apple - Support - Discussions - iOS4 on 3GS - No WiFi ...) men hittar inget här på 99.se.

Har du återställt utan backup så finns det nog tyvärr inte mkt mer att göra.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2010-08-05 16:12

Uppdatering efter samtal med Telia-butik.

De menar (efter intern diskussion samt samtal till reperationsverkstaden);
-Felet är vanligt förekommande
-Felet beror på att telefonen är för långsam för uppdateringen
-Det går inte att backa uppdateringen
-"Lösningsalternativen" är att vänta på uppdatering från Apple eller jailbraka(!) (förutom total återställning vilket jag alltså redan provat).

Jag menar att felet inte enbart kan vara mjukvarurelaterat eftersom inte alla iPhone 3G drabbats (konstigt att ingen här på 99.se verkar ha samma fel). Däremot så utlöste uppdateringen felet. Eftersom kunden inte gjort något som går emot leverantörens hanteringsinstruktioner (inkl uppdateringen) så är det upp till återförsäljaren att lösa som en reklamation.

Till slut skickades telefonen in för undersökning/reperation. Återstår att se vad utfallet blir.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-08-05 16:20

Jag har liknande fel som du har men inte lika allvarligt. Min telefon kommer aldrig ihåg nätverken eller ser dem inte när jag vet att de är där. Måste in i inställningar varje gång för att markera nätverket. Räckvidden har blivit sämre. Hoppas på uppdatering snart så kanske man blir av med segheten också

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-08-15 12:03

Jag har exakt samma fel efter uppgradering till 4.01 4.02

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2010-08-30 07:40

Exakt samma här...

Förutom att den också har blivit extremt slö så har batteriförbrukningen ökat enormt.
Om jag lät min lur ligga på standby hemma utan att mickla med den alltför mycket (wifi, blåtand, push =avstängt) så klarade den ca 10 dygn. Nu klarar den endast 1,5 dygn!

Har verkligen inte alla 3G samma problem? - Man måste nog skilja på 3G och 3GS som dock verkar klara uppgraderingen betydligt bättre.

Att detta tillsammans har gjort luren i det närmsta oanvändbar, många appar kräver ju dessutom att ladda ner data via wifi och ej via 3g-nätet.

Hitintills verkar Apples nonchalanta lösning på problemet endast vara att köpa en iPhone 4, men kommer problemställningen då att upprepa sig när de släpper iPhone 5 och iPhone 6 o.s.v...?

(iPhone 3G, iOS 4.02)

Senast redigerat 2010-08-30 11:44
  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-30 11:25
Ursprungligen av Usling:

...Hitintills verkar Apples nonchalanta lösning på problemet endast vara att köpa en iPhone 4...

Nej, de har uttalat sig om att de jobbar på problemet...

Senast redigerat 2010-08-30 11:45
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2010-09-08 20:35

Skulle vara intressant att höra om någon fått wifi att fungera i och med 4.1?

Min telefon är efter över en månad fortfarande på lagning hos Telia, enligt uppgift utan att de har gjort någonting överhuvudtaget åt den. Jag kan skriva långt om Telias fantastiska brist på service, men det är ju som det är. Efter att inte varit kund på flera år så var jag ju tvungen när iPhone kom - och varje kontakt jag haft med dem har de klantat till det.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2010-09-16 21:47

För information så blev telefonen utbytt kostnadsfritt efter lite över en månad. Oklart exakt vad felet var, men tydligen gick det inte att laga.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-16 22:21
Ursprungligen av matda:

För information så blev telefonen utbytt kostnadsfritt efter lite över en månad. Oklart exakt vad felet var, men tydligen gick det inte att laga.

Fast den var två år gammal?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-09-16 23:43
Ursprungligen av matda:

För information så blev telefonen utbytt kostnadsfritt efter lite över en månad. Oklart exakt vad felet var, men tydligen gick det inte att laga.

Serriöst?
Vad fick du tillbaka?
En refurbished (aka begangnad) telefon eller fick du en ny?
Låter lite konstigt att du fått den utbytt för en mjukvaro bugg lixom.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2010-09-18 18:17

De nämnde aldrig om den var refurbished. Ser ny ut, men jag tycker inte batteritiden verkar som ny.

Uppenbarligen var det ju inte enbart ett mjukvarufel. På nåt ställe spekuleras om 4.0 på något sätt bränt nätverkskortet. Garantin hade som sagt gått ut, men jag hävdade återförsäljarens ansvar. Verkar som Apple bytt den på "goodwill".

1
Bevaka tråden