Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Riktig upplåsning" på jailbreakad lur

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är så att jag köpte en iPhone 4 med kontantkort från 3, och är väl en av de få lyckliga som efter många om och men samt diverse undanflykter och lögner fått den leverad

Tanken var att låsa upp den och sedan använda den med mitt Telia-abbonemang. Upplåsning beställdes och pengar drogs från mitt kontantkort. Så långt är allt frid och fröjd.

Däremot har jag inte ännu fått något meddelande i iTunes om att min telefon har blivit upplåst. Jag har fått lite olika besked om hur länge det ska ta, allt från en dag till flera veckor. Det har gått snart 3 veckor sedan jag beställde, och jag har för ett tag sedan fått en bekräftelse på papper från 3.

Eftersom jag satt med en kass Windowsmobil var jag angelägen om att få igång iPhonen med Telia, så jag jailbreakade den, något som fungerade alldeles ypperligt.

Det jag nu funderar på är om det kommer upp något meddelande när upplåsningen är klar från apples sida, då telefonen redan är "upplåst" via Ultrasn0w. Någon som vet?

Jag pratade med 3, och de sa att jag skulle återställa den för att se om meddelandet skulle komma då. Vad jag förstår så går det inte återställa den till 4.01 längre utan det blir uppgradering till 4.02 som gäller. Har jag uppfattat det rätt?

Iofs har jag sparat SHSH så det är inte helt kört att backa, men jag vill helst slippa strula med det eftersom jag inte känner mig helt säker på processen och vill inte riskera att sabba telefonen. Man har ju insett fördelarna med jailbreak så det känns tråkigt att släppa det nu.

Egentligen är det väl så att jag bara nu vill ha bekräftat att 3 gjort sin del av avtalet, något jag betvivlar efter den mycket tråkiga erfarenheten jag fått av dem de senaste veckorna.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-08-28 13:13

Processen är enkel och du ska återställa telefonen för att få den upplåst
Upplåsningen verkar installeras vid aktiveringen (anslut till itunes för att aktivera)

Och har du inte valt att i iTunes ladda hem 4.02 så ska den gamla finnas kvar där. Förutsatt att du tagit hem den tidigare. Annars borde den finnas att få tag på nätet.

Men kommer det funka att återställa 4.01, vad jag förstår har Apple slutat signera den versionen nu?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-28 13:25
Ursprungligen av carpelux:

Men kommer det funka att återställa 4.01, vad jag förstår har Apple slutat signera den versionen nu?

Om du har sparat dina SHSH för 4.0.1 så går det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-28 13:29
Ursprungligen av carpelux:

Det är så att jag köpte en iPhone 4 med kontantkort från 3, och är väl en av de få lyckliga som efter många om och men samt diverse undanflykter och lögner fått den leverad

Lyckost! Jag beställde samma dag de släppte den med löfte om att få en vid nästa leverans den 12/8. Ännu inte ett spår, suck...

Jo, SHSH är sparat så den vägen finns ju. Grejen är ju att då frågar man inte Apples servrar, och frågan är ju om upplåsningen skickas till luren då.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-28 13:43
Ursprungligen av carpelux:

Jo, SHSH är sparat så den vägen finns ju. Grejen är ju att då frågar man inte Apples servrar, och frågan är ju om upplåsningen skickas till luren då.

Du ska inte behöva återställa för att upplåsningen ska slå igenom.

Ok, jag får väl helt enkelt avvakta ett tag och se om det dyker upp något i iTunes.
Jag orkar inte krångla med återställning / nergradering / ny JB just nu,
Tack för alla svar!

Hur märker man att telefonen blir upplåst? Dyker det upp någon ruta i iTunes när telefonen kopplas in? Har gjort det i några dagar nu men inget händer, skulle ta max en vecka sa dem på Tre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-02 10:56

cewers, du får upp en bild (låser du upp en Telialur så är sannolikheten stor att texten är på Spanska - fråga mig inte varför

Iaf tidigare vard det så att en Tre-upplåsning gick igenom via en vanlig synk, emedan en upplåsning från Telia krävde återställning.

En lite uppdatering såhär 4 veckor efter det jag beställt upplåsning.

Inget har hänt, jag har synkat och synkat men ingen Gratulationsruta dök upp.
Jag ville inte återställa den till 4.02 eftersom det ju inte skulle gå att jailbreaka och låsa upp den med ultrasn0w då.

Nu när det blev aktuellt med 4.1 tänkte jag testa att avinstallera ultrasn0w och göra en synk med den i "låst" läge. Då blev det ett annan resultat, jag fick upp "Anslut till Itunes" i telefonen och när jag synkade om den dök gratulationsrutan upp. Tydligen görs inte testen om telefonen är upplåst.

Så nu när telefonen är officiellt upplåst behöver jag inte bekymra mig om att spara det gamla basebandet, utan nu körs uppdateringen till 4.1 för fullt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-09 15:43

och lyckan att inte behöva bry sig om basebandet är total

Nu är min upplåst och jag fick det efterlängtade meddelandet i iTunes. Dock får jag "Ingen service" när jag sätter in det nya kortet... Några tips?

Ursprungligen av h.cewers:

Nu är min upplåst och jag fick det efterlängtade meddelandet i iTunes. Dock får jag "Ingen service" när jag sätter in det nya kortet... Några tips?

Om du använder en annan operatör så dubbelkolla att de har aktiverat ditt nya microsim

Ursprungligen av xilverswe:

Om du använder en annan operatör så dubbelkolla att de har aktiverat ditt nya microsim

Japp, det är aktiverat.

När telefonen startar om med det nya sim-kortet står det: "Avvaktar aktivering - Detta kan ta ett litet tag."
Har haft den på hela natten, utan att något har hänt.

Svar på mina egna frågor: Chattade med Telenor, och efter en om-aktivering av kortet gick det igång.
Så... testa det om ni inte får igång ert nya SIM-kort.

Tog 2 veckor och sex dagar att få igenom upplåsningen av min 3 lur med kontantkort. Om någon undrar. Skönt att slippa JB.

Ursprungligen av Arch@ngel:

Tog 2 veckor och sex dagar att få igenom upplåsningen av min 3 lur med kontantkort. Om någon undrar. Skönt att slippa JB.

Tog nog ungefär samma för mig. Jag kopplade in min iPhone dagligen i hopp om att den skulle låsas upp. När jag fått brevet av 3 gjorde jag samma sak, utan framgång. Efter en återställning blev den upplåst.
Om man orkar föreslår jag att man testar att återställa telefonen efter kanske en vecka, man behöver ju inte vänta på brevet från operatören.

Kanske läge att bryta ut några inlägg till en egen tråd som bara handlar om riktig upplåsning.

1
Bevaka tråden