Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga Telia

Tråden skapades och har fått 658 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-28 11:11

Kan man köpa upplåsning med checken?

Ursprungligen av djdisc:

Kan man köpa upplåsning med checken?

Den information som har gått ut till butikerna säger att värdechecken endast kan användas till varor. Det är således inte möjligt att nyttja den för upplåsning av en telefon.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Senast redigerat 2010-09-29 11:52

Jag använder i princip bara wifi för surf på min iPhone. Jag har Prata på och Mobilsurf Bas. Idag fick jag en räkning där Telia vill ha 111:- för 5,58 Mb! Hur det går ihop med 9:- om dagen är, hrm:mad:, lite svårt att förstå. Det måste vara tappad kontakt med wifi som har resulterat i det här. Hur som helst är det ju helt absurt.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jag använder i princip bara wifi för surf på min iPhone. Jag har Prata på och Mobilsurf Bas. Idag fick jag en räkning där Telia vill ha 111:- för 5,58 Mb! Hur det går ihop med 9:- om dagen är, hrm:mad:, lite svårt att förstå. Det måste vara tappad kontakt med wifi som har resulterat i det här. Hur som helst är det ju helt absurt.

Köp till det billigaste datapaketet då. Du har ju gått med på detta.

Vad har jag gått med på? Jag vill ju bara använda 3G vid enstaka tillfällen. Det är meningen att det ska kosta mindre än det billigaste datapaketet. Jag kan surfa sju hela dygn hur många megabytes som helst för 63:- , vilket jag klarar mig med. Jag kan inte ens påminna mig att jag frivilligt har använt mig av 3G-surf under den debiterade månaden. Det handlar om 5,58 Mb.. Ingen annan månad har detta inträffat så något skumt är det. Plus att det är fullständigt absurt att det kostar 111 spänn.

275 Mb har passerat via 3G på ett halvår. Använde några dagar i somras och det blev ju billigare än de här ofrivilliga [5,58] -> det är ju ingenting..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-10-28 22:46
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Vad har jag gått med på? Jag vill ju bara använda 3G vid enstaka tillfällen. Det är meningen att det ska kosta mindre än det billigaste datapaketet. Jag kan surfa sju hela dygn hur många megabytes som helst för 63:- , vilket jag klarar mig med. Jag kan inte ens påminna mig att jag frivilligt har använt mig av 3G-surf under den debiterade månaden. Det handlar om 5,58 Mb.. Ingen annan månad har detta inträffat så något skumt är det. Plus att det är fullständigt absurt att det kostar 111 spänn.

275 Mb har passerat via 3G på ett halvår. Använde några dagar i somras och det blev ju billigare än de här ofrivilliga [5,58] -> det är ju ingenting..

Om du tycker att du har fått en felaktig faktura är det väl bättre att ringa och diskutera detta med Telia direkt.

Ursprungligen av kenjon:

Om du tycker att du har fått en felaktig faktura är det väl bättre att ringa och diskutera detta med Telia direkt.

Jo, jag ringde direkt. Grejen är att det är precis så här Telia vill att Mobil Bas ska se ut. några kB varje dag så kan de fakturera maximalt (allra helst den extrema datamängden 450 kB, som kostar 8,99:- ). Jag trodde att jag hade koll på hur mycket trafik som använts. Det har som sagt inte hänt mycket sen jag gick över till den här abbonemangstypen. De första räkningarna var precis som jag förväntade mig. Och så var det lite 9-kronorsdagar i sommar. Men att det nu plötsligt har dragit iväg. Trots att jag aldrig använder surf via 3G är ju väldigt irriterande. Såg nu att jag har dessutom nästa exakt samma användning för nästa månad samma löjeväckande och retsamma [5,59 Mb].

Det känns inte alls bra det här även om det inte handlar om några jättesummor.
Jag har inte på autopush för mail. Och jag kopplar bara upp mig när jag har wifi. Det är något som puttrar på några kilobyte om dagen. Vet inte vad det är för magisk datatrafik som jag ska betala guldpriser för??

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jag kan surfa sju hela dygn hur många megabytes som helst för 63:- , vilket jag klarar mig med.

När du använder dygnsavgiften på 9kr per minut så får du max 0,5 GB innan din hastighet begränsas per automatik. Dessutom är din hastighet redan från början begränsad till 1Mbit/s istället för de 6Mbit/s som annars erbjuds. Det framgår tydligt på Surfa i mobilen - Mobil telefoni - Privat - Telia.se. Lägger du till 6 kr så behöver du inte oroa dig för att kostnaderna ska rusa iväg, och du får en datamängd på 1 GB varje månad.

Dessutom får jag en känsla av att du har missat att det handlar om per påbörjat dygn. Framgår inte hos Telia att 9kr/dygn är satt per avslutad 24-timmars period, vilket man får intrycket av när du säger "jag kan surfa sju hela dygn [..]".

Du får ursäkta mig, men det här verkar vara mer av princip snarare än någonting annat. I alla fall så länge som du säger att du klarar dig bra med att surfa 7 dygn på en månad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-30 16:09
Ursprungligen av Einar Lindgren:

...Jag kan surfa sju hela dygn hur många megabytes som helst för 63:- , vilket jag klarar mig med. Jag kan inte ens påminna mig att jag frivilligt har använt mig av 3G-surf under den debiterade månaden...

iPhone är byggd för data-trafik. Det är inte bara web-surfning som drar data, utan lite allt möjligt.

Jag rekommenderar att du betalar sex kronor till per månad (69:-) och skaffar "Mobilsurf". Då kan du surfa 1GB per månad utan att planera om du ska slå på eller av datatrafiken. 1GB tycker jag räcker utmärkt om man inte storsurfar eller kollar video eller så.

Ursprungligen av pesc:

Jag rekommenderar att du betalar sex kronor till per månad (69:-) och skaffar "Mobilsurf". Då kan du surfa 1GB per månad utan att planera om du ska slå på eller av datatrafiken. 1GB tycker jag räcker utmärkt om man inte storsurfar eller kollar video eller så.

Det räcker gott och väl för de flesta utav oss och framförallt så dyker det inte upp några spännande avgifter om man överskrider gränsen utan hastigheten stryps bara vilket jag tycker är en bra deal.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-30 23:42
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jag använder i princip bara wifi för surf på min iPhone. Jag har Prata på och Mobilsurf Bas. Idag fick jag en räkning där Telia vill ha 111:- för 5,58 Mb! Hur det går ihop med 9:- om dagen är, hrm:mad:, lite svårt att förstå. Det måste vara tappad kontakt med wifi som har resulterat i det här. Hur som helst är det ju helt absurt.

När du hoppat mellan wifi-nät så har det förmodligen funnits små, korta luckor där telefonen kört på 3g-nätet innan den hoppat på wifi igen.

Jag rekommenderar också ett surfpaket för 69kr, inte för att det blir dyrare för dig att köra ditt race, men för att det är förbannat bekvämt att slippa bry sig, och ägna energi på att hålla reda på om det är wifi eller 3g.

Allt har ett pris, du väljer själv om du vill betala med tid eller pengar.

Ursprungligen av IllerG:

Dags att du börjar använda cellular data inställningen

Hittade den knappen häromdan.. (OFF) det är alltså det som är "räddningen"?

Jag förstår mycket väl att det är per dygn. Men jag hade räknat med att det inte skulle behövas så mycket 3G-datatrafik för mig just nu då jag har tillgång till wifi på de platser jag befinner mig 90% av min tid. Därmed så var det alltså tänkt att jag klarar mig på betydligt mindre än 63:-, eller 7 dygn. Jag behöver bara 3G något eller några enstaka dygn. Ni ser ju själva vilka datamängder det rör sig om. Under 6Mb=Jag använder wifi hela tiden. Där kommer jag med all säkerhet upp i 1GB per månad eller mer.

Och nej, det handlar inte om någon princip. Även om det är fjuttiga datamängder som det handlar om. Jag trodde som sagt att jag hade koll på hur mycket data som strömmar till och från mobilen. Det handlar om mycket små mängder per dag som har genererat dessa 5 och en halv Mb (ursäkta att jag tjatar men jag fattar faktiskt inte riktigt när mobilen skickar /tar emot dessa bytes). Frågan är om det funkar att köra med Bassurf och stänga av Mobildata i inställningar?

Det konstiga är ju också att det fungerade som jag förväntade mig de första månaderna. Någon enstaka 9-kronorsdag /resten data-nivåer på byte-nivå, vilket betyder långt under 63 eller 69:- Det är antagligen något med iOS4 som har öppnat för den här rusningstrafiken..:)

Senast redigerat 2010-10-30 17:13
  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-30 17:13
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jag förstår mycket väl att det är per dygn. Men jag hade räknat med att det inte skulle behövas så mycket 3G-datatrafik för mig just nu då jag har tillgång till wifi på de platser jag befinner mig 90% av min tid. Därmed så var det alltså tänkt att jag klarar mig på betydligt mindre än 63:-, eller 7 dygn. Jag behöver bara 3G något eller några enstaka dygn. Ni ser ju själva vilka datamängder det rör sig om. Under 6Mb=Jag använder wifi hela tiden. Där kommer jag säkert upp i 1GB eller mer så att säga.

Och nej, det handlar inte om någon princip. Även om det är fjuttiga datamängder som det handlar om. Jag trodde som sagt att jag hade koll på hur mycket data som strömmar till och från mobilen. Det handlar om mycket små mängder per dag som har genererat dessa 5 och en halv Mb (ursäkta att jag tjatar men jag fattar faktiskt inte riktigt när mobilen skickar /tar emot dessa bytes). Frågan är om det funkar att köra med Bassurf och stänga av Mobildata i inställningar?

Det konstiga är ju också att det fungerade som jag förväntade mig de första månaderna. Någon enstaka 9-kronorsdag /resten data-nivåer på byte-nivå, vilket betyder långt under 63 eller 69:- Det är antagligen något med iOS4 som har öppnat för den här rusningstrafiken..:)

iPhone är en smartphone, vilket innebär att det skickas och tas emot data hela tiden i olika program o.s.v.

Om du inte vill använda den som en smartphone får du isåfall stänga av data om 69kr/mån slår dig på knäna.

Ursprungligen av zappee:

iPhone är en smartphone, vilket innebär att det skickas och tas emot data hela tiden i olika program o.s.v.

Om du inte vill använda den som en smartphone får du isåfall stänga av data om 69kr/mån slår dig på knäna.

Jag använder den som en Smartphone®. Den är ju klistrad vid wifi-nätverk hela dagarna (minst 1GB). Javisst, jag är på budgetläge här. Frågan som återstår i vilket fall som helst. Går det att använda Telia Bassurf över huvud taget utan att spränga 69kronorsvallen med råge, trots att man är mycket medveten om var och hur mobilen är uppkopplad?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-30 18:20
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jag använder den som en Smartphone®. Den är ju klistrad vid wifi-nätverk hela dagarna (minst 1GB). Javisst, jag är på budgetläge här. Frågan som återstår i vilket fall som helst. Går det att använda Telia Bassurf över huvud taget utan att spränga 69kronorsvallen med råge, trots att man är mycket medveten om var och hur mobilen är uppkopplad?

Beror på vad du gör med telefonen, använder du den inte och inte har några program igång så lär den inte dra någon data.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-10-30 21:24

Det finns ett smidigt program på AppStore som heter Data Man. Det håller koll på hur mycket data du använder, och du kan ställa gränser per dag, vecka eller månad. Kostar 7 kr. Den separerar även WiFi från mobildata.
Klart värt pengarna IMHO. Det är ju en engångskostnad.

Hej Telia!

Vad kostar det att köpa en iPhone 4 på 16 resp 32 gb rakt av utan att binda sig till ett abonnemang hos er?

Ursprungligen av theplague:

Hej Telia!

Vad kostar det att köpa en iPhone 4 på 16 resp 32 gb rakt av utan att binda sig till ett abonnemang hos er?

Hej!

Mitt namn är Kristoffer Gustafsson och jag jobbar på Telias Kundservice.

Osäker på om 99.se godkänner att vi operatörer lägger ut prisuppgifter och gör "reklam" för våra varor men i och med att det är en direkt fråga ställd till oss på Telia i den här tråden som trots allt heter "Fråga Telia" så får jag anta att det är helt okej.

En iPhone 4 16 GB kostar 6195 kronor och en 32 GB kostar 7295 kronor utan abonnemang och bindningstid.

Med vänlig hälsning
Kristoffer Gustafsson, Telia Kundservice

Ursprungligen av theplague:

...köpa en iPhone 4 på 16 resp 32 gb rakt av utan att binda sig till ett abonnemang hos er?

Ursprungligen av Telia Kundservice:

...En iPhone 4 16 GB kostar 6195 kronor och en 32 GB kostar 7295 kronor utan abonnemang och bindningstid....

Macoteket säljer Telia-låsta utan abonnemang för 5995 resp 6995, så du sparar ett par hundralappar om du handlar där i stället.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Macoteket säljer Telia-låsta utan abonnemang för 5995 resp 6995, så du sparar ett par hundralappar om du handlar där i stället.

Men Telia säger "utan abb och utan bindningstid". I så fall är den kanske inte låst till Teila,
för är den det, så är det ju 1 år - vilket jag kallar "bindningstid". Jag köpte min 16 på Telia i butiken för 5995:- kontant men låst till Telia.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-04 07:19
Ursprungligen av adress@mac:

Men Telia säger "utan abb och utan bindningstid". I så fall är den kanske inte låst till Teila,
för är den det, så är det ju 1 år - vilket jag kallar "bindningstid". Jag köpte min 16 på Telia i butiken för 5995:- kontant men låst till Telia.

Ska du ha olåst är den t.om. billigare i UK. Leveranstiden är nere på under en vecka också.

Tack till er båda!

Den är låst till Telia. Det säljs inga olåsta telefoner via officiella källor i sverige som inte är gråimport ( = hutlösa priser).

Hej Telia!

Hur lång tid tar det innan iTunes häver operatörslåset efter att er butikspersonal sagt att upplåsningen har gått igenom?

Jag var inne i er butik idag och den oerhört hjälpsamma personalen knappade in IMEI-numret i något system och sa sedan att det gick.

Tobias Schelin

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-02-20 17:25
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Hej Telia!

Hur lång tid tar det innan iTunes häver operatörslåset efter att er butikspersonal sagt att upplåsningen har gått igenom?

Jag var inne i er butik idag och den oerhört hjälpsamma personalen knappade in IMEI-numret i något system och sa sedan att det gick.

Tobias Schelin

Jag gjorde samma sak med min gamla 3G för några månader sedan. Betalade, de låste upp den, gick hem och synkade den mot iTunes som hade en uppdatering åt den och sedan var den olåst Det tog kanske 30min från att jag lämnade butiken tills att jag var hemma och synkade.

Ursprungligen av Drakfot:

Jag gjorde samma sak med min gamla 3G för några månader sedan. Betalade, de låste upp den, gick hem och synkade den mot iTunes som hade en uppdatering åt den och sedan var den olåst Det tog kanske 30min från att jag lämnade butiken tills att jag var hemma och synkade.

OK. Konstigt. Jag får inga nya uppdateringar eller något annat liv från iTunes vad gäller carrier lock.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-21 00:33
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Hej Telia!

Hur lång tid tar det innan iTunes häver operatörslåset efter att er butikspersonal sagt att upplåsningen har gått igenom?

Jag var inne i er butik idag och den oerhört hjälpsamma personalen knappade in IMEI-numret i något system och sa sedan att det gick.

Tobias Schelin

Har inte detta varit upp typ hundra tusen gånger?

Ingen kan svara exakt på hur långt tid det tar, bara att synka tills det kommer upp.

Ursprungligen av zappee:

Har inte detta varit upp typ hundra tusen gånger?

Ingen kan svara exakt på hur långt tid det tar, bara att synka tills det kommer upp.

Håller med - allt för många gånger. 1 timme - 2 dagar - Telia kan INTE svara på det. Avvakta och se meddelandet "Grattis din telefon är nu....."

Meddelandet i iTunes kom aldrig, men telefonen verkar vara upplåst. Mitt Telenor fungerar i den nu.

Bevaka tråden