Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iPhone 4 (Tele2) tappar hela tiden 3G täckning!

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,
som tidigare Tre kund har jag nu byt till Tele2 för att de hade en iPhone4 utan väntetid. Företaget betalar tänkte jag och trodde att teckning i mitt område (jag pendlar mellan Vaxholm och innestan) skulle inte vara ett problem. Fel!

Kan nån förklara mig varför min iPhone 4 hoppar ner till gprs hela tiden? Och stannar där tills jag rebootar den? Efter reboot har jag bra 3G en stund tills den droppar utan anledning igen. Vanlig teckning är inte heller fantastiskt, mest 2 bars mindre än Tre tror jag.

Som det är nu är mobil internet oanvändbar för mig och Tele2's kundtjänst bara vill att jag sätter mitt sim i ett annat telefon - hur lätt är det att hittar en iphone med tele2 bara så där...

Grrrr,
Andreas Pardeike

Jag kan bara hålla med. Rör mig i Stockholms innerstad och har samma problem med 3G. Täckningen ligger dock högre än två bars. Har abbonemanget med "upp" till 10 mbit, har som Max fått 1 mbit med bredbandskollen, har testat tunt i hela stan och ligger vanligtvis runt 0,3-0,5 ner. Har alltid snabbare upp konstigt nog. Värdelöst.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-06 18:38
Ursprungligen av pardeike:

Hej,
som tidigare Tre kund har jag nu byt till Tele2 för att de hade en iPhone4 utan väntetid. Företaget betalar tänkte jag och trodde att teckning i mitt område (jag pendlar mellan Vaxholm och innestan) skulle inte vara ett problem. Fel!

Kan nån förklara mig varför min iPhone 4 hoppar ner till gprs hela tiden? Och stannar där tills jag rebootar den? Efter reboot har jag bra 3G en stund tills den droppar utan anledning igen. Vanlig teckning är inte heller fantastiskt, mest 2 bars mindre än Tre tror jag.

Som det är nu är mobil internet oanvändbar för mig och Tele2's kundtjänst bara vill att jag sätter mitt sim i ett annat telefon - hur lätt är det att hittar en iphone med tele2 bara så där...

Grrrr,
Andreas Pardeike

Du kan ju testa i vilken telefon som helst. Även med ett annat simkort.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-09-06 18:57
Ursprungligen av zappee:

Du kan ju testa i vilken telefon som helst. Även med ett annat simkort.

Det måste ju bli med ett annat SIMkort eftersom han har microSIM.
Nu hade ju Tele2 sagt att han skulle testa sitt SIM i en annan telefon, och då är det ju inte så lätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-06 19:49
Ursprungligen av kenjon:

Det måste ju bli med ett annat SIMkort eftersom han har microSIM.
Nu hade ju Tele2 sagt att han skulle testa sitt SIM i en annan telefon, och då är det ju inte så lätt.

Nej, det kan bli lite svårt att hitta microsim-telefon.

Att testa med ett annat sim i telefonen kan utesluta vissa delar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-06 21:39

Det är inga problem att köra in micro-SIMet i de Nokia-telefoner som jag har i alla fall (öppen SIM-hållare under batteriet med en metallbygel ovanför). Man bara lägger SIM-kortet rätt i hållaren och låser fixerar den med bygeln. Har kört så flera gånger.

Det är ju värre om SIM-hållaren är av slide-in typ eller så...

Mitt micro-SIM satt i en plastbit av samma storlek som ett normalstort SIM. Tror inte det skulle vara några problem att trycka tillbaka micro-SIMet i den om man skulle vilja prova.

Jag upplever också ganska ofta att 3G försvinner på mina ip4 med tele2. Ofta i stockholms innerstad. Jag tror dock att detta har lite med telefonen att göra, det är väl tele2 som snålat lite med sin täckning. Jag upplevde inte detta som ett problem förr med tele2 då jag inte hade 3G, men nu märker man det mkt. Stått på slussen och mitt i humlegården utan 3G, men oftast är det inomhus som det oftast försvinner. Jaja, vad kan man göra? har kontrakt i 24 mån, kan bara hoppas att de bygger ut sitt nät under denna tid. Jag har bra täckning hemma vilket är skönt i alla fall.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-07 12:38

Jag tycker också det är något skumt med 3G-täckningen. På min förra (UK-köpta) iPhone 4 så hade jag perfekt 3G-anslutning med Tele2. På precis samma områden med min Tele2-köpta iPhone 4 så hoppar den ner till Gprs nu.

Så antingen är telefonen sämre, Tele2 något problem med 3G eller så är det något med operatörsinställningarna som spökar... Skall försöka låna tillbaka min gamla iPhone 4 för att se om det är någon skillnad sida vid sida.

Har ni provat att välja "Sweden 3G" som operatör istället för Auto? Kommer inte ihåg, men kanske var det så jag hade min förra telefon inställd (den hoppar på vanliga GSM-nätet när 3G saknas ändå, men den verkar välja 3G-nätet i större omfattning om man väljer Sweden 3G manuellt, eller också är det bara inbillning..)

Senast redigerat 2010-09-07 13:07

Jag har en UK-köpt iPhone 4 och kör Tele 2. Jag har att om jag inte har 3G-täckning när jag börjar ett samtal och telefonen sedan hittar 3G-nät så bryts samtalet. Rätt irriterande. Har Tele2:s IPCC/operatörsinställningar.
I centrala Göteborg.

Ursprungligen av Melker Lindström:

Jag har en UK-köpt iPhone 4 och kör Tele 2. Jag har att om jag inte har 3G-täckning när jag börjar ett samtal och telefonen sedan hittar 3G-nät så bryts samtalet. Rätt irriterande. Har Tele2:s IPCC/operatörsinställningar.
I centrala Göteborg.

Jag hade samma problem med min 3g som jag hade innan. Inte upplevt samma problem med 4:an. Jag stängde av 3g när jag ringde viktiga samtal ibland. Kändes inte så 2010

Ringde en kille från Tele2 idag och ville sälja på mig något nytt abb. Passade på att spy lite galla ( på ett trevligt sätt).

Hans svar på 3g frågan var.. - Jo ,det är så där i STHLM.. Men ingen annan stans.

Hans svar på frågan om hastigheten var.. -höhöh det är väll all med nya iPhones 4 som surfar hela tiden så då går det långsamt.

Suck och stön och så vidare.

Igår kollade jag operatörs-inställningar. Fick en uppdatering för några dagar sen och trodde att det skulle fixa problemet. Då står det surf.tele2.se istället för internet.tele2.se - jag har bytt tillbaka till internet.tele2.se och mon subjektiva upplevelse är att det blir mindre gprs nu. Dessutom byter telefonen *lite* snabbare till 3G när jag lämna ett område med dålig teckning (fortfarande jätteseg jämfört med Tre, som t.ex i Alvik finns en blind spot när mN åker över Tranebergsbron och då har jag 3G redan mitt på bron men med Tele2 tar det till Kristineberg och längre).

Nu undrar jag om vilka inställningar är aktuella och vilka är mest användbar ...

Ursprungligen av pardeike:

Igår kollade jag operatörs-inställningar. Fick en uppdatering för några dagar sen och trodde att det skulle fixa problemet. Då står det surf.tele2.se istället för internet.tele2.se - jag har bytt tillbaka till internet.tele2.se och mon subjektiva upplevelse är att det blir mindre gprs nu. Dessutom byter telefonen *lite* snabbare till 3G när jag lämna ett område med dålig teckning (fortfarande jätteseg jämfört med Tre, som t.ex i Alvik finns en blind spot när mN åker över Tranebergsbron och då har jag 3G redan mitt på bron men med Tele2 tar det till Kristineberg och längre).

Nu undrar jag om vilka inställningar är aktuella och vilka är mest användbar ...

Vad du har för APN påverkar inte samtalsdelen, endast data.

Att APN är bara för data vet jag också. Men det var mitt huvudproblem i början av tråden. Intressant nog håller jag med med de som säger att data nät byte avbryter pågående samtal hos Tele2 men alldrig hos Tre - inte så konstig för att Tre har bara 3G och inget annat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-09 08:25

Min syster har en iPhone 4 på Tele2 i centrala Göteborg och upplever tappade samtal samt att när 3G tappas så kommer den inte tillbaka om man inte startar om. Störande grejer.

Jag har tre på en iPhone 3GS och allt fungerar bra i samma områden, har bara tappat samtal jag haft med henne och aldrig någonsin tidigare.

Jag hoppas verkligen att tele2 kan lösa detta problem för sina kunder för jag planerade att byta till dem när nästa telefon kommer.

Ni som har problem med Tele2 och iPhone 4, är ni säkra på att den är äkta? Sålde piratkopierade Iphone till Tele2 - DiSe

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-10 12:57
Ursprungligen av pmarriott:

Ni som har problem med Tele2 och iPhone 4, är ni säkra på att den är äkta? Sålde piratkopierade Iphone till Tele2 - DiSe

Haha... Ja, jag är säker på att den är äkta. Än så länge har jag inte hört talas om några "äkta" kopior av iPhone (dvs, som fungerar som en iPhone och inte bara ser ut som en).

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-05 09:19

Hade också Tele2 innan, bytte till Tre efter 2 dagar.
http://www.99.se/1936115-post30.html - mina upplevelser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-18 09:24

Jag är fullständigt bedrövad över min iPhone 4 täckning med Tele2. Mina 10+ kollegor har samma problem.

Det gäller framförallt 3G men också vanlig GSM. Jag har mitt kontor på Kungsgatan mitt i centrala Stockholm - där måste vi stå nära väggen ut mot Kungsgatan för att vara säker på att ha 3G-täckning. Längre in i kontoret, typ 20 meter bort kan vi glömma 3G och GSM bryts titt som tätt.

Där jag bor, ungefär lika centralt, är problemet detsamma. Jag måste befinna mig nära fönstren ut mot gatan för 3G. Längre in i våningen kan jag glömma 3G och har tur om samtalen inte bryts.

Det är så förbannat uselt år 2011.

Jag har Glocalnet vilket lånat sitt nät av Telenor. Jag har en numer rätt seg 3G, men jag vet inte hur segt det är tänkt att det ska vara, alltså vad som är telefonen och vad som är 3G - men jag har fått till synes rätt bra erbjudanden från Tele2, och de sa att de skulle utvidga sitt nät och därmed få bättre täckning. Låter det rimligt? Har ni som har Tele2 som operatör märkt någon skillnad senaste månaderna?

Ursprungligen av Manglobe:

Jag har Glocalnet vilket lånat sitt nät av Telenor. Jag har en numer rätt seg 3G, men jag vet inte hur segt det är tänkt att det ska vara, alltså vad som är telefonen och vad som är 3G - men jag har fått till synes rätt bra erbjudanden från Tele2, och de sa att de skulle utvidga sitt nät och därmed få bättre täckning. Låter det rimligt? Har ni som har Tele2 som operatör märkt någon skillnad senaste månaderna?

Att du upplever att det går segt kan bero på flera ting. Har du dålig täckning så kan det bero på det. Har du bra täckning så kan det lika bra vara abonnemanget. Kolla med Glocalnet hur ditt abonnemang ser ut gällande hastighet

Jag har precis bytt från Telia till Tele2 och igår märkte jag att min i vanliga fall ganska bra 3g täckning i centrala Gbg försvann till edge! (finns edge till tele2?, trodde det var bara Telia som erbjöd det)
Är det nån mer som har upplevt samma sak?
Telia o Tele2 delar ju dessutom samma nät vilket gör det ännu mer konstigt.
Provade att sätta iPhone 4 i flight mode för att därefter sätta på den igen. Då hade jag 3g täckning en stund, sen tillbaka till att det står e igen.. Suck!
Har inte provat att starta om eller återställa. Får nog göra det.

Ursprungligen av westerlu77:

Jag har precis bytt från Telia till Tele2 och igår märkte jag att min i vanliga fall ganska bra 3g täckning i centrala Gbg försvann till edge! (finns edge till tele2?, trodde det var bara Telia som erbjöd det)
Är det nån mer som har upplevt samma sak?
Telia o Tele2 delar ju dessutom samma nät vilket gör det ännu mer konstigt.
Provade att sätta iPhone 4 i flight mode för att därefter sätta på den igen. Då hade jag 3g täckning en stund, sen tillbaka till att det står e igen.. Suck!
Har inte provat att starta om eller återställa. Får nog göra det.

för att göra lång historia kort . du skall inte stirra dig blind på om det står 3G eller Edge .. (under vissa omständigheter)

Så därför skall du däremot stirra dig blind på hastigheten .. testa med "Speedtest" Appen

och ja Tele2 har Edge

Ursprungligen av gotfredsen:

för att göra lång historia kort . du skall inte stirra dig blind på om det står 3G eller Edge .. (under vissa omständigheter)

Så därför skall du däremot stirra dig blind på hastigheten .. testa med "Speedtest" Appen

och ja Tele2 har Edge

Det lilla jag hann surfa hemma i fm. så gick det rejält långsammare när det stod e på skärmen.
Innan när jag hade Telia så stämde det alltid med vad det stod på skärmen. E= långsamt nät.
3G= snabbare nät.

Ursprungligen av westerlu77:

Det lilla jag hann surfa hemma i fm. så gick det rejält långsammare när det stod e på skärmen.
Innan när jag hade Telia så stämde det alltid med vad det stod på skärmen. E= långsamt nät.
3G= snabbare nät.

Det beror på tillfälligheter. En stark Edge-signal kan vara mycket snabbare än en svag 3G-signal.

Det verkar som att det har stabiliserats sej igen med 3g signalen igen i lgh. Konstigt var det. Det har aldrig under flera år varit så mkt edge i min lgh på en o samma dag.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-29 22:54

Det var väl förmodligen en driftstörning, kollade du tele2s hemsida?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-04-03 13:02

Märkligt att tele2 inte kan få ordning på problemet.
Jag hade samma problem för några år sedan när jag hade dem (med android telefon).
Kollar ni swedroid.se finns det många med diverse olika androidtelefoner som har samma problem, verkar vara över hela Sverige.

Vet inte om det går på iphone, men med android kunde man välja 3G-only som en workaround.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-04-03 13:57

Edge är helt värdelöst, oanvändbart för surf. Skönt att ha 3 och veta att man alltid har 3G. Telia sög verkligen av den anledningen att det alldeles för ofta backade tillbaka på Edge.

/Sveriges nöjdaste 3-kund

Bevaka tråden