Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kompass: magnetisk eller geografisk?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilken av dessa funkar bäst enligt er? Jag vet inte riktigt skillnaden om jag ska vara ärlig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-26 23:59

Finns det verkligen något som heter geografisk kompass? En snabb googling säger att det finns magnetiska, elektroniska och gyrokompasser.

Ursprungligen av vanilj:

Finns det verkligen något som heter geografisk kompass? En snabb googling säger att det finns magnetiska, elektroniska och gyrokompasser.

Om man har en iPhone 3GS så finns det ett val för det i kompassen, men det betyder väl inte att det är rätt, Apple har för vana att hitta på egna saker.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-09-27 10:52
Ursprungligen av Patrik D:

Om man har en iPhone 3GS så finns det ett val för det i kompassen, men det betyder väl inte att det är rätt, Apple har för vana att hitta på egna saker.

Det du väljer i iPhone 3GS är om den ska visa geografisk eller magnetisk nordpol. Läs på länkarna i mitt inlägg ovan.

Ursprungligen av Mija:

Det du väljer i iPhone 3GS är om den ska visa geografisk eller magnetisk nordpol. Läs på länkarna i mitt inlägg ovan.

Jo, jag såg dom, men vilken brukar fungera bäst? Tycker inte kompassen är speciellt pålitlig. Lägger man den på ett bord så är inte kompassen helt stilla, den kan svaja lite.

Ursprungligen av Patrik D:

Jo, jag såg dom, men vilken brukar fungera bäst? Tycker inte kompassen är speciellt pålitlig. Lägger man den på ett bord så är inte kompassen helt stilla, den kan svaja lite.

Men, alltså, det handlar inte om kompassen i sig, utan om den ska peka mot den geografiska eller magnetiskanordpolen. Det är två olika punkter på klotet, varav en förflyttar sig med tiden.

Ursprungligen av Patrik D:

Om man har en iPhone 3GS så finns det ett val för det i kompassen, men det betyder väl inte att det är rätt, Apple har för vana att hitta på egna saker.

vet inte vad du vet om apple men några påhittade saker utan förklaring har jag då alldrig stött på
men det kanske bara är jag då

Ursprungligen av kisaksson:

vet inte vad du vet om apple men några påhittade saker utan förklaring har jag då alldrig stött på
men det kanske bara är jag då

Snygg bump. Du vet att du svarar på en ett år gammal fråga...?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-09-27 00:12

Det man brukar skilja mellan geografiska och magnetiska är nordpolen.

Nordpolen - Wikipedia
Magnetiska nordpolen - Wikipedia

Magnetiska gäller för navigering sedan ett antal hundra år. På våran breddgrad är ändå variabeln mellan magnetiska och "geografiska" kursen mindre än iPhone-kompassens (fluxuskompass) allmänna felaktighet :-D.

  • Medlem
  • sthlm
  • 2009-09-27 16:57

är det någon som ens anvönder kompassen? jag menar vad ska man använda den till och goolge map kostar ju pengar om man inte har ständig wifi uppkoppling

Ursprungligen av anteup:

är det någon som ens använder kompassen? jag menar vad ska man använda den till och goolge map kostar ju pengar om man inte har ständig wifi uppkoppling

Man använder den till exempel i Star-Walk, ett program som visar stjärnhimlen och visar den åt det håll du står...
Det samarbetar med tilt-o-metern så att det syns i rätt höjd med...

Sedan är det bra om den vanliga kartan pekar rätt även om man står stilla...

Själva Compass.app är ju inte så kul med en kompassros om snurrar...

Sedan om man har en iPhone så finns det två bra sätt att sabba hela upplevelsen av luren:
1) Man skaffar inget konto på AppleStore (Inget itunes eller AppStore...)
2) Man sitter och hela tiden funderar över hur mkt data man skickar...och snålar...

Åtgärd; Skaffa konto på Applestore och ha ett abb där man kan skita i vad data kostar (så länge man inte är i AbiDabi då kanske)

Senast redigerat 2009-09-27 18:01

Undrar om inte själva kompassen funkar efter magnetiska polen (logiskt) men om man kör i bilen så BORDE det vara geografiska som gäller... GPS's:en är ju bara att den gör lite trigonometri medans den navigerar....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-28 12:12
Ursprungligen av Goflorp:

Undrar om inte själva kompassen funkar efter magnetiska polen (logiskt) men om man kör i bilen så BORDE det vara geografiska som gäller... GPS's:en är ju bara att den gör lite trigonometri medans den navigerar....

Kompassen pekar hela tiden mot den magnetiska nordpolen. Väljer man den geografiska nordpolen, justeras bara bilden av kompassrosen (och siffervärdena för andra applikationer) något, beroende på var man är på jordklotet. För oss tror jag det 1,5 grader just nu, dvs precis som skrevs ovan, alldeles för liten skillnad för att märkas.

Tidigare kunde jag meningsfullt använda det av Apple medskickade programmet "Kartor" tillsammans med den inbyggda kompassen då jag satt i bilen, numer får jag hela tiden upp meddelandet om Kompasstörning.

Jag har provat att flytta runt iPhonen till olika ställen i bilen, men kompasstörningen forsätter. Att föra iPhonen i en stor åtta hjälper ett litet tag.

Finns det något jag kan göra för att slippa störningarna när jag kör?

Och varför var det inget problem tidigare?

Ursprungligen av Olav Rust:

Tidigare kunde jag meningsfullt använda det av Apple medskickade programmet "Kartor" tillsammans med den inbyggda kompassen då jag satt i bilen, numer får jag hela tiden upp meddelandet om Kompasstörning.

Jag har provat att flytta runt iPhonen till olika ställen i bilen, men kompasstörningen forsätter. Att föra iPhonen i en stor åtta hjälper ett litet tag.

Finns det något jag kan göra för att slippa störningarna när jag kör?

Och varför var det inget problem tidigare?

Jag fick inget svar här så jag gjorde några sökningar. Efter ett tag fann jag en användare som haft samma problem och som till rörelsen i en åtta också samtidigt snurrade runt iPhonen kring sin egen axel - det verkar vara en bra lösning.

En annan passiv metod man kan prova om man har iPhonen nära instrumenbrädan i bilen, är att strunta i meddelandet och köra vidare. Om vägen inte är helt spikrak verkar även små kursavvikelser efter ett tag kunna ge kalibreringseffekt av magnetometern.

(I sammanhanget skulle jag vilja tipsa om:

"The nautical compass (or half-sphere compass) is just like what you find on a beautiful yacht or airplane. Its amazing 3d graphics take full advantage of the new compass feature in the 3gs. Unlike other compasses you can view in any orientation not just when it lays flat. With this stunning app pretend you are sailing the high seas or flying high above the alps to find your direction. Take a look at the screen shots to see what it looks like from above or holding strait up. NOTE: this works only on the iPhone 3gs"

3d compass

  • Oregistrerad
  • 2009-11-06 15:19

Skillnaden mellan geografisk norr och magnetisk norr är på våra bräddgrader ca 3 grader. Alltså helt försumbar om man inte ska precisionsnavigera över stora vidder och väldigt långa sträckor.

Nedladdad skall kolla den. Snygg var den iaf.

Den magnetiska variationen i Sverige är bara ca 2 grader öst. D.v.s kompassen med magnetisk visning vsiar bara 2 grader för mkt åt öster. Jag gissar att, om man sätter iphonekompassen på geografisk nord, räknar den bara ut en kompensation, baserat på din position enligt gps:en. Inget att fördjupa sig i. Magnetkompasser är ganska trubbiga verktyg.

1
Bevaka tråden