Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strömma via NAS till nya AppleTV

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-09-02 12:49

Är det möjligt att strömma video/bilder/musik från en NAS till nya AppleTV? Tänkte om man måste ha datorn igång eller om man kan slippa det. Alternativet är att skaffa en hemmaserver, men det känns lite onödigt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-02 12:53

Jag skulle gissa på att allting man ska strömma måste finnas tillagt i ens iTunesbibliotek.

Native tror jag inte det kommer gå utan lär vara som gamla a-tv. Men med hack så lär det inte vara något problem.

Vi diskuterar inte piratmaterial här - varken hur man får tag på det eller som i det här fallet hur man använder det i sin AppleTV.

Har raderat ett inlägg.

/Mod

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-02 18:23

Det finns nätverkshårddiskar som påstår sig ha inbyggd itunes-server. Jag antar att de skulle funka - kanske. Någon som vet?

Ursprungligen av planB:

Det finns nätverkshårddiskar som påstår sig ha inbyggd itunes-server. Jag antar att de skulle funka - kanske. Någon som vet?

Nej. De bygger på daap som inte kan strömma annat än musik.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-04 10:30
Ursprungligen av planB:

Det finns nätverkshårddiskar som påstår sig ha inbyggd itunes-server. Jag antar att de skulle funka - kanske. Någon som vet?

Har läst att det inte funkar utan betyder nåt annat. Man måste alltså ha dator/iTunes igång.
Om nu NASar skulle implementera Airplay måste man väl ändå skicka film därifrån och kan inte göra det från AppleTVns gränssnitt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-02 18:54

Tanken är (väl) att Apple släpper API:erna till AirPlay till ex.v. leverantörer av NAS…!?

I så fall lär vi nog snart se NAS:ar som just kan streama både ljud & bild till ex.v. en AppleTV!!

Väntar med spänning,

- Torkel

Ursprungligen av Torkel:

Tanken är (väl) att Apple släpper API:erna till AirPlay till ex.v. leverantörer av NAS…!?

I så fall lär vi nog snart se NAS:ar som just kan streama både ljud & bild till ex.v. en AppleTV!!

Väntar med spänning,

- Torkel

SPEKULATION: appletv kan streama från en itunes server. det är en mediaserver som sänder ut sin id via bonjour. (som jag förstått det) så rent teoretiskt bör appletv kunna hitta vilken NAS och dator som helst så länge den kör en itunes/bonjour server.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-09-03 10:53

Följdfråga: nya AppleTV har en USB-kontakt kan man tänka sig koppla en en USB-disk där direkt och få tillgång till material man har liggande på den?

Om man köper en NAS med både USB och Ethernet kan man koppla NASen till både nät och AppleTV samtidigt utan att få problem?

Ursprungligen av tawi:

Följdfråga: nya AppleTV har en USB-kontakt kan man tänka sig koppla en en USB-disk där direkt och få tillgång till material man har liggande på den?

Om man köper en NAS med både USB och Ethernet kan man koppla NASen till både nät och AppleTV samtidigt utan att få problem?

Nej och nej. Eller, klart du kan koppla NAS:en till Apple TVn, men inget kommer att hända.

  • Medlem
  • 2010-09-03 11:15

Jag hade en Ready NAS förut och den hade stöd för iTunes via Bonjour.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-03 12:18

Micro USB for service and support. Så inget kommer att hända när du kopplar in saker i den.

Men om det media man vill streama ligger fysisk på en NAS, samma media är även tillagt i iTunes borde det väl gå. För jag vet att iTunes kan ha media på annan hårddisk och ändå fungera. Så om NASen är mountad i datorn tycker jag det borde gå.

Ursprungligen av Infinite;:

Men om det media man vill streama ligger fysisk på en NAS, samma media är även tillagt i iTunes borde det väl gå. För jag vet att iTunes kan ha media på annan hårddisk och ändå fungera. Så om NASen är mountad i datorn tycker jag det borde gå.

Om du med media menar att ditt itunesbibliotek ligger på en NAS så går det ju, om datorn är igång.

Ursprungligen av poseidon84:

Om du med media menar att ditt itunesbibliotek ligger på en NAS så går det ju, om datorn är igång.

Jepp, det var det jag menade.

Ursprungligen av tawi:

Är det möjligt att strömma video/bilder/musik från en NAS till nya AppleTV? Tänkte om man måste ha datorn igång eller om man kan slippa det. Alternativet är att skaffa en hemmaserver, men det känns lite onödigt.

Har en WD World Edition 2 TB med iTunes server, och den streamar iallafall inte till Apple TV utan att datorn är igång.

1
Bevaka tråden