Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MacBook Air är här!

Tråden skapades och har fått 249 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av bollman:

Driva stor skärm var inga problem. Jag kör med en Samsung 16:9-skärm på jobbet. Körde hela dagen och fläkten varvade inte upp en enda gång (2048x1152-upplösning, körde 2-skärm-läget). Med andra ord klarade den provet mycket bra. Underbart är ju bara början
Geekbench i all ära och säkert är proppen slöare, men eftersom disken är så toksnabb så är det skitsamma. I iStat kan jag se att den har swappat en del, men det har ärligen inte märkts ett dugg!

Vilken modell har du?

Undrar även om några som fått sina MBA-2010 kan säga något om hur väl tangenterna syns i dåligt ljus / mörker?

Avbeställde min när jag såg att det inte fanns bakgrundsbelyst tangentbord som på min nuvarande MBA men har nu börjar fundera på om knapparna har någon bra reflekterande färg vilket gör att de syns bra i mörker ändå. (och ja, jag kan skriva utan att titta på tangenterna men ibland behöver jag kika ner för att se var något tecken eller knapp sitter och då är det störande om man behöver böja skärmen eller använda extern belysning)

Nya MacBook Air med 2.13 Ghz verkar kunna komma up i 2934-3105 i Geekbench.

Search Results for macbookair3,2 2.13 : Geekbench Result Browser

Seriöst, ni som behöver bakgrundsbelyst tangentbord satsa lite tid på att lära er skriva utan att titta på tangenterna. Jag är ingen expert, men gör ibland övningar med ett övningsprogram för att bli bättre. Om man jobbar med datorer 8-5 (programmering i mitt fall) är det väl investerad tid att bli ett par procent snabbare att skriva resten av livet.

Ursprungligen av hankhero:

Nya MacBook Air med 2.13 Ghz verkar kunna komma up i 2934-3105 i Geekbench.

Search Results for macbookair3,2 2.13 : Geekbench Result Browser

Seriöst, ni som behöver bakgrundsbelyst tangentbord satsa lite tid på att lära er skriva utan att titta på tangenterna. Jag är ingen expert, men gör ibland övningar med ett övningsprogram för att bli bättre. Om man jobbar med datorer 8-5 (programmering i mitt fall) är det väl investerad tid att bli ett par procent snabbare att skriva resten av livet.

*snap*

Ursprungligen av hansi-mbp-air:

Avbeställde min när jag såg att det inte fanns bakgrundsbelyst tangentbord som på min nuvarande MBA men har nu börjar fundera på om knapparna har någon bra reflekterande färg vilket gör att de syns bra i mörker ändå.

Har läst användarrecensioner som säger just detta, att texten på tangenterna reflekteras mycket bättre än tidigare versioner, så även om det är irriterande att det saknas bakgrundsbelysning är problemet inte alls lika stort som t ex en Macbook utan belysning. Återstår att se däremot, är skeptiskt tills jag testat själv

Ursprungligen av Kermit:

Har läst användarrecensioner som säger just detta, att texten på tangenterna reflekteras mycket bättre än tidigare versioner, så även om det är irriterande att det saknas bakgrundsbelysning är problemet inte alls lika stort som t ex en Macbook utan belysning. Återstår att se däremot, är skeptiskt tills jag testat själv

Man får väl gå till närmaste butik o be dem släcka ner så man får bilda sig en uppfattning
Ska gå o klämma på en på lunchen.

Själv skriver jag utan att titta så mig stör det inte för fel öre. är en "nice to have grej" annars finns det ju usb-lampa m.m som löser problemet...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-26 14:32
Ursprungligen av bollman:

Driva stor skärm var inga problem. Jag kör med en Samsung 16:9-skärm på jobbet. Körde hela dagen och fläkten varvade inte upp en enda gång (2048x1152-upplösning, körde 2-skärm-läget). Med andra ord klarade den provet mycket bra. Underbart är ju bara början
Geekbench i all ära och säkert är proppen slöare, men eftersom disken är så toksnabb så är det skitsamma. I iStat kan jag se att den har swappat en del, men det har ärligen inte märkts ett dugg!

Så sant SSD är guld värd. ljuv musik för mina öron, en gammal fläktlös cubeanvändare, för man vill ju koppla in en "större" skärm vid behov.

Amen

Blir MPA "varm" på undersidan vid lite längre användning, belastning ?

Har du kört någon typ av flash stuff hur verkar det ?

Skulle också vara intressant och höra vad du tycker om minnet på 2 gig gör att du går i taket vid något tillfälle. Om det skulle ha så stor betydelse som vissa här inne vill göra intryck av.

Jag har kört 2 gig på många maskiner med 10.6 och då har det inte varit vassa SSD diskar som kört write and read.

Klart öppnar man stora bilder i Photoshop kan det väl spara någon sekund om man har 4 gig installerat.

Jag anser att snowleoparden smyger på bra med endast 2 gig minne.

stekplattan under är ett Jättejobbigt problem med min gamla Macbook Pro 15 inch. 2.4 Ghz.

Senast redigerat 2010-10-27 12:04

Kunde inte knapparna bara varit självlysande så hade det löst allas trubbel med den nya modellen?
Borde väl vara fullt möjligt kan jag tycka iaf...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-10-26 11:05

Min är en 1,4 med 2GB och 128GB.

Jo, tangenterna syns ovanligt bra för att vara en obelyst, men inte så bra som med belysning.

Hands on

Tack Bollman!

Var inne på Macforum på lunchen nu och den var riktigt skön, otrolig skillnad mot min nuvarande med HD. Körde rätt hårt med Safari och tunga webbsidor med program igång i bakgrunden och det flöt riktigt bra.
Dock kunde jag inte installera Flash så jag vet inte hur det hade varit om sidorna varit fyllda av flashbanners.

Grymt svårt att vänta på nästa version för att se om tangentbordet är bakgrundsbelyst på den, vilket inte känns lika viktigt när det som Bollman skrev är färgade tangenter. Däremot tyckte jag att tangenterna kändes något stummare än på min, men endast på 13" inte på 11" - men jag kan ha fel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-26 14:40
Ursprungligen av hansi-mbp-air:

Tack Bollman!

Var inne på Macforum på lunchen nu och den var riktigt skön, otrolig skillnad mot min nuvarande med HD. Körde rätt hårt med Safari och tunga webbsidor med program igång i bakgrunden och det flöt riktigt bra.
Dock kunde jag inte installera Flash så jag vet inte hur det hade varit om sidorna varit fyllda av flashbanners.

Grymt svårt att vänta på nästa version för att se om tangentbordet är bakgrundsbelyst på den, vilket inte känns lika viktigt när det som Bollman skrev är färgade tangenter. Däremot tyckte jag att tangenterna kändes något stummare än på min, men endast på 13" inte på 11" - men jag kan ha fel.

stummare ?? Det måste väl vara likvärdiga tangentbord med dessa nya korta anslag eller ?

Jag måste sticka iväg och känna på den, och själv bilda mig en uppfatttning innan jag beställer. .

Amerikanska Macworld har publicerat Jason Snells recension av nya MacBook Air (skriven i sin helhet på en MBA 11 tum!) och det är läsvärt för den som är intresserad: 11- and 13-inch MacBook Air (Late 2010) Review | Laptops | Macworld

Betyget är gott, precis som vi varit inne på tidigare i tråden så är MBA inte för alla, men det är ett stort lyft från tidigare generationer och 11-tummaren får riktigt bra betyg (min markering):

The MacBook Air product line still isn’t for everyone. But those who value smallness and lightness above all else will find the 13-inch model more tempting than ever. And that 11-inch dynamo, the smallest and lightest laptop in Apple history, the one with the $999 price tag? It’s quite possibly the most desirable laptop Apple has ever made.

Inte så pinsamt skulle jag säga

Snell jämför även 11-tummaren med iPad:

The release of the iPad made me wonder if I’d consider a Mac laptop as my constant traveling companion ever again; the release of the 11-inch MacBook Air proves that there’s still plenty of life left in the Mac after all.

Ursprungligen av Adrian B:

Amerikanska Macworld har publicerat Jason Snells recension av nya MacBook Air (skriven i sin helhet på en MBA 11 tum!) och det är läsvärt för den som är intresserad: 11- and 13-inch MacBook Air (Late 2010) Review | Laptops | Macworld

Intressant är också det benchmark som Macworld har gjort (och som Snell länkar till i sin artikel):
Lab report: MacBook Air benchmark results Review | Business Center | From the Lab | Macworld

Systemprestanda är mycket mer än bara klockfrekvensen på processorn:

Citat:

The 13-inch 1.86GHz Core 2 Duo MacBook Air earned a Speedmark score that’s just two points higher than the 13-inch 2.4GHz MacBook Pro.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-27 12:20
Ursprungligen av Adrian B:

Amerikanska Macworld har publicerat Jason Snells recension av nya MacBook Air (skriven i sin helhet på en MBA 11 tum!) och det är läsvärt för den som är intresserad: 11- and 13-inch MacBook Air (Late 2010) Review | Laptops | Macworld

Betyget är gott, precis som vi varit inne på tidigare i tråden så är MBA inte för alla, men det är ett stort lyft från tidigare generationer och 11-tummaren får riktigt bra betyg (min markering):

The MacBook Air product line still isn’t for everyone. But those who value smallness and lightness above all else will find the 13-inch model more tempting than ever. And that 11-inch dynamo, the smallest and lightest laptop in Apple history, the one with the $999 price tag? It’s quite possibly the most desirable laptop Apple has ever made.

Inte så pinsamt skulle jag säga

Snell jämför även 11-tummaren med iPad:

The release of the iPad made me wonder if I’d consider a Mac laptop as my constant traveling companion ever again; the release of the 11-inch MacBook Air proves that there’s still plenty of life left in the Mac after all.

Tack för länken. Interssant läsning. Men detta hade jag missat.

"There are also some disadvantages to flash storage. It’s more expensive than traditional hard drives, though prices are falling rapidly. There are also questions about ongoing performance of flash storage—depending on the type of flash storage you use, you could find that after several months of heavy use it’s dramatically slower than it was when you bought it".

Ligger det sanning i att dessa flash minnen skulle tappa prestanda med tiden och i detta fall redan efter någon månad?? Låter ju inte alls roligt. Någon som har mer information om detta ?

Beroende på vilken typ av flash minne ?

Vad är i så fall lösningen. Formatera om flash minnet och lägga in systemet på nytt för att få original prestanda ?

Ja ja alltid är nått skit i görningen .aldrig får man vara riktigt nöjd.

Enormt korkat att göra speed-benchmarks för CPU/GPU med samma dator men 64/128Gb SSD.. Lär ju påverka väldigt väldigt lite. Det hade ju varira bra mycket intressantare att se 1.4 vs 1.6 vs 1.86 vs 2.13 istället :/ Har själv beställt 1.6 men hittar inget benchmark som jämför den med 1.4 eller 13":arna - är det någon som sett benchmarks för den modellen?

Ursprungligen av Kermit:

Enormt korkat att göra speed-benchmarks för CPU/GPU med samma dator men 64/128Gb SSD.. Lär ju påverka väldigt väldigt lite. Det hade ju varira bra mycket intressantare att se 1.4 vs 1.6 vs 1.86 vs 2.13 istället :/ Har själv beställt 1.6 men hittar inget benchmark som jämför den med 1.4 eller 13":arna - är det någon som sett benchmarks för den modellen?

Enormt smarta personer kan förutsäga prestandan för 1.6 utifrån testerna på 1.4 och 1.86 utan att behöva göra ett test.

Hur som helst, för oss normalbegåvade har MacWorld publicerat ett test av 1.6-modellen.

Edit: Sorry, såg nu att det är samma tester som Adrian's indirekt länkar till ovan.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Enormt smarta personer kan förutsäga prestandan för 1.6 utifrån testerna på 1.4 och 1.86 utan att behöva göra ett test.

Det är iaf inte rak interpolering då det skiljer annat än Ghz mellan modellerna, t ex minnesbus-hastighet o dyl. Vad jag menade var att är det rätt ointressant att jämföra två exakt likadana datorer i prestandatest där enda skillnaden är storleken på hårddisken. Men nu har de som sagt testat 1.6 också

"Ligger det sanning i att dessa flash minnen skulle tappa prestanda med tiden och i detta fall redan efter någon månad?? Låter ju inte alls roligt. Någon som har mer information om detta ?"

'trim' och 'garbage collection' har väl ältats till döds i varenda tråd som ens snuddar vid SSD/flash...?

Hittade denna review som var riktigt bra faktiskt, värt att läsa: Apple's 2010 MacBook Air (11 & 13 inch) Thoroughly Reviewed - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Under rubriken "The SSD" testas den ganska väl, och följande är slutsatsen (läs hela artikeln för mer info om testet):

I filled the drive with garbage and then tortured it for 20 minutes with random writes. The resulting performance drop was noticeable, but not unbearable. A single pass of sequential writes restores performance to normal. This tells us two things. First, through normal use the drive should be able to recover its performance over time (assuming you give it enough spare area). And second, if there’s any idle garbage collection in Apple’s custom firmware for the Toshiba controller it should be able to keep the drive running at peak performance even without TRIM supported in the OS.

Enligt testet verkar alltså inte performance bli lidande vid "vanlig användning".

  • Medlem
  • Harestad
  • 2010-10-27 13:12

Fan. Jag älskar verkligen de nya Macbook Air-datorerna. Kommer bli svårt att välja mellan 11 och 13 tum. Tänk er om ett-två år. Då kommer Air-datorerna ha samma, eller bättre prestanda än Pro-modellerna. Och kosta ännu mindre.

Jag har alltid så svårt att tänka mig hur datorerna ska kunna bli mindre, bättre och billigare. Men sådana här jättesteg i utvecklingen är underbara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-27 13:22

Suttigt med en 11" idag. Startar upp på 10 sekunder. Inte illa.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-10-27 15:39
Ursprungligen av Jason Snell, Macworld.com:

One nice touch for users upgrading from a past MacBook Air model: if you’ve got a set of iPhone-compatible headphones with an inline microphone and remote, this generation of Airs will let you use that mic for audio input, and you can even use the button(s) for controlling music playback.

Låter som en intressant lösning, jag ser direkt ett flertal användningsområden.

Källa: 11- and 13-inch MacBook Air (Late 2010) Review | Laptops | Macworld

Idag fick jag fingra på båda nya MBA-modellerna. (Finns på Grafit i Umeå för de umebor som undrar.) Riktigt fina faktiskt, som vanligt läckrare i verkligheten än på bild. Jag håller inte alls med att de är fula, det enda som inte är lika snyggt som på MBP är den gråa kanten runt skärmen. Den svarta med glasskivan är snyggare (dock innebär det också mer reflexer).

Annars superläckra. Speciellt 11 tum. Vilken underbar liten Mac, den skulle räcka gott som enda dator för rätt många i min omgivning faktiskt.

Bifogar en bild jag tog idag. Inte för jag vet hur mycket det ger med tanke på att den finns en miljard bilder där ute redan, men ändå

Angående det här med att MacBook Air är helt rätt för sin kundgrupp och att den är en fullständig Mac, som jag så tvärsäkert påstod i början av tråden, så finns har jag två länkar här:

Last night John Gruber posted on Daring Fireball that he feels the MacBook Airs place in the Mac lineup is as a second computer for the 13” and a sort of iPad Pro for the 11” model. It is an interesting perspective and I was glad to read it, but I completely disagree with him. 1 I don’t think that Apple sees the MacBook Air as a “secondary Mac” at all. In fact in light of the reviews and benchmarks coming out about the MacBook Air I would suggest – actually I am gambling on – the fact that a MacBook Air can and will be more than ample as an everyday, only Mac, machine.

Läs mer: RE: Where Gruber Thinks the MacBook Air Fits In | The Brooks Review

And then came Wednesday. Steve Jobs must have been reading my mind on Tuesday night, and then he hopped in his Delorean to go back in time* a few months and develop a solution to the problem I had only just realized I had. Because at the Back to the Mac event Apple held that day, Steve Jobs introduced my dream computer: the 11-inch MacBook Air.

The moment I saw it, I knew I needed it. I worried a bit that it might be underpowered, or its storage capacity might be too small. But that’s not important. It would fit in the CaseCrown iPad messenger bag I had recently purchased, and that was all that mattered.

OK, performance mattered too. So before buying one, I wanted to try it out and see if it could handle what I was going to throw at it.

[...]

I opened all of the iWork and Microsoft Office applications at once, and then simultaneously ran a video preview in iMovie, played back a multitrack audio project in GarageBand, and watched the Close Encounters of the Third Kind trailer in iTunes. All of the video and audio ran perfectly even under these conditions, and at that moment I knew I wouldn’t be walking out of the store without a MacBook Air in my hand.

Läs mer: This is what I wanted all along » underdog of perfection [ a blog on technology, music and geek culture from room34.com ]

Finns några till i tråden numera

Hursomhelst, här är lite mera testsiffror, Macworld (amerikanska förstås) har testat de maxade modellerna av MBA 11 och 13 tum. Och det är inte så pjåkiga datorer:

In the context of Apple's broader lineup, maxing out the 11-inch MacBook Air brings it within 5% of the current white MacBook on the Speedmark suite, while the top-end 13-inch MacBook Air healthily beats the standard 13-inch MacBook Pro despite the Air's slower processor. The maxed-out 13-inch MacBook Air remains about 10% slower than the standard 15" MacBook Pro with its significantly more powerful Core i5 processor, although that deficit is about half as wide as that seen with the standard 13-inch MacBook Air.

Att helt avfärda nya MBA ur ren prestandasynvinkel håller inte, det är seriös fart i dem trots den slöa processorn.

Läs mer: MacBook Air 'Ultimate' Configurations Benchmarked - Mac Rumors

Macbook Air 11.6 med 4gb ram och 1.4ghz proc borde väll klara spela upp 1080p till tv/proj?
Ska man gå upp till 1.6ghz så måste man ju ta den större hårddisken som jag inte behöver

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-10-28 13:53

Till skillnad från den gamla Air kan man sitta och titta på youtube rätt länge (provade i ca en halvtimme) utan att processorn verkar bry sig samt att fläkten håller sig lugn, även med extern skärm. Den gamla Air fick ju spelet redan efter 10 minuter och började dra ner på processorhastigheten klart märkbart.
Den nya verkar inte heller bli varm i någon nämnvärd omfattning, jag körde den med hög last under säkert en timme när jag installerade VMware/WXP och fläkten gick upp lite men undersidan höll sig behaglig, inte stekande.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-28 14:02
Ursprungligen av bollman:

Till skillnad från den gamla Air kan man sitta och titta på youtube rätt länge (provade i ca en halvtimme) utan att processorn verkar bry sig samt att fläkten håller sig lugn, även med extern skärm. Den gamla Air fick ju spelet redan efter 10 minuter och började dra ner på processorhastigheten klart märkbart.
Den nya verkar inte heller bli varm i någon nämnvärd omfattning, jag körde den med hög last under säkert en timme när jag installerade VMware/WXP och fläkten gick upp lite men undersidan höll sig behaglig, inte stekande.

Hoppas du jämför med youtubes flashspelare och inte blandar in html5.

Ursprungligen av djdisc:

Hoppas du jämför med youtubes flashspelare och inte blandar in html5.

Kan även ha att göra med att senaste versionen av Flash Player har stöd för hårdvarudekodning av video, det hade inte tidigare versioner (och drar därför betydligt mer CPU).

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-28 14:46
Ursprungligen av Kermit:

Kan även ha att göra med att senaste versionen av Flash Player har stöd för hårdvarudekodning av video, det hade inte tidigare versioner (och drar därför betydligt mer CPU).

Det stämmer men det är inte alla grafikkort som stöds och endast om flash videon är kodat med h.264. Nu vet jag inte om just den nya MBA stöds men det verkar ändå som MBA har rätt bra prestanda för att vara en Netbook.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-30 14:45
Ursprungligen av Robo-X:

Det stämmer men det är inte alla grafikkort som stöds och endast om flash videon är kodat med h.264. Nu vet jag inte om just den nya MBA stöds men det verkar ändå som MBA har rätt bra prestanda för att vara en Netbook.

//Rob

Nya airarna har väl samma grafikkort som nyaste 13" MBP, och den stöder hårdvaruacceleration.

Var för övrigt och fingrade på en 11.6:a idag. Just nu kliar det väldigt mycket i beställarfingrarna trots att jag har en MBP från april. Den går iochförsig att sälja men ändå.

Bevaka tråden