Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 Fuktskada

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Burlöv
  • 2010-10-28 20:26

Hej...

Allting var frid och fröjd, satt och drack kaffe vid datorn och min iPhone 4 låg stolt på bordet vid musmattan. Satte ner koppen och vips, halva kaffekoppen åker ut rakt på iPhonen och jag får panik och försöker stänga av iPhonen. Till min fasa går inte detta utan bilden där det står att jag ska koppla in den i datorn och iTunes kommer upp. Fortsätter att försöka stänga av, det går men resulterar i att den startas upp 3 sekunder senare då äpplet kommer och sedan kommer "sladden-till-iTunes" upp igen.
Kopplar in den i iTunes och då står det att jag ska återställa den. Det står "ej tillämpligt" på programversion och allting på den listan i iTunes. Namnet på den har också försvunnit.
Jag gör som iTunes säger och återställer den men när jag har återställt klart den så står kommer "sladden-till-iTunes" bilden upp igen på iPhonen och jag får samma meddelande i iTunes "Återställ iPhone".

Spillde vatten på den för en månad sen då högtalaren slutade fungera, allting annat fungerade dock, la den i en rispåse i 1 dag sen fungerade allting som det skulle igen, men har en känsla av att det inte hjälper mot detta..
Nu sitter jag alltså här med en iPhone som jag inte kan stänga av och har fastnat i iTunesbilden och som inte går att återställa. Snälla hjälp mig..

Finns nog inte mycket annat att göra än att ringa ditt försäkringsbolag (hemförsäkringen).

  • Medlem
  • Burlöv
  • 2010-10-28 20:45

Så du tror inte det hjälper att låta den ligga lite som jag gjorde när jag spillde vatten på den? Nu får jag ju iofs inte igång den men.. inte så jättesugen på att vara utan mobil i flera veckor då mikrosim inte fungerar i nån annan telefon...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-28 20:46
Ursprungligen av aberg:

Så du tror inte det hjälper att låta den ligga lite som jag gjorde när jag spillde vatten på den? Nu får jag ju iofs inte igång den men.. inte så jättesugen på att vara utan mobil i flera veckor då mikrosim inte fungerar i nån annan telefon...

Du lär få massa konstiga fel för eller senare, lika bra att ta tjuren vid hornen.

  • Medlem
  • Burlöv
  • 2010-10-28 20:55

Ringde nyss försäkringsbolaget och dem sa att det kostar 600 kr och 3-4 veckors väntetid, great.. kunde jag inte bara skippat det där jävla kaffet? Shit. Är det värt att vänta eller ska jag ta tjuren vid hornen som du säger?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-28 21:11
Ursprungligen av aberg:

Ringde nyss försäkringsbolaget och dem sa att det kostar 600 kr och 3-4 veckors väntetid, great.. kunde jag inte bara skippat det där jävla kaffet? Shit. Är det värt att vänta eller ska jag ta tjuren vid hornen som du säger?

Vad ska du vänta på?
600kr är ju inget!
Normal självrisk är på 1500kr.

  • Medlem
  • Burlöv
  • 2010-10-28 21:14
Ursprungligen av zappee:

Vad ska du vänta på?
600kr är ju inget!
Normal självrisk är på 1500kr.

Vänta på att Telenor skickar den till Marsh (Telenors försäkringsbolag) som ska kolla den och laga/ge mig en ny..? 3-4 veckors väntetid + 600 kr i onödan om den skulle kunna laga sig själv som senast..

  • Medlem
  • Burlöv
  • 2010-10-28 21:40

Kopplade in iPhonen i en annan dator, den började återställa sig själv av nån anledning (utan att jag tryckte på något) och vips så återställdes den som en ny iPhone, fyfan va skönt! Först nu inser man hur mycket ens iPhone betyder egentligen.. haha!
Tack för hjälpen!!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-10-28 21:47

Jag skulle nog ha sett till att byta ut den.
Själv om den fungerar nu, så kommer du att få problemer med den i framtiden. Och, 600:- i självrisk är rimligt jf med andra försäkringsbolag.

  • Medlem
  • Burlöv
  • 2010-10-28 21:54

Smurf

Då byter jag ut den då? Har inte haft problem sen jag spillde vatten på den och det var 1 månad sen nu ungefär..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-29 12:26
Ursprungligen av aberg:

Smurf

Då byter jag ut den då? Har inte haft problem sen jag spillde vatten på den och det var 1 månad sen nu ungefär..

Häll kaffe på den igen kanske?

Korrision och ärgade kretskort blir inte bättre med tiden, skadan är redan skedd och själv hade jag hade inte väntat en sekund med att byta ut den.

Ursprungligen av FreddeB:

Häll kaffe på den igen kanske?

Korrision och ärgade kretskort blir inte bättre med tiden, skadan är redan skedd och själv hade jag hade inte väntat en sekund med att byta ut den.

Håller med.

Vätska i den innebär att allt börjar ärga ihop, det tar tid, men är en obeveklig nedåtgående spiral. "Den funkar så bra nu" innebär egentligen inte mer än att ja, just nu, morrn kan den klappa ihop.
Om du dröjer med att anmäla detta kan det hållas mot dig, att du brustit i din meddelarplikt gentemot säljaren och påkallande av garanti.

Du kanske inte ska ha vätskor och telefon på samma sida på ditt bord? Min flickvän är lite slarvig och hon får inte ha kaffemuggen precis intill min bärbara. Det skulle absolut hända en dag att det kom kaffe i den.

2 ggr på några veckor, håll vätskor och elektronik på ett långt avstånd från varandra.
Skaffa en vattentät påse till din telefon när du får en ny.

När vätskan väl börjar oxidera kommer du stöta på problem.
Problemet är ju också att om du får ett problem i framtiden så kommer inte det problemet
täckas av din garanti då det finns vätskeskador som piskar bort den all världens väg även om det för dig verkar vara helt orelaterat...
Jag förstår inte varför du måste ta detta via telenors försäkringsbolag, du har ju ett och 'iPhone-verkstäderna ska ju inte ta 3-4 veckor på sig att 'laga' din telefon... De konstarerar ju bara fel och beställer hem en ny...
Du ska ju helt enkelt få ett kostnadsförslag som du skickar till ditt försäkringsbolag och så är det ju bara för verkstaden att beställa hem en ny..
Om du bor i Stockholm eller i närheten kan jag rekommendera att du hör av dig till Lan Master och hör efter om de är sugna på att hantera detta, har flera kollegor som fått ny telefon samma dag/dagen efter...
08-702 90 30, lycka till

Han har vad jag förstår Telenors Drulleförsäkring på telefonen. Så det är ju det billigaste alternativet, men kanske inte det snabba. Men aberg, jag tycker du ska ta den till Telenor och lämna in den där. Du borde få en lånetelefon. Visst, det kommer inte bli en iPhone och det kommer inte vara detsamma med en gammal tråkig lur.

1
Bevaka tråden