Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lägger ner Xserve

Tråden skapades och har fått 126 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-11-05 20:30
Ursprungligen av studiox:

Du får väl själv välja om du vill svara eller inte, med den inställningen kanske det är bättre att avstå.

Vad är det du inte förstår? Jag kan inte svara om du skriver något som inte ens har något med det du citerade att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-05 21:26
Ursprungligen av x-per:

Vad är det du inte förstår? Jag kan inte svara om du skriver något som inte ens har något med det du citerade att göra.

Förstår vad du menar och att kunna skicka flera paket åt gången måste ju snabba upp nätverket otroligt.
Dock kommer det aldrig att bli någon hit då installationen är för komplicerad mot dagens cat 6-7...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-05 18:27
Ursprungligen av x-per:

För att förtydliga, bara för att en standard är satt betyder inte att den är i full gång

100 GBit ethernet existerar som produkt idag, lightpeak gör inte det.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2010-11-05 13:42

Vad kör Apple själva i sina datorhallar? Nån som vet?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-05 13:59
Ursprungligen av niclasc:

Vad kör Apple själva i sina datorhallar? Nån som vet?

När jag var på Apple HQ i London 2007 var det mycke Xserves och Xserve RAID Men idag skulle jag tro att det är väldigt mycket virtuellt, och eventuellt bladlösningar för att öka prestandadensiteten, som de kör vmware esx eller någon annan större virtuell miljö med för att köra deras interna OS X-instanser.

Men det hela beror lite på vilken typ av miljö man talar om också
Är väl som många andra större miljöer köra backend-system på javaapplikationsservrar som websphere, weblogic osv. på IBM eller Solaris-unixmiljöer. Och säkert Oracle eller DB2-databaser någonstanns där inne.

OS X Server är nog bara för deras klient och distributionssystem och annat som servar klienterna runt om. Och är säkert bara där man hittar några Xserves också.

Ursprungligen av niclasc:

Vad kör Apple själva i sina datorhallar? Nån som vet?

Är också intresserad av det, hur ser deras serverhallar ut?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-05 14:06
Ursprungligen av niclasc:

Vad kör Apple själva i sina datorhallar? Nån som vet?

Deras webb körs på Linux iallafall, så det är knappast på Xservs.

Ursprungligen av niclasc:

Vad kör Apple själva i sina datorhallar? Nån som vet?

Baserat på de platsannonser de har är det främst Solaris, AIX och RHEL. Apple Store har länge kört på Solaris om jag inte minns och har förstått helt fel.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-11-05 13:59

Molnet? Mmm, visst, men om man vill ha någon "content" så måste man ha någonstans där saker och ting produceras. Vi som står i begrepp att lansera en iTunesU-site måste ha en hel serverfarm för själva podcast producer. Det kommer ju bli lagom kul att komma till serverhallen och säga att man vill stoppa in Mac Pro där. Datorer som tar vansinnigt mycket plats i racket (debiteras per U) och som dessutom saknar en hel del funktionalitet som man faktiskt behöver när man inte har fysisk tillgång till hallen. Det fördyrar och gör det hela vansinnigt mer komplicerat.
Dessutom, hela vår Casper-lösning rullar på xserves, hur kul blir det att bli tvungen att gå över till Mac Pro-maskiner för det? Jag hoppas innerligt att Jamf mycket snart adresserar detta genom att certifiera Linux som host-OS för JSSen istället.

Till slut kan man helt klart se detta som att Apple är på väg åt det håll som jag gissade: iOS för hela slanten. OSX 10.7 blir sista OSX, nästa steg blir att alla Apple-maskiner kör någon variant av iOS och OSXS läggs ner. Man kan ju se det som att Apple lyckades där Microsoft misslyckades: ha samma OS på allting. Snart kan vi kanske se iOS i de inbyggda systemen i bilar, BMW/Mini har ju redan gått en liten bit på den vägen, inte så värst svårt att tänka sig iOS som huvudsystem för in-car entertainment med specialgjorda appar som kör ovanpå.

Det hela får en ju att fundera på om man kanske inte skulle fortsätta som mac-tech, jag gissar att det bara kommer bli mindre och mindre av OS och mer inlåst i iOS-strukturen där man återigen döljer OSet för användaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-05 20:36
Ursprungligen av bollman:

Dessutom, hela vår Casper-lösning rullar på xserves, hur kul blir det att bli tvungen att gå över till Mac Pro-maskiner för det? Jag hoppas innerligt att Jamf mycket snart adresserar detta genom att certifiera Linux som host-OS för JSSen istället.

Hehe, tänkte precis samma sak. Inte för att vi kör Casper i nuläget, men funderar på det, och det vore bra om det fanns hårdvara att köra det på...

Alternativet är om de licensierar OSXS till ESX/ESXi.

Ursprungligen av marcus:

Alternativet är om de licensierar OSXS till ESX/ESXi.

Amen brother!

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-11-05 14:37

Mac Pro - Buy Mac Pro desktop computers - Apple Store (U.S.)

Nytt server alternativ, tyvärr, en Mac Pro i dagens form kan inte ersätta en Xserve, kanske i ett företag som bara behöver 1 kraftfull server men inte för någon som kanske behöver 42+ servrar, tyvärr.

Ursprungligen av x-per:

Mac Pro - Buy Mac Pro desktop computers - Apple Store (U.S.)

Nytt server alternativ, tyvärr, en Mac Pro i dagens form kan inte ersätta en Xserve, kanske i ett företag som bara behöver 1 kraftfull server men inte för någon som kanske behöver 42+ servrar, tyvärr.

och även fast nedanstående bild ser bättre ut

så kanske ingen av bilderna är framtiden ...

detta är från 2007 men ändå intressant att se varje Mini som en "blade"

Network Jack » Blog Archive » Intel MacMinis – The OS X Blade Server http://www.networkjack.info/blog/2007/03/29/intel-macminis-the-os-x-blade-server/

istället för att hot-swapa en disk eller ett agregat , byt ut en mini bara ...

plus att du får plats 6 stycken mini på 2U

Senast redigerat 2010-11-05 15:20
  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-11-05 15:24
Ursprungligen av gotfredsen:

Tyvärr, bara för att man kan stapla dom betyder inte att det fungerar i en perfekt miljö, tex att stapla Mac Pro så är totalt värdelös om man vill byta disk.

Detsamma gäller för Mac Mini, går en disk sönder så tar det bra lång tid att byta ut, skall ens klienter acceptera den nertiden då eller vad är tänkt? Dessutom om ett NIC går sönder i en Mac Mini, då har man 2 val, antingen skicka in Minin direkt för ett moderkortsbyte eller koppla en extern disk till den och göra en fullständig backup, sen ha en Mac Mini på lager som man flyttar över allt på. Detta tar 100ggr längre tid än vad en klient accepterar och det är inte bara 1 klient per server alltid så då har man flertalet kunder som flåsar en i nacken.

Mac Mini fungerar bara för dom som accepterar nertid och har en företag som nertid inte är kritisk för, gör man som jag och hostar flertalet hemsidor med OS X Server och gör det tillsammans med massa klienter då blir det inte roligt inte, som tur är har jag inga klienter på mina hostade servrar så Mac Mini och Mac Pro kan fungera, men då ställs ännu högre krav på redundans. Dessutom tar inte IP-Only in annat än rackinfrastruktur sålänge man inte köper hela cagen.

Rackmontering ÄR det enda som fungerar i affärskritiska hostingmiljöer. Dessutom om man har en miljö i minst 42U och skall ersätta den med Minis, en Mac Mini Server är långt mycket klenare än en 8 core 2.93ghz, dessutom tappar du all service som kräver hög minneskapacitet med en Mac Mini, så säg om man har tur 5st Minis för att ersätta varje U i ett rack, 200 Mac Mini Servrar, sen om du vill ha 0 downtime och spegla men samtidigt måste ha 200 Mac Minis då är man uppe i 400 Mac Minis, 4mkr, för att inte tala om hur drygt det är att administrera 400 servrar istället för 42.

Går man Mac Pro vägen så måste man hitta ett riktigt bra datacenter som har lust att slösa bort ytan 42st Mac Pro tar upp, tror inte det finns någon i sverige som gör det.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-05 14:40

Konstigt att det inte hänt tidigare. Helt klart deras mest perifera produkt med tanke på dagens affärsidé.

Däremot skulle det vara riktigt trist om OSX Server försvann.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-05 15:00

Första bilden där, det måste ju vara helt värdelöst ur servicesynpunkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-05 16:05

Såg nu att man kan konfigurera en mac pro som server också!

Mac Pro Server quietly introduced as Xserve heads for the grave, starts at $3,000 -- Engadget

...eller så ändrar dom licensavtalet så man får virtualisera OS X server på random x86-burk. Man får ju redan göra det på Apple-hårdvara, vilket kan ha varit för att ge virtualiseringsleverantörerna anledning att lära sig tekniken och bygga upp kompabiliteten.

Generellt så är ethernet draget i alla kontorsbyggnader, alla installatörer kan hantera det, det funkar med all nätverksutrustning, kablaget är kompatibelt med vanlig telefoni och det är snorbilligt. Förutom att väldigt få behöver mer än 100Mbit. Så jag tror inte LP kommer att ersätta ethernet i första taget för allmänt bruk. (vilket är åtminstone 95%)

Rest in peace

Fan vad trist.
Många tekniker som genom åren kryssat i motvind med xserve/osx.
Apple har ju aldrig jobbat med roadmaps så tyvärr så finns det nog en hel del företag som nu står där med grisen i säcken och gjort stora investeringar.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-05 19:22
Ursprungligen av irrelogical:

Generellt så är ethernet draget i alla kontorsbyggnader, alla installatörer kan hantera det, det funkar med all nätverksutrustning, kablaget är kompatibelt med vanlig telefoni och det är snorbilligt. Förutom att väldigt få behöver mer än 100Mbit. Så jag tror inte LP kommer att ersätta ethernet i första taget för allmänt bruk. (vilket är åtminstone 95%)

Att säga att LP kommer ersätta Ethernet är som att säga att Fiber kommer ersätta kabeln till ringlockan.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-05 17:01

Det blir mååånga adaptrar första 10 åren :-D. Ethernet t.ex. är ju en infrastruktur - skulle tro att många miljoner hus har en halv miljard CAT-kontakter. :-D. Inte byter man ut detta i ett nafs.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-11-05 19:32

Nu måste jag köpa en XServe En mycket trevlig produkt men fanns det verkligen en marknad? Var apple före sin tid? Var det verkligen inte bara menat för "mindre" företag?

Pratar vi enterprise känns det mer som IBM, Oracle/SUN, HP områden...

  • Oregistrerad
  • 2010-11-05 20:20
Ursprungligen av Csoft:

Nu måste jag köpa en XServe En mycket trevlig produkt men fanns det verkligen en marknad? Var apple före sin tid? Var det verkligen inte bara menat för "mindre" företag?

Pratar vi enterprise känns det mer som IBM, Oracle/SUN, HP områden...

Du har så otroligt fel.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-05 20:24

Apple Discontinues Xserve, Only Available Until January 31st - MacRumors Forums

500 inlägg so far, har inte orkat läsa kommentarerna men finns ju en hel del på macrumors som har gigantiska XServer installationer som säkert sprider sina "åsikter" om detta där

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-11-05 21:22

Har Apple sagt att dom skall sluta med serverhårdvara helt nu? Eller är detta bara tillfälligt innan dom kommer med något helt nytt?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2010-11-06 03:04

Apple lägger ner Xserve!

Hej!

Ni som läst nyheterna har noterat att Apple lägger ner Xserve. Vad anser ni om detta?

Jag tänkte citera ett blogginlägg som jag själv har skrivit: Xserve R.I.P! | Johan Linnarsson

Det blir inga mer uppdateringar av Apples Xserve modell. Senaste uppdateringen var i April 2009 och när Mac Pro efter lång väntan fick sig en uppdatering så hände inget med Xserve. Så nu blir det adjö och hejdå!

Vad händer då med Apples serveroperativsystem? Det kommer att finnas kvar men bara i Mac Mini server och nya Mac Pro server. Den sistnämnda finns i skrivande stund bara tillgänglig i Amerikanska Apple Store. Ni som har järnkoll på Apple vet att man tidigare kunnat beställa en Mac Pro med OS X Server och det är något man fortfarande kan göra!

Hur påverkar då nedläggningen av Xserve för serverhallen? I princip alla serverhallar kräver idag rackmonterade servrar av utrymmesskäl! Fördelen med det platta formatet är att man kan stapla många servrar i höjdledd. Tar man och tittar på Mac Mini Server och nya Mac Pro Server så är dessa varken rackmonterbara eller följer måttstandarden för 19″ rackserver. Detta gör att dessa produkter inte kommer att accepteras i de flesta serverhallar. Om en serverhall av förmodan skulle ta emot exempelvis Mac Pro server så lär dom garanterat ta betalt för antalet platser den tar upp i höjdled! En 1U server (som är den minsta servern i höjdled) är ca. 4,5cm hög. Mac Pro som är 51cm hög tar därmed upp 12st U1 platser, samtidigt som det kommer finnas ett tomrum i sidled!

Jag tror att Apple stampat ner foten och visat att företaget i framtiden inte kommer satsa på serversidan. Mac OS X Server har idag redan fått mycket klagomål jämför med dess konkurrenter. Utan att jag själv någonsin har testat OS X Server så tror jag inte detta är ett område Apple är bra på. Jag tror heller inte Apple tjänat några större pengar på sin servermodell.

Nog för att Xserve är den absolut snyggaste serverdatorn på marknaden så är den fortfarande tänkt att stå i ett skåp! Jag kan inte se vitsen med att ha en snygg designad server i ett rack eller skåp, såvida man inte vill ha den ståendes öppet på i ett kontor, där företaget bryr sig om form och design i alla aspekter. Är man inte noga med det sistnämnda så kan man lika gärna köpa en Dell- eller HP-server och installera Windows Server eller ett Linux- eller Unix-system på dessa.

För tittar man på pris och prestanda så har det alltid funnits billigare alternativ, där det även funnits möjlighet från de större tillverkarna att köpa till service på plats inom 4 timmar garanti om servern är nere för räkning! Det sistnämnda är något som aldrig funnits hos Apple! För vad gör man i kritiska lägen när Xserve pajar? Hur lång tid tar det att få servern lagad på garanti om man köpt till Apple Care? Vad gör man under tiden servern ligger nere? Har man en annan Xserve som kan ta över driften?

Hur snygg Xserve än må vara så är det mycket som talat emot den! Nu när Apple väljer att lägga ner produkten så anser då jag att företaget tydligt markerar att serverdelen är något dom inte kommer arbeta med i framtiden! Vad tror ni?

Som sagt så kopierade jag mitt inlägg för att skapa en diskussion angående Apples val att sluta tillverka Xserve. Vad tycker ni?

Med vänlig hälsning
Johan Linnarsson

Flyttade hit ovanstående inlägg från en annan tråd.

/Mod

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2010-11-06 18:42
Ursprungligen av Capeman:

Flyttade hit ovanstående inlägg från en annan tråd.

/Mod

Missade att det fanns en tråd redan. Tack för flytten

Ja, nu börjar man ju helt klart fundera över framtiden... Får hoppas att dom börjar tillåta virtualisering av OSXS, blir ju inte roligt att släpa in massa Mac Pro i serverhallen direkt

Bevaka tråden