Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.6.5 släppt

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-11-11 01:16

Oj, server fick sig en rejäl genomgång med, 60-70mb tyngre än vanliga OS X, dessutom uppdaterades i princip alla Server Tools, vad som uppdaterades är dock oklart, står säkert på Apples hemsida men måste sova ;P

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-11 07:40
Ursprungligen av x-per:

Oj, server fick sig en rejäl genomgång med, 60-70mb tyngre än vanliga OS X, dessutom uppdaterades i princip alla Server Tools, vad som uppdaterades är dock oklart, står säkert på Apples hemsida men måste sova ;P

http://www.99.se/mac-os-x-server/282129-mac-os-x-server-10-6-5-slaeppt.html
http://www.99.se/mac-os-x-server/282131-server-admin-tools-10-6-5-slaeppt.html

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2010-11-11 02:51

En reboot löste problemet med fläkten...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-11 09:10

Inget har hänt med Quicktime Player. Undrar om vi kommer se något där innan Mac OS X 10.7? Trodde det förut men börjar tvivla.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-11 09:28
Ursprungligen av acke:

Inget har hänt med Quicktime Player. Undrar om vi kommer se något där innan Mac OS X 10.7? Trodde det förut men börjar tvivla.

Quicktime väger tyngre och dom vill nog spara lite "ögongodis" till den större lanseringen av OS X 10.7.

Samtidigt har snart OS X 10.6 snowleoparden kommit upp en bit i "åren", så man bränner inte så mycket mer tyngre krut på den.

Så vi får nog misströsta ett tag till tyvärr.

DNS verkar trasigt i 10.6.5. Jag kan inte nå maskiner som använder sej av DNS aliases?!! Nslookup fungerar korrekt, men jag kan varken pinga dem eller på annat sätt ta kontakt om jag använder aliaset. Däremot kan jag nå maskinerna direkt på hostname eller på ip adressen...

Samma sak bekräftat på 3 Macar som uppgraderats till 10.6.5... DNS Servern ifråga är vår interna Windows 2008 Server.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-12 23:42
Ursprungligen av air:

DNS verkar trasigt i 10.6.5. Jag kan inte nå maskiner som använder sej av DNS aliases?!! Nslookup fungerar korrekt, men jag kan varken pinga dem eller på annat sätt ta kontakt om jag använder aliaset. Däremot kan jag nå maskinerna direkt på hostname eller på ip adressen...

Funkar för mig, både med min ISP:s DNS och Googles.

Ursprungligen av air:

DNS verkar trasigt i 10.6.5. Jag kan inte nå maskiner som använder sej av DNS aliases?!! Nslookup fungerar korrekt, men jag kan varken pinga dem eller på annat sätt ta kontakt om jag använder aliaset. Däremot kan jag nå maskinerna direkt på hostname eller på ip adressen...

Samma sak bekräftat på 3 Macar som uppgraderats till 10.6.5... DNS Servern ifråga är vår interna Windows 2008 Server.

Här är intressant artikel:

Apple fixes broken IPv6 by breaking it some more

Ursprungligen av EricBradley:

Det är inte relaterat. Felet är en kombination av att man har hostnames som slutar på .local samt att man använder sej av CNAME aliases. Samma sak beskrivs rätt bra här: Apple - Support - Discussions - DNS issues after 10.6.5 update ...

Jag fixade det genom att övertala DNS ansvarige på jobbet att göra riktiga records istället för CNAME på de servrar som ställde till med problem. Inte en alltför snygg lösning men välfungerande.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-11 10:47

iCal är nu tom på kalendrar - synken mot MobileMe is gone. En update med combo fixade inte grejen. Trist. Väntar med att uppdatera dom andra Macarna. I molnet ser allt bra ut och min iPhone har allt rätt i alla fall. Detta hände också en gång förr när Leopard fick en major update. Då blev det ett jävla liv - ännu har inte stormen brutit ut - det kommer. Shame on you, Apple.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

iCal är nu tom på kalendrar - synken mot MobileMe is gone. En update med combo fixade inte grejen. Trist. Väntar med att uppdatera dom andra Macarna. I molnet ser allt bra ut och min iPhone har allt rätt i alla fall. Detta hände också en gång förr när Leopard fick en major update. Då blev det ett jävla liv - ännu har inte stormen brutit ut - det kommer. Shame on you, Apple.

Återställ synkroniseringsdata på macen och hämta ned från MobileMe om du vet att data är rätt där. Det fixar nog grejen. Min sambo hade samma problem på sin MPB och vi löste det så.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-11 11:27

Nope. Det var givetvis det första jag gjorde. Det hjälper inte.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Återställ synkroniseringsdata på macen och hämta ned från MobileMe om du vet att data är rätt där. Det fixar nog grejen. Min sambo hade samma problem på sin MPB och vi löste det så.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Nope. Det var givetvis det första jag gjorde. Det hjälper inte.

Hm... och du har kollat att du enbart synkar via MobileMe och inte råkar ha kalendersynk via iTunes ikryssat? Det kan ställa till det också vet jag.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-11 12:00

Du snackar iPhone nu. Jag är på en Mac.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Hm... och du har kollat att du enbart synkar via MobileMe och inte råkar ha kalendersynk via iTunes ikryssat? Det kan ställa till det också vet jag.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Du snackar iPhone nu. Jag är på en Mac.

Ja jag vet att du är på mac. Det var bara ett tips på något att kolla, jag har noterat att synka iPhonen både via MobileMe och iTunes kan strula till synkdata även på macen. Men det är naturligtvis ett långskott.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

iCal är nu tom på kalendrar - synken mot MobileMe is gone. En update med combo fixade inte grejen. Trist. Väntar med att uppdatera dom andra Macarna. I molnet ser allt bra ut och min iPhone har allt rätt i alla fall. Detta hände också en gång förr när Leopard fick en major update. Då blev det ett jävla liv - ännu har inte stormen brutit ut - det kommer. Shame on you, Apple.

Inga problem här. Min iCal fungerar som tidigare, både exchange, mobileme, caldav samt prenumererade kalendrar.

Ursprungligen av air:

Inga problem här. Min iCal fungerar som tidigare, både exchange, mobileme, caldav samt prenumererade kalendrar.

Samma här, inga problem med iCal och MobileMe.

  • Medlem
  • 2010-11-11 16:57
Ursprungligen av Capeman:

Samma här, inga problem med iCal och MobileMe.

Och samma här, iCal lirar finfint med Exchange och MobileMe.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

iCal är nu tom på kalendrar - synken mot MobileMe is gone. En update med combo fixade inte grejen. Trist. Väntar med att uppdatera dom andra Macarna. I molnet ser allt bra ut och min iPhone har allt rätt i alla fall. Detta hände också en gång förr när Leopard fick en major update. Då blev det ett jävla liv - ännu har inte stormen brutit ut - det kommer. Shame on you, Apple.

Jag hoppas att du hade backup på kalendern (ex. TimeMachine) eller att du backade upp dina kalenderdata med vanlig backup. I såfall borde det vara en smal sak att rulla tillbaka alltihop… Uppdateringar är inte alltid 100% felfria…

  • Oregistrerad
  • 2010-11-11 12:05

Jag är på jobbdatorn - ingen backup för sådant här (bara projekt - och dom ligger på andra diskar). Kalendrar etc är uppe i molnet - det är min backup (använder MM webbgränsnittet nu härifrån jobbet - funkar ju men jag gillar det inte). Hemmaburken är backuppad som vanligt givetvis, men jag kan säkert inte dra dom grejerna till jobbdatorn. För mycket rättigheter, datornamn, etc inblandat. Det blir nog katastrof.
Nej, Apple har fuckat upp igen (för en del) som förra gången m.a.o. Inom 24 timmar börjar det dyka upp fler som har problemet och en lösning från apple kommer. Jag tycker bara det är pinsamt att Apple har sådana enorma problem med MM och synk och har haft det i...tja, sedan MM kom. Tydligen är synk - framför allt av kalendrar - ett mycket, mycket svårt område.

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag hoppas att du hade backup på kalendern (ex. TimeMachine) eller att du backade upp dina kalenderdata med vanlig backup. I såfall borde det vara en smal sak att rulla tillbaka alltihop… Uppdateringar är inte alltid 100% felfria…

  • Oregistrerad
  • 2010-11-11 12:14

Hallelujah! Stekte MM-kontot i iCal (inställningar) och skapade det igen. Nu funkar det :-). Jag hade i bakhuvudet att detta var Apples lösning förra gången dom fuckade upp.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Hallelujah! Stekte MM-kontot i iCal (inställningar) och skapade det igen. Nu funkar det :-). Jag hade i bakhuvudet att detta var Apples lösning förra gången dom fuckade upp.

Jag jublar med dig för jag vet hur irro man blir när basala grejer f*ckar upp. Grattis!

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Hallelujah! Stekte MM-kontot i iCal (inställningar) och skapade det igen. Nu funkar det :-). Jag hade i bakhuvudet att detta var Apples lösning förra gången dom fuckade upp.

Grattis! Bra att du fick dina kalenderdata tillbaka. Skriv ner lösningen på en åtgärdslista ifall det händer igen i framtiden…

  • Oregistrerad
  • 2010-11-11 12:23

Har lagt det på min Simplenote - har det då på webben och iPhone

Ursprungligen av The Real Viking:

Grattis! Bra att du fick dina kalenderdata tillbaka. Skriv ner lösningen på en åtgärdslista ifall det händer igen i framtiden…

  • Medlem
  • 2010-11-11 15:24

Märker ingen större skillnad. Problemet med grafiken tycks kvarstå.

  • Medlem
  • 2010-11-11 16:58
Ursprungligen av palb:

Märker ingen större skillnad. Problemet med grafiken tycks kvarstå.

Vad för problem med grafiken?

  • Medlem
  • 2010-11-11 19:18
Ursprungligen av FrrH:

Vad för problem med grafiken?

Apple - Support - Discussions - Snow Leopard 10.6.4 graphic problem ...

  • Medlem
  • 2010-11-11 16:58

Är det ingen som har märkt att Exposé går liiiiiite snabbare

Ursprungligen av FrrH:

Är det ingen som har märkt att Exposé går liiiiiite snabbare

Nu när du säger det!

Ursprungligen av FrrH:

Är det ingen som har märkt att Exposé går liiiiiite snabbare

Och Safari känns... snappier.

Bevaka tråden