Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad vill ni se härnäst i MacBook Pro och Air?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av 99Mark:

Hur kan det bli snabbare än Firewire och USB 3?

Konstig fråga? Menar du att den slutliga toppen är nådd och ingenting någonsin blir snabbare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-10 13:37
Ursprungligen av ill_chrill:

Konstig fråga? Menar du att den slutliga toppen är nådd och ingenting någonsin blir snabbare?

I dagens läge.

Ursprungligen av 99Mark:

I dagens läge.

Knappast, sata är tex snabbare

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-10-09 23:47
Ursprungligen av 99Mark:

Hur kan det bli snabbare än Firewire och USB 3?

Lightpeak kommer att vara snabbare än USB3 när det kommer.

Viktigast tycker jag är bättre upplösning i MBP 13 och kanske en ix core, men de får gärna byta ut DVDn till en extra HD eller göra den mindre

MacBook Pro:

  • LightPeak

  • USB 3

  • FireWire 3600

  • Retina skärm med 120Hz stöd

  • 4 kärnig processor (den senaste i labbet drar lika lite ström som 2 kärniga!)

  • Längre batteritid

  • Blu-Ray med filmavkodare.

  • SD/SDHC-kortläsare

  • Plats för två interna SSD enheter

  • 3G/4G modem inbyggd

Ja, lite kräsen är jag

Ursprungligen av Drakfot:

Ah, jag uttryckte mig lite oklart. Det jag menade var att man antingen kan få in ett extra batteri där, eller en OptiBayliknande lösning för att montera en hårddisk istället.
Hade varit intressant att se Apple göra en sådan lösning

Ungefär som Powerbook Pismo då.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-10-03 16:29
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ungefär som Powerbook Pismo då.

Ja lite så. Fast en snyggare lösning än borttagningsbara delar på det sättet. Har inget emot att skriva bort bottenplattan för att ordna detta, det är ju inte så att man skall byta direkt ofta

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-05 12:00

Ta bort DVD drive !

Det finns ju extern USB DVD spelaren...

Vad tror vi? En update inom 3v?

hoppas på nästa vecka! nåt nytt och kul vill man ju ha

Det kom en ny Air, men ingen uppdatering av Pro. Vad tror vi? Kommer det komma en uppdatering under hösten? Hade vart kul om den gick att göra lite tunnare

Ursprungligen av Marcus_R:

Det kom en ny Air, men ingen uppdatering av Pro. Vad tror vi? Kommer det komma en uppdatering under hösten? Hade vart kul om den gick att göra lite tunnare

Nej, det lär inte komma någon uppdatering i höst, tror inte jag, och en förändring av formfaktorn ligger nog ännu längre in i framtiden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-05 18:07
Ursprungligen av Capeman:

Nej, det lär inte komma någon uppdatering i höst, tror inte jag, och en förändring av formfaktorn ligger nog ännu längre in i framtiden.

Instämmer med föregående talare. Helt olika produkt segment.

Visst kommer en känsla av mer "smidighet" att byggas in hos en ny MBP men inte på avkall av prestanda, snarare kommer den att utvecklas mot att ta över mer prestanda tunga uppgifter från stationära maskiner så långt det går. För trenden är att även grafiker vill vara "on the run" och kanske flytta med arbetsmaskinen hem vid tillfälle.

Samtidigt ökar väl försäljningen av bärbar datorer överlag, det är dom som lockar konsumenterna i högre grad.

Nu driver dom bärbara macbooksen stationära 27 tums skärmar med lätthet, enda fläcken är att med fristående tunga grafikkort i bärbara macbooks Pro så måste ändå värmen avledas, och en fläkt reglera temperaturen, då kan inte en Macbook Pro göras "supertunn" ala´ Airen, om den samtidigt ska kunna leverera prestanda för tyngre bild redigering mm......

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-11-05 19:03

Varför inte samma typ av SSD som sitter i Air i alla Apples datorer? 32-128 gig för operativ och program, detta i kombination med vanlig disk. Formen på SSD:n möjliggör att den optiska disken kan få stanna kvar i MBP.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-05 19:51
Ursprungligen av Peth:

Varför inte samma typ av SSD som sitter i Air i alla Apples datorer? 32-128 gig för operativ och program, detta i kombination med vanlig disk. Formen på SSD:n möjliggör att den optiska disken kan få stanna kvar i MBP.

En intressant tanke kanske möjlig, men knappast trolig, eftersom jag personligen tror att låg "vikt", lång "batteritid" och minsta möjliga "fläktljud" väger tyngre än ett internt större lagrings utrymme särskilt nu när större möjligheter finns för webserver backup lagringar. . Samt en optisk disk alstrar värme och då måste ändå fläkten tuta och gå.

När nu Apple lanserar nya Macbook AIREN med buller och bång slår dom undan benen lite på sig själva.

Dom måste ändå följa i airens fotspår dvs försöka få ner vikten till runt 2 kg på en 15 tums macbook Pro samtidigt som den ska ha längsta möjliga batteritid och då kvarstår endast ett SSD flash kort kanske i större storlekar som 512 Gb - 1 TB och uppåt i framtiden.

En SSD flash kort eller möjligtvis en SSD drive i MBP det hoppas man ju på . Det är nog ett säkert kort.

Senast redigerat 2010-11-05 20:02
Ursprungligen av Peth:

Varför inte samma typ av SSD som sitter i Air i alla Apples datorer? 32-128 gig för operativ och program, detta i kombination med vanlig disk. Formen på SSD:n möjliggör att den optiska disken kan få stanna kvar i MBP.

Idén är inte alls tokig, men det känns som en övergångslösning av det slag som Apple inte brukar ta till. Jag tror mer på ett ganska abrupt dumpande av hårddisken så snart Moores lag hunnit verka ett litet tag till. Skulle inte ramla av stolen om CD-läsaren dessutom försvinner ur allt utom 17", men jag tror att det är lite längre bort i tid.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-10 17:49

Håller med, superdriven fasas nog ut genom tex. en "tillvals option" vid beställning. I alla fall tycker jag att det borde vara så.

Men jag lutar nog ändå mot en större SSD drive lösning. MBP vänder sig ändå mot "proffsen" och då måste det finnas lite interna lagringsmuskler av något slag på en bärbar plattform.

Senast redigerat 2010-11-10 23:36
Ursprungligen av CUBEIS:

Håller med, superdriven fasas nog ut genom tex. en "tillvals option" vid beställning. I alla fall tycker jag att det borde vara så.

Men jag lutar nog ändå mot en större SSD drive lösning. MBP vänder sig ändå mot "proffsen" och då måste det finnas lite interna lagringsmuskler av något slag på en bärbar plattform.

SSD i all ära men fast minne verkar bli framtiden.

ps.kolla din inbox kompis.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-11 09:42
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

SSD i all ära men fast minne verkar bli framtiden.

ps.kolla din inbox kompis.

hahahaha,, du ska alltid tycka tvärt om, men men den som lever får se

Detta vet jag, På något sätt måste MacBook PRO urskilja sig från sina "småsyskon" och då lägger jag min röst på sk.. "options" = tillval på Apple store dvs.. "superdrive" "lagringsutrymme" större SSD drive mellan 512 GB- 1TB.

Jag tror inte att fasta flash minnen kan matcha detta riktigt än. dels pågrund av priseffektivitet på större minnen samt osäker prestanda över tiden, vid dagligt arbete och tyngre lagring av filer på dessa.

Ursprungligen av CUBEIS:

Håller med, superdriven fasas nog ut genom tex. en "tillvals option" vid beställning. I alla fall tycker jag att det borde vara så.

Jag tror inte på superdrive som tillval annat än på det sätt den erbjuds till MBA. Möjlighet till inbyggd superdrive skulle påverka chassidesignen för mycket, så det är därför jag gissar att den stannar kvar i 17"-modellen (ungefär som de gjorde med ExpressCard). Men det här är ju så hypotetiskt det bara kan bli, så jag gissar vilt just nu.

Ursprungligen av CUBEIS:

Men jag lutar nog ändå mot en större SSD drive lösning. MBP vänder sig ändå mot "proffsen" och då måste det finnas lite interna lagringsmuskler av något slag på en bärbar plattform.

Jag skulle nog faktiskt vänta mig just en minskning av lagringsutrymmet, åtminstone i form av att utvecklingen med mer lagringsyta för varje ny generation stagnerar ett tag men kanske rentav en faktisk minskning i absoluta tal (typ, från en framtida MBP med 1,5 TB hårddisk till en ännu mer framtida med bara 1 TB flashminne). Vilket jag tror går alldeles utmärkt att komma undan med, så länge det medför nya fördelar som användarna har ännu mer nytta av.

Som jag ser det är proffsen som sätter maximal lagringskapacitet först inte någon enorm grupp längre, och skiljelinjen går snarast mellan att behöva väldigt mycket mer lagring än man någonsin kan få i en laptop och betydligt mer modesta behov. Just därför tror jag att det vore en felsatsning att låta en ny generation MBP begränsas av en volymsslukande SSD i "hårddiskutförande" i stället för att kunna göras mer kompakt och/eller få ännu bättre batteritid.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-11 17:31

Ja just det externt tillval ala´MBA när det gäller superdriven i framtida MBP är vad jag menar och det som kommer att gälla gissar jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-05 20:44

Jag tror Peths förslag är helt rätt: kläm in en Air-SSD bredvid vanliga hårddisken. Låt Mac OS och Applikationer ligga på Flashdisken (med unix filsystem eller ZFS behöver det inte ens se ut som två volymer, eller hur?) och mediafiler på den vanliga snurrdisken. Eller bygg ett filsystem som själv väljer vad som läggs var - kanske som Seagate Momentus XT hybriddrive, fast Mac OS tar hand om att cacha rätt delar på Flash och göra transparent write-through.

Hade jag en unibody MBP skulle jag skruva isär och se om det kan få plats en pirat-Air-SSD - visst är interfacet kompatibelt med vanlig SATA, fast i annan kontakt? Bara att fixa en SATA-kabel med två uttag och konverter (monoprice.com om en månad eller två?) och sen leta upp /etc/fstab eller vad f***n det kan heta på Mac OS...)

Värmen och volymen som går till en Air-SSD är inte så stor, men fördelen är desto större. Allvarligt, tror någon att Steve Jobs vill presentera en ny generation Macbook Pro som startar fyra gånger långsammare än en Air!?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-11-06 15:12
Ursprungligen av alamode:

Jag tror Peths förslag är helt rätt: kläm in en Air-SSD bredvid vanliga hårddisken. Låt Mac OS och Applikationer ligga på Flashdisken (med unix filsystem eller ZFS behöver det inte ens se ut som två volymer, eller hur?) och mediafiler på den vanliga snurrdisken. Eller bygg ett filsystem som själv väljer vad som läggs var - kanske som Seagate Momentus XT hybriddrive, fast Mac OS tar hand om att cacha rätt delar på Flash och göra transparent write-through.

Hade jag en unibody MBP skulle jag skruva isär och se om det kan få plats en pirat-Air-SSD - visst är interfacet kompatibelt med vanlig SATA, fast i annan kontakt? Bara att fixa en SATA-kabel med två uttag och konverter (monoprice.com om en månad eller två?) och sen leta upp /etc/fstab eller vad f***n det kan heta på Mac OS...)

Värmen och volymen som går till en Air-SSD är inte så stor, men fördelen är desto större. Allvarligt, tror någon att Steve Jobs vill presentera en ny generation Macbook Pro som startar fyra gånger långsammare än en Air!?

Då tror jag mer på att Apple kommer slänga in en stor SSD och nöja sig med det. En till disk kommer komma enbart på bekostnad av batteritiden. All hårdvarudesign handlar ju mer eller mindre om att göra allt så litet som möjligt för att få in ett så stort batteri man kan. Eventuellt på bekostnad av CD-läsaren, men känns tveksamt att Apple ska ta bort den ur MacBook Pro. Inte förrän formatet är utdaterat.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-07 01:32

Jag tror Apple vill få skalfördelar på det nyss införda Air-Flashdriveformatet, och kommer välja det framför att fortsätta lägga pengar på en mellanhand som designar "riktiga" SSD. Och det räcker inte att bara erbjuda 256 GB för proffsmarknaden som köper Macbook Pro. Vad tror du om detta då: plats för TVÅ av Macbook Air-flashdiskarna...? Vi vet ju inte heller vad strömförbrukningen är på dessa flashkort, vore intressant att veta.
Håller med om att CD-spelaren blir kvar ett tag till.

Bevaka tråden