Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV köp i Sverige

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-10-19 18:03

Jag har beställt en Apple TV från Bazula som håller till i Växjö och uppenbarligen tar in Apple TV på något sätt.

Inte billigt men vem orkar tramsa med borderlinx när man får beställningen på två dagar. Beställde i går kväll, fick avisering av inlämnad paket idag. Kostade en slant förstås, 1490:- men det är det värt för bekvämligheten. De hade 30 i lager i går kväll, tio i lager just nu så passa på.

Eftersom jag inte fått den än så kan jag inte gå i god för att de är seriösa, dock.

Apple TV (2nd Generation) | Bazula.se

Jag har köpt lite ipad-tillbehör av dom. Dom verkar seriösa iaf, tog ett tag innan jag fick prylarna pga att de inte hade dom inne på lager just då. De var snabba på att svara på mail dock, vilket ger ett seriöst intryck.

Intressant, tack för tipset! Skriv gärna en rad när du fått den..

//Stefan

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-10-20 12:27

Den kom, den packades upp, den segrade

De vita kablarna är mina. Den levererades med svart amerikansk stickpropp.

Senast redigerat 2010-10-20 13:07
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-22 18:54

Köpte en då jag var över till USA nu senast, men jag har fortfarande inte lyckats få igång så jag kan hyra serier. PlanB, eller ngn annan, har ni lyckats? I så fall, hur?

  • Medlem
  • 2010-10-23 08:59
Ursprungligen av Gelan:

Köpte en då jag var över till USA nu senast, men jag har fortfarande inte lyckats få igång så jag kan hyra serier. PlanB, eller ngn annan, har ni lyckats? I så fall, hur?

Skaffa ett amerikanskt itunes-giftcard så borde det funka.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-10-23 13:38
Ursprungligen av Gelan:

Köpte en då jag var över till USA nu senast, men jag har fortfarande inte lyckats få igång så jag kan hyra serier. PlanB, eller ngn annan, har ni lyckats? I så fall, hur?

Nej, jag har den bara som trådlös uppspelare av de filmer/serier jag har i iTunes på datorn.

Otextat är inget alternativ för mig. Jag vill åtminstone ha textad engelska.

Jag har inte prövat själv, men det finns en tråd om det: http://www.99.se/apple-tv/281542-hyra-tv-serier-i-itunes-med-nya-atv-fungerar.html

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-23 20:10

För er som streamar eget material från iTunes-bibliotek till tv, hur går det för er med surroundljud? Fungerar det som det ska?

Ursprungligen av zinned:

För er som streamar eget material från iTunes-bibliotek till tv, hur går det för er med surroundljud? Fungerar det som det ska?

Kanske är mitt svar helt irrelevant eftersom jag inte har nya Apple TV utan bara gamla, men det vore konstigt om stödet för surroundljud försämrats. I gamla Apple TV fungerar 5.1 via optisk ut väldigt bra. Mina filer är kodade med Handbrake och har både stereoljud och Dolby Digital 5.1 (AC3). Spelar jag upp i datorn eller iPhone används stereoströmmen och i Apple TV används AC3-strömmen.

De går att köpa på amazon.co.uk och få levererade till Sverige. Blir betydligt billigare än Bazula.se...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-10-24 17:48
Ursprungligen av Fredrik Tamm:

De går att köpa på amazon.co.uk och få levererade till Sverige. Blir betydligt billigare än Bazula.se...

Som framgår av första inlägget var priset inte var prioritet i mitt fall.

Dessutom: Amazon.co.uk hade ingen i lager när jag beställde. Inte någon av de fyra, fem brittiska internethandlare jag kollade heller.

Jag fick den på en arbetsdag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-25 02:38
Ursprungligen av planB:

Som framgår av första inlägget var priset inte var prioritet i mitt fall.

Dessutom: Amazon.co.uk hade ingen i lager när jag beställde. Inte någon av de fyra, fem brittiska internethandlare jag kollade heller.

Jag fick den på en arbetsdag.

Dock framgår det inte att den här trådens universum är tänkt att kretsa kring din egen person. Kanske kan pris vara en intressant faktor för andra läsare?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-10-25 09:38
Ursprungligen av Nirre:

Dock framgår det inte att den här trådens universum är tänkt att kretsa kring din egen person. Kanske kan pris vara en intressant faktor för andra läsare?

Jag skapade den här tråden lite grand som en rekommendation för personer i samma situation som jag (behov av omedelbar leverans) och ser hänvisningen till pris som lite utanför saken. Dessutom framgår det av titeln att det gäller "i Sverige".

  • Medlem
  • Strömsund
  • 2010-10-26 05:29

Är i USA hela vintern.. Kan skicka hem Apple grejer mm..

emil.ottosson@gmail.com

  • Medlem
  • Ronneby
  • 2010-10-27 12:21

Beställde min Apple TV ifrån Bazula och fick den dagen efter, gick hur smidigt som helst.

För att kunna se TV-serier ifrån USA får man först köpa iTunes US Giftcards och sedan använda sig av en VPN-server så att du får en IP-adress ifrån USA.

Fungerar helt klockrent.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2010-11-11 01:33

Hur använder du en VPN server på Apple TVn? Kopplade just in min som jag köpt i USA, kan dock bara se på YouTube för tillfället. Jag vill se Netflix. Måsta man lägga allt som skall streamas från datorerna i iTunes? Kan man se svenska SVT Play, TV4 play på nåt vis?

Ursprungligen av Ken:

Hur använder du en VPN server på Apple TVn? Kopplade just in min som jag köpt i USA, kan dock bara se på YouTube för tillfället. Jag vill se Netflix. Måsta man lägga allt som skall streamas från datorerna i iTunes? Kan man se svenska SVT Play, TV4 play på nåt vis?

Du måste gå via en router med VPN isf, finns inte VPN inställningar i appletvn. Allt som ska streamas ska in i itunes (om du inte jb appletvn och lägger in plex). Ditt enda hopp om svtplay och dylika är isf via airplay som kommer i ios 4.2.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-11 10:50
Ursprungligen av poseidon84:

Ditt enda hopp om svtplay och dylika är isf via airplay som kommer i ios 4.2.

Det skulle förvåna mig mycket om det inte i den uppdatering kommer gå att installera apps för streaming, typ SVTPlay. Det skulle öka användbarheten något enormt för alla över hela världen.

Ursprungligen av planB:

Det skulle förvåna mig mycket om det inte i den uppdatering kommer gå att installera apps för streaming, typ SVTPlay. Det skulle öka användbarheten något enormt för alla över hela världen.

Fast känns inte apps för appletv som något där det kommer i samband med ett event? eller rykten från developers?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-11-11 11:13
Ursprungligen av planB:

Det skulle förvåna mig mycket om det inte i den uppdatering kommer gå att installera apps för streaming, typ SVTPlay. Det skulle öka användbarheten något enormt för alla över hela världen.

Jag tror inte detta kommer i en oannonserad uppdatering. Det är mer troligt att apple har ett "Special Event" med inriktning på ett AppleTV-SDK, och sedan släpper en iOS-uppdatering med App-stöd några månader senare. Precis som de gjort med iPhone & iPad.

Min förhoppning är att de inte gör det förväntade och släpper ett SDK som tillåter traditionella TV-apps som körs i AppleTV:n och styrs med fjärrkontrollen, utan istället gör det möjligt för iPad/iPhone-apps att använda AppleTV som skärm genom att sända över en binär & sedan skicka events till denna. Det skulle öppna fantastiska möjligheter.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-11 12:20
Ursprungligen av akesson:

Jag tror inte detta kommer i en oannonserad uppdatering. Det är mer troligt att apple har ett "Special Event" med inriktning på ett AppleTV-SDK, och sedan släpper en iOS-uppdatering med App-stöd några månader senare. Precis som de gjort med iPhone & iPad.

Min förhoppning är att de inte gör det förväntade och släpper ett SDK som tillåter traditionella TV-apps som körs i AppleTV:n och styrs med fjärrkontrollen, utan istället gör det möjligt för iPad/iPhone-apps att använda AppleTV som skärm genom att sända över en binär & sedan skicka events till denna. Det skulle öppna fantastiska möjligheter.

Varför då? För det första är kan man ha båda sakerna, och för det andra skall ju inte AppleTV bara existera för apple-nördar som privatimporterar ipad eller är en avancerad iPhoneanvändare.

För att AppleTV skall slå ordentligt i Sverige är apps helt nödvändig.

Hoppas det stämmer, detta är länken att hålla ett öga på:
Apple TV - Apple Store (Sverige)

Ursprungligen av planB:

För att AppleTV skall slå ordentligt i Sverige är apps helt nödvändig.

Det beror väl vad man lägger i ordet "slå" men jag tror inte apps behövs för att de ska sälja bra av Apple TV. Däremot behöver de sälja filmer och tv-serier som i USA.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-11-12 00:39

Kort fråga:
ni tycker att priset är lite högt. Hur tänker ni då? Den gamla modellen kostade väl drygt 2000:- under långa tider. Nu kostar den 1895. Varför är det dyrt med 1400 för den nya? Hänger inte med ...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-12 00:44
Ursprungligen av Ricard:

Varför är det dyrt med 1400 för den nya? Hänger inte med ...

Därför man kan få den för 700 om man har en kompis som kan köpa en på väg hem från USA.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2010-11-12 23:34
Ursprungligen av poseidon84:

Du måste gå via en router med VPN isf, finns inte VPN inställningar i appletvn. Allt som ska streamas ska in i itunes (om du inte jb appletvn och lägger in plex). Ditt enda hopp om svtplay och dylika är isf via airplay som kommer i ios 4.2.

Hmm, det verkar ju inte gå att fixa VPN i routern enl. denna sida jag hittade, det finns routrar att köpa som är färdiga med VPN står det.
Vill ju kunna se allt som finns på nätet samt mina egna filmer i massa olika format.
Kanske får köpa en Macmini istället. Då borde t.ex Netflix funka med att gratisprogram som Hotspot Shield, det verkar kunna gå att signa upp för Netflix med detta på dator, testade lite, men har inte skaffat konto ännu.
Betalade 122 dollar för Apple TV'n inkl. frakt från L.A. ca 830Kr.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-12 23:39
Ursprungligen av Ken:

Hmm, det verkar ju inte gå att fixa VPN i routern enl. denna sida jag hittade, det finns routrar att köpa som är färdiga med VPN står det.
Vill ju kunna se allt som finns på nätet samt mina egna filmer i massa olika format.
Kanske får köpa en Macmini istället. Då borde t.ex Netflix funka med att gratisprogram som Hotspot Shield, det verlar kunna gå att signa upp för Netflix med detta på dator, testade lite, men har inte skaffat konto ännu.

Hotspotshield är skit, man får vad man betalar för...dvs noll. Betala för en riktig tjänst istället.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2010-11-13 19:51
Ursprungligen av zinned:

Hotspotshield är skit, man får vad man betalar för...dvs noll. Betala för en riktig tjänst istället.

Sant... Strong VPN verkar ju vara det som rekommenderas. FInns det andra bra?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-11-13 22:56
Ursprungligen av Ken:

Sant... Strong VPN verkar ju vara det som rekommenderas. FInns det andra bra?

Jag kör med BlackVPN. Lite billigare än StrongVPN men har fungerat toppen för att strömma Hulu osv.

Om någon vill testa kan ni använda min kod så får ni 2 månder extra om ni beställer en månad för 49 kr. Dvs tre månder för 49 kr. Jag får en månad extra när några stycken använt använt min kod, tror jag.

Http://www.blackvpn.com

Koden: GKJYWBT

Om detta räknas som reklam får någon moderator gärna ta bort koden.

Ursprungligen av Ken:

Sant... Strong VPN verkar ju vara det som rekommenderas. FInns det andra bra?

Jag kan rekommendera StrongVPN, de har ett paket som kostar 55 USD per år som jag precis köpt och hastigheten är mycket bra.
Körde tidigare BlackVPN men tyvärr så verkar vid vissa tillfällen inte ha tillräckligt med kapacitet.

Fördelen med StrongVPN är att man kan välja en VPNserver i t.ex New York så att man får bäst prestanda och att det även går snabbare.

Bevaka tråden