Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

JB iOs 4.1 = ingen operatör

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-24 11:19

Vi tar det från början.

Specs:
Telefon: iPhone 4
Modell: MC603KS
Modemfirmware: 02.10.04
Operatör: Telia (så upplåsning ska inte vara nödvändig)

Jag såg glädjande att Dev-Team hade släppt Pwnage Tool för iOS 4.1 och tänkte att jag skulle uppdatera min iPhone 4 från 4.0 till 4.1... Sagt och gjort, jag gjorde precis som jag gjort förut och traskade in på Dev-Teams blog och laddade hem senaste versionen av Pwnage Tool. Jag letade upp min .ipsw som jag tankat från apple och lät Pwnage Tool ta hand om hela proceduren.

Mitt i allt ihop så kom en fråga upp, något som handlade om "contract" och jag googlade fenomenet för att inse att man nog borde trycka NO för att vara på den säkra sidan.

Sagt och gjort, jag valde nej som alternativ och gick in i iTunes och (alt+) återställde med min "custom firmware".

Det som jag reagerade på då var:

1. Att det kom upp en ruta om att någonting skulle skickas till Apple för att jag återställde.

2. När jag var klar så fungerade telefonen fint (och cydia fanns där) MEN jag hade inga operatörsinställningar i telefonen!! Jag gick in och läste på Dev-Team där det stod att man skulle ladda hem "Carrier-Fix" från Cydia (jag antog att detta var för att låsa upp telefonen, men tänkte ändå att jag inte borde behöva göra det....) så jag gjorde det men det gav inget resultat.

3. Jag såg inget annat alternativ än att göra om JB och valde denna gång YES när frågan om contract kom upp. Resultat: TELEFONEN LÅSTE SIG. Telefonen bad om ett "valid SIM" och vägrade göra annat än att ringa nödsamtal.

4. Jag får panik och återställer telefonen i iTunes. Jag tänkte att det fick bära eller brista. Resultat: telefonen var fortfarande låst!!

5. Jag ber till Gud och återställer än en gång Resultat: telefonen återgår till att vara en snäll liten iPhone direkt ur förpackning. (Gud är god)

Nu till min fråga: Vad i hela friden kan ha gått fel? Från början alltså? Och finns det någon chans att jailbreaka igen?

Scenario två:Batteritiden på min telefon har även försämrats dramatiskt! På två timmar i standby drogs 25 % av batteriet ur. Igår laddade jag till 100% under natten, sedan till 80 % igen vid 20 tiden. Mellan tillfällena han batteriet gå ner till 15 % och på bara några timmar gick det från 80 % till död (självavstängning).

Jag laddade den även i natt och efter att ha laddat i sju timmar stod batteriet på 91 %. Jag lät den sitta i till 100 (tog 20 minuter till) och efter att ha använt den lite i kanske 2 timmar så var den nere på 80 % igen.

Fråga två: vad i hela friden kan man göra åt batteritiden?

Hoppas på svar!

Erik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-24 11:31

Update: jag tänkte att jag skulle återställa telefonen igen för att få bukt med batteriproblemet. Resultat: telefonen låste sig igen!!. Jag har satt den i DFU-mode och försöker återställa IGEN. Seriöst, jag fattar inte vad som är problemet!!

ALL hjälp är till hjälp!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-24 11:51

Update 2: Efter att ha återställt två gånger i iTunes och fått samma resultat (låst telefon) så drog jag ur sladden, matade in pin och satte tillbaka telefonen i datorn. Först när jag satte tillbaka telefonen stod det att den var aktiverad och nu har jag återigen en o-JB iPhone 4 med iOs 4.1. Jag återkommer angående batteriet.

Stäng av pin-låset och testa igen med JB om du vill ha den JB:ad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-24 12:39

Men hur kommer det sig att den "låser" telefonen? Jag har Jailbreakat (aldrig med Pwnage tool dock) sedan 3.x och har aldrig varit med om något liknande...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-24 12:41

Btw: Är det samma firmware/base band-problem med iPhone 4 som med andra modeller? Att man är körd om man uppdaterar på "fel" sätt?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-24 18:59
Ursprungligen av ecth:

Btw: Är det samma firmware/base band-problem med iPhone 4 som med andra modeller? Att man är körd om man uppdaterar på "fel" sätt?

Senaste basebandet går så vitt jag vet inte att låsa upp nej.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-25 20:13

Update: batteriproblemet är löst (efter att helt enkelt återställa två ggr) och jag låter bli att jailbreaka till iOs 4.2 och hoppas att jag kan då.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2010-11-22 10:24

Jag sitter i exakt samma sits, jag tror att mitt händelseförlopp var exakt som ditt. Om luren hänger sig så kan man ju inte göra så mycket annat än att återställa den. Tror helt enkelt att jag ber Telia låsa upp den iom att jag har haft den så pass länge.

Det går inte att låsa upp 02.10.04.

1
Bevaka tråden