Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på videokamera med "normal" codec

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-22 10:59

Sitter i jungeln bland videokameror och försöker komma på ett enkelt och framtidssäkert system att visa och lagra filmklipp.
Som det är idag så har jag DV-kamera och får tanka in denna i iMovie och sedan konvertera detta till iDVD för att kunna titta och spara för framtiden.
Helt oändligt jobbigt och tidskrävande.
Nu tänker jag att jag vill ha en videokamera som har vanlig mpg eller avi-filer med något vanligt codec.
Har även en JVC-kamera som spelar in i surroundljud utan att kunna välja bort det och sparar filen i nån märkligt format. Det går "typ" att spela detta i VLC.
Finns det någon kamera som inte har sitt eget codec? Jag vill kunna plutta in ett SD-kort i datorn och föra över till en USB-sticka eller liknande för att kunna visa på vilken dator som helst. Utan att greja med program eller codec.
Någon som vet av någon sådan kamera?
Tacksam för svar!
/Jon

  • Oregistrerad
  • 2010-11-22 11:33

"Framtidssäkert" är AVC/AVCHD - alltså mpeg4/H264. Hela den globala industrin går den vägen - allt från små konsumentgrejer i fickan till sattelitsändningar/broadcast. Allt.. (AVI är en gammal usel grej som snart är ett minne blott. Det är en ångmaskin. Glöm AVI.) Snart lirar ALL hårdvara/mjukvara på planeten mpeg4/H264 - lika självklart som jpeg m.a.o.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-22 14:54

Finns det någon speciell tillverkare av videokameror som inte har "sina egna" varianter av codec utan är hyffsat standardiserade?
Så att man får en mpeg4/h264 fil direkt ut ur kameran.
Det är väldans svårt att hitta information om detta.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-22 15:06

Alla har samma codec - Mpeg/H264. Det kan dock skilja mellan filformat - med det är ju en annan femma m2ts (brukar själva videofilen heta). Ett SD-kort t.ex. har dessutom ett standardiserat sätt att hirearkiskt lägga filerna. Detta kan många hård/mjukvara inte lira rakt av. Ännu.
Vi befinner oss just nu i ett paradigmskifte - industrin förändras. Men att gå tillbaka till tidigare "standarder" är icke görligt. Det är bara att bita i det sura äpplet och konvertera när det behövs.

Ursprungligen av jonjon:

Finns det någon speciell tillverkare av videokameror som inte har "sina egna" varianter av codec utan är hyffsat standardiserade?
Så att man får en mpeg4/h264 fil direkt ut ur kameran.
Det är väldans svårt att hitta information om detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-22 15:10

Okej jag hajjar!
Det där med hirearkin har jag märkt när man tar bort och lägger till saker på ett SD-kort.
Finns det någon tillverkare som har vettiga filformat i sina kameror som är direkt kompatibla med VLC utan att behöva döpa om dom?

  • Oregistrerad
  • 2010-11-22 15:26

Jag tror att alla följer ISO-standard när det gäller att samla video och stillbild på SD-kort. Skulle bli chockad om någon hittat på eget (det skulle vara som om eget system på DVD-skivor). Detta gäller både filformatet och hirearkin (mappstrukturen etc). Det är ISO.
Om players - t.ex. VLC - inte fixar biffen så beror det på att dom inte hängt med i utvecklingen - att dom inte sitter på tåget som går och det är det enda tåget som går - ett tåg som ALLA som vill vara kvar imorgon måste hänga på.
Snart lirar alla players ett SD-kort med AVC/AVCHD nativt. T.o.m. nya teveapparater lirar det (dom som har en SD-slot vill säga). Clas Ohlsons tevelram-bild-videovisare för 500 spänn kommer till slut att lira standarden. Men som sagt; just nu sitter vi mitt i paradigmskiftet och det är aldrig någon tebjudning att vara vid fronten.
Jag vet inte om någon mjukvaruplayer lirar det nativt idag. QuickTime (med Perian kanske)? Har inte provat.

Ursprungligen av jonjon:

Okej jag hajjar!
Det där med hirearkin har jag märkt när man tar bort och lägger till saker på ett SD-kort.
Finns det någon tillverkare som har vettiga filformat i sina kameror som är direkt kompatibla med VLC utan att behöva döpa om dom?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-22 15:31

Då kan jag mao sluta leta efter kameror som sparar sina filer som .mpg på SD-kortet.
Är filändelsen .avc som är ISO?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-22 15:32

Jag kan ju googla, men du verkar sprutta ur dig svar som jag behöver. Tack på förhand.

Filändelsen brukar vara typ .m2ts eller så. Strukturen skall tydligen vara densamma som på bluray-skivor.

Läste nyss att Sonys nyaste S-frame tavelramar ska kunna spela upp direkt från kortet (på tal om Classe ovan). Men den är nog dyrare än 500 kr än så länge.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-22 16:26

Min Sanyo krånglar inte till det. h.264/AVCHD filerna heter .mp4.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-22 17:02

Jo, en del kör med .mov också - vilket ju är underbart. Men allt detta försvinner snart tror jag.

Ursprungligen av planB:

Min Sanyo krånglar inte till det. h.264/AVCHD filerna heter .mp4.

Jag skaffade nyss en panasonic-kamera som kör AVCHD, den döper filerna till .mts och VLC player har inga som helst problem att visa filerna..

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-24 11:35
Ursprungligen av Bobdrake:

Jag skaffade nyss en panasonic-kamera som kör AVCHD, den döper filerna till .mts och VLC player har inga som helst problem att visa filerna..

Det viktiga är att videoredigeringsprogrammen klarar att hantera dem, och det gjorde de inte när de där .mts-filerna var nya. Finns ingen anledning för Panasonic eller någon annan att trassla till det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-28 15:20
Ursprungligen av planB:

...Finns ingen anledning för Panasonic eller någon annan att trassla till det.

Men det är ju precis vad man gör, iofs inte enbart Panasonic.

SD700 varianterna har ett 1080p50 läge som ligger utanför AVCHD specen. Istället för att antingen hålla sig inom specen eller utöka den (som en av grundarna) så väljer man att lägga sig utanför. Effekten blir att få NLE stöder filerna, eftersom det inte är AVCHD standard. Dessutom verkar det som att GPU acceleration inte fungerar med dessa filer, antagligen precis av samma anledning.

1
Bevaka tråden