Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sämre kvalité på Apples produkter på senare tid?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En sak jag funderat på några dagar:

- Är det sämre kvalité på det Apple släpper ifrån sig nuförtiden?

Jag tänker på Iphone 4´s antennproblem. Nya iOs4.2 verkar ha problem med bilder som försvinner. Många berättar om deras MbPros problem med trådlösa nätverk. Även Ipad har ju haft problem med detta. Själv har jag drabbats av ett Iphoto-failure där alla bilder försvann.

Som jag minns det med min första mac så "fungerade allt - hela tiden". Det var det som var så fantastiskt med Apples datorer och OS. Nu tycker jag att det lite för ofta är problem med mjukvaran och/eller hårdvaran. Har jag uppfattat rätt, eller sviker mitt minne mig?

Några teser:
1. Jag minns fel. Det var inte bättre förr.
2. Problemen fanns även förr, men inte lika många använde Mac - alltså blev problemen inte lika "highlightade" (och kanske att macanvändarna var med avancerade, inte kreti o pleti som nu?).

Whatcha think?

Inte konstigt om Apple blivit lite splittrade med så många produktserier och våldsamt utvecklingstempo. Försöker minnas om Apple dragit tillbaka en OS X uppdatering tidigare som dom gjorde med 10.6.5 Server...

Jag har själv upplevt mer problem med mina gamla macbook och ibook än min senaste macbook pro. Dessutom hade jag aldrig några problem med mina iphones. 2 och 3G. Nu mera kör jag nexus one istället.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2010-11-24 10:59

Helt klart har de mer problem nu än förr. Men jag vill nog begränsa det till mjukvaruproblem.

iPhoto är oförlåtligt. Drabbades också av bildraderingsbuggen. Back-upen räddade mig men de timmar jag lade ner på att försöka få igång iPhoto kommer jag aldrig få tillbaka. OS X Server drogs tillbaka. Och iPhone OS 4.2 var på vippen att släppas med en WiFi-bugg. Denna upptäcktes och när 4.2.1 släptes så försvann alla musik, och alla bilder från telefonen efter uppdateringen. En synkronisering senare så visade sig att allt låg kvar på telefonen men iTunes hade tagit bort bockarna för att jag ville synka både musik och bilder!? WTF... här händer det skumma grejer.

Nej... Steve... nu gäller det att strama åt tyglarna igen. Eller sätta lite mer realistiska tidsplaner. Vi Macare har ovanligt stort tålamod men nu är det verkligen skärpning som gäller!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-24 11:26
Ursprungligen av chris777:

Några teser:
1. Jag minns fel. Det var inte bättre förr.
2. Problemen fanns även förr, men inte lika många använde Mac - alltså blev problemen inte lika "highlightade" (och kanske att macanvändarna var med avancerade, inte kreti o pleti som nu?).

Whatcha think?

Du har rätt i båda dina teser. Alla Apples uppdaterare har skapat problem för vissa. För några större problem än för andra. Vem minns inte raderade firewire diskar? Eller gäst konton som tog bort hem katalogen?

Det är precis samma fel men det är många fler som använder Mac dator i dag än för 5-6 år sen. I och med iOS prylar så är det faktiskt många fler som användare apple produkter än tidigare så fel drabbar fler.

Men om det är flera fel nu än förut tror jag inte på. Det är alltid några bugs som slinker in och vissa är allvarligare än andra.

//Rob

Senast redigerat 2010-11-24 11:44
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-24 11:31

Alla datortillverkare har fler problem nu än förr. All elektronik har skruvats upp till bristningsgränsen. Apple har ju samma delar som andra. Nvidia och så'n skit.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-24 15:46

hmmmm kernel panics med obligatorisk omstart dyker upp då och då på min mac mini 2010 aluminium, undrar vad som felar ?

Har oftast hänt i Safari, man kan kanske också bero på 10.6.5 uppdateringen.

Någon annan som har liknande problem ?

Lösningen ?

Lägga om hela systemet igen och formatera hårddisken .

desto fler produkter desto fler skade anmälningar... Procentuellt sett är ju det enda vettiga måttverktyget i detta fallet..

Ursäktar dålig grammatik och meningsuppbyggnad. Har varit uppe för länge!

Jag har tänkt detsamma, min iPhone efter senaste OS-uppdateringarna är mer problem än stabilitet. Jag har tidigare upplevt att problemen man känt av försvunnit efter uppdateringarna, men nu blir det snarare sämre och sämre. Därmot min Macbook/Snowleopard är klockren fortfarande

Ursprungligen av chris777:

En sak jag funderat på några dagar:

- Är det sämre kvalité på det Apple släpper ifrån sig nuförtiden?

Det tycker jag verkligen inte. Det var en rejäl dipp runt eMac, iBook G4 och iPod-generationerna som repades till oigenkännlighet bara man blängde lite ilsket på dem. Första MacBookarna med självsprickande skal och defekta batterier var inte heller någon kvalitetsmässig framgång direkt. Eller för den delen första generationen iMac G5, vars problem skulle kunna listas i en hel uppslagsbok. Så jag säger snarare att upplevda kvalitetsproblem nu är klart mindre än hur det var för sådär en fem år sedan, alla gånger.

Däremot säljs det mer Apple-produkter nu, vilket gör att det är mer nyhetsvärde i de problem som dyker upp. Det hjälper inte heller att folk de senaste åren har blivit ännu mer uppkopplade och insugna i sociala medier - tycker rent allmänt att negativa saker som vanligt folk råkar ut för verkar få större genomslag, vare sig det gäller stukade fötter eller trasiga mobiltelefoner.

Citat:

Jag tänker på Iphone 4´s antennproblem. Nya iOs4.2 verkar ha problem med bilder som försvinner. Många berättar om deras MbPros problem med trådlösa nätverk. Även Ipad har ju haft problem med detta. Själv har jag drabbats av ett Iphoto-failure där alla bilder försvann.

Nu var ju antennproblemet ett tankefel kombinerat med en klart bristande insikt i hur folk använder sina telefoner. Inte ett kvalitetsproblem. Definitivt inte ett steg nedåt från 3G/3GS heller, som också har påtagligt "handkänsliga" antenner men även ett plasthölje som utvecklar självsprickor på i princip vartenda exemplar. Kan vi kanske enas om att 4:an kanske rentav håller högre kvalitet i stället?

MBP + trådlösa nätverk: Skulle kunna vara ett kvalitetsproblem, i och med att det verkar drabba olika datorer olika mycket. Fortfarande inte i närheten av gamla TiBookens usla mottagning. Köper inte heller att de skulle vara sämre hopskruvade än för några år sedan (nån som minns MBP och kylpastan, var det '06?).

iPad + trådlösa nätverk: Kan man åtgärda kvalitetsproblem med mjukvaruuppdateringar? (retorisk fråga)

De försvunna bilderna är helt oförlåtligt. Men lika illa som MacOS 7.5, i hela sin buggiga uppenbarelse, eller 8.0? Nja. Definitivt inget som ändrar min uppfattning om att det är sämre nu än förut.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-12-04 18:29

Ta en titt på hut tätt skarvarna sitter på en iPhone 4, eller vilken som helst iOS-produkt egentligen. Jämför nu med en Airport Express eller en laddare till den bärbara familjen. Det är rentav förvånande hur dåligt dessa sitter ihop.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-04 20:22
Ursprungligen av boris91:

Ta en titt på hut tätt skarvarna sitter på en iPhone 4, eller vilken som helst iOS-produkt egentligen. Jämför nu med en Airport Express eller en laddare till den bärbara familjen. Det är rentav förvånande hur dåligt dessa sitter ihop.

Har ingen Airport Express i närheten, vilken menar du har dålig passform?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-05 13:36
Ursprungligen av zappee:

Har ingen Airport Express i närheten, vilken menar du har dålig passform?

Mina verkar sitta mycket bra ihop...

Alla dessa problem med display har iaf fått mig att tveka på om min nästa dator ska bli en iMac. Det är inte en bra känsla.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-05 13:36

Nu måste ajg faktiskt säga att jag är förskonad från fel på samtliga av mina produkter förutom en.
Har haft 3 olika Mac minis, tre olika Macbook, en Macbook Air, en Airport Express, tre iphones (min fru räknas in i detta för övrigt) en ipod touch, fyra ipod shuffle, en ipod classic, en ipod nano, ett trådlöst tangentbord, en magic trackpad. Alla av dessa har fungerat klanderfritt förutom Time Capsulen som dog för ett par veckor sedan (18 månadersbuggen) som jag fick utbytt (trots att den inte var i den felande serinummerserien).

Kan med gott mot säga att jag aldrig haft teknologi som fungerat så klanderfritt någonsin. Sedan är det en helt annan mediabevakning avApple nu än tidigare som också skruvar upp att det kan kännas som mer. Men som tidigare skribenter sagt, fler produkter mer att hålla koll på leder till en aning sämre kvalité. Men jag är kraftigt förskonad från alla dessa;)=

Mja, jag vet inte. Hushållet har hittils ägt ett antal Macs + tillbehör.

*Vit iMac 24" (Late 2006), BTO inga problem. Såldes.
* Alu iMac 24" (Mid 2007), BTO. Min: Död HD, gulning/image persistance. AppleCare på båda. Dog i ett blixtnedslag (eller, dog och dog, USB-portarna brändes) och Försäkringsbolaget pulled the plug.
* Alu Alu iMac 24" (Mid 2007), BTO. Makens: Död HD, gulning/image persistance. Fick igenom AppleCare här också. Denna och den ovan beställdes samtidigt och hade serienummer med en bokstavs skillnad, och led av samma saker. Coincidence?
* Macbook (Mid 2007), fick enorma problem med nätverket och fick den senare utbytt till
* Macbook alu Unibody (Late 2008), som har problem med en superdrive som inte läser skivor. Först åt den upp en skiva, dvs skivan fastnade och kom inte ut igen, så jagf ick lämna in den till verkstaden med AppleCare. Fick hem dem och tyckte att den fortfarande krånglade, men när jag skulle visa maken så funkade det, så jag sket i det. Den används inte så mycket, men nu när vi har färre datorer så skulle jag försöka igen. Den tar vissa skivor, andra står den bara och tuggar på och spottar sen ut. Blir verkstad för samma fel igen, så fort Alu 24" kommer hem igen.

Har fått en AP Extreme utbytt pga självdöd under den här tiden också.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-12-05 18:25
Ursprungligen av Corpset:

Mja, jag vet inte. Hushållet har hittils ägt ett antal Macs + tillbehör.

*Vit iMac 24" (Late 2006), BTO inga problem. Såldes.
* Alu iMac 24" (Mid 2007), BTO. Min: Död HD, gulning/image persistance. AppleCare på båda. Dog i ett blixtnedslag (eller, dog och dog, USB-portarna brändes) och Försäkringsbolaget pulled the plug.
* Alu Alu iMac 24" (Mid 2007), BTO. Makens: Död HD, gulning/image persistance. Fick igenom AppleCare här också. Denna och den ovan beställdes samtidigt och hade serienummer med en bokstavs skillnad, och led av samma saker. Coincidence?
* Macbook (Mid 2007), fick enorma problem med nätverket och fick den senare utbytt till
* Macbook alu Unibody (Late 2008), som har problem med en superdrive som inte läser skivor. Först åt den upp en skiva, dvs skivan fastnade och kom inte ut igen, så jagf ick lämna in den till verkstaden med AppleCare. Fick hem dem och tyckte att den fortfarande krånglade, men när jag skulle visa maken så funkade det, så jag sket i det. Den används inte så mycket, men nu när vi har färre datorer så skulle jag försöka igen. Den tar vissa skivor, andra står den bara och tuggar på och spottar sen ut. Blir verkstad för samma fel igen, så fort Alu 24" kommer hem igen.

Har fått en AP Extreme utbytt pga självdöd under den här tiden också.

Verkar helt osannolikt det här. Har haft och jobbat med Apple/Mac sedan 80-talet och har aldrig varit med om något ens i närheten av detta.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-05 19:03
Ursprungligen av MatsOlov:

Verkar helt osannolikt det här. Har haft och jobbat med Apple/Mac sedan 80-talet och har aldrig varit med om något ens i närheten av detta.

Men hypotesen är just att det blivit sämre på senare år, just. Gammal datorhårdvara - minus hårddiskar - höll i princip hur länge som helst.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-12-05 18:22

Personligen tycker jag att Apples produkter håller en högre kvalitet nu än tidigare, 80-90-talet. Då var allt i plast och jämför jag mina burkar från då med de jag har nu, så är det betydligt bättre nu. Antennproblemet kan man väl knappast härleda till bristande kvalitet. Om det nu är ett problem (väldigt tyst nu mera på den punkten) så är det väl ett designproblem.

Mina Anecdotal evidence, som är värda lika lite som alla andras pekar på tvärtom.

Mindre och mindre problem ju längre fram i tiden man kommit.

Upplever det som att kvalitén ökar istället för minskar.

Jag tror inte kvalitén är sämre i sig, dock tror jag att jag lyckas få en dålig batch. T ex så var två av de jag nämnde ovan producerade efter varandra och har råkat ut för exakt samma saker. Om man tar bort de två och skyller dem på "dålig produktion" så är det inte jättemycket kvar.

När jag körde PC/Linux innan, på gamla pryttlar så hade jag oftast inge större problem (men heller typ ingen garanti, så då var man van vid att om saker inte funkade eller gick sönder, så köpte man nytt). 2005 så skulle jag köpa en ny PC för att köra Ubuntu. Nätagget på denna smällde tre gånger på mindre än sex månader, hårddiskarna hittades inte i Linux, osv. Jag gav upp och tyckte "fuck it" och köpte en iMac. Maken tog över min gamla PC och jag körde min nya iMac. Mitt trådlösa internet tog sekunder, hans tog veckor av krångel och han gick till slut tillbaka till TP-kabel.

Jag tror många som byter tycker att det borde vara mindre barnsjukdomar för priset man betalar. Gulning, image persistance, ojämn färgåtergivning etc, problem som jag inte upplevt tidigare (med CRT/TFT), men som det rapporteras om på iMac 27 fortfarande. Svenska Apple känns väldigt osäkra, har fått många konstiga besked och "det vet vi inget om", när amerikanska Apple är väldigt medvetna om vissa problem.

1
Bevaka tråden