Jag trodde jag hade hittat den ultimata lösningen med mitt mobilabonnemang från Telia.
Abonnemanget är deras fetaste mobilsurf för telefoner och jag har ett tvillingkort för iPad.
Abonnemanget har en gräns på 120kb/s om man slår i taket på 10GB. Telia antar säkerligen att alla som har mobilsurf har wi-fi hemma (alt mobilt bredband) och då räcker säkerligen 10GB/mån utmärkt för de allra allra flesta för MOBIL/IPAD.
MEN, då jag surfar jag alltså all min dagliga surf genom Teliaabonnemanget har jag redan efter en vecka gjort av med över 9GB. Förutom dagligt surf/kolla mail, twitter och andra liknande aktiviteter har jag köpt spelet Left 4 Dead 2 på Steam, kört Spotify och kollat några timmar på SVT Play respektive NHL.com en del videos samt kört lite backup av filer till Dropbox. That's it! (Nej, har inte surfat på Aftonbladet!) Jag har de senaste dagarna förbrukat ca 350MB/dag. Kan inte tänka mig att jag har onormal förbrukning.
På deras MOBILA BREDBAND kan man köpa till extra GB enligt en pristrappa, toppen!!
MEN på deras MOBILABONNEMANG kan man max köpa till 1GB har jag efter ca 2h upprepade försök med kundtjänst och supporten kommit fram till.
Det är alltså skillnad på mobilsurf via telefonen och mobilsurf via mobilt bredband. Det framgår dock inte att de har två typer av mobilsurf någonstans på telia.se vad jag kan se.
- Nu till min delikata fråga, är det fler än jag som har behov av mer än 10GB/mån på sitt Mobilsurf Extra +?
Jag vill köpa 10GB extra för resten av december men av någon outgrundlig anledning går inte det och de vill sälja på mig mobilt bredband istället för extra GB till mitt mobilabonnemang. Synd när man trodde man hade hittat en bra MOBIL lösning med tvillingkort och utan dongel!
Varför gör de skillnad på mobilsurf och mobilsurf? Det måste vara betydligt driftsäkrare att ha kunder som surfar utan dongel och utan programvara som kan krångla?
Det övergår mitt förstånd varför de inte kan erbjuda extra GB/mån till oss powerusers. Telia förlorar intäckter pga att jag inte kan köpa till extra GB samt jag kommer behöva vända mig till en annan leverantör för att fixa MOBILT BREDBAND för en extra kostnad och extra besvär.