Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias mobilsurf Extra + för iPhone/iPad - maxtak uppnått, kan ej köpa till extra GB

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag trodde jag hade hittat den ultimata lösningen med mitt mobilabonnemang från Telia.
Abonnemanget är deras fetaste mobilsurf för telefoner och jag har ett tvillingkort för iPad.
Abonnemanget har en gräns på 120kb/s om man slår i taket på 10GB. Telia antar säkerligen att alla som har mobilsurf har wi-fi hemma (alt mobilt bredband) och då räcker säkerligen 10GB/mån utmärkt för de allra allra flesta för MOBIL/IPAD.

MEN, då jag surfar jag alltså all min dagliga surf genom Teliaabonnemanget har jag redan efter en vecka gjort av med över 9GB. Förutom dagligt surf/kolla mail, twitter och andra liknande aktiviteter har jag köpt spelet Left 4 Dead 2 på Steam, kört Spotify och kollat några timmar på SVT Play respektive NHL.com en del videos samt kört lite backup av filer till Dropbox. That's it! (Nej, har inte surfat på Aftonbladet!) Jag har de senaste dagarna förbrukat ca 350MB/dag. Kan inte tänka mig att jag har onormal förbrukning.

På deras MOBILA BREDBAND kan man köpa till extra GB enligt en pristrappa, toppen!!
MEN på deras MOBILABONNEMANG kan man max köpa till 1GB har jag efter ca 2h upprepade försök med kundtjänst och supporten kommit fram till.

Det är alltså skillnad på mobilsurf via telefonen och mobilsurf via mobilt bredband. Det framgår dock inte att de har två typer av mobilsurf någonstans på telia.se vad jag kan se.

- Nu till min delikata fråga, är det fler än jag som har behov av mer än 10GB/mån på sitt Mobilsurf Extra +?

Jag vill köpa 10GB extra för resten av december men av någon outgrundlig anledning går inte det och de vill sälja på mig mobilt bredband istället för extra GB till mitt mobilabonnemang. Synd när man trodde man hade hittat en bra MOBIL lösning med tvillingkort och utan dongel!

Varför gör de skillnad på mobilsurf och mobilsurf? Det måste vara betydligt driftsäkrare att ha kunder som surfar utan dongel och utan programvara som kan krångla?

Det övergår mitt förstånd varför de inte kan erbjuda extra GB/mån till oss powerusers. Telia förlorar intäckter pga att jag inte kan köpa till extra GB samt jag kommer behöva vända mig till en annan leverantör för att fixa MOBILT BREDBAND för en extra kostnad och extra besvär.

Detta är ett stort problem även för mig.
Hade tidigare Jobbmobil fast pris med obegränsad surf, då var det bara att surfa hur mycket som helst.
Men av olika anledningar så kunde jag inte behålla det abonnemanget, & nu är det ju tak på 10Gb, vilket är HELT ointressant då man enbart förlitar sig på denna uppkoppling.

I mitt fall så tecknade jag mobilt bredband hos Telenor (trots att jag avskyr Telenor såväl som donglar), då det bara är dom som har obegränsad datavolym.

Telias inkluderade datamängd (1Gb) som ingår i mitt mobil abonnemang gör jag ju slut på i iPhonen.

Det vore mer än befriande att slippa både dongel & oönskade operatörer, så jag hoppas att Telia inom en snar framtid ser över sina abonnemang.

Just nu kollar jag upp mobilt bredband från Tele 2 med fri surf!
Man får leva med en usbsticka och en extra avgift. Då har jag datorns internetuppkoppling säkrad och sen räcker Telias 10GB:en till för iPhone/iPad.

Att enbart ha 120kb/s kvar redan efter 8-9 dagar hos Telia är som att andas genom ett sugrör, det går inte, man får panik.

Jag har flyttat tråden. Det här är ingen iPad-fråga. Den här tråden passar bättre under "Operatörer & abonnemang".

/Mod

Hade gärna betalat extra för att slippa dongel, enligt min mening så är dom helt värdelösa efter att ha använt tethering.
Men men, det är inte mycket att välja på!

Ursprungligen av wild-one:

Just nu kollar jag upp mobilt bredband från Tele 2 med fri surf!
Man får leva med en usbsticka och en extra avgift. Då har jag datorns internetuppkoppling säkrad och sen räcker Telias 10GB:en till för iPhone/iPad.

Att enbart ha 120kb/s kvar redan efter 8-9 dagar hos Telia är som att andas genom ett sugrör, det går inte, man får panik.

Eftersom 10GB är satt som en gräns måste de ha möjlighet att i mobilsystemet dra ner på hastigheten till 120kb/s per automatik. Annars skulle inte fartbegränsningen fungera eller hur?

Då de har en fungerande lösning med sms och hela köret på mobilt bredband, dvs mobilsurf som går genom en usbsticka och inte via en mobiltelefon, då antar jag helt fräckt att samma lösning borde gå alldeles utmärkt att implementera för de simkort som sitter i en annan apparat. Ponera att implementationen måste testköras, utvärderas och kvalitetssäkras och den har en viss ledtid, det köper jag som krävande kund, att de testar och kvalitetssäkrar, det är ju bra för oss kunder!

Men att de på supporten inte kan manuellt ändra den begränsning som per automatik känner av min förbrukning från 10 till 20GB för december och sedan knappa in att jag är skyldig motsvarande 179kr extra på fakturan för december är underligt. Det jobbet borde ta avsevärt kortare tid än de 2h som jag sysselsatte kundtjänst och support med idag kan man ju tycka. Jag kanske har en förenklad bild av komplexiteten i deras administration och vem som har behörighet att göra vad osv. Det är säkert så. Men de borde ha sagt att de kan fixa det men det tar någon eller några dagar, fine, då väntar jag.

Men en sak måste jag berömma Telia för, när man väl går till en butik, de kan trolla och lösa allt man har problem med, helt otroligt. De måste ha access som superadmins i alla Telias system! Har aldrig lämnat en butik utan att ha fått problemet löst. Så varför försöker jag ens via telefon eller chatten?

1
Bevaka tråden