Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få att funka mellan aTV2G & iPad/iPhone via AirPlay borta utan internet.

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • 2010-12-04 16:35

Hej alla!

Har både WiFi och trådbundet nätverk och internet hemma och allt funkar hur bra som helst mellan apple TV 2G och datorer ochiHandenheter (iPhone/iPad).
Jag köpte min aTV2 för att få ett portabelt AirPlay system, men se, där går jag bet.
Kan absolut inte få igång AirPlay om inte internet är involverat på något sätt, inte hemma heller.
Wifi mellan 2 enheter i det här fallet kräver internet för?

Någon som vet eller kan hjälpa mig?

Tack på förhand.

Förstår inte riktigt din fråga, vill du streama media via Airplay utan att använda WiFi? Det går inte. Se namnet; "Air".

  • Oregistrerad
  • 2010-12-11 16:36

Ingen aning, internet ska du väl inte behöva för att få Airplay att fungera. Men det räcker inte att du har två WiFi enheter. Du behöver en trådlös router också som kan ta hand om kommunikationen, dvs. du kan inte köra s.k. "Ad-Hoc" nätverk.

  • Avstängd
  • 2010-12-11 17:46

@ barbapappa_86: Jo jag vill använda WiFI, men mellan iPhone/iPad och aTV2g utan att koppla upp mig mot internet... eller som det verkar utan en DHCP router/server.

@ studiox: Trodde att två WiFi enheter skulle kunna köra AirPlay utan en DHCP router/server, men tydligen inte.
Verkar lite konstigt tycker jag då man tex kan byta bilder etc mellan en iPhone och en iPad via WiFi utan router.

Hade ju varit så smidigt att kunna ta med sig iEnheten och aTV2g bara, för att kunna köra på en skärm borta hos någon eller tex i bilen... Jaja kanske kommer...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-12 14:36
Ursprungligen av LaHe:

@ barbapappa_86: Jo jag vill använda WiFI, men mellan iPhone/iPad och aTV2g utan att koppla upp mig mot internet... eller som det verkar utan en DHCP router/server.

@ studiox: Trodde att två WiFi enheter skulle kunna köra AirPlay utan en DHCP router/server, men tydligen inte.
Verkar lite konstigt tycker jag då man tex kan byta bilder etc mellan en iPhone och en iPad via WiFi utan router.

Hade ju varit så smidigt att kunna ta med sig iEnheten och aTV2g bara, för att kunna köra på en skärm borta hos någon eller tex i bilen... Jaja kanske kommer...

Du får nog hålla isär saker och ting. En router är något helt annat än en DHCPserver och något helt annat en en accesspunkt (som skapar ett trådlöst nätverk). Att sedan en burk kan ha en, två eller alla tre av dessa funktioner är en sak. Men att köra AdHoc eller inte har inte ett dugg med varken DHCP eller router att göra.
Eftersom inte Apple har byggt in funktionen Skapa nätverk i varken iPhone, iPad eller AppleTV måste du ha någon typ av Accesspunkt som skapar ditt trådlösa nätverk. T ex en bredbandsdongel....

  • Avstängd
  • 2010-12-12 14:55

@ kenjon: bredbandsdongel = Airport Express ?

  • Oregistrerad
  • 2010-12-12 15:17
Ursprungligen av kenjon:

Du får nog hålla isär saker och ting. En router är något helt annat än en DHCPserver och något helt annat en en accesspunkt (som skapar ett trådlöst nätverk). Att sedan en burk kan ha en, två eller alla tre av dessa funktioner är en sak. Men att köra AdHoc eller inte har inte ett dugg med varken DHCP eller router att göra.
Eftersom inte Apple har byggt in funktionen Skapa nätverk i varken iPhone, iPad eller AppleTV måste du ha någon typ av Accesspunkt som skapar ditt trådlösa nätverk. T ex en bredbandsdongel....

Nu förvirrar du bara saker. Apples alla protokoll bygger på TCP/IP och får att kunna använda IP kommunikation behöver du en .. IP adress och sen sådan delas ut normalt av en ... DHCP server.. Om Iphone kunde (utan att jailbreaka såklart, jailbreakar du den går det utmärkt) skapa ett trådlöst nätverk så omfattas det av en .. DHCP server.. Det kommer du inte undan.

En "bredbandsdongel" som du pratar om har INGA som helst av dessa funktioner inbyggt och kommer inte på något sätt hjälpa till.

  • Avstängd
  • 2010-12-12 15:30

Bredbandsdongel var kenjon som kom med.

En iPhone och en iPad kan ju utan någott annat byta information åt ena eller andra hållet via WiFi, trodde detsamma gällde till en aTV2g fast då bara till densamma.

Minimum för att köra Airplay från en iPhone/iPad till en aTV2g är alltså:
1. iPhone eller iPad
2. aTV2g
3. Trådlös router med DHCP (finns väl knappast någon utan?)

Något annat?

  • Oregistrerad
  • 2010-12-12 16:48
Ursprungligen av LaHe:

En iPhone och en iPad kan ju utan någott annat byta information åt ena eller andra hållet via WiFi,

Var har du läst det? Iphones kan spela över WiFi men då behöver dom väl en accesspunkt annars kommer kommunikationen gå över Bluetooth eller har jag missat något?

  • Avstängd
  • 2010-12-12 17:50

Inte spela som i AirPlay men byta information via WiFi, tex Camera for iPad kan ta en bild till ipaden via kameran på iphonen... finns en uppsjö av appar som använder WiFi för att kommunicera mellan iEnheter.
Så varför inte AirPlay och aTV?

  • Oregistrerad
  • 2010-12-12 19:03
Ursprungligen av LaHe:

Inte spela som i AirPlay men byta information via WiFi, tex Camera for iPad kan ta en bild till ipaden via kameran på iphonen... finns en uppsjö av appar som använder WiFi för att kommunicera mellan iEnheter.
Så varför inte AirPlay och aTV?

Kan du ge exempel på en sådan app?

Ursprungligen av LaHe:

Inte spela som i AirPlay men byta information via WiFi, tex Camera for iPad kan ta en bild till ipaden via kameran på iphonen... finns en uppsjö av appar som använder WiFi för att kommunicera mellan iEnheter.
Så varför inte AirPlay och aTV?

Det är bluetooth som används i apparna du menar som skickar filer fram/tillbaka.
Om WiFi ska användas måste enheterna ha tillgång till ett WiFi-nät (accesspunkt).

  • Avstängd
  • 2010-12-12 22:43

Ja, ni har rätt bägge två... Det är jag som glömt att där jag använt dom apparna med WiFi så har jag blivit auto-inloggad
Bluethooten har jag "aldrig" på på paddan.

Då har vi (ni) löst det problemet.

Några förslag på en liten, smidig och bra trådlös router med HDCP som man kan ha med sig?
Behöver ju inte ha super prestanda eller räckvidd för det jag ska ha den till.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-13 00:46
Ursprungligen av LaHe:

Bredbandsdongel var kenjon som kom med.

En iPhone och en iPad kan ju utan någott annat byta information åt ena eller andra hållet via WiFi, trodde detsamma gällde till en aTV2g fast då bara till densamma.

Minimum för att köra Airplay från en iPhone/iPad till en aTV2g är alltså:
1. iPhone eller iPad
2. aTV2g
3. Trådlös router med DHCP (finns väl knappast någon utan?)

Något annat?

Det är helt rätt som du säger att alla routrar brukar ha DHCP inbyggt (både klient och server), jag ville bara påpeka att det inte är samma sak.
Det minsta och smidigaste är nog t ex Huawei E5830 t ex.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-13 12:27
Ursprungligen av kenjon:

Det minsta och smidigaste är nog t ex Huawei E5830 t ex.

Du menar alltså att han behöver ett 3G modem för att kunna få IP-adresserna att prata med varandra. Det låter lite onödigt dyrt.

Tycker det här verkar vara en smartare lösning WEBHALLEN.com - Sweex Wireless 150N Router

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-13 12:43
Ursprungligen av studiox:

Du menar alltså att han behöver ett 3G modem för att kunna få IP-adresserna att prata med varandra. Det låter lite onödigt dyrt.

Tycker det här verkar vara en smartare lösning WEBHALLEN.com - Sweex Wireless 150N Router

Det ena utesluter inte det andra. Det var bara ett förslag, det är ju inte modemdelen han behöver utan APdelen. Jag skrev det förslaget för att den är liten, men dyr förstås om han inte behöver de andra finesserna.
Likväl som han inte behöver använda DHCP bara för att den finns inbyggd.
Men det är väl ingen ide att lämna några förslag eftersom du vet bäst.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-13 14:04
Ursprungligen av kenjon:

Det ena utesluter inte det andra. Det var bara ett förslag, det är ju inte modemdelen han behöver utan APdelen. Jag skrev det förslaget för att den är liten, men dyr förstås om han inte behöver de andra finesserna.
Likväl som han inte behöver använda DHCP bara för att den finns inbyggd.
Men det är väl ingen ide att lämna några förslag eftersom du vet bäst.

Min poäng var att det kanske var lite onödigt att blanda in om LaHe behöver en DHCP server eller inte då du knappast hittar en enda konsumentrouter som INTE har DHCP. Ungefär som att säga att du vill köpa en ny bil som inte har mugghållare då du kan ta med dig din egen mugghållare..

Ja, när det gäller sådana här saker så vet jag helt klart bäst.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-13 00:44
Ursprungligen av studiox:

Nu förvirrar du bara saker. Apples alla protokoll bygger på TCP/IP och får att kunna använda IP kommunikation behöver du en .. IP adress och sen sådan delas ut normalt av en ... DHCP server.. Om Iphone kunde (utan att jailbreaka såklart, jailbreakar du den går det utmärkt) skapa ett trådlöst nätverk så omfattas det av en .. DHCP server.. Det kommer du inte undan.

En "bredbandsdongel" som du pratar om har INGA som helst av dessa funktioner inbyggt och kommer inte på något sätt hjälpa till.

Man behöver inte alls ha DHCP, det går utmärkt att sätta fasta IPadresser.
Med "dongel" avser jag t ex Huawei E5830, heter normalt Wireless Modem, vilket jag förstås borde skrivit istället. Den går dock att koppla in med USBkabel som en dongel, därav min felskrivning.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-13 12:23
Ursprungligen av kenjon:

Man behöver inte alls ha DHCP, det går utmärkt att sätta fasta IPadresser.

När du satt fasta Ip adresser på dina WLAN interface vilken utrustning ska du då köpa som INTE har en inbyggd DHCP server för att få switchande L3 trafiken att fungera?

  • Oregistrerad
  • 2010-12-11 18:33

Let me google that for you (Du kan ju leta lite själv)

Så länge Apple TV (ATV) och din iPhone är anslutna till samma nätverk fungerar det. Det borde alltså fungera bra att ta med en Airport Express (APE) konfigurerad som router med DHCP-server där ATV och iPhone är anslutna som klienter.

När du är någon annan stans pluggar du bara in APE i väggen så har du ett nätverk som både ATV och iPhone automatiskt kan ansluta till. Det skulle förvåna mig om APE behöver en internetanslutning för att fungera. Är det så att du bara vill strömma ljud kan du ju dessutom lämna ATV hemma vilket gör det hela ännu enklare.

  • Avstängd
  • 2010-12-15 20:45

Tack Mattias!

Det var lösningen att sätta Airport Expressen som DHCP router.

Nu funkar det helbra. Bara ta med sig aTV2g med nätsladd, HDMI sladd, ev. en Toslink kabel, och fjärr samt Airporten och naturligtvis iPhone/iPad.
Bara plugga in och köra så snart alla hittat varandra efter ca ca 5s, ja airporten och aTV:n tar ju en stund att boota upp också.

Airporten står och blinkar gult men funkar ändå ihop med AirPlay, blinkandet försvinner om man pluggar in en nätverkskabel men behövs inte.

Nu behöver jag bara lista ut hur ställa in att också komma ut på internet via Airporten också. Säkert inga problem om jag stänger av min huvud DHCP router-switch (blir väl en konflikt med 2 DHCP på samma nät), men det är inte så viktigt, får väl leka med det nån annan dag

Otroligt bra bild och ljud blir det från både iPhonen och iPaden, iaf på min 42" plasma.
Fantastiskt, måste åka till polarna och dema (skryta)

Tack alla.

1
Bevaka tråden