Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av enskild tangent vid uppstart

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-09-30 19:05

Hej!
Har lyckats vätskeskada tangentbordet på min macbook så vid boot startar burkfan med shift intryckt. Bootar in i safe mode samt behåller shift intryckt. Detta ställer ju till med en del problem. Lyckligtvis så har jag ett externt bluetooth-tangentbord som inte påverkar. Men jag hade gärna använt laptopen som något annat än en stationär dator.

Går det att lura burkfan att shift inte finns så den inte reagerar på att tangenten är intryckt?

Ett annat alternativ kanske kan vara att köpa ett nytt tangentbord?

  • Medlem
  • 2009-10-01 18:55
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ett annat alternativ kanske kan vara att köpa ett nytt tangentbord?

Må så vara, men det visade sig kosta runt ~3000kr att köpa ny topcase till en unibody. Plus leveranstid och sedan det flera timmar långa ingreppet där man ska totalt skruva isär varenda molekyl av datorn.

snubblade över programmet Keyboardremap, pekade om SHIFT_L till att fungera som FN-knapp och då löser det sig för mig, datorn blir brukbar igen. Måste bara komma ihåg att boota datorn (de få gånger man bootar) den med X intryckt så man inte hamnar i säkert läge.

  • Medlem
  • 2010-12-14 00:19

lyckades paja tangentbordet en gång till, den här gången var det så pass illa att bokstäver slutade fungera (samma orsak, bör nog sluta tvätta tangentbordet med en drypande blöt trasa...) lämnade in det på kullander i malmö och fick det bytt för någon tusenlapp bara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-14 00:23

Kanske läge att investera i ett silikonskydd…typ iSkin eller liknande:

1
Bevaka tråden