Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Företaget motarbetar Mac-användare

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag jobbar på ett något större företag och där vill man på inga villkor stödja mac-användare. Varken internt eller externt. "Det har vi inte råd med" är alltid svaret i olika former. Men ni kunniga mac-användare - hur tycker ni jag ska argumentera. Idag kan jag via en distansportal läsa delar av intranätet men t.ex. inte följa länken till mitt arbetsschema. Jag kan läsa min e-post men det går inte att scrolla ner i listan för att läsa äldre mejl som finns där. Jag undrar därför jag som just för tillfället är sjukskriven skulle vilja planera framåt när jag är tillbaka(alltså se mitt arbetsschema) samt ev. svara på mera akuta mejl (dvs kunna scrolla i mejllistan). Några idéer?

Byta arbetsgivare ?

Jag är otroligt kräsen och har aldrig accepterat att inte ha Mac men har haft tur att alltid kunnat köra Mac, även om jag varit helt själv i ett totalt PC dominerat teknikföretag.

Du kan ju alltid köra Windows under VM Ware Fusion fram tills att det blir en förändring.

Ursprungligen av Mats Björnström:

Du kan ju alltid köra Windows under VM Ware Fusion fram tills att det blir en förändring.

Då måste man ju köra sin egen Mac då de inte köper en åt honom.

Jag har gjort det, och skulle nog göra det om jag gillade jobbet men inte fick en Mac från firman.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-12-16 19:23

Jag skulle inte argumentera för Mac här, utan snarare för att distansportalen borde kunna hantera fler vävläsare än bara IE, för de som behöver komma åt den från andra platser än kontoret. Då får du ett mycket starkare argument: du kan ta upp säljarna som använder iPhones eller Android-telefoner, de som kör Firefox eller Chrome hemifrån och så vidare.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-12-16 22:48

Byt arbete och se till att din nuvarande arbetsgivare förstår varför.

Ni menar alltså på fullt allvar att man ska byta arbetsgivare för att företagets intranät inte fungerar fullt ut på den anställdes Mac hemma?

Visst, som nämns ovan så kan man ju alltid komma med synpunkter på att intranätet borde fungera på fler webbläsare.

Men att gå så långt som att börja ställa krav, och t.o.m säga upp sig - är det inte lite drastiskt?

Det finns många sätt att köra IE och/eller Windows på en Mac.

Tja, alternativ B: Bli en bitter sur tvär människa som hatar allt ?

Nä fan, har du möjlighet. Byt jobb.

Kruxet är väl bara att även om man förklarade för korkade chefer hur det ligger till så skulle de ju aldrig förstå ändå.

Vart på många ställen där det anses helt normalt att möten börjar 15 min sent för det är så lång tid det tar att reda ut "lite datakrångel" (koppla bärbar till proj och köra en PP-presentation modell Znark).

till att börja med tycker jag man skall se till att arbeta på en arbetsplats där ngn har smiskat till IT-avdelningen så att de fattar att de skall vara sina användare till nytta. Inte att de skall vara några gudar som har ledningsfunktion och alltid skall säga nej.

Själv jobbat på Volvo och där satt i många år en snubbe på Personal och styrde i princip hela företaget, om en chef ville ha fler till sin avdelning så fick man äska på folk, man kanske behövde tre man. Då hörde den dryge mannen av sig och han hade bestämt att man fick två. ... Det finns IT-avdelningar som på allvar bestämmer en jäkla massa som de egentligen skall strunta i. de skall göra som de är tillsagda.

Jag har praktiserat nyligen på två olika bolag inom fastighetsautomation. Det är möcke datorer i kåkarna numera... jag lovar...

Bolag A) Allt är corporate PC, Dell och plattor, nej det är rena skiten, "Sånt kan man ju fan inte använda" . Vi har vårt styrsystem och det kräver Win Xp SP3 eller Vista och Internet Exploder v7.00.52 (ungefär) och det fungerar inte med NÅGOT annat.
Glöm Safari, Explorer 6, 8 etc. Inte heller Firefox.

Bolag B) Finns inga begränsningar. Använd vad du vill. Vi bygger ut för fullt för iPad - det funkar redan idag, men vi kommer med en skräddarsydd App inom 3 månader. Burkarna i fastigheterna bygger på Linux, kommunikation är Json. Arbetsredskap på kontoret, du får vad du jobbar bäst med. HP, Lenovo, Apple är de vanligaste.
Några tekniker har riktigt skumma Linuxburkar.

Gissa vilket biolag som har lägst sjukfrånvaro, nöjdast personal och troligen högst produktivitet ?

Ursprungligen av Goflorp:

Tja, alternativ B: Bli en bitter sur tvär människa som hatar allt

Nja, så svart och vitt behöver man inte göra det till. Ditt alternativ B är nog snarare alternativ Ö, och det finns ett stort grått gränsland och många andra alternativ mellan de två ytterligheterna.

På forumet finns ofta en tendens att generalisera frågorna och bredda diskussionen till något mycket större än den faktiska frågeställningen.

Det här handlar inte om att få välja PC eller Mac på sin arbetsplats.
Det handlar inte om vilka arbetsredskap företaget ställer till förfogande på arbetsplatsen.
Det handlar inte om att kunna jobba hemifrån.
Det handlar inte om att kunna utföra sitt jobb bättre eller sämre.

I just det här fallet... och vi diskuterar bara just det här fallet... handlar det om att man inte kommer åt vissa delar av intranätet hemifrån, och att man därför inte kan se sitt schema. Ett schema som man säkert kan få tag på genom att ringa eller mejla, och be någon skicka eller mejla det.

Att i det läget säga att man ska börja ställa krav på företaget, att man t.o.m ska säga upp sig - nej, jag tycker fortfarande att det är alldeles för drastiskt.

Men om företaget kräver att man jobbar hemifrån, och företaget i det läget inte tillhandahåller ett system som fungerar på fler plattformar, och företaget inte heller tillhandahåller en hemarbetsplats som fungerar med företagets system - kan man kanske börja ställa krav. Men det är en helt annan frågeställning.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-17 00:48

Jag tycker inte du ska säga upp sig. Det räcker kanske att påpeka att intranet inte fungerar med andra browser och sen använder du din Mac med Parallels, Fusion eller VirtualBox. Då kommer du åt allt. Jag har precis bytt jobb och där fick jag en ny Sony Vaio som arbetsdator. Jag stod ut med den i 4 timmar sen gav jag upp och frågade om jag kunde få en Mac istället. Svaret blev nej alla ska köra Windows och PC. Men det var ok om jag använde min egen dator så det var bara att packa upp Macbooken och köra på den.

Lite offtopic men den som gjorde vaion F serien ska ta mig sjutton få sparken. Tangentbordet ligger inte i mitten utan till vänster vilket betyder att varje gång jag ville skriva något fick jag tvinga mig att kolla ner på tangentbordet annars hittade jag inte tangenterna.

//Rob

Jag skulle säga att du måste välja dina strider: Tycker du att det är så viktigt för dig att gå i bräschen för Mac, tja då får du väl acceptera att begränsa dig till det fåtal arbetsplatser där Mac används.

Annars så får du acceptera att arbetsgivaren har rätt att "leda och fördela arbetet". Företaget gör mängder av val som du kanske inte skulle gjort. De väljer vilken verksamhet de ska ha, vilka lokaler ni ska finnas i, vilken utrustning ni ska, vilka öppettider som finns, och som vanlig anställd får man antingen gilla läget eller sluta.

Däremot skulle jag starkt avråda från alla former av "protestaktioner" vare sig under tiden som anställd eller då man slutar. Att skapa konflikt och kritisera arbetsgivaren då man säger upp sig gör bara att man får sämre referenser och betraktas som en knäppgök.

Jag sökte och fick annat jobb eftersom jag inte fick en egen Mac att jobba med. Accepterade emellertid att stanna kvar då jag erbjöds en egen Mac på jobbet. Höjd lön fick jag också. Jag skulle inte stå ut att inte ha rätten att jobba effektivt och säkert. Vem skulle stå ut med att jobba på Microsoft?

Sök (Goooooogle) efter andra rebeller som har erfarenheter som talar för din sak. Exempelvis bör det finnas exempel som visar att Mac-användning inte alls kostar mer än ren PC-miljö. Med sådana artiklar kan du både läsa på själv och visa upp vid ett väl valt tillfälle för argumentering för din sak.

Ett gynsamt läge är ett där det snarare framstår som inkompetens av IT-ansvariga än som ett problem du orsakar. Säkerheten kommer knappast minska med någon eller några macar då dessa är extremt lite drabbade av det Win-världen åker på.

Har du inget emot att använda din egen maskin ett tag kan du göra det och fiska fram Win via en virtuell maskin.

Är du lite fena på de problem du möter med Macen kan du kontra med att berätta var buggarna sitter och riktigt vasst blir det om du kan slänga upp en buggfix.

Det verkar som ni sitter med IE 6-problem men du får berätta mer om vad det är som körs på Win som funkar där men inte på Mac. Att det skulle kosta mer att stöda Mac kan vara korrekt om man tänker sig att man aldrig kommer att byta upp sig till de alltmer moderna webbläsarna från MS. Hitta exempel där IT har gjort det misstag som standards-förespråkare sagt i flera år nu. Det finns fina kurvor som visar IE:s fallande popularitet och den närmar sig 50% nu. Alltså från 90% ner till dagens nivåer. När IE sjunker under 50% kan man sammanfatta det som att de flesta inte använder IE. Här: Usage share of web browsers - Wikipedia, the free encyclopedia

Vad du sen faktiskt väljer är din sak att avväga men samla ihop rejält och sammanställ något snyggt. De är bättre att satsa allt på ett kort än att hamna i långbänk med småttigheter. Kan du få din argumentering att utstråla stringens och därmed måla ut IT:s argumentering som slapphänt har du åtminstone genomfört din uppgift med ett kvarstående intryck av proffsighet och antagligen vinner du någon form av respekt.

Men det skulle idealt inte behövas men ibland är det så att de enklaste grejorna bli olidligt svårroddade när det enkla problematiseras.

Gå inte in i detta om du inte orkar göra det jobb som krävs är mitt tips. Eller det omvända gör detta och förbered dig till tänderna och visa hur resonemang och fakta kan framföras enligt konstens regler. Jag menar inte att du behöver göra en avhandling men visst jobb krävs nog. Du är en problemlösare, inte en problemsökare!

1
Bevaka tråden