Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iPad stödjer inte Flash!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är det för skämt? Här köper man en iPad för att kunna surfa och så stöder inte den Flash!

Man kan ju tycka vad man vill om Flash, men faktum är att det används. Och jag har ju tre andra macar som jag kan surfa på, med Flash.

Ska det vara krångligt att gilla Apple? Jag började ju för att det var lätt.

Kanske ska jag lämna tillbaks iPaden och skaffa mig en MacBook istället? Lättare med filmer, nätverk och annat också.

//Jörgen

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-12-25 16:52

Är det här ett skämt? Hur kan du ha missat att iPad saknar Flash, det är ingen nyhet.

Nä, det var ju naivt av mig. Borde ha kollat med dig först. Men jag trodde inte att man kunde lansera en browser idag som inte stöder Flash.

//J

Ursprungligen av Forssling:

Nä, det var ju naivt av mig. Borde ha kollat med dig först. Men jag trodde inte att man kunde lansera en browser idag som inte stöder Flash.

//J

Det har ingenting med någon browser att göra.

OK, vad har det med att göra då? Och vad är lösningen?

Flash stöds inte i iOS, så enda lösningen är att köpa något som inte använder iOS samt har stöd för Flash.

Så det korrekta sättet att uttrycka sig ska vara:

"Jag trodde inte att man kunde lansera ett operativsystem idag som inte stöder Flash."

Det blir ju inte bättre...

//J

(Jag såg inte Björnströms svar förrän efteråt. Tack för bra och begripligt svar.)

Processorn i iPad (och andra surfplattor) är betydligt långsammare än en MacBook och därför skulle det går sjukt segt med Flash.

Många Flashsidor går segt på min MacBook Pro med 2.66GHz QuadCore i7 processor och 8GB RAM. En iPad har 512MB RAM och 1GHz processor som är betydligt långsammare än en i7.

Testa en Samsung Galaxy Tab surfplatta som stödjer Flash så förstår du varför. Webbläsaren hackar så mycket att den är oanvändbar.

Lösningen på Flashproblemet är inte snabbare processor (som drar mer ström) utan att gå över till HTML 5.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-25 17:24

Förhoppningsvis så saknar du inte Flash så mycket som du tror. Men är det en nödvändighet i ditt användande... ja, då passar en bärbar dator (som du själv var inne på) bättre.

Som Björnström nämner så är lösningen att fler sidor använder HTML5 istället, och det är just det som håller på att ske. Om ett år kommer din iPad vara ännu bättre på att surfa (då otroligt nog webb-världen anpassar sig till den, än vice versa).

Jag skulle in på en tillverkare och kolla deras produkter och där var det stopp. Flash. Och sedan skulle jag kolla Play på Femman tror jag och där var det stopp igen.

Nu vet jag om det och antagligen att Apple inte kommer att göra något åt det. Vi får väl se om Apple köper upp och lägger ner...

//J

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-25 17:34

Adobe har ignorerat Flash för Mac och bevisat om och om igen att de inte bryr sig om att optimera Flash. När det började brännas i och med iPhone/iPod/iPad succé som inte stödjer flash har Adobe börjat optimera Flash. Men utvecklarna har redan börjar bygga på HTML5.

//Rob

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-12-25 17:40

Googla flash + Mac OS X eller iOS så får du se vad världen redan vet om problemet med flash.

Femman har en App som du kan ladda ner.

http://itunes.apple.com/se/app/kanal-5-play/id395972146?mt=8

tro mig, du vill inte ha Flash på en iPad - eller ngn annan platta heller.

1) Flashbyggen kan vara hur röriga, hur knäppa, hur "ostandard" som helst.
2) De bygger på mus - som ipad INTE har.
3) Flash anpassar INGET efter ett taktilt OS (dra, vrid, smeta, slpp)
4) En "flashavkodare" skulle käka upp allt RAM, alla resurser
5) Det finns alternativ. Jag tror 80% av all film redan är konvrterad.
6) I många fall finns en App att ladda ner, oftast helt gratis.
7) Allt som heter "handikappanpassning" funkar INTE ihop med Flash (ex läsa text etc)
8) Flash är buggigt, kraschar ofta.
9) Flash ger ofta långa nedladdningstider - vill du vänta 6 min när du är på 3G-lina?
10) Flash skulle göra att ipads batteri tog slut på en bråkdel av tiden.

Känner du, trots detta, att du inte kan leva med ipaden. Lägg den i ett kuvert och skicka den till mig.
Lovar ge den ett bra hem.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2010-12-25 18:29

Nu har jag ingen egen iPad men Kanal5 har ju en egen "Play"-app för iPhone så den borde ju funka.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-25 18:46

Känns som att det blev lite missvisande kritik till Apple där av Forssling. Frustrerande ja då det fortfarande är en del sidor som kör flash enbart men problemet ligger ju helt och hållet hos Adobe som några så vacker påtalat.

Testade surfa med en Galaxy tab in på flashsidor. Tror fasen jag hade hunnit konvertera allt material till html5 själv (har inge sådana kunskaper) innan jag kunnat se det jag ville se.

OK, tack för att ni hjälpt mig att förstå. Känner mig lite lugnare...

//J

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-25 19:29

Men det är ändå en hel del humor i denna tråden, framför allt i huvudinlägget

Jag köper en Sanyo 32" LCD, kommer hem och...va fan? Den stödjer inte 3D! Inget illa menat men lite kul var det

Humorn bjussar jag på! Det är ju faktiskt jul...

Men för mig var det mer: Jag köper en platta att surfa på, som har Safari, som jag är van att använda. Men den läser inte allt som jag är van vid.

Och det kanske jag borde vetat. Men det gjorde jag inte...

//J

Det är vi nördar här som överskattar (gravt) vad vanligt folk anser vara viktigt.

Vi läser branschpress dagligen och konstaterar att detta med Flash och iPad varit
ett trätoämne de senaste sex månaderna eller så.

Vanligt folk, "va? Jasså?"

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-25 20:45
Ursprungligen av Goflorp:

Det är vi nördar här som överskattar (gravt) vad vanligt folk anser vara viktigt.

Vi läser branschpress dagligen och konstaterar att detta med Flash och iPad varit
ett trätoämne de senaste sex månaderna eller så.

Vanligt folk, "va? Jasså?"

"Vanligt folk" - Usch!

Ursprungligen av Goflorp:

Det är vi nördar här som överskattar (gravt) vad vanligt folk anser vara viktigt.

Vi läser branschpress dagligen och konstaterar att detta med Flash och iPad varit
ett trätoämne de senaste sex månaderna eller så.

Vanligt folk, "va? Jasså?"

Precis, och idealt borde man väl inte ens märka att Flash försvunnit. De större svenska sajterna är fortfarande omotiverat Flash-beroende trots att det knappast borde vara en överraskning att iPad skulle börja säljas här med - jag har svårt att se hur det kan ta ett halvår att fixa en html5-spelare för det h264-innehåll man använder flash-spelare till. Det är trots allt ganska enkla grepp som gör att de amerikanska sajterna fungerar förstklassigt med en iPad. Men de kanske trodde att Sverige skulle stå stilla i utvecklingen för all framtid?

1
Bevaka tråden