Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hantera bokmärken?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder iMac, Macbook, iPad och iPod Touch och sparar bokmärken i webbläsarna Firefox, Safari, Chrome och Atomic Web samt i bokmärkesprogrammet URLManager.

Vilket är det bästa och enklaste sättet att kunna använda samma bokmärken på alla ställen?

Vill gärna enkelt kunna dela upp dem i ämnesgrupper och kunna exportera både som html och text för att lägga ut på nätet och infoga i ordbehandling.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-12-25 11:55

Jag använder Xmarks för att synka bokmärkena mellan webbläsarna. Xmarks | Bookmark Sync and Search
Rekommenderas!

Ursprungligen av ledin:

Jag använder Xmarks för att synka bokmärkena mellan webbläsarna. Xmarks | Bookmark Sync and Search
Rekommenderas!

Jag ställde frågan i iPadavdelningen. Har du lyckets använda Xmarka på iPad? Hur i så fall? På iPad har jag baralyckats använda den förinstallerade Safari och Atomic Web. Någon som fått igång fler?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-12-26 10:15
Ursprungligen av goranlin:

Jag ställde frågan i iPadavdelningen. Har du lyckets använda Xmarka på iPad? Hur i så fall? På iPad har jag baralyckats använda den förinstallerade Safari och Atomic Web. Någon som fått igång fler?

Jaha, du vill synka bokmärkena mellan webbläsare på iPaden? I så fall har jag inget förslag då jag enbart använder Safari.

Xmarks har blivit uppköpt av LastPass.
LastPass finns i iPad-version också.

Mercury Browser är den bästa iPad-browsern tycker jag, detta efter att ha testat och köpt alla som finns tror jag.

Som jag skrev ovan, använd LastPass (som köpt Xmarks), finns till alla plattformar, inkl. iOS.

Deras iOS-app utvecklas hela tiden och man migrerar ihop Xmarks & LastPass för att få en och samma applikation.

Ursprungligen av keptang:

Som jag skrev ovan, använd LastPass (som köpt Xmarks), finns till alla plattformar, inkl. iOS.

Deras iOS-app utvecklas hela tiden och man migrerar ihop Xmarks & LastPass för att få en och samma applikation.

Installerat LastPass Tab men hittar inget sätt att vare sig exportera eller importera bokmärken?
Också installerat Mercury som hanterar bokmärken bra förutom att jag måste gå vi iTunes för flytta bokmärken. Atomic Web har bästa sättet att flytta bokmärken via deras webbplats, slipper alltså iTunes.

Trodde att det kanske fanns något enkelt sätt att synka bokmärken via nätet men hittar inget bra. Jag skulle alltså vilja kunna ha samma bokmärken på iMac, iPad och Windowsmaskiner och kunna använda dem via nätet också.

Tacksam för bra förslag!

De som syns på nätet bör vara synliga för alla som hittar dit. Inbjudna användare bör också kunna lägga till nya bokmärken. En Google Sites som bara är öppen för inbjudna kanske är lämpligt? Med en öppen och en sluten del?

Jag synkar mina bokmärken med Mobile Me - men använder endast Safari...

Bästa sättet för dig vore väl att lägga alla bokmärken i en DropBox?

Ursprungligen av Björnström:

Jag synkar mina bokmärken med Mobile Me - men använder endast Safari...

Bästa sättet för dig vore väl att lägga alla bokmärken i en DropBox?

Ja, Dropbox har jag funderat på. Hur gör jag smidigast, gör en bokmärkesfil i Safari med undermappar och exporterar denna och lägger den i Dropbox i en public mapp?

Kan andra webbläsare på andra plattformar läsa en sådan fil?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-26 20:00

Delicious.com skulle kunna vara lösningen. Finns som mobil lösning också m.delicious.com. Inspiration finns här How To Clean Up Your Bookmarks In Safari | Make Cool Shit

Tack till larsand och Björnström för konstruktiva förslag!

Provade Dropbox. Eftersom jag vill att personer på olika plattformar med olika webbläsare ska kunna läsa och använda länkarna gjorde jag en lista i html-format med hjälp av mitt gamla URLManager-program som är ett utmärkt program som tyvärr troligen inte kommer att kunna användas i framtiden eftersom det inte längre uppdateras. Jag sparade som en html-fil som jag la i min publika dropbox. Jag har testat med iMac och iPad och några olika webbläsare och tror att den kan läsas på alla plattformar med alla webbläsare. Den finns på:

Sociala medier - Gšrans urval

Jag provade också Delicious men tycker inte det blev bra. Dels blev alla svenska tecken fel men mappstrukturen försvann också. Går kanske att fixa båda delarna men tveksamt om det är värt besväret.
Den finns på goranlin's Sociala_medier_-_G

En fördel med att göra allt i URLManager är också att jag därifrån lätt kan få bra formaterade filer i ordbehandling som underlag för trycksaker i anslutning till länksamlingen som även i nätversionen ska förses med korta beskrivande kommentarer.

Synpunkter på utformning och urval tas gärna emot!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-28 09:50

jag använder xmarks på PC (firefox & IE), Mac (Firefox), iPhone och iPad. Synkar utan problem och har gjort det länge.

men nu ser jag att det inte går att ladda ner xmarks från App Store längre. det verkar som befintliga nedladdade appar fortsätter att fungera gratis.

Ursprungligen av xtrem:

jag använder xmarks på PC (firefox & IE), Mac (Firefox), iPhone och iPad. Synkar utan problem och har gjort det länge.

men nu ser jag att det inte går att ladda ner xmarks från App Store längre. det verkar som befintliga nedladdade appar fortsätter att fungera gratis.

Jag laddade ner Xmarks senast igår kväll från AppStore.

Ursprungligen av keptang:

Jag laddade ner Xmarks senast igår kväll från AppStore.

Jag hittar bara "Xmarks for Premium Customers" i Appstor?

Ursprungligen av goranlin:

Jag hittar bara "Xmarks for Premium Customers" i Appstor?

Ja det är den som finns där, för att använda den måste du prenumerera på Xmarks Premium, kostar $1/mån.

Fungerar väldigt bra och håller allt i synk oavsett vart jag är och om jag sitter med min egen dator/någon annans dator/iPhone/iPad/Android/Blackberry spelar ingen roll, har tillgång till allt ändå..

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2011-05-17 12:28

Hej!
Hjälper min pappa att sätta upp sin iPad. Han kör PC med alla bokmärken i IE. Då man i itunes väljer att importera bokmärken kommer inte alla med. Dessutom skapas några tomma mappar som heter ".BackupManger". Någon som vet vad detta kan bero på?

1
Bevaka tråden