Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPS för fotgängare

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-01-07 23:38

Letar omkring efter kartmaterial och liknande på appstore som total nybörjare. Tittar in på navigation och får bara 161 sidor med appar. Kan sortera om listan lite men kan man "värkligen" inte göra en sökning på något sätt. Modell google avancerad. Det lär ju ändå vara över 100 000 apps att rota bland.

Senast redigerat 2010-01-08 08:55
  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-09 12:17

Om man nu vill knalla omkring på landsbygden utanför Venedig och ha karta tillgänglig är den enklaste lösningen att köpa ett prepaid veckokort för iPhone tel o data på italiensk TIM. 250 spänn. Google earth med sat bild och vägkarta. Samma lösning är tillgänglig på väldigt många ställen för det är inte så svårt att hitta lokala prepaid datakort till rimliga priser. Kan kräva lite språkfantasi.

  • Medlem
  • 2010-01-09 18:27

Låter bra med prepaid jonasolof, men det förutsätter väl att luren är upplåst.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-10 22:09
Ursprungligen av per s:

Låter bra med prepaid jonasolof, men det förutsätter väl att luren är upplåst.

Ja låst ska man inte ha, då är telefonen knölig att använda utomlands. Rätt självklart, för alla utom Apple, ATT och Telia. Tur att inte Apple har rätt att ta betalt av mig när jag talar något annat språk. Lite Östtyskland tycker jag med låsta lurar. För övrigt är jag alltid utomlands, eftersom jag är svensk och bor utomlands. Så jag är utomlands även när jag är i Sverige. Belgisk lur är bra. Google Maps är bra. Men Kuba hade inte ens GPRS. Och Google maps visar bara satellitbild, inga gatunamn över t ex städerna Trinidad eller Cienfuegos så där får man leta reda på en papperskarta. Samma i Tirana, Kabul och Pyongyang. Men över Havana finns en bra gatukarta på Google Maps.

Senast redigerat 2010-01-10 22:23
  • Medlem
  • 2010-01-25 18:58

Tillbaka från Venedig
Köpte appen Venice2Go för att ta mig fram i gränderna. En totalt värdelös karta För Venedig som iof är svår att hitta i när man tar sig utanför turistståken. GPS:en för fotgängare lyser fortfarande med sin frånvaro men har faktiskt haft nytta av kompassen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-13 12:39

Här är lösningen för det som trådskaparen sökte. Gäller Venedig och många andras ställen. Skaffa appen Offmaps, finns också i svenska app store - för 7 kr.

Off maps funkar med webbaserade användargjorda kartor som i sig är gratis. Man kan använda programmet på två sätt. Det första är online, då är det bara att zooma in på den plats där man befinner sig via världskartan så laddas karta ned från nätet på samma sätt som Google maps. GPS kan användas för lokalisering.

Men det är Offmaps som är den viktiga biten. Man kan ladda ned kartor över städer som man är intresserad av hemma. När man väl är på plats i Venedig, Tirana eller vad folk nu har roat sig med att göra kartor över så finns kartan med sina förmodligen hundra MB i iphonens minne. Just över venedig finns en baskarta som räcker hela norra kusten av adriatiska havet. När den baskartan är nedladdad kan man ladda ned ytterligare detaljkartor. Singapore är ett bra exempel på baskarta (196 MB) plus detaljkartor. Bryr man sig kan man ladda ned guider billigt och de ger samtidigt ytterligare navigationsmöjligheter. Man kan spärra i settings så att appen bara använder lagrade kartor.

Jag var fotgängare i ett svinkallt Paris i går. Den på förhand nedladdade kartan funkade riktigt bra och bättre än Googles gatukarta för den visar en del offentliga byggnader. Positionering kan ligga hundra meter fel vilket kan bero på kartdatumfel eller gpsen just där. den enda utgift man råkar ut för är alltså några enstaka positioneringar med gps och agps men ingen data nedladdinng sker så det är tvekis om det kostar något.
Också intressant för t ex Kuba där det inte finns några online kartor som Google utanför Havana. Sex städer är täckta. En del betygssättande användare har inte begripit att någon vänlig själ måste ha gjort en karta att zooma in till för att man ska få detaljkarta just där man befinner sig. . Systemet påminner mycket om user made Garmin kartor. I Estland finns t ex en del terrängfeatures som skog vs öppen mark. för Sverige finns bara några städer,.i USA, UK Frankrike med flera euriopeiska städer massor. Ofta används nationell skrift, så Shanghaikartan är lite svåranvänd vad gäller gatunmamn. Men samtidigt kan det ju vara bra att kunna jämföra gatunamnsskylten i Petersburg med namnet i kartan.

Mycket bra om man bara är någon dag på ett ställe t ex på affärsresa och inte anser det värt att skaffa prepaid datasim. Hittar man wifi på plats så kan man ju ladda ned kartan när man är framme också.

Kombinerat med appen metro och diverse järnvägsappar så klarar man sig helt utan papperskaror. Har man 32 GB minne får en hel del rum. Varning för att servern inte låter en ladda ned hur mycket som helst i stöten.

Senast redigerat 2010-02-13 12:49

Finns det ngt så enkelt som en App som man kan pötta i kartor i typ scannade JPG's av Orienteringsklubbarnas eller liknande.

Sedan får man ställa sig på tre platser och ange punkt.

Sånt enkelt har ju funnits på Win-Compaq-iPaq i tio år.....

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-14 19:29

Det är en bra app-idé. Så den verkar redan vara förverkligad:

Home

Ursprungligen av Goflorp:

Finns det ngt så enkelt som en App som man kan pötta i kartor i typ scannade JPG's av Orienteringsklubbarnas eller liknande.

Sedan får man ställa sig på tre platser och ange punkt.

Sånt enkelt har ju funnits på Win-Compaq-iPaq i tio år.....

Citerar mig själv iom att jag hittat "Bitmap", en app för iPhone/IPad som tillåter just detta.

Bit Map for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store

Laddar ner och försöker i skrivande stund.
återkommer med utvärdering.

Citat:

YOU R HERE allows you to take a picture of a map board and have your iPhone GPS plot your location on it. Local map boards at trailheads, parks, and in tourist areas contain details you won't find in Google maps. Take them with you on your walk or hike.

För den länken ovan som är lite kryptisk.

Verkar mycket intressant, den måste jag prova.

Jag spenderade två månader i Bangalore nyligen, utan upplåst iPhone, så det jag brukade göra var att ladda in de kartor som jag ville ha i Maps via WiFi. Jag satte upp en vägbeskrivning och sen hoppade vi in taxin/auto rickshaw (tok tok) för att ta oss dit vi skulle. GPSen uppdaterar din position utan data trafik så jag kunde följa vart vi var någonstans på kartan.

Men, man måste ju vara lite försiktig och inte öppna några andra appar, så att Maps inte tappar kartorna (dvs minnet används för något annat). Och när du slår av skärmen så att den inte suger batteri hela tiden så tar det ibland flera minuter för att GPSen sätter ut den blåa punkten igen på kartan när du tittar på den igen.

Inte perfekt på något sätt, men användbart när man inte har något annat. Jag lyckades guida taxichaffisar till platser de och jag aldrig åkt till på första försöket flera gånger (misslyckades faktiskt inte ens en gång). Men så är ju Bangalore ganska väl kartlagt på Google Maps.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-15 18:35

Tycker you R here är oklart när det gäller import av kartor. Att bara ta ett foto med sin egen iphone verkar knöligt. Jag vill kunna skanna in en karta. Och då ha stor upplösning. Det gör ju inget om jag behöver dra bilden för att se hela kartan. frågan är hur man kan få in något stort, Jag vet att det går med pdf men verkar oklart om man kan gps-kalibrera pdf. Kan möjligen ifiles medge att stora bilder tas in? då går det ju inte över iTunes.

En käck användning är att ta kartor från Sveriges Länskartor
Där kan man också plocka ned kartor med fastighetskartans upplösning. frågeställningen platsar egentligen bättre på navigationsforum på utsidan.se för där ägnar sig många åt att göra egna kartor och iphone är på gång som plattform.

det finns ryska militärakartor på nätet över en massa konstiga länder som Mauretanien, Mongoliet och Afghanistan. de är i bitmapformat och skulle kunna kalibreras.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-02-23 18:43

Fugawi iMap släpps i ny version när som helst. Nu kommer man kunna slippa att scrolla runt hela kartområdet i alla skalorna för att chachea dom i telefonen.

http://fugawi-imap.blogspot.com/2010/02/fugawi-imap-version-12.html

==> Added Download All Scales...
You can now download all maps at all scales within 1, 5 or 10 km (or miles) of the screen center. Downloaded maps are saved to an auto-managed memory in the iPhone for fast retrieval on subsequent views and for use when outside of 3G, Edge or Wi-Fi internet coverage. Access Download All Scales by tapping on the Scale Bar on the bottom center of the map.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-02-23 19:03

För fotgängare med iPod Touch kommer det strax ett GPS-skal med extra batteri.

GPS Cradle for iPod Touch®

Bevaka tråden