Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

På söndag byter svärföräldrarna PC mot Mac - vad ska jag tänka på?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ett tips är att installera Flip4Mac (gratis-varianten) och Perian, för de kommer förmodligen att stöta på en och annan film-fil som kan strula.

Flip4Mac Apple - Downloads - Video - Flip4Mac Windows Media Components for QuickTime

Perian
Perian - The swiss-army knife of QuickTime® components

Och, while you're at it, passa på att installera AdBlock också

Ursprungligen av Raumschiff:

Ett tips är att installera Flip4Mac (gratis-varianten) och Perian, för de kommer förmodligen att stöta på en och annan film-fil som kan strula.

Flip4Mac Apple - Downloads - Video - Flip4Mac Windows Media Components for QuickTime

Perian
Perian - The swiss-army knife of QuickTime® components

Och, while you're at it, passa på att installera AdBlock också

Bra tips! Jag får försöka fixa det här remote!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-10-29 12:21

Morfar är 88, han har kört mac nu i 8 år. Mycket sällan som det är något strul, och är det det så är det support via iChats skärmdelning som gäller.

Och idag får jag frugan att switcha från en acer härk till en macbook (prostuket) som jag köpt av en kompis. ÄNTLIGEN!

Nu räknar jag slippa en del jobbiga frågor;)

Jag vara funderar på om hon ska ta min äldre mbp så tar jag den "nya";)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-31 16:02

Att jag gick över till Mac ångrar jag inte än minut, är himla nöjd med min
snygga iMac!:) Just nu har jag min dator på service för att DVD-spelaren vägrar blankt spela
upp CD-skivor, så nu sitter jag här med en äldre Dell bärbar dator just nu förtillfället.:tveksam:
Hoppas dom sätter i en ny spelare och blåser ur all damm ur den, har den i sovrummet.

Upptäckte en grej i helgen - svärfar stänger av datorn med strömknappen. Dvs håller in den tills datorn stängs av... (tvångsdödar den)

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-11-15 12:34
Ursprungligen av Björnström:

Upptäckte en grej i helgen - svärfar stänger av datorn med strömknappen. Dvs håller in den tills datorn stängs av... (tvångsdödar den)

Haha. Det är fascinerande hur svårt folk som levt i PC-mörkret för länge har att ta till sig att de faktiskt inte behöver stänga av datorn varje gång de använt den.

För dem verkar det faktum att de bara kan sätta datorn i vila och sedan väcka den på 1 sekund i vissa fall helt ogreppbart. Som någon slags trolleri som de helt enkelt inte kan tro på.

Speciellt roligt är detta när man sitter på X2000, tar upp sin MacBook, fäller upp locket och börjar jobba direkt. PC-människorna rotar först i sin väska efter den klumpiga och fula nätadaptern, sen kopplar de in den, fäller upp locket och startar datorn. Hela processen tar mellan tre och 15 minuter beroende på hur spyware-skadad deras maskin är.

De kan inte riktigt greppa att det finns ett annat sätt. Det går liksom inte att ta in. Finns inte i deras begreppsvärld. De står ändå där på MediaMarkt och suktar efter den senaste 18.4-tums plast-HP:n med dubbla grafikkort, 4 terabyte hårddisk, 2 kilo nätadapter, pytteliten trackpad, 8 klistermärken, 18 förinstallerade crapware, och 1 timmes batteritid.

Om du bara viste vad det sätter igång en Pc-nörd, det är ju ren porr för datanördar (PC). Jag vet själv jag har varit där och vill inte tillbaka. Som datatekniker och programmerare inkl gamer så har man gjort sina misstag och vill gärna glömma den tiden men icke.

Du uttrycker dig bra akesson, jag gillar det! Min upplevelse med den mörka sidan förra veckan var inte trevlig. Du satte ord på min upplevelse.

Hur går det för dina svärföräldrar och Macen?

Det senaste som hänt är att dom glömt bort lösenordet till datorn

Vi firar jul i Jämtland och nu har vi lyckats lösa problemet med lösenordet - efter återställning av nyckelringen med Mac OS X skivorna...

Lillebror Mats har kört OS X kurs hela julhelgen och visar just nu Time Machine och avancerade iPhoto funktioner (böcker etc). Storögda svärföräldrar säger "aha!" lite då och då. Det mesta går som smort - flerfinger swiping är numera vardag för dom!

Pages är en grymt bra grej visa.

Hur snyggt man kan göra med tämligen liten insats med alla mallar.

...och hur programmen sitter ihop - att man kan infoga en bild från iPhoto...

Just sammankopplingen är ngt väldigt "aha" för mina PC-vänner (de är inte så många kvar)

Vill bara tipsa om en bra applikation för fjärrhjälp, funkar både på pc och mac. Har räddat mig många ggr då min kära mamma 80år i bland kör skiten ur sin mac
TeamViewer

Idag dök en fråga upp som jag inte kunde svara på:

Svärfar undrar om man kan koppla Garmin Nüvi GPS till Macen och överföra kartor etc. Han behöver nya skoterkartor

Ursprungligen av Björnström:

Idag dök en fråga upp som jag inte kunde svara på:

Svärfar undrar om man kan koppla Garmin Nüvi GPS till Macen och överföra kartor etc. Han behöver nya skoterkartor

Har för mig de har programvara att köra på OSX. Kolla garmin.se
Men eftersom Garmin är ett äckelföretag så måste man logga in, registrera sig etc och de vill prata med min enhet hela tiden...

Gav upp och gav bort en Garmin-GPS till farsan, bror min kan uppdatera den via sin PC.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-29 23:13
Ursprungligen av Björnström:

Idag dök en fråga upp som jag inte kunde svara på:

Svärfar undrar om man kan koppla Garmin Nüvi GPS till Macen och överföra kartor etc. Han behöver nya skoterkartor

Ja det går. Garmin har rätt många program för att sköta GPS med Macen.

Garmin | Mac OS Software and Garmin Devices

//Rob

Bevaka tråden